Skip to content

המלך הוא עירום – יובל דיין מ"דה וויס" וערכים במרחב הציבורי

מבוכה שכזו לא ראינו זמן רב בשידור חי, אולי מאז השריפה בכרמל. המנצחת לא רוצה לנצח! מה עם סדר העדיפויות שלנו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מעל הבמה של הריאליטי הנוצץ, לקחה יובל דיין סיכה – ופתאום כל האוויר יצא. מבוכה שכזו לא ראינו זמן רב בשידור חי, אולי מאז השריפה בכרמל. המנצחת לא רוצה לנצח! מה עם סדר העדיפויות שלנו?

מאת עו"ד יובל קרניאל

הדיון הציבורי סביב תוכניות הריאליטי עולה מדרגה וחושף את החשיבות שיש לתופעה במרקם החברתי והתרבותי במדינה. אי אפשר עוד לפטור את התופעה כבידור להמונים, תופעת שוליים, או רכילות גרידא.
המדובר היום במראה המשמעותית ביותר של החברה הישראלית וערכיה, וגם בכוח מעצב ומחנך בעל חשיבות רבה, לא פחות, ואולי יותר מהמנגנון המנוכר והמקרטע של משרד החינוך.

הפרישה המפתיעה של המועמדת הבולטות, יובל דיין, בסיומו של חצי הגמר, ורגע לפני שעלתה בתמיכת הצופים לגמר הנכסף של התוכנית "דה וויס", היא רגע מעורר מחשבה.

אתר התוכנית The Voice ישראל
אתר התוכנית The Voice ישראל

>>> יובל דיין היא המנצחת האמיתית של The Voice – מאת אורה עריף כץ

לכאורה, נערה בת 17, שברגע האמת מציגה בפני עם ישראל סולם ערכים ראוי, כמעט מובן מאליו: לימודים, בחינות בגרות, חברים ומשפחה, קודמים בסדר העדיפויות של תלמידת תיכון, לתהילה, פרסום וכסף של זכייה בתוכנית ריאליטי ופתיחת קריירה כזמרת.

הבלתי ייאמן התרחש בשידור חי, הופרו כללי המשחק

אבל המובן מאליו מתקבל בהפתעה רבתי. הנערה מצטיירת לרגע כילד הצועק המלך הוא עירום. מעל הבמה של הריאליטי הנוצץ, לקחה יובל דיין סיכה – ופתאום כל האוויר יצא. מבוכה שכזו לא ראינו זמן רב בשידור חי, אולי מאז השריפה בכרמל. כל המנטורים קמו על הרגליים, יצאנו להפסקת פרסומות כפויה. הבלתי ייאמן התרחש בשידור חי, הופרו כללי המשחק. המנצחת לא רוצה לנצח. מבקשת לחזור הביתה, לבית הספר לאמא ואבא.

יאמר לזכותה של התוכנית, ושל ההפקה, כי השכילו להפוך את רגע הבלבול לתוכן טלוויזיוני מרגש, אבל השאלות הקשות נשארות תלויות באוויר, והן נוגעות לחברה הישראלית כולה, ולא רק לזכיינית או להפקה.
בראש ובראשונה עולה השאלה, למה אנו שולחים את הנערות, הבנים והבנות שלנו, בגיל כה צעיר, להתמודד על תהילה, כסף וניצחון, עוד לפני שהתחילו בכלל את החיים, כשהם עדיין תלמידי תיכון, לפני בגרויות. לא מדובר רק בכלל של התכנית, שצריכה להיות מוגבלת לגיל 18 לפחות, אלא על שיקול הדעת של כולנו כחברה, של הוריה של יובל, של המנטורים וההפקה המלווה אותם, ושלנו כצופים.

איך זה שהמנטורים, שיושבים בפריים טיים ומעצבים את התודעה של הנוער שלנו,
הם דווקא זמרים, נחמדים ככל שיהיו 

איך הגענו למצב שהמטרה, התכלית, השאיפה של רבים כל כך, היא להיות מפורסמים, להיות בטלוויזיה, לשיר, לרקוד עם כוכבים (אם את חברת כנסת, כמובן), איך זה שהמנטורים, שיושבים בפריים טיים ומעצבים את התודעה של הנוער שלנו, הם דווקא זמרים, נחמדים ככל שיהיו (אלא אם כן הם מורשעים בסחיטה באיומים ועושים עבודות שירות).

העוצמה של התוכניות האלה הופכת את סדר העדיפויות של החברה הישראלית על פניו. לא עוד לימודים, השכלה, עבודה, משפחה, תרומה לחברה ולקהילה, אלא כסף ותהילה אישיים. כבר מגיל בית הספר. מי יעבוד במדינה הזו, אם כולם רוצים להיות זמרים ומנטורים?

אף אחד לא מאמין לכלום. רוב האנשים סבורים שמדובר בתרגיל

והנה, יובל דיין עם סיכה קטנה. ומהי התגובה של הציבור? אם לשפוט על פי שיחות מקריות ועל פי הטוקבקים, אף אחד לא מאמין לכלום. הנה עוד ערך שירד לטמיון בעידן הריאליטי. האמון. רוב האנשים סבורים שמדובר בתרגיל. לא כולם מסכימים ומבינים איזה תרגיל מדובר, ומי עושה אותו למי, אבל יש הסכמה רחבה שמה שראינו על המסך רחוק מהמציאות.

ואולי הם צודקים. האם מדובר בתרגיל של ההפקה על מנת לעודד צפייה, או דווקא להבטיח את זכייתה של קטלין? האם מדובר בתרגיל של משפחת דיין כדי להשתחרר מחוזה מכביד ומשעבד וכדי לפתוח בקריירה בלי הנטל של התחייבויות הזוכה בדה וויס? ואולי דיין קיבלה כבר הבטחה לחוזה להוצאת התקליט ולסיבוב הופעות, רגע אחרי הבגרויות?

רבים גם הכועסים על יובל ועל ההפקה. אם ידעו שהיא פורשת, מדוע לא נתנו הזדמנות למועמד אחר להתמודד על מקום בגמר? האם נכון היה לתת לאנשים להצביע, בכספם, למועמדת שלא רוצה לזכות? הנה עוד בעיה מרכזית בתוכניות הריאליטי: הציבור חושב שהוא קונה את המשתתפים באמצעות הסמסים שלו. והנה, מישהו שקנינו בכספנו, יורק לנו בפרצוף. נוטש.

ייקח עוד זמן עד שהתמונה תתבהר. ייתכן שבקרוב נדע יותר על יובל דיין, וייתכן שהיא תיעלם לחלוטין מחיינו. אבל, כולנו נשארים עם סדר עדיפויות בעייתי ופגום. חלומות על תהילה, פרסום וכסף, שמפרנסים את הרייטינג, אך מאיימים לפרק את יסודותיה של החברה הישראלית, וגם את מסלול החיים של כמה משתתפים.

  • עו"ד ד"ר יובל קרניאל הוא מרצה למשפט ותקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, לשעבר היועץ המשפטי של הרשות השניה ויו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור.

5 Comments

  1. יולנדה
    30 במרץ 2012 @ 17:02

    ללא מנייה ולא מקצתה… כל הניתוח "הפלספני" שהבאתם כאן, על פניו נראה מגמתי,וזאת להוציא את יובל "מסכנה".. והיא לא!! הרי הילדה ,כולל הוריה ידעו לאן היא הולכת מלכתחילה, ומן הראוי היה,כשהסתבר לה/להוריה, שהפורמט אינו מתאים לה, לפרוש עוד בשלבים המוקדמים יותר של התחרות ולא להשאיר זאת לשבוע לפני הגמר. ולכן, לי נראה, וזו דעתי, שמסתתר משהו אחר לגמריי מאחורי כל סיפור פרישתה. ימים יגידו!

  2. חגי קמרט
    28 במרץ 2012 @ 12:48

    שרית

    אף זה נכון. אלא מאי, אני אישית ,מעדיף להיות אוּוט ולא לשגת כהוא זה מעקרונות חיי.אפקט העדר לא פועל עלי ומעולם לא פעל עלי. ( לא אחת יצאתי נפסד בשל כך, אך שלם עם עצמי)

  3. חגי קמרט
    26 במרץ 2012 @ 19:29

    המנצחת לא רוצה לנצח!
    נהפוך הוא! המנצחת בחצי הגמר התחרותי , ניצחה את עצמה בגמר הפרטי שלה. היא קפצה מעל המשוכה ועלתה לשלב בגרות שלא כל אחת בגילה זוכה לה. יובל עמדה בפני אתגר בר השגה, כאשר פיתיון רב עוצמה לפתח רובץ, והשיגה אותו.

    נכון שהפרישה של יובל בדקה ה 99 הוא רגע מעורר מחשבה. אך לענ"ד לא יותר מזה. מדובר כאן במקרה פרטי של העזה של " עז" בתוך העדר. הילדה המצביעה על כל השוטים שמסביבה ומראה את פרצופה האמיתי של החברה הרודפת אחרי בידור והנאה מחד, והיזמים שוחרי הרייטינג מצד שני, כאשר הבסיס לכל זה הוא לא העשרת חיי אדם בתוכן מקדם, לא דאגה להתפתחות נכונה וטובה של הילד, לא ערכים חינוכיים ממדרגה ראשונה, אלא כסף, כסף, ועוד פעם כסף.
    לא פלא הוא שהמניע כמו בכל תהליכים פוליטיים או היסטוריים הוא כפי הנראה בראש ובראשונה כלכלי. כלכלי, שאחריו המבול.
    למרות התופעה החד פעמית ( לדעתי) שחזינו בה, בכל זאת החברה נוע תנוע. תמשיך לרוץ אל חורי ההצצה לראות ברכילות, לשבת בסלון של האח הגדול ולהעריץ את הליצנים האלו שהסכימו משום מה לחשוף את האינטימי ואת הפרטי בצניעותם הנורמאלית , בדרך כלל , של בני אדם, כדי להזיל ריר מקהל ההמונים המקבל את מה שמבקשת נפשו הריקה מתוכן מחד,ולספק את רצונם של היזמים עושי הכסף המניעים את המערכת קדימה.
    כאשר אנו עושים ברית מילה לתינוק חסר אונים שלא יכול להביא את רצונו,זה איכשהו יכול לעבור הן מבחינה דתית, והן מבחינה זו שהפער בין בעלי הניסיון לבין חסר הניסיון הוא פער רציני של שמונה ימים לעומת לפחות עשרים שנה. אך לקחת ילד כישרוני ולהפוך אותו לסופר סטאר בשל האדרת האגו האישי של ההורים על חשבון תקופת הילדות החשובה כל כל של הילד, היא עוול לילד ואולי גרימת נזקים בלתי הפיכים לילד הרך.
    קל להאמין לפי שפת הגוף של יובל שדבריה כנים, אולי ספונטאניים, במידה מסוימת (כמובן לאחר התייעצות מוקדמת עם המשפחה והקרובים לה). ולא נראה שהיה כאן טריק או בימוי מתוכנן על ידי היזמים, הבמאים או אנשי רקע. נראה יותר שההתלבטות שלה החלה עוד בבית כאשר היא באה בספק רב מתנדנדת על חבל דק לתוכנית, ובאופן ספונטאני לחלוטין הגיעה לכלל החלטה במקום: " אינני יכולה עוד…"
    לסיכום :
    המקרה של יובל אינו נקודת מפנה בהתנהגויות של החברה הישראלית, או פיקחון מתוך עולם בידורי ריקני בדרך כלל, ופניה אל נתיב נכון יותר קרי המסלול הטבעי של התפתחות הילד. זו תופעת חד פעמית של ילדה אמיצה יוצאת דופן, שלא יכולה לשמש דוגמא לאחרים. ומחר תישכח.
    היא לא יכולה לשמש דוגמא בשל הגנום האנושי השאיפה לנצח השאיפה לגדלות במיוחד שההורים דוחפים בחוזקה מאחור.

    • שרית פרקול
      26 במרץ 2012 @ 21:44

      חגי, אתה מבין מה קורה פה?
      מי שלא מציץ בתוכניות הריאליטי המובילות, לפחות פעם אחת, מוצא את עצמו לגמרי מנותק מהשיח הציבורי!
      זה אבסורד, אבל ככה זה…

  4. גרשון גירון
    26 במרץ 2012 @ 11:52

    אכן כן, אבל בעניין הזה, כמו ברבים אחרים, אנחנו בסך הכול פסיק של ה"תרבות" הגלובלית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן