Skip to content

בטהובן, מוצרט והיידן ב"קלאסיקה וינאית" של תזמורת הבארוק הירושלמית

קונצ'רטו מס' 1 לפסנתר מאת בטהובן יעמוד במרכז הקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים. לצידו יבוצעו יצירות מאת מוצרט והיידן. על התזמורת ינצחו דוד שמר וצבי מניקר שינגן גם כסולן בפורטה פיאנו. סופרן עינת ארונשטיין תבצע את האריות ואת השירים הסקוטיים. המופעים בינואר 2022, בירושלים, תל אביב ונס ציונה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יצירותיו של בטהובן אינן חלק שגרתי מרפרטואר תזמורת הבארוק ירושלים. הפעם יככב פסנתר פטישים, אחד מתוך ארבעה הנמצאים בישראל. זה זמן מה שנגני התזמורת והמנהל האמנותי מגלים עניין רב בביצוע היסטורי של רפרטואר קלאסי ורומנטי.

בקונצרט ינגן, בהופעת בכורה, פסנתר פטישים (פורטה-פיאנו) נהדר שהגיע  לאחרונה מבלגיה. בישראל קיימים רק 4 פסנתרי פטישים. זה שיעלה על במות הקונצרטים בינואר יגיע הישר מביתו הפרטי של מנצח תזמורת הבארוק פרופ' דוד שמר. נגני התזמורת ינגנו בכלים מיתר, קשתות, וכלי נשיפה מהתקופה הקלאסית המאוחרת ולקהל צפויה חוויה שונה ומרתקת בביצועים חדשים ליצירות ותיקות ואהובות.

"פסנתר פטישים", הכינוי הישראלי לפורטה- פיאנו. מקור הצילום: ויקיפדיה. Fortepiano-ByMcNultyAfterWalter-1805

 פסנתר הפטישים שהומצא בסביבות שנת 1700, נבדל מהצ'מבלו בכך שהוא מנגן פורטה ופיאנו ולכן השם הרשמי שלו הוא: "פורטה פיאנו" או כמו שכתב הממציא שלו ברתולומיאו כריסטופורי: "צ'מבלו גדול עם חזק וחלש".

הפטישים בפסנתר זה עטופים בעור לעומת לבד בפסנתר המודרני. המיתרים שלו דקים, כמו מיתרי צ'מבלו והוא עשוי כולו מעץ. אלו הופכים את הצליל של פסנתר הפטישים לעדין ושקוף, הגוונים והצלילים העיליים שהוא יוצר מגוונים הרבה יותר מפסנתר מודרני כך שהחוויה בהאזנה לו היא שמימית.

על זמרת הסופרן עינת ארונשטיין

עינת ארונשטיין נולדה בישראל ב-1987. כילדה דובבה את הרמיוני גריינג'ר בהארי פוטר ואת שאנטי בספר הג'ונגל 2, וזכתה במלגת קרן התרבות אמריקה- ישראל 2008-2010. שירתה בצה"ל במעמד של מוסיקאית מצטיינת.

זמרת הסופרן עינת ארונשטיין תשיר אריות קונצרטנטיות של מוצרט ושירים סקוטיים של היידן

ארונשטיין שרה במקהלת מורן ובאנסמבל זמרי מורן עמו הופיעה בקונצרטים ברחבי הארץ, בסיורים בחו"ל ובהפקות רבות של האופרה הישראלית, בהן לה-בוהם, כרמן, ורתר, טורנדוט, טוסקה, אותלו ועוד. הופיעה בקונצרטים עם התזמורות המובילות בישראל בהן התזמורת הפילהרמונית הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור.

שרה תחת שרביטם של דן אטינגר, ישי שטקלר, דוד זבה, סטנלי ספרבר, מנדי רודן, גאבור הולרונג, איתן גלוברזון, אורי לשמן, מלקולם סינגר ועוד. הופיעה עם פרופ` אריה ורדי במספר קונצרטים.

בתיאטרון הקאמרי הופיעה בתפקיד הילדה בהפקת האופרה צחוק של עכברוש (אלה שריף), בתפקיד הינוקא בהצגה בדנהיים 1939 ובתפקיד ילדתו של אלכסנדר פן בהצגה היה או לא היה.

כסולנית שרה באופרה הישראלית את תפקיד הנזל באופרה הנזל וגרטל (הומפרדינק). הופיעה בתפקיד בסטיינה באופרה בסטיין ובסטיינה (מוצרט) בהפקה של האופרה הישראלית במסגרת הסדרה צלילי קסם.

צבי מניקר

צבי מניקר נולד בברית המועצות ועלה לישראל בגיל 7. כשהיה בן 15  החל את לימודיו באוניברסיטת מוצרטיאום. עם שחרורו מצה"ל למד בקונסרבטוריון שבאוניברסיטה לאמנויות ציריך. בהמשך התמחה בביצוע אותנטי בהדרכתו של מלקום בילסון באוניברסיטת קורנל, שם גם השלים בשנת 2001 את לימודי הדוקטורט שלו. הוא נמנה בין שורה ארוכה של מוסיקאים ומבצעים ישראלים העוסקים במוסיקה היסטורית באירופה.

ב- 2015 יסד את פסטיבל "ימי מוצארט" בישראל ואת "תזמורת מוצרט הישראלית". מניקר מלמד ומרצה באוניברסיטאות וקונסרבטוריונים בארץ ובעולם, ומ- 1999 מחזיק במשרת פרופסור לצ'מבלו ו"מוזיקה מוקדמת" בבית הספר הגבוה בהנובר.

קלאסיקה וינאית, תזמורת הבארוק הירושלמית:  מתי ואיפה?

מוצ"ש 8.1.2022 בשעה 20:00 – משכן אמנויות, נס ציונה

יום א', 9.1.2022 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית ירושלים

יום ג', 11.1.2022 בשעה 20:00 – אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב

 

על תזמורת הבארוק ירושלים

תזמורת הבארוק ירושלים נחשבת ל"אם כל הרכבי הבארוק בישראל".  היא התזמורת הראשונה בישראל שניגנה יצירות מקור בכלים היסטוריים. בהופעות שלה היא מנגנת מוסיקת בארוק בכלי נגינה תקופתיים, בדרכי הביצוע ובטכניקות הנגינה שהיו נהוגות באותם הימים. התזמורת נוסדה בשנת 1989 על-ידי נגן הצ'מבלו והמנצח פרופ' דוד שמר, מנהלה המוסיקלי עד היום. משנת 2006 מכהן מאסטרו אנדרו פארוט מאנגליה כמנצח לשם כבוד של התזמורת.

תזמורת הבארוק ירושלים. צילום: רוסתם באירמוב

התזמורת מקיימת סדרות קונצרטים ברחבי הארץ: באולם ימק"א בירושלים, באולם צוקר שבהיכל התרבות בתל אביב ובאתרים שונים בחיפה, בבאר שבע ועוד, ומופיעה בקונצרטים מיוחדים במסגרות שונות, בהן פסטיבלים וסדרות קונצרטים. התזמורת מרבה להופיע ברחבי העולם ולאחרונה חזרה מסיור קונצרטים במונטריאול.

תוכניות התזמורת מציגות את מיטב יצירות מוסיקת הבארוק והקלאסיקה המוקדמת, מקלאודיו מונטוורדי עד באך, מהיינריך שיץ עד הנדל ומהנרי פֶרסֶל עד מוצרט ובטהובן. התזמורת שמה דגש גם על פעילות חינוכית, ומקפידה לשלב כיתות אֹומן לסטודנטים, קונצרטים מודרכים לתלמידים וקונצרטי תלמידים במסגרות שונות.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן