Skip to content

"אדיפוס" בתיאטרון נוצר: זה אינו מחזה על נתניהו. ואולי כן?

שליט יהיר, עוצמתי וחסר מעצורים, מנצל כל אירוע פוליטי לטובתו האישית. כך הוא פועל כשפורצת מגיפה בארצו. הוא מזלזל בשלטון החוק ומנצל את המגיפה כדי לשמור על כסאו ולחזק את שלטונו. נשמע מוכר? דן שפירא חלקלק וכריזמתי, אנה סטפן מופרעת וסקסית, ועודד קוטלר טמין ואנושי בהצגה מאתגרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח המבקר ירמי עמיר / הצגת בכורה

★★★

תשכחו מכל מה שאתם יודעים על "אדיפוס" של סופוקלס. "אדיפוס" בעיבוד חדש ואקטואלי של הבמאי אבישי מילשטיין הוא מחזה פוליטי, שלקוח כאילו מהמציאות הישראלית. כאילו?

התמודדות אמיצה עם יצירה גדולה. קוטלר ושפירא. צילום: גל דרן

מדובר בסיפור על שליט יהיר, עוצמתי וחסר מעצורים, שמנצל כל אירוע פוליטי לטובתו האישית. כך הוא פועל כשפורצת מגיפה בארצו. הוא מזלזל בשלטון החוק ומנצל את המגיפה כדי לשמור על כסאו ולחזק את שלטונו . מאחורי הדמות הכריזמתית מתגלה אדם מפוחד ונקמן, שבורח מחטא קדום – רצח פוליטי, שהוא מעורב בו.

אם הגיבור מזכיר לכם דמות פוליטית מוכרת כמו, למשל ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, אינכם טועים וגם יוצרי ההצגה רומזים לכך. אבל זה אינו מחזה על נתניהו. זהו מחזה שמתיימר להעמיק יותר ולעסוק בשאלות הרות גורל של צדק, מוסר ואמת מול תאוות שלטון.

יוצרי ההצגה יכלו ללכת עד הסוף עם דמותו של נתניהו ולבנות מחזה פוליטי שמחבר ישירות בין אדיפוס לנתניהו. הם לא עשו זאת, אולי כדי לא להיראות שטחיים, אבל זה יכול היה להיות כיוון מעניין, נועז, חד ובועט. ועוד לא דיברנו על תסביך אדיפוס – בן רוצח את אביו ושוכב עם אמו.

מבולבלים?

תאוות שלטון ותאוות אחרות. סטפן ושפירא. צילום: גל דרן

גם אני לא הצלחתי תמיד לעקוב אחרי התנהלות המחזה. בשפה מקצועית קוראים לזה: בחירות בימתיות לא ברורות. התרגום של שמעון בוזגלו – מרענן ואינטליגנטי, הבימוי יצירתי בדרך כלל ומשלב קטעי וידאו, אבל ההצגה אינה שומרת תמיד על מתח דרמטי והיא ארוכה מדי.

דן שפירא הוא אדיפוס חלקלק וכריזמתי, אנה סטפן מופרעת וסקסית בתפקיד יוקסטה אמו-אהובתו ועודד קוטלר אמין ואנושי בתפקיד הנביא העיוור טרזיאס.

אם אתם מחפשים תיאטרון קצת אחר, שאינו פוחד להתמודד עם אחת היצירות הגדולות והמורכבות שנכתבו, "אדיפוס" של תיאטרון נוצר היא הצגה שנוצרה בשבילכם. לא הצגה מושלמת, לא נועזת מספיק, אבל עשויה היטב על ידי צוות מקצועי, שאוהב תיאטרון, שאכפת לו להתמודד עם יצירה איכותית ומאתגרת ולא להסתפק בסתם מחזמר או קומדיית מצבים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן