Skip to content

חודשו הנטיעות בנגב ואיתן המהומות – פשרה: הטרקטורים יעזבו והנטיעות יושעו

תחת אבטחה כבדה התחדשו הנטיעות במולדה שבנגב. תושבים הגיעו להפגין ובבתי הספר בכפרים הלא מוכרים ובמועצות האזוריות נוה מדבר ו-אל קסום, הושבתו הלימודים. לקראת הצהריים הציע השר הממונה על הבדואים להפסיק את העבודות, להוציא מהשטח את הטרקטורים ולהיכנס למו"מ מול הבדואים שטוענים כי הנטיעות נעשות בשטחים פרטיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נטיעות קק"ל סמוך ליישוב מולדה בנגב התחדשו הבוקר (רביעי) ואיתן התחדשו גם גם המהומות שהחלו אתמול. תושבים שהגיעו למקום יידו לעבר השוטרים אבנים ואלו הגיבו ברימוני הלם ובמעצרים. מאות שוטרים, לוחמי יס"מ ומג"ב נמצאים במרחב הנטיעות בנגב כדי לאבטח את הפעילות.
בתוך כך קרא שר החוץ וראש הממשלה החליפי, ח"כ יאיר לפיד לעצור את הנטיעות ולהיערך מחדש עם פתרון לבעיית הבדואים בנגב. "כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020 אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש. ממשלת השינוי מחויבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב. פוליטיקאים מכל הצדדים צריכים להרגיע במקום ללבות את האש. אני מגנה את האלימות בשטח ומגבה את פעילות המשטרה להחזרת הסדר הציבורי", כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו והוסיף:"12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האזור". כל בתי הספר בכפרים הלא מוכרים ובמועצות האזוריות נווה מדבר ואל-קסום, שובתים היום עקב חידוש הנטיעות. לקראת הצהריים השר הממונה על הבדואים, מאיר כהן הגיע להסכם של הצעת פשרה ולפיה הטרקטורים יעזבו את השטח והנטיעות יושעו כשהצדדים ייכנסו למשא ומתן בעניין הנטיעות.

צילום באדיבות עמר אסאדי לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
יעזבו את השטח  (צילום: תנועת רגבים לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ראש הממשלה נפתלי בנט טרם הגיב. אבל בימין  בכלל ובליכוד בפרט הבינו כי יש כאן גחל שאפשר להציתו  וחברי סיעת הליכוד מיהרו אתמול להגיע לדרום. "הגענו לנטיעות ביתיר, חברי סיעת הליכוד ימשיכו להילחם על הארץ שלנו בדרום, בצפון ויהודה ושומרון. בע״ה ננצח", צייץ ח"כ מיקי זוהר והעלה תמונה של כלל חברי הסיעה. יו"ר הליכוד, ראש המשלה לשעבר בנימין נתניהו לא הגיע, אבל יתר חברי סיעתו הגיעו לתצלום משותף. ""הדיונים של ממשלת בנט על הפסקת נטיעות בנגב מול עימותים אלימים עם כוחות המשטרה הם המשך מכירת החיסול של הנגב לתנועה האיסלאמית, זמן קצר לאחר שהעבירה את ״חוק החשמל״", נמסר מהליכוד. "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל. אני נותן גיבוי מלא לכוחות הביטחון ודורש מבנט לגנות מייד את ההסתה של רע״מ, שותפתו הבכירה לממשלה", צייץ נתניהו.
במפלגת רע"מ, החברה בקואליציה, איימו הבוקר שלא יגיעו להצבעות בכנסת בשל ההחלטה לחדש את הנטיעות ביישוב מולדה, קרקע שלפי הבדואים נמצא בבעלות פרטית. לאורך כל היום העביר עבאס מסרים לפיהם לא יוכל להתיישר עם הקו הממשלתי ולנהוג כאילו לא קרה דבר.


צילום באדיבות עמר אסאדי לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

זו איננה נטיעה אלא "פייק נטיעה", זריעת אש על אדמות מריבה. זו אינה שאלת ריבונות ולא שאלת "משילות", אלא רצון להצר את מרחב המחיה והפרנסה של תושבי הנגב הבדואים, תוך שימוש באלימות. זה חייב להיפסק", הגיבה הבוקר ח"כ גבי לסקי (מרצ) לנטעיות שחודשו.

ח״כ אבתיסאם מראענה (חד"ש הרשימה המשותפת) גינתה את הנטיעות בחריפות ואמרה: ״אני מגנה בחריפות את האירועים האלימים הלילה בנגב, ומאחלת החלמה מהירה לפצועים, בהם שני שוטרים. אלימות לעולם לא תהיה הדרך. אבל את השטח הזה מישהו דאג להדליק במהלך ציני. ההחלטה ליישום ״ייעור הנגב״ היא שוב ניסיון להחביא ולהעלים את הסיפור של האנשים ושל המקום. חלאס לגרד לאנשים בפצעים״

ח״כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הגיב בשם התנועה: "לכל אלו מהליכוד שירדו היום לנטיעות המאולצות והמיוח"צנות – אם באמת היה אכפת לכם מהנגב, הייתם פועלים לפתח אותו לאורך השנים שהייתם בשלטון. כמובן שפילגתם, שיסיתם וגרמתם לכאוס, אבל את הנגב לא פיתחתם. אז עכשיו תנוחו, תרגיעו ותנו לנו לעבוד".

ח"כ דוד ביתן (ליכוד) הגיב: הפסקת הנטיעות בנגב זה לא פחות מכניעה לטרור, אסור לתת לזה לקרות. לא יכול להיות שכל פעם שמשהו לא ימצא חן בעיני תושבי הפזורה הבדואית בנגב, הם יתפרעו ואנחנו ניכנע. תפקיד המשטרה להשליט סדר ותפקידנו לדאוג שאדמות מדינת ישראל לא ייגנבו ע"י פולשים לא חוקיים".
החל מאתמול מבצעת קק"ל את הנטיעות לקראת  טו בשבט שיחול עוד 4 ימים, בשליחות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) . אלא שהמהלך הוביל לעימותים בעקבות סכסוך קרקעות בין שבט אלאטרש שטוען לקרקעות פרטיות אל מול המדינה. כוחות משטרה גדולים פעלו אתמול לפיזור הפרת סדר בכביש 25, בסמוך לצומת שגב שלום. עיתונאי הארץ הותקף ורכבו נשרף בידי מפגינים מהמגזר הבדואי. כביש 25 נסגר לתנועה מצומת שרה ועד צומת נבטים למשך שעתים. מהמשטרה נמסר כי הושגה שליטה על האירוע וכי במהלך הפעילות נפצעו קל שני שוטרים מאבן וזיקוק ששוגרו לעברם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן