Skip to content

חרדה ודיכאון: פרופסור לאון גרינהאוס מסביר

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הידעתם שאנשים רבים סובלים מחרדה ולא יודעים את זה? פרופסור לאון גרינהאוס מסביר על טיפול בהפרעה.

חרדה היא הפרעה שכיחה בעולם ההפרעות הפסיכיאטריות הפוגעת בילדים ובמבוגרים. המומחים מעריכים שקרוב ל-10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות חרדה בדרגות עוצמה שונות, כאשר ידוע כי נשים סובלות מהפרעות חרדה פי שניים בהשוואה לגברים. ערנות פיזיולוגית ופסיכולוגית היא תגובה טבעית למצבי חרום ושל סכנה, ביטויים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים כמו יובש בפה, דפיקות לב מואצות, מתח שרירים, הזעה, תחושת שיתוק, רצון לברוח, פחד, אי נוחות ועוד, הם רגילות במצבים אלו, בהפרעות חרדה מופיעות תגובות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות ללא מצב חרום או של סכנה.

נפגשנו עם פרופסור לאון גרינהאוס שמתמחה בטיפול בחרדה ומציע מגוון שיטות יעילות ומוכחות קלינית לטיפול יעיל בהפרעה השכיחה.

מה הגורמים להפרעות חרדה?

"הפרעות חרדה מתפתחות בגלל מגוון גורמים וסיבות, ובמקרים רבים התופעה מתפתחת בגלל שילוב בין גורמים פסיכולוגיים (סטרס של החיים), גורמים אישיותיים (נטייה לדאגנות יתר), לבין גורמים פיזיולוגיים כמו תורשה או אירועים שהאדם חווה בחייו".

פרופסור לאון גרינהאוס מציין כי החיים במדינת ישראל מזמנים מצבים של מתח נפשי בעוצמה גבוהה במיוחד, והגוף שלנו כולל מנגנונים פסיכולוגיים ופיזיולוגיים המאפשרים לנו להתמודד עם סיטואציות מסוכנות ומפחידות, אך בנסיבות מסוימות התגובות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות עשויות לפעול בצורה לא פרופורציונלית לאירוע או שהן מופעלות כאשר איננו נמצאים במצב מסוכן.

פרופסור לאון גרינהאוס (צילום: עמנואל שטרית וליאור שרון)

איך מזהים חרדה?

"להפרעות חרדה יש סימפטומים וביטויים פיזיולוגיים, רגשיים, קוגניטיביים והתנהגותיים. הסימפטומים הפיזיולוגיים בולטים אצל אדם החווה התקף חרדה, והסימפטומים כוללים בין היתר דפיקות לב מואצות, כאבים באזור החזה, תחושת מחנק או קוצר נשימה, יובש בפה, בחילה, הזעה, סחרחורת, זרמים בגפיים ועוד".

"התסמינים הרגשיים של הפרעות חרדה יכולים להיות פחד, אי נוחות, תחושה של חוסר אונים, דאגנות יתר, פחד למות, חוסר אונים ועוד. לחרדה יש גם סימפטומים קוגניטיביים המשפיעים על אופן החשיבה של האדם שחווה את ההפרעה, למשל דאגנות יתר, תלות באחרים, תחושה של אובדן שליטה וכו'".

אבחון חרדה נעשה על ידי אנשי מקצוע מיומנים כמו פסיכיאטרים ופסיכולוגים, גם רופאי משפחה יכולים לאבחן הפרעות חרדה, והאבחון עצמו מבוסס על תשאול ובדיקה קלינית במרפאה, כאשר מסתמכים על הדיווח של המטופל. חשוב לדעת כי רבים מהאנשים שסובלים מהפרעות חרדה אינם מגיעים לאבחון מקצועי, לכן הם אינם מטופלים, ולרוב הם יפנו לגורם מקצועי כאשר דכאון יתלווה להפרעות החרדה.

סוגי טיפולים קיימים להפרעות חרדה

פרופסור לאון גרינהאוס המתמחה באבחון ובטיפול בהפרעות חרדה מציין כי יש סוגים שונים של הפרעות חרדה אצל מבוגרים, למשל פניקה, חרדה חברתית, אגורפוביה ועוד. לאחר אבחון מדויק פרופסור לאון גרינהאוס מתאים את הטיפול הנכון והמתאים ביותר למטופל.

שיטות הטיפול הקיימות כיום למטופלים הסובלים מהפרעות חרדה הן:

טיפול תרופתי – יש מגוון תרופות יעילות למצבים של הפרעות חרדה בעוצמה כזו או אחרת, ומומלץ לשלב בין הטיפול התרופתי לטיפול פסיכולוגי רגשי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי-CBT. החלק הקוגניטיבי של הטיפול שם דגש על מקור החרדה וניתוח הגורמים והאירועים המובילים להתקפי החרדה, כולל ביטוי למחשבות ולתחושות שהמטופל חווה בזמן התקף החרדה. החלק ההתנהגותי מתמקד באימון המוח ושינוי דפוסי התנהגות כדי לאפשר למטופל להגיב בצורה טובה ושונה לסיטואציות הגורמות לו להתקפי חרדה.

טיפולים משלימים – ניתן לשלב בתוכנית הטיפולים גם טיפול באמצעות אמנות, תנועה, שירה, מוזיקה וריקוד, ומומלץ לבצע שינויים באורח החיים ובתזונה, לדוגמה פעילות גופנית באופן מסודר, מדיטציה, יוגה, שינוי תזונתי וכו'.

פרופסור לאון גרינהאוס ממליץ מניסיונו המקצועי על טיפול משולב, כלומר טיפול תרופתי (בדרך כלל לתקופת זמן מוגבלת) בשילוב טיפול פסיכותרפי. מטרת הטיפול היא להקל על סבלו של המטופל ולסייע לו לשמור על אורח חיים תקין תוך שינוי התנהגות נקודתי לפני ובמהלך התקפי החרדה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן