Skip to content

"בית משפחת סלאחייה נהרס ללא צו שיפוטי"

כך אומר עורך דינם של בני משפחת סלאחייה בתגובה על פינוי בני המשפחה, והריסת ביתם בשכונת שייח ג'ראח בירושלים; הפגנת פעילי זכויות אדם מול בית ראש עיריית ירושלים פוזרה באלימות, לדברי המפגינים. ח"כ מוסי רז אף נהדף על ידי המשטרה; שלום עכשיו: "נראה שאין קו אדום שמשטרת ירושלים לא תחצה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפגנה שנערכה הערב מול בית ראש עיריית ירושלים, במחאה על הרס בית משפחת סלאחייה בשייח ג'ראח, פוזרה על ידי המשטרה באלימות, כך לדברי המפגינים. פינוי בית משפחת סלאחייה משייח ג'ראח הושלם הלילה (בלילה שבין שלישי לרביעי) עם מעצרם של כ-18 איש, אשר התבצרו בבית. כבר שלשום הגיעו כוחות המשטרה לפנות את המשתלה, הסמוכה לבית המשפחה. בני המשפחה, אשר סברו כי עומדים לפנותם, התבצרו על הגג והבעירו מזרנים.

הפעם פעלה המשטרה כמו במבצע צבאי. כוחות משטרה והוצאה לפועל הגיעו בחסות החשכה כדי לפנות את בית המשפחה, ולהרסו. "המבצע מהווה השלמת מימוש צו פינוי מבית המשפט לקרקע משנת 2017", נמסר מהמשטרה. "מדובר בקרקע שהופקעה על ידי הרשות המקומית לצורך הקמת בית ספר לחינוך מיוחד לטובת תושבי השכונה ומזרח העיר.

פינוי המשתלה בשייח ג'ראח. צילום: שי קנדלר

לדברי המשטרה: "היום נעצרו חשודים בעת השלמת הליך הפינוי לאחר ששהו במבנה בניגוד לחוק. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם של חמישה מהחשודים שנעצרו, ושכנגדם עומדים חשדות המעלים מסוכנות של ממש, בהם: קשירת קשר לביצוע פשע, השתתפות בהתפרעות, איומים, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, שימוש פחזני באש והתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור.
"למרות חומרת האירועים, בימ״ש החליט לשחרר את החשודים בתנאים מגבילים, ולכן המשטרה ביקשה עיכוב ביצוע על החלטה זו לצורך הגשת ערר על ההחלטה כחוק, והחקירה בעניינם נמשכת".

מחאה על הריסת בית משפחת סלאחייה בשייח ג'ראח. צילום: שי קנדלר
למרות מזג האוויר הקשה המפגינים לא מוותרים. צילום: שי קנדלר

"טענות המשטרה לפיהן בני המשפחה העצורים מסוכנים לעצמם לציבור הן לא נכונות, ולכן בית המשפט החליט לשחרר את חמשת העצורים בתנאים מגבילים של הפקדה כספית", אמר עו"ד אנואר באשיר, עורך דינם של בני המשפחה. "המשטרה ביקשה לעכב את ביצוע החלטת השיחרור כדי לשקול הגשת ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

"נעקוב אחר פעילות המשטרה. אם יוגש ערר על החלטת בית המשפט אנחנו נהיה מוכנים להופיע בבית המשפט מחוזי ולהלין על אותם מעצרים, שבוצעו ללא עילה. הצו הורה לפנות שני אנשים בלבד, לא להרוס את הבתים. אנשים מסכנים פונו ללא צו שיפוטי, הבתים נהרסו ללא צו שיפוטי. משטרת ישראל, בניגוד לחוק ובניגוד לצו בית המשפט, הרסה את הבתים בהם הם גרים מלפני קום המדינה.

"האנשים האלה עברו היום טראומה שניה כשהרסו את בתיהם, והם נמצאים ללא קורת גג. טענת העיריה המופרכת שמנסה להלבין פניה בפני הציבור כאילו יבנו על השטח מבני ציבור, היא לא נכונה. העיריה טוענת שיבנו שם בית ספר, אבל הם יכולים לבנות מה שהם רוצים, גם ישיבה. מה יש להם לבנות ישיבות באמצע שכונה ערבית?"

עו"ד אנואר באשיר: "המשפחה עברה טראומה שניה". צילום וידאו: שי קנדלר

ח״כ עאידה תומא-סלימאן בתגובה להרס בית משפחת סאלחיה בשייח ג׳ראח הלילה: "שלשום התבצר אב משפחת סאלחיה על גג ביתו, והגן עליו בגופו. הלילה בחסות החושך, כמו גנבים, הגיעו דחפורי הכיבוש, הרסו את ביתו וזרקו 15 נפשות לגורלם ברחוב. שום 'צורך ציבורי'. הפלפול המשפטי והבירוקרטי לא יכול לכסות את המטרה האמיתית: טיהור אתני".

שוטרים עם מפגינה במחאה על הרס בית משפחת סלאחייה. צילום: שי קנדלר

כ-200 פעילים לזכויות אדם התאספו אחר הצהריים מול ביתו של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון במחאה על פינוי המשפחה והרס ביתה. "פינוי של שני אנשים הפך לפינוי של שתי משפחות", אמרו ל"מגפון" מספר פעילים. "הפכו את צו הפינוי לצו גירוש".

לדברי פעילים בהפגנה, המשטרה פעלה נגדם באלימות, ואף הטיחה למדרכה מפגינה כבת 80. גם ח"כ מוסי רז ממרץ שהשתתף בהפגנה, נהדף על ידי המשטרה. ח"כ מוסי רז אישר שנקטו כלפיו באלימות, ואמר: "המשטרה לא מאפשרת להפגין מול בית ראש העיריה. השוטרים השתמשו באלימות מיותרת וחבל שכך".

ח"כ מוסי רז ממרצ בהפגנה נגד הריבת בית משפחת סלאחייה. צילום: שי קנדלר

"אחרי שזרקו באישון לילה את המשפחה לרחוב, השוטרים של עומר בר לב מחבלים בחופש המחאה תוך המשך האלימות", אומרים בתנועת "שלום עכשיו". "נראה שאין קו אדום שמשטרת ירושלים לא תחצה. אנו קוראים לשר בר לב להתעורר ולטפל ביד קשה נגד שוטרים אלימים. לא ייתכן שתחת הנהגתו תהפוך המשטרה לקבלן הביצוע של מדיניות הנישול, הגירוש והאלימות בירושלים".

מעיריית ירושלים נמסר: "כזכור, שלשום בוצע פינוי של חלק מהקרקע, והלילה נמשכה הפעילות, כשפונו מהמבנה אנשים שהתבצרו ושהו בו בניגוד לחוק. כמו כן, חלקם נעצרו לחקירה בחשד להפרת צו בית משפט, התבצרות אלימה והפרת הסדר הציבורי. לאחר הוצאת האנשים מהמקום, הושלם הליך פינוי המבנה והקרקע על ידי גורמי העירייה.

בהפגנת המחאה נגד הריסת בית משפחת סלאחייה. צילום: שי קנדלר

"הפעילות בוצעה באמצעות משטרת ישראל, נציגי עיריית ירושלים ובשיתוף גורמי הרווחה, זאת בתום היערכות ואישור תכניות של מפקד מחוז ירושלים.
"נציין שוב, כי כבר לפני כשנה, הורה בית המשפט המחוזי בירושלים למשפחה לפנות את המקרקעין המיועדים לצרכי ציבור, לטובת הקמת בית ספר לחינוך מיוחד בן 18 כיתות ו-6 גני ילדים, שאמורים לשרת את תושבי שכונת שייח ג'ארח וילדיהם.

"מאז מתן פסק הדין, ניתנו אין ספור הזדמנויות למשפחה למסור את המקרקעין בהסכמה, אולם הם סירבו לעשות כן, גם לאחר מתן ארכות, פגישות וניסיונות הידברות חוזרים ונשנים מצד עיריית ירושלים. לכן, עיריית ירושלים פעלה כפי שהורה בית המשפט ומימשה את הצווים שהוציא בית המשפט".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן