Skip to content

על שיח ג'ראח, השטחים וההקצנה הימנית של ישראל

אתמול תקפו באלימות קשה מתנדבים יהודים באזור חוות מעון ונתפש אקדח בידי פעיל ימין בשיח ג'ראח. היום רעו מתנחלים את צאנם על אדמות פרטיות של תושבי אום אל ח'יר ומה יקרה מחר? הכתובת בוערת על הקיר ואיש בממשלה הימנית לא רוצה לקרא אותה. בהכנת הכתבה השתתפו ציפי מנשה, בן כהן ושי קנדלר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זה נמשך יום ביומו, שבוע אחר שבוע וחודש רודף חודש. בסופו של יום, בשטחים זה מאחז אביתר, או גבעת רונן בהם מתנחלים קובעים את סדר היום ע"פ הלכה ו"כיוש ארץ ישראל", בירושלים זו שכונת שיח ג'ראח שם המתנחלים מגרשים פלסטינים מבתיהם בטענה לבעלות על הבתים, העירייה מפנה והורסת בית של משפחה אחרת בטענה של הריסה לטובת שטחי ציבור, בלוד לשם הגיעו מתנחלים לשם אותה מצווה, "יהוד" העיר מידי הערבים. המתח עולה ויורד על פי צרכי הציבור הימני לאומני והתקשורת שמוטה לא אחת ל"דווח" על הסיפור. מעובדה אחת אי אפשר להימלט – העובדה שמדינת ישראל הימנית לאומנית, פועלת ומדירה את הפלסטינים ממקורות הפרנסה, מבתיהם, מקשה על חייהם, ממררת את יומם ועוצמת עיין פקוחה לרווחה, בכל הנוגע להתנהלות עמותות ומתנחלי ימין שמייחסים לעצמם את גאולת הקרקעות מידיי הערבים (הם לא יקראו להם פלסטינים, כי אז הם מכירים הלאומיות הפלסטינית, ולכן הם מכנים את כולם כערבים). קיצוניים ימניים נחשבים כ'מתונים' והקיצוניים יותר פועלים יותר כנגד הפלסטינים, מי בסילוואן בשיח ג'ראח ומי שבשטחים הכבושים. בראיון לתקשורת הסבירה פעילת הימין הקיצוני דניאלה וויס כי זוהי  הציונות האמיתית. שזו שעה היסטורית בה היהודים לוקחים חזרה לידיהם את הארץ המובטחת ובמידה וה'ערבים' ירצו להישאר ולקל את שלטון ישראל ולקיים את מצוות נוח לגבי כל אלו שאינם יהודים. על פי פסיקת הרמב"ם יש בידי עם ישראל סמכות שלטונית – והוא מצווה לאכוף את המצוות האלה על כל התושבים בארץ ישראל, עד כדי הוצאה להורג של מי שמסרב לקיימן. וכך הרמב"ם כותב: "ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג". פעולה כזו לא נעשתה עד כה  גם בידי מתנחלי יהודה ושומרון כמו גם בירושלים המזרחית או בלוד למשל. אבל המתח גובר והאלימות מגיעה אתו בידי אלו שמפרשים את מלכות ישראל כהיתר לפעול באלימות קשה כנגד ה'ערבים' והיהודים שהפנו לדעתן עורף לאמונה ובאו לעזור ל'ערבים'.

מה שנותר מבית משפחת סאלחייה שנהרס על ידי העירייה (צילום: ציפי מנשה)
ההפגנה בשיח ג'ראח (צילום: ציפי מנשה)
ההפגנה בשיח גראח (צילום בן כהן)

 

ח"כ אוסמה סעדי על הכיבוש (ראיין וצילם – שי קנדלר)

נתניהו הבין את הפוטנציאל האלקטוריאלי הטמון בימין

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הבין גם הוא את הפוטנציאל הגלום בלאומניות היהודית והטביע את המושג 0מול קיצוני לכל אלו שפעלו ליצירת דו קיום ערבי/פלסטיני יהודי. בימין המתנחלי הזדרזו לאמץ את המושג כקללה המונחתת על כל מי שאינו איתם. על משל, אם אינך איתי אתה אויבי. הם עודדו את נתניהו, תמכו בו כל עוד הוא וממשלתו סיפקו לידיהם את ליטרת הבשר.
אתמול (שישי) חזינו בתמונות של תקיפה אלימה של מתנחלים ממאחז גבעת רונן, או כאלו שבאו מכיוון המאחז שהיכו ללא רחמים פעילים יהודים שבאו לנוטע שתילי זית עם פלסטינים תושבי הכפר בורין בקרקעות הסמוכות למאחז הלא חוקי אשר בהן נשרפו או נעקרו עצי זית ושתילים במהלך הקיץ והסתיו האחרון. הם יידו אבנים ב0מאלנים, הכו אותם באלות עץ ואף שרפו את אחד מרכביהם. באותה עת פעלו כוחות המשטרה מול מפגינים יהודים פלסטינים בשכונת שיח ג'ראח שמחו על הריסת בית משפחת סאלחייה על ידי דחפורים מטעם עיריית ירושלים בראשות איש הימין משה ליאון. מהלך אותו לווה סגנו של ראש העירייה, אריה קינג שפועל ללא לאות לסילוק משפחת סלמה מביתה כשלטענתו רכש  את זכויות הקניין של הבית הקטן.  בתווך מצויים בתי המשפט שנוטים ליישר עמדות עם הימין כשמעליהם הונף שוט הדִּיסְפּוֹזִיצְיָה על ידי נתניהו שפעל למוטט את אמון הציבור במשטרה ובבתי המשפט, המשטרה שעברה זעזוע גדול כאשר נתניהו מנע את בחירתו של מפכ"ל המשטרה קרוב לשנתיים והתקרנפה לא מעט בעת הפגנות בלפור, כמו גם כיום בשיח ג'ראח. מאורעות ליל הפרעות בלוד בחודש מאי 2021, המחישו ההקצנה שעוברת מדינת ישראל.

האקדח שנתפש על גוף פעיל הימין (צילום: שי קנדלר)
מעצר נושא האקדח (צילום: שי קנדלר)
מה שנותר מבית משפחת סאלחייה (צילום: שי קנדלר)
עלולה להית מפונה בכל רגע – פטמה סאלם (צילום: שי קנדלר)
מתנחלי חוות מעון רועים את צאנם בקרקעות פלסטיניות של אום אל ח'יר (צילום: שי קנדלר)
צו שטח צבאי סגור רק בפני הפלסטינים (צילום: שי קנדלר)

פעיל ימין הגיע להפגנה בשיח ג'ראח עם אקדח

אתמול נעצר פעיל ימין נושא אקדח בעת ההפגנות בשיח ג'ראח.  שוטר סמוי של המשטרה הבחין בו, עצר אותו ונטל ממנו את הנשק. נכון לעכשיו ביתה של סאלם פטמה מועמד לפינוי על ידי אריה קינג או מטעמו. חברי הכנסת מהרשימה המשותפת וממרץ שמגיעים לשיח ג'ראח כבר לא מרשימים איש מהתקשורת. גם מעצר הפעיל נושא האקדח לא הרשים את התקשורת. כשהאקדח יירה, תקום מהומה ודיונים בקרב התקשורת ואנשי ציבור שיזדרזו לתפוז טרמפ על התקרית שעלולה להסתיים בפציעה או במותו של פעיל כזה או אחר בין המפגינים. היום ירדו מתנחלים מחוות מעון הסמוכה לקרקעות פרטיות של חקלאי אום אל ח'יר ורעו את צאן כבשיהם. מסתבר שהמתנחלים מתחו קו עירוב ( קו דתי המאפשר להם לנוע עד מרחק של 100 מטרים מבתיהם) והוא עובר בחלקו מעל אדמות פלסטיניות פרטיות. צה"ל מנע מהפלסטינים להיכנס לשטח בטענה לצו שטח צבאי סגור, אבל אפשר למתנחלים לרעות את כבשיהם. מצה"ל נמסר למגפון כי "התקבל דיווח על חיכוך בין פלסטינים למתיישבים סמוך לחוות מעון שבמרחב החטיבה המרחבית "יהודה". כוחות צה"ל הוזנקו לנקודה, ומפקד החטיבה המרחבית "יהודה", אלוף-משנה אביחי זפרני, חתם על צו שטח צבאי סגור באזור, על מנת לשמור על הביטחון והסדר הציבורי". בצה"ל לא הסבירו מדוע הצו הצבאי תופש לגבי פלסטינים אבל לא לגבי מתנחלים. סילוק פלסטינים מבתיהם, פגיעה במתנדבים שמבקשים לעזור להם ולשמור על צביון אזרחי שווה ערך, מחזקים את דבריה של דניאל וויס כי זכות העם היהודי על כל ארץ ישראל וזכותו גם לפגוע או לפעול בכוח למימוש זכותו זו או למתנגדים לה. מבחינת הימין המתנחלי ארץ ישראל היא מהפרת ועד החידקל וחיים במדינת הלכה, הנה חזון שאותו יממשו בוא  העת. אתמול תקפו באלימות קשה מתנדבים יהודים באזור חוות מעון. וכך גם נתפש האקדח בידי פעיל ימין בשיח ג'ראח.  ומחר?, נראה כי הכתובת בוערת על הקיר ואיש לא טורח לקראה. ישראל הופכת למדינת אפרטהייד, גזענית, לאומנית בשלטון ימני.

1 Comment

  1. זיו
    22 בינואר 2022 @ 22:18

    אליק, איך הצלחת להפוך את המותקף לתוקף? את התוקפנות והאלימות הערבית לקורבן…?

    כשרון ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן