Skip to content

הממשלה אישרה הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות – ראש ההמשלה נמנע ושרת הפנים התנגדה

ברוב של 26 שרים אישרה ההמשלה את הצעתו של שר הביטחון בני גנץ להקמת הוועדה. שר הביטחון בני גץ אמר לאחר הישיבה: הבטחנו, קיימנו. שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "זוהי פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה. לפני חמש שנים הבטחתי שתוקם ועדת חקירה ממלכתית". הליכוד תקף מיד את ההחלטה וטען כי כעת אישרו רכש […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

הממשלה התכנסה הבוקר (יום א') ואישרה את ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. בנוסף לכך, בהמשך להתייעצויות שקיים שר הביטחון בני גנץ עם שר המשפטים גדעון סער, ששוחח בנושא עם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, הוגש לממשלה תיקון שיאפשר את הרחבת מספר חברי הוועדה לחמישה (במקום שלושה).  26 שרים הצביעו בעד, ח"כ שרת הפנים איילת שקד התנגדה ואילו ראש הממשלה נפתלי בנט נמנע שקד אמרה בדיון כי מבין 14 ועדות החקירה הממלכתיות שהוקמו, כמעט אף פעם הן לא עסקו בתפקוד של הממשלה הקודמת. "אנחנו מוצאים את עצמנו מקימים שתי וועדות חקירה על תפקוד של ממשלות קודמות", אמרה שקד. "הצבעתי בעד ועדת חקירה למירון בגלל אובדן חיים רבים. אני מרגישה שהממשלה מנצלת את הכלי הזה במקום להשתמש בזה במשורה. אני יודעת שיש כאן כמה מפלגות שרצו עם זה כדגל וזה מציק לבייס שלהם, גם אני נפגשתי עם הגוורדיה הביטחונית ואני יודעת שרבים באמת מודאגים". בנט אמר כי הוא קשוב לקולות שבתוך מפלגתו (ימינה) ולכן נמנע.
לפי ההצעה שאושרה, הוועדה תבחן את האופן שבו קודמו העסקאות לרכש שלוש צוללות, ארבע ספינות מגן ושתי ספינות נגד צוללות מתיסנקרופ, בין השנים 2009 ו-2016. העסקה האחרונה לא יצאה לפועל. כן ייבחן ניסיון שנבלם להעברת האחריות על תחזוקת הצוללות ממספנות חיל הים לתאגיד הגרמני. הוועדה תחקור גם באילו נסיבות ניתנה ההסכמה הישראלית למכירת צוללות גרמניות מתקדמות למצרים.
שר החוץ יאיר לפיד ברך על ההחלטה ואמר כי "קומבינת הצוללות וכלי השיט היא כתם על בטחון והנהגת המדינה. זוהי פרשת השחיתות הבטחונית החמורה בתולדות המדינה. לפני חמש שנים הבטחתי שתוקם ועדת חקירה ממלכתית. למרות כל הלחצים וההתנגדות – היום קיימנו את ההבטחה. הגיע הזמן לחקור ולתת תשובות למערכת הביטחון, לחיל הים, לחיילי צה״ל ומפקדיו".

ההפגנה מול הכנסת (צילום: בן כהן)
צילום: בן כהן
שר החוץ יאיר לפיד בשטח ההפגנה (צילום: בן כהן)


שר הביטחון בני גנץ בטוויטר

השר לביטחון פנים עמרי בר לב – תמך בהחלטה (צילום: בן כהן)
הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון בהפגנת התנועה לאיכות השלטון מול הכנסת (צילום: בן כהן)
הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ נאם בהפגנה (צילום: בן כהן)

שר הביטחון בני גנץ בירך אף הוא ואמר כי "הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".
יו"ר התנועה לאיכות השלטון בירך גם הוא ואמר: "אנו מאחלים הצלחה לוועדת החקירה במשימתה החשובה לברר עד תום את כל תהליכי קבלת ההחלטות בפרשיות החמורות שפגעו קשות בביטחון הלאומי, ולהפיק את הלקחים הנדרשים על מנת שפרשות שחיתות כאלה, לא יקרו פעם נוספת במדינה״.
מהליכוד נמסר כי "רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערורייה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות", וכי "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות – פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן". אלא שבניגוד להודעת הליכוד במקרה המדובר לא מדובר ברכש של צוללות נוספות אלא בשלוש צוללות אשר יחליפו צוללות שהתיישנו.
קודם לישיבת הממשלה הגיעו פעילי תנועת 'חקירה עכשיו', אל הכנסת  בשיירת 'צוללות' על פני כביש 1 מלטרון, זאת על מנת  לקבל את פני חברי הממשלה עם מייצגי צוללות. תוך כך הפגינו פעילי התנועה לאיכות השלטון גם הם על מנת לתת 'רוח גבית' לשרי הממשלה להצביע בעד ההחלטה להקמת ועדת החקירה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן