Skip to content

אמנסטי: ישראל מבצעת אפרטהייד כנגד הפלסטינים בגדה, בעזה ובתחומי הקו הירוק

משרד החוץ בתגובה: "אמנסטי בריטניה משתמשת בסטנדרט כפול ובדמוניזציה כדי ליצור דה־לגיטימציה לישראל. אלה הם בדיוק המרכיבים שמהם עשויה האנטישמיות המודרנית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שפורסם היום (שלישי) מאשים את ישראל בביצוע אפרטהייד נגד פלסטינים בכל שטחה – הן בגדה ובעזה, והן בתחומי הקו הירוק נגד ערבים אזרחי ישראל.
הארגון קורא לבית הדין הפלילי הבינלאומי לשקול לכלול את פשע האפרטהייד במסגרת חקירתו הנוכחית נגד ישראל, ולמועצת הביטחון של האו"ם להטיל אמברגו נשק על ישראל. זאת, בעיקר בשל הירי לעבר מפגינים מול הגדר בעזה. על פי הדו"ח המקיף שכולל 217 עמודים, ישראל מפעילה מערכת אכזרית של שליטה ופשע נגד האנושות, שכוללת השתלטות מסיבית על עמודים, אדמה ורכוש פלסטיני, הרג לא חוקי, טרנספר בכפייה, הגבלות תנועה דרסטיות ושלילת אזרחות ותושבים לפלסטינים – כול אלו הם מרכיבים שנחשבים לאפרטהייד על פי החוק הבינלאומי.
משרד החוץ ושר החוץ יאיר לפיד יצאו בחריפות כנגד הדוח אותו פרסם הסניף הבריטי של הארגון בתגובת משרד החוץ נמסר: "מדינת ישראל דוחה מכל וכל את כל הטענות השקריות שמופיעות בדו"ח שארגון אמנסטי צפוי לפרסם. הדו"ח מאגד וממחזר שקרים, הטיות וטיעונים מופרכים שמקורן בארגוני שנאה אנטי-ישראלים מוכרים. הכל במטרה למכור סחורה פגומה באריזה חדשה. חזרה על שקר של ארגוני שנאה שוב ושוב אינה הופכת את השקר למציאות, אלא הופכת את אמנסטי ללא לגיטימי".

חברי ארגון אמנסטי במסיבת העיתונאים (צילום: אמנסטי )

MDE1551412022HEBREW
לחצו לקריאת הדוח בתרגום העברי

"בפרסום הדוח השקרי, אמנסטי בריטניה משתמשת בסטנדרט כפול ובדמוניזציה כדי ליצור דה־לגיטימציה לישראל. אלה הם בדיוק המרכיבים שמהם עשויה האנטישמיות המודרנית. הדוח שולל את זכות הקיום של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. השפה הקיצונית שלו ועיוות הקונטקסט ההיסטורי נועדו לדמוניזציה של ישראל ולשפוך דלק למנועי האנטישמיות".
"ימים ספורים לאחר יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אנחנו לומדים שוב כי האנטישמיות אינה רק חלק מההיסטוריה אלא לצערנו גם חלק מהמציאות כיום. רק בסוף השבוע האחרון הותקפו בלונדון יהודים רק בשל היותם יהודים. הדו"ח של אמנסטי הוא למעשה אור ירוק עבור התוקפים ודומיהם לפגוע לא רק בישראל אלא גם ביהודים ברחבי העולם".
"מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה ותוססת המעניקה לכל אזרחיה שוויון זכויות, ללא הבדל דת וגזע. מדינת ישראל הוקמה כבית הלאומי של העם היהודי בתמיכה בינ"ל רחבה, גם לאור לקחי השואה. ארגון אמנסטי מבקר את עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולמעשה שולל את זכות קיומה בכלל".
"אין זה מפתיע שהדו"ח מתפרסם דווקא בסניף הבריטי של ארגון אמנסטי ובחסות מזכ"לית הארגון. סניף הידוע לשמצה בהיותו נגוע בגזענות ובשנאת הזר ומזכ"לית הארגון האשימה בעבר את ישראל, ללא בסיס או ראיה, ברצח עראפת. האשמה חמורה וחסרת בסיס שלקח לארגון אמנסטי 8 שנים לחזור ממנה".
"אנחנו קוראים לארגון אמנסטי לחזור בו מהדו"ח שעתיד להתפרסם. מדובר על דו"ח אשר עדיף שלא היה מתפרסם כלל, כיוון שהוא לא מכבד את אלה שזכויות אדם באמת יקרים לליבם ועליהם הם מנסים להגן. מדינת ישראל תמשי לקדם את ערכי הדמוקרטיה והחיבור לאורם היא הוקמה וממשיכה להתקיים".
מאמנסטי בריטניה נמסר בתגובה: "אנו מודעים להצהרת משרד החוץ, ובכל זאת אנו נפרסם את הדוח שלנו שמתאר איך מדינת ישראל יוצאת נגד הפלסטינים. כל אמירה שאנחנו אנטישמים נועדה להסיח את הדעת מהפשעים שנעשים לפלסטינים."
יצוין כי על פי אמנת רומא, האפרטהייד מוגדר כפשע נגד האנושות והגדרתו  מורכבת משלוש רגליים. האחת – כוונת המדינה, או השולט לשמור על שליטה של קבוצה גזעית על פני קבוצה אחרת. השנייה – דיכוי שיטתי של קבוצה והשלישית – מעשים שאינם אנושיים.
בתוך כך במשרד החוץ סירבו, עקרונית, להתמודד עם הטענות הספציפיות שמעלה הדו"ח וגם לא הכחישו את מהימנותם של חלק מהדיווחים המופיעים בו. דובר משרד החוץ, ליאור חייט, אמר כי "זה חלק ממאמץ מתוזמר של ארגונים אנטי ישראלים להציג תמונה שבורה, להכפיש את ישראל ולעשות לה דה-לגיטימציה. לא מדובר בביקורת על הכיבוש, אלא ביקורת על עצם הקיום של ישראל כמדינת הלאום היהודי".
ארגון זכויות האדם 'בצלם' ברך על הדו"ח  "הקורא למשטר הישראלי בשמו – משטר אפרטהייד.
"דו"ח זה, המוסיף נדבך משמעותי לשורת הדו"חות הקודמים בנושא, מסמן קונצנזוס חדש המכיר בעובדה שישראל מקיימת משטר של עליונות יהודית בין הירדן לים. זהו שלב חשוב במאבק לשינוייה של מציאות זו ולמען עתיד שבו כל בני האדם החיים כאן יזכו לצדק, לשיוויון ולכיבוד זכויות האדם שלהם".

בצלם דוחים את טענות שר הלחוץ ואומרים כי "קולות התבהלה שהשמיע שר החוץ הישראלי יאיר לפיד, כמו גם טענות שהעלו ארגוני הסברה שונים, כאילו מדובר בניסיונות לשלול את זכות הקיום של מדינת ישראל, חושפים את תפיסתם לפיה משטר של עליונות יהודית הוא מוצדק ויש להנציחו. אלא שדרישה לשוויון ולשמירה על זכויות אדם מאיימת רק על מי שמתנגד לערכים אלה. מי שאומר שדרישה זו פוגעת בו – מבהיר באיזה צד הוא בחר".
"הטחת ההאשמה ב"אנטישמיות" כלפי כל מי שמותח ביקורת על המשטר הישראלי – ובכלל זה ארגוני זכויות אדם – היא טענה מניפולטיבית, המוזילה את המאבק הכה חיוני נגד האנטישמיות ברחבי העולם ופוגעת בזכרם של קורבנותיה לאורך ההיסטוריה".

חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיב: "לא מהיום מנהלת מדינת ישראל משטר אפרטהייד נגד העם הפלסטיני. במובן זה, דו"ח אמנסטי שפורסם היום אינו מחדש ואינו מפתיע. נמשיך להיאבק, יהודים וערבים ביחד, לסיומו של משטר זה, נגד הכיבוש ולמען מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, לצדק ולדמוקרטיה אמיתיים".
ח״כ עאידה תומא-סלימאן מסרה בתגובה: ״הדוח הוא כתב אישום חמור נגד מדינת ישראל – ונגד פרויקט הכיבוש, הנישול, והאפליה שהיא נוקטת נגד העם הפלסטיני. הדוח מסמן את התגבשותו של קונצנזוס בקרב ארגוני זכויות האדם המובילים בעולם כי ישראל אשמה בפשע האפרטהייד – ״משטר ממוסד של שליטה ודיכוי המופעלים מצד קבוצה אתנית אחת כלפי קבוצה אתנית אחרת״.
"הדוח מפרט ביסודיות את מגוון הפרות זכויות האדם שישראל נוקטת בשטחים הפלסטינים הכבושים בגדה, בעזה ובירושלים המזרחית – אך גם בתוך גבולות ישראל. ישנו מנגנון מורכב ורב פנים שמעדיף את העם היהודי על פני הפלסטינים בכל השטח שבין הים לירדן. האחריות על צעדי הדיכוי והנישול בישראל ובשטחים הפלסטינים היא על ממשלת ישראל".
"בניגוד לתיאור של ה״הסברה״ הישראלית שמנסה לקעקע את עמדת אמנסטי אינטרנשנל כמוטה ואף חמור מזה, ניכר למי שקורא את הדוח שמטרתו היא לקרוא למדינת ישראל לשנות כיוון באופן דחוף, מתוך אמונה כי ניתן לתקן את העוולות".
"כדי להגיע לשינוי זה, על הכוחות הבינלאומיים להתגייס למען הצדק ולהפסיק להעניק לפשעים של ישראל חסינות. אבל בסופו של יום – תפקידה של הקהילה הבינלאומית הוא חלקי, ומי שיוכלו להביא לסיום הכיבוש, הניצול, הדיכוי והאפליה – הם שני העמים שחיים פה. כוחות השלום בישראל ובפלסטין, יחד עם שותפים בקהילה הבינלאומית, עדיין יכולים להביא לעתיד צודק יותר״.

ח״כ סמי אבו שחאדה יו״ר סיעת הרשימה המשותפת צייץ בחשבון הטוייטר על פרסום הדוח: "דו״ח אמניסטי מתווסף לדוחות של בצלם וHRW כדי להוכיח בצורה שלא משתמעת לשני פנים: ישראל מובילה מדיניות של אפרטהייד בשני צידי הקו הירוק, הפחד הישראלי מהדו״ח מוכיח את נכונותו. המשותפת תמשיך להיאבק בכל כוחה נגד הכיבוש, הדיכוי והאפרטהייד."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן