Skip to content

איך לחגוג את יום האהבה בפחות מ 34 שקל

בלעדי למגפון - רמי אמאן מדווח מעזה והפעם על יום האהבה - צעירים רבים נהנים מיום האהבה העולמי. יום של רומנטיקה, מתנות ייחודיות, מתנות והפתעות. בעזה המצב שונה. שם יושב זוג מול הים כי זה חופשי וללא תשלום. בכספו המועט קנה הארוס לארוסתו דובון קטן. החקלאים נותרו עם מיליוני פרחים שנמסרו כמאכל לפרות לאחר שישראל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחר, יום שני, העולם יחגוג את יום האהבה – Valenyine's Day, יום בו אנשים מצהירים על אהבתם זה לזו ואלו לאלו.  בעזה המצב שונה לחלוטין. יום האהבה מגיע תחת עוני רב, מצור ישראלי ושלטון החמאס. למרות כך, למרות העוני הרב בדרגות שונות, חוסר תעסוקה משווע לשמי, האוהבים בעזה מוצאים בדרכם שלהם לחגוג יום יום אוהבים כזה עם אפשרויות ופתרונים  שנותרו בידיהם  והם מנסים לשבור את מעגל הכאוס ששורר סביבם. על פי נתוני ה PCBS – משרד הלשכה הסטטיסטית ברשות הפלסטינית (Palestinian Central Bureau of Statistics  ), שפורסמו בחודש יוני 2021 עולה כי נתוני העוני ברצועת עזה שמגיע בעקבות אבטלה וחוסר התעסוקה, צמח באותו חודש ל89%, וזהו האחוז הגבוה ביותר בכל השטחים הכבושים.

דובון בכמה שקלים

"יש לי 34 שקל (10$) עבור היום הזה. יש לי חברה שאני מאוד אוהב וזה הורג אותי שאני לא מסוגל להביא לה מתנה ביום כזה ואני מרגיש רע עם חוסר היכולת הזו", סיפר אחמד שאיף בן ה-34,  "למרות כל זאת הבאתי לה דובון שאיננו יקר כל כך עבורי ואנחנו נחגוג את יום האהבה למרות הקשיים שתחתיהם אנו נמצאים". שאיף איננו נשוי עד כה לאהובתו  היות ומצבו הכלכלי קשה עד כדי כך שאיננו יכול לאפשר לו נישואים אלו. הוא לא היחידי השרוי מצב זה. ישנם אלפי צעירים המצויים באותה בעיה כמו שריף.
את רביעה טאלולו בן ה-23 וחברתו פגשנו כשהם ישובים על חוף הים של עזה. "אנחנו כאן כי החוף לא עולה כסף", הוא אומר ומסביר כי "אנחנו חוגגים עם מתנות קטנות ופשוטת. אני עדיין סטודנט ואין לי עבודה, אז זה לא רע לשבת כאן מול הים",  "כל דבר בעזה הוא כל כך מייאש שאנחנו חייבים לשקר לעצמנו כדי לעבור את זה".  טאלולו מתבייש בפני חברתו  שהוא נאלץ לשבת אתה מול הים במקום לחגוג במקום אחר.

דובונים בכמה שקלים (צילום: RAMI AMAN)
כמה כבר מכרתי? (צילום: RAMI AMAN)

החמאס מתנגד ליום האהבה –  הציבור זועם

לאחר כיבוש רצועת עזה בידי החמאס, ניסה הארגון למנוע מהתושבים לחגוג את יום האהבה בטענות דתיות למיניהן. אבל לאחר גלי התנגדות וכעס קשים שעלו מהציבור נסוג הארגון מהתנגדותו ותושבי הרצועה חוגגים את יום האהבה מידי שנה. סוהא אסאף בת ה-45 נזכרת: "ביום האהבה בשנת 2008, הייתי על החוף עם ארוסי ושנינו היינו לבושים באדום. לפתע הגיע חייל של החמאס ואסר את ארוסי, לא הבנתי מה קורה ולא העליתי על דעתי כי הסיבה לכך היא יום האהבה", היא ממשיכה ומספרת כי "ארוסי נעצר למשך שעה ושוחרר לאחר שחתם על התחייבות לא לחגוג את יום האהבה בפומבי. שנינו היינו המומים מהסיפור הזה". באותה השנה צעירים פלסטינים שניסו לחגוג את יום אהבה הותקפו ואף עונו קשות על ידי החמאס.

שמלות אדומות לחג ואין קונים (צילום: RAMI AMAN)
צילום: RAMI AMAN
על החוף זה חופשי וללא תשלום (צילום: RAMI AMAN)

ישראל אסרה יצוא – הפרחים נתנו לפרות כמזון

לא רק העוני וחוסר התעסוקה פוגעים באוכלוסייה לחגוג את היום האוהבים, הסגר הישראלי על הרצועה מונע גם יצוא פרחים מעזה דרך ישראל. מצב זה של חוסר אפשרות לייצא פרחים גרם לכך שחקלאים רבים הפסיקו לגדל פרחים.  סוחרים אחרים מנסים לנצל את יום האהבה למניעת ירידה במכירותיהם ומציעים לציבור מתנות, ופרחים אדומים  ארוזים באופן שובה לב. הציבור רוצה לרכוש, אבל ידו אינה משגת. דיכאון. כך לדוגמה נאלץ מוחמד פארג' חקלאי שעוסק בגידול פרחים לצמצם למינימום את שטחי הגידול היות ועקב הסגר תוצרתו תימכר רק לשוק המקומי ברצועה. לדבריו עקב המצב הכלכלי ברצועה שהחמיר קשות מאוד היצוא נפסק ואין לקוחות אפשריים לרכישת פרחיו. לדברי פארג' זהו יום האהבה הגרוע והקשה ביותר שהוא זוכר, יום בו המצב הכלכלי והעוני בעזה מחמירים כל יום, אין לקוחות ברצועה ואין אפשרות לייצא. הוא מקווה שיום האהבה הבא יכסה ויפצה על ההפסדים והקשיים מהם הם סובלים כיום. אגב, לעומת שנת 2008 שנה בה גדלו כמויות של פרחים, נמכרו השנה הפרחים כמזון לפרות לאחר שישראל סגרה את היצוא מהרצועה.  "הצענו את הפרחים כמזון לפרות", מספר מאג'ד חדאייד(65) , "אחרי שנמנע מאתנו לייצא 16 מיליון פרחים ונרם לנו הפסד של מיליון ושבע מאות אלף דולר". מאג'ד: "אני מפחד שאני אאסר ואכלא. אין לי שום מושג איך אוכל לשלם כעת את חובותיי ואין לי שום מושג איך אוכל לשלם לעובדיי את שכרם".

אין יצוא, הכבשים יאכלו (צילום: רשת ALBAYAN לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

 

פרחים רק לשוק המקומי (צילום: RAMI AMAN)
צילום: RAMI AMAN

כל עוד ישראל אפשרה יצוא פרחים מעזה, הפרחים יוצאו במיוחד להולנד. פרחי עזה נחשבו לשניים באיכותם ויופיים אחרי הפרחים ההולנדים. פרחי עזה שמרו גם על מעמדם וערכם הבורסאי בהולנד משנת 1998 ועד 2013. בשנים אלו ישראל אפשרה את יצוא הפרחים לעולם החופשי ולהולנד במיוחד.  על פי נתוני משרד החקלאות הפלסטיני חקלאי הרצועה נהגו לייצא 60 מיליון פרחים לאירופה. בשנת 2012 היצוא שאושר עמד על 5 מיליון עד שהופסק בכלל בשנת 2014 לאחר המלחמה (צוק איתן א.מ). בין סוגי הפרחים שגודלו בעזה מצויים  ציפורנים, וורדים, פרחי חמניות, כריזנטמות ועוד.   מגדלי הפרחים הנואשים יצרו קשר עם הרשות הפלסטינית כמו גם לארגוני זכויות אדם ללחוץ על ישראל לאפשר את יצוא הפרחים מעזה. חלק מהם אף מקווה להשיג אישור למכירת זנים חדשים שפותחו. כך או אחרת, יום האהבה בעזה לא יהיה יום שמח בחלקו לאוהבים ולחקלאי הרצועה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן