Skip to content

שיח ג'ראח: יש מי שמלבים את האש ומבקשים הסלמה

יום שישי חלף בשכונה הערבית שהמאבק ליהודה מאיים להבעיר את המזרח התיכון. מעצרים לא היו והמשטרה בלמה בכוח מהמפגינים להתקרב לחצר מול בית משפחת סאלם המיועדת לפינוי. משלחת של אונר"א בקרה את המשפחה וגינתה את הפינוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המאבק לסילוק פלסטינים מבתיהם לצרכי 'יהוד' השכונה על ידי אנשי ימין קיצוני ואלים, אינו נעצר בשום יום מימות השבוע ומחריף לקראת הפגנות יום שישי הקבועות.  ההפגנות מתקיימות על שטח אדמה קטן בין ביתה של משפחת פטמה סאלם שאמורה להיות מסולקת מביתה בידי קבלני הוצאה לפועל  מטעמו של פעיל הימין, חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג לאחר שזה קבל לידיו את הזכויות הבעלות על ביתה שנרכשו בידי עמותת ימין קיצוני. פעילי ימין אללו, חלקם מנוער הגבעות, מגיעים על מנת להתעמת עם התושבים הפלסטינים. היו השבוע מי שקיללו עוברי אורח, השחיתו רכוש והשליכו אבנים אל עבר בתי פלסטינים ואלו צמחו באותן ערוגות של אנשי המאחזים שתוקפים פלסטינים בדרום הר חברון, בבורין ובחווארה. אותם הממשלה רוצה "ליישב" בשייח ג'ראח דלת מול דלת עם משפחות פלסטיניות.
לתוך האש הזו הגיע השבוע חבר הכנסת, איש הימין הקיצוני, איתמר בן גביר שניצל את הבימה התקשורתית לקידום מעמדו וביצורו בקרב קהל בוחרי הימין. בן גביר פתח לשכה מול ביתה של סאלם והתגובות לא אחרו לבוא. העימותים בין הפלסטינים ל'מתיישבים היהודים' גברו ואיימו להבעיר שוב את המזרח התיכון כפי שקרה טרום מלחמת צוק איתן.

הלשכה הפרובוקטיבית של בן גביר (צילום: שי קנדלר)
הלשכה של אבו חומוס (צילום: ציפי מנשה)
המשטרה "מפנה" את לשכתו של אבו חומוס (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה


צילום: ציפי מנשה

נעשה מעט סדר על מנת שלא נבלבל את הקורא. ובכן, משפחת סאלם מתגוררת בחלקה המערבי של השכונה אום הרון. באזור זה הבתים נרכשו מבעליהם היהודים שעזבו אותם במלחמת 48 ומהממונה על נכסי נפקדים על יהודים ימנים קיצוניים. הבולט שבהם הוא מר אריה קינג, סגן ראש עירית ירושלים ועוזרו חבר המועצה יונתן יוסף, נכדו של הרב עובדיה. כאמור, שני אלה רוכשים בכספי עמותת ימין נכסים ומפנים את תושביהם הערבים ומשכנים שם יהודים ימנים. מר קינג מעוניין בהחלט בחיכוך מעיק עם תושביה הערבים של השכונה לפי עדות שנמסרה לכתבנו מאחד ה'דיירים' החדשים בשכונה עולה כי במקרה שדייר יהודי רוקם קשרי שכנות טובה עם המקומיים הוא מוחלף באחר שיתן "עבודה".

תפילת צהרים בשיח ג'ראח (צילום: שי קנדלר


עימות בין יונתן יוסף רוכש הזכויות על בית משפחת סאלם לאבו חומוס, מבטא את המתרחש (צילום: שי קנדלר)

כאמור, קינג זה מעוניין ביצירת עימות מבוקר עם תושבי השכונה. חה"כ בן גביר לעומתו מעוניין בעימות מלא ועוצמתי ככל הניתן. בעוד אחד מעוניין ביהוד וסילוק פלסטינים, השני משתמש בעימות על מנת לבצר את מעמדו ב קרב בוחריו ולקבל בימה תקשורתית. עימות שכזה עשוי לזעזע את המדינה במישור הלאומי כפי שבן גביר היה רוצה. קינג לעומתו מעוניין בפעולה בעצימות נמוכה שלא תאט את מעשה הנישול. ויכוח זה הגיע לשיא ביום ראשון האחרון עד לוויכוח שהגיע לידי צעקות שבסופו פונו מהמתחם מאה צעירים ימנים קיצוניים – נערי גבעות. בשכונה נותרו שבעה נערי גבעות קטינים שממילא החבות הפלילית שלהם מוגבלת. במילים אחרות, קטינים שיכולים להבעיר את השטח והחוק לא יאפשר את כליאתם והבאתם לדין עקב גילם הצעיר.

המשטרה "מפנה" מפגינים (צילום: שי קנדלר)
צילום: שי קנדלר


כך רואה המשטרה את פני הדברים (צילום: משטרת ישראל)

וכך, היום (שישי) נערכה המשטרה לקראת העימותים והציבה כוחות מוגברים בשכונה. את יום השישי פתחו נציגי אונר"א, ארגון הגג של גופי הסיוע ההומניטרי של האו״ם, כשנפגשו עם פטמה סאלם וזו סיפרה להם על משפחתה בת 12 הנפשות, שאמורה להיות להיות מפונה בכפייה מהבית שבו גרה המשפחה זה שבעים שנה. משפחת סאלם היא אחת מ־218 משפחות פלסטיניות, המונות 970 בני אדם, לרבות 424 ילדים, החיות בירושלים המזרחית, בעיקר בשכונות שייח׳ ג׳ראח וסילוואן, ואשר מעל ראשיהן מרחפת כעת סכנה של פינוי בכפייה על ידי הרשויות הישראליות.
האו״ם קרא בעבר פעם אחר פעם לעצור את הפינויים בכפייה ואת הרס המבנים בגדה המערבית הכבושה, לרבות בירושלים המזרחית וקבע כי  המשפט ההומניטרי הבינלאומי אוסר על הכוח הכובש להעביר בכפייה אנשים מוגנים, יהא אשר יהא המניע לכך. אלא שכל ערעוריה של סאלם לבית המשפט המחוזי ולרשמת ההוצאה לפועל נדחו  וככל שקרב זמן הפינוי גוברות ההפגנות ואיתן האלימות.  "יש לנקוט צעדים פעילים לעצור את ההסלמה במצב לפני שיפרוץ משבר נוסף. אנו קוראים לכל המנהיגים הפוליטיים ולראשי הקהילות להימנע ממעשים ואמירות מתסיסים. על הרשויות הישראליות לנקוט צעדים להבטיח הגנה על אזרחים, לרבות פליטים פלסטינים", נמסר מאונר"א לאחר הביקור.


נציגת אונר"א מסבירה את עמדת הארגון (צילום: שי קנדלר)

נחזור אל הרחוב – מול אוהל הלשכה הפרובוקטיבי שפתח בן גביר,  הציב הבוקר תושב השכונה ופעיל מאבק, אבו חומוס, לשכה משלו. לשכה שכללה שולחן, אגרטל מפלסטיק ופרח. המשטרה הורתה לו להתפנות ומשלא נענה השוטרים הרסו את 'הלשכה', הפכו את השולחן ופינו את אבו חומוס מהמקום.  לקראת השעה 14:30 חסמה המשטרה כ-350 מפגיני שמאל ופלסטינים כולל מספר חברי כנסת מהרשימה המשותפת. חבר הכנסת מוסי רז (מרץ) שמגיע דרך קבע להפגנות ימי ששי, לא הגיע הפעם. מטעמו של השר לביטחון פנים, עומר בר לב (העבודה), נמסר כי השר פנה לרז ובקש ממנו שלא להגיע כדי שלא לבות את האש. מוסי רז נענה לבקשה. המפגינים נחסמו ולא הורשו להתקרב אל החצר מול ביתה של סאלם, הם לא הפגינו אלימות אבל שרו שירים לאומיים ובהם קריאה לגרוש ישראל מהשטחים הכבושים. מהצד השני נראו מספר נערי הגבעות ואחד מהם אף הסתובב עם כלב זאב מאיים. יונתן יוסף לא החמיץ הזדמנות והתעמת עם אבו חומוס שקרא לו גנב והוא השיב לו "אתה תומך טרור", הוויכוח נערך בין גדר חסימה שהוצבה על ידי המשטרה לחצוץ בין המפגינים  ולמנוע  עימות פיזי. ח״כ סמי אבו שחאדה יו״ר סיעת הרשימה המשותפת שהשתתף עם חברי הרשימה אוסאמה סעדי ועופר כסיף בהפגנה צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "המסר כאן ברור: המאבק יימשך נגד הכיבוש והטיהור האתני, ועד לשים קץ להתפרעות המתנחלים ההזויים וגדול ההזויים והמסיתים השור הזועם בן גביר".

נוער הגבעות בשיח ג'ראח (צילום: שי קנדלר)
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
חבר כנסת כסיף בין המפגינים (צילום: שי קנדלר)

מהמשטרה נמסר כי מאז שעות הבוקר לא נרשמו אירועים חריגים באזור והשוטרים מנעו חיכוך ואירועי אלימות מכל סוג שהם. לפני כשעה וחצי (14:30 א.מ) החלה מחאה באזור שייח׳ ג׳ראח שבמזרח ירושלים, במהלכה החלה הפרת סדר וניסיונות לחסימת צירים כשהמפגינים לא נשמעו להוראות השוטרים במקום. בדקות האחרונות נשמעו גם קריאות הסתה. לצערנו חלק מהפרות הסדר היו בהובלת והנחיית נבחרי ציבור שהגיעו למקום. בדקות האחרונות כוחות המשטרה הדפו את מפרי הסדר במקום". במשטרה ציינו כי "בימים האחרונים אנו עדים לניסיונות פסולים של גורמים שונים להכפיש את שוטרים והמשטרה ברשתות החברתיות, תוך הפצת דיסאינפורמציה ומידע כוזב אודות ההתרחשויות באזור בימים האחרונים, וללבות את השטח והרוחות". עניין הדיסאינפורמציה מיוחס לתלונת בן גביר כי נדחף, הוכה על ידי שוטר בעת המהומות שהחלו בעקבות הצבת לשכתו.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן