Skip to content

שיח ג'ראח – בסופו של יום, זהו מאבק אידאולוגי לאומני

המתיחות בשכונה הפלסטינית גואה כל יום מחדש ויש מי שמלבה אותה. "אני מקווה שלא נגיע למלחמה כמו בשנה שעברה", מזהיר פעיל שכונה פלסטיני. "צריך לייהד את ירושלים, יהודה והשומרון, את הנגב ואת כל ישראל", מסביר חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפעילות להמשיך יהוד שיח ג'ראח, יהודה ושומרון וכל ישראל, תמשך ללא קשר לתבערה בשכונת שיח ג'ראח, כך מאמין חבר מועצת עיריית ירושלים, פעיל הימין האידאולוגי, אריה קינג. הזעם והמהומות שמבעירים את שטח השכונה הקטנה, הם חלק ממניעים אידאולוגיים שהיו אולי סמויים מן העין, לפחות לא כלפי חוץ מבחינה תקשורתית, מתבהרים בשיחה שקיים מגפון הערב (חמישי) עם חבר המועצה, קינג. ח"כ איתמר בן גביר, שקבע את אוהלו בשכונה "בשטח יהודי פרטי", אליבא אריה קינג, יעזוב את ג'ראח ברגע שהמשטרה תציב 2 שוטרים מידי לילה לשמור על ביתו של טל יושובייב, מתנחל שהגיע לפני כשנתיים לשכונה לאחר, כך לדברי קינג, נישא וחיפש מקום לגור בו עם משפחתו הצעירה. קינג מודה כי הסיבה לבערת השטח בשכונת שיח ג'ראח בירושלים, לא נעוצה רק בחבר הכנסת בן גביר, שהגיע 'להגן' כל יושובייב. היא נעוצה באידאולוגיה, ימנית קיצונית קשה. קינג רואה את יהוד כלל ישראל והגדה המערבית וירושלים בתוך כל אלו. לשאלת מגפון באם יושובייב מתוון כעת לעקור מהשכונה, העלה קינג את המתנחל לשיחה ושאל: "אתה מתכוון לעזוב?", טל השיב בשלילה וקינג שאל אותו כמה פעמים הוא הותקף  בקללות, אבנים מאז שהיגיע לגור בשכונה וזה השיב: "עשרות פעמים". בחשבון הטוויטר שלו צייץ חבר המועצה, כי מאז חודש מאי הוצתו 9 רכבים של המתנחל ו-5 פעמים נעשו ניסיונות להצית את ביתו. "מאתמול אוסרת המשטרה על יהודים להגיע לבית יושובייב", מאשים חבר המועצה. הוא לא מציין כי  10 או 15 מתנחלי נוער הגבעות, הגיעו באחת ההפגנות והתבצרו בתוך בית המתנחל בדיוק כפי שעשו בעת פינוי בתים בעמונה ובמקומות אחרים בגדה המערבית. המשטרה נאלצה לגרור אותם אחד אחד מתוך הבית. אלא שלהבדיל מתשובתו של טל כי איננו מתכוון לעזוב את ביתו צייץ קיננג כי משפחת יושובייב בגלל מחדלי המשטרה שלא מנעה את הפיגועים עזבה את ביתה".

ציוץ הטויטר של אריה קיינג
שוטרים מפנים את אבו חומוס מ'משרדו" (צילום: שי קנדלר)

מול כל אלו נשמעים יותר ויותר שירים לאומניים לשחרור פלסטין ושיח ג'ראח בתוכם. אידאולוגיה מול אידאולוגיה ומדינה עברית שלמה בתווך. "אני מקווה שלא נגיע למלחמה כמו שהיתה בפעם שעברה לפני שנה", אומר ומזהיר מחמוד אבו חומוס, פעיל שכונה פלסטיני. אבו חומוס מבין לנבכי הפוליטיקה בישראל ומבין כי המאבק בשכונתו משרת הלכה למעשה פעילות פוליטית בתוך המדינה. "הוא (בן גביר א.מ), רוצה להפיל את הממשלה, אבל מי שהתחיל את הסיפור שהוא פסיכי ומטומטם והביא לנו בלגאן זה היה בזמנו נתניהו. נתניהו זז מהתמונה ועכשיו החברים של נתניהו הגזעני רוצים להפיל את הממשלה בשביל להחזיר את הליכוד לממשלה – אבל לא אכפת לנו, רק שיעשו את זה בכנסת שלהם, אנחנו הפלסטינים  לא אכפת לנו אבל הם רוצים רק לעשות בלגן ואני מקווה שלא יהיה כמו פעם שעברה".


הכל בגלל נתניהו הגזען – אבו חומוס (צילום: שי קנדלר)

נזכור כי לפני פחות משנה  ב-10 במאי 2021, החלו הפגנות זעם בשיח' ג'ראח לאחר שחבר הכנסת בן גביר הגיע למקום ופתח שם לשכה. החמאס ניצל את ההזדמנות ופתח בירי מסיבי של טילים ורקטות לעבר ירושלים במהלך מצעד הדגלים ובהמשך גם לגוש דן, הנגב והשרון. ירי שהוביל לתחילתו של מלחמת מבצע שומר חומות שהסתיים לאחר 12 יום. בן גביר צוטט בערוץ 7 ואמר כי הוא מתנגד להפסקת האש: "הפסקת האש יורקת לתושבי הדרום בפרצוף. בושה וחרפה, מישהו עצר לצה"ל את העבודה. אישה ששומעת אותנו וגרה בבאר שבע, הדם שלה פחות מהדם שלי ושלך? נער שנמצא בעוטף עזה, הוא פחות חשוב מאיתנו? אני אומר את זה בצורה חד משמעית, אנחנו מפקירים את הדרום", אמר בן גביר. הוא התייחס באותו ראיון לטענות כי העברת לשכתו לשייח ג'ראח היא שהתסיסה את המצב והובילה למבצע הצבאי 'שומר החומות': "מה, אנשים מטומטמים? לא רואים את המציאות? לא רואים שהייתה אינתיפאדת 'טיק-טוק' שבועיים לפני שבאתי? ששבוע לפני שבאתי יהודים הותקפו רק כי הם יהודים? שהיו רקטות על הדרום 3 שבועות לפני זה? מה, הציבור במדינת ישראל מטומטם?". תוך כך ניסה נתניהו לבסס קואליציה שתשען על קולות רע"מ בראשות ח"כ מנסור עבאס, מהלך אותו סיכלו חברי סיעת הציונות הדתית. בן גביר הסביר שלא הצטרף לקואליציה היות וויתר כי "כי יש לי גבולות, אני לא מוכן לשבת עם תומכי טרור, עם מהללי שהידים. אם כל הפוליטיקאים היו כמוני, הייתה היום אחלה ממשלת ימין".


בן גביר מתעמת עם המשטרה ומצלם סלפי(צילום: שי קנדלר)

נחזור להיום. בן גביר זימן ל'לשכתו' עוזרים פרלמנטרים, כך נטען, וזימן לפגישות אנשים אחרים. המשטרה סירבה לאפשר להם להיכנס לאוהלו שלחבר הכנסת והוא 'נאלץ' לצאת אליהם אל מעבר למחסום המשטרה שהוצב במקום. בן גביר זעם וכעס כי לא פינו את אבו חומוס שישב ב'לשכתו' (כיסא ומאחוריו כרזה). במשטרה דרשו מאבו חומוס להתפנות וכשזה סירב, הניפו אותו ארבעה שוטרים ונשאו אותו מהמקום. המאבק בשכונה הפלסטינית שעד כה נערך על רקע פינוי ביתה של פטמה סאלם, לטובת הבעלים החדשים לכאורה, יונתן יוסף, נכדו של הרב עובדיה יוסף, נרגע לאחר החלטת בית משפט השלום להקפיא את הפינוי עד לשמיעת הערער והכרעת הדין בערער שהגישה סאלם על פינויה  מביתה בו היא גרה למעלה מ-70 שנה. המאבק הזה נמשך כעת בגלוי על רקע אידאולוגי והופך לאומני ככל שנוקפים הימים.


מה קרה היום? בן גביר מסביר (צילום: שי קנדלר)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן