Skip to content

"לאן את הולכת, אאידה": מלא בלב, אבל צריך גם קרביים

חוויה בלתי נשכחת החתומה על ידי מסר חריף, ובעוד העצבות והעצבנות הבלתי פוסקים מרחפים מסביב, המתח עוצר הנשימה ישאירו אותכם מאובנים בכל שנייה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסרט "לאן את הולכת, אאידה" של הבמאית יסמילה זבניץ' הוא מבט מרתק ואימתני על רצח העם הברברי בסרבניצה בשנת 1995, כאשר הצבא הסרבי הרג 8,372 מוסלמים בוסנים חפים מפשע תוך כדי מלחמת בוסניה. במקום תיאור כללי של האירועים, הסרט מתרכז בחווייתה האישית של אמא – מורה ומתרגמת מטעם האו"ם, אאידה סלמנאג'יץ' (בהופעה אכזרית המכה בקרביים של יאסנה דוריצ'יץ'!), שנלחמת כמו לביאה אמיתית בניסיון נואש להציל את משפחתה. למרות שהסרט קיבל השראה מאירועים אמיתיים, הדמות המרכזית היא בדיונית.

הגנרל הבוגדני רטקו מלאדיץ' (בוריס איסקוביץ') – המפקד העליון של הצבא הסרבי, מנהל משא ומתן עם מנהיג הקסדות הכחולות, רס"ן רפרנקן (ריימונד ת'ירי), שלמרות המתקפות המרובות האחרונות, ממשיך להכריז על המובלעת הנצורה של סרבניצה כעל אזור בטוח. ככל שהמתח מתגבר, מחנה האו"ם – הממוקם בפאתי העיר, הופך למקום ה'בלתי ניתן לגעת' היחיד, וזה המקום שבו 25,000 בוסנים לא חמושים מחפשים מחסה בעודם חוששים לחייהם. אף על פי כן, נראה שהתחושה המבשרת רעות על אסון קרוב, מחלחלת הן לחיילי האו"ם והן לאזרחים חסרי מנוחה.

הסרט, שנערך ללא דופי על ידי ירוסלב קמינסקי (עבד בעבר עם הבמאי יהודי-פולני פאבל פאבליקובסקי על "אידה" ו-"אהבה בימים קרים"), מתגלה כסיוט אפקטיבי ומזעזע, כיאה להקשרו ההיסטורי ושובר הלב מבחינה פרספקטיבה משפחתית.

זבניץ' היא ילידת סרייבו, ומביאה כאן את אחד הסרטים הטובים ביותר של השנה, ובטח החזקים ביותר מזה תקופה ארוכה. "לאן את הולכת, אאידה" הוא חוויה בלתי נשכחת החתומה על ידי מסר חריף, ובעוד העצבות והעצבנות הבלתי פוסקים מרחפים מסביב, המתח עוצר הנשימה ישאירו אותכם מאובנים בכל שנייה.

הסרט "לאן את הולכת, אאידה" היה מועמד לאוסקר כסרט הבינלאומי הטוב ביותר לשנת 2021, הזוכה הגדול של פרסי האקדמיה האירופאית 2021 – עתה בבתי הקולנוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן