Skip to content

פריצת דרך – תותח לייזר נגד רקטות, פצצות מרגמה וכלי טיס בלתי מאוישים

הבוקר חשף שר הביטחון את מערכת ההגנה החדישה שתגן על ישראל בפני רקטות, פצמ"רים וכטב"מים. מערכת הלייזר תוצב תחילה בגבול רצועת עזה ותהווה מערכת הגנה נוספת לכיפת ברזל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערת תותח לייזר נחשפה הבוקר (חמישי) במעמד שר הביטחון בני גנץ במתחם חברת רפא"ל, יחד עם ראש מחקר ופיתוח במפא"ת תא"ל יניב רותם, מנכ"ל רפאל אלוף (מיל') יואב הר-אבן ומנכ"ל חטיבת מודיעין ול״א באלביט מערכות, אורן סבג, שהציגו בפני שר הביטחון את תותח הלייזר שפותח ברפא"ל. גנץ אישר את ההתקדמות בתהליך לפי תכנית העבודה ואת קידום ההזמנה מחברת רפאל. מדובר בטכנולוגיית הלייזר שתאפשר התמודדות עם מגוון רחב של איומים תלולי מסלול, בהם רקטות, פצצות מרגמה (פצמ"רים) וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים), בתצורה קלה, אפקטיבית וזולה משמעותית ביחס לכל אמצעי הגנה אחר. מערכת ההגנה הזו תשולב במערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל ותהווה יכולת משלימה למערכת 'כיפת ברזל'. בתחילה תוצב המערכת על גבול רצועת עזה, כך נמסר היום מלשכת שר הביטחון. בהמשך לפגישות העבודה שהתקיימו בחודשים האחרונים. בהמשך לכך, אישר השר את ההתקדמות בתהליך לפי תכנית העבודה ואת קידום ההזמנה מחברת רפאל.
מנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית – מפא"ת במשרד הביטחון חשף היום לראשונה תמונות של משדר הלייזר עוצמתי –  שמהווה פריצת דרך טכנולוגית שתאפשר את קידום המערכת. לאחר דיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים, אישר שר הביטחון, בני גנץ, להקצות מאות מיליוני שקלים לפיתוח וייצור מערכת מבצעית. בימים אלו הושלמה המערכת ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל יחתום על ההזמנה מרפא"ל בימים הקרובים ולאחריה ייחל תהליך מואץ לפיתוח מערכת "מגן אור", אשר כאמור תוצב בשלב הראשון בעוטף עזה.
מערכת ההגנה הקרואה "מגן אור", תשולב במערך ההגנה האווירית ותהיה אפקטיבית וזולה באופן משמעותי ביחס לכל אמצעי הגנה אחר. בשלב ראשון יוקצו מאות מיליוני ש"ח  מתקציב הביטחון לפיתוח וניסויים במערכת. בשלב הבא צפויה מערכת הביטחון להקצות מאות מיליוני ₪ נוספים לסיום התהליך בהתאם להתקדמות.

צילום: דוברות משרד הביטחון
צילום: דוברות משרד הביטחון

שר הביטחון, בני גנץ אמר כי "אנחנו עושים היום צעד דרמטי וחשוב לעבר שינוי בזירת הקרב, ושדרוג בביטחון תושבי ישראל מול האיומים שהולכים ומתפתחים על גבולנו מעזה, מלבנון ומסוריה, בחסות איראן וארגוני הטרור… אני בטוח שלצד ההישג המבצעי והביטחוני, ההשקעה שלנו תביא גם לרווח כלכלי גדול למדינת ישראל ולשיתופי פעולה עם מדינות ידידות רבות בעולם".


דברי שר הביטחון, בני גנץ (צילום: דוברות משרד הביטחון)

ראש מו"פ במפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותםאמר כי "הבשלת תכנית הפיתוח וההצטיידות המבוססת על טכנולוגיית לייזר רב-עוצמה הינה תוצר של השקעה רבת שנים שמובילה חטיבת המו"פ במפא"ת, יחד עם התעשיות הביטחוניות. ההחלטה שקיבלנו להצטייד במערכות נשק לייזר תוביל לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה של מדינת ישראל".  ואילו מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל׳) יואב הר-אבן אמר כי ״רפאל גאה להוביל את פיתוח ואספקת מערכת ׳מגן-אור׳, מערכת לייזר רב עוצמה הראשונה מסוגה בעולם. לאחר שנים רבות של מחקר ופיתוח, אנו רואים בתוכנית אסטרטגית זו אבן דרך משמעותית לשדרוג יכולות מערך ההגנה האווירית של ישראל. עשינו זאת בעשור האחרון עם פיתוח מערכות ״כיפת-ברזל״ ו״שרביט קסמים״- מערכות המשלבות טכנולוגיות פורצות דרך שבזכותן מדינת ישראל היא חוד החנית העולמי בתחום ההגנה האווירית, ואין לי ספק שנעשה זאת שוב בתחום הלייזר. אני מודה למשרד הביטחון על האמון ועל הובלת מהלך חשוב זה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן