Skip to content

סוסיא: מתנחלים חדרו לחלקה פלסטינית, צה"ל 'הפריד' בין הצדדים והמג"ד ששיקר

עבור הדתיים שבת היא שבת קודש, בגללה נפלה ממשלת רבין ז"ל. אבל עבור נוער הגבעות, שבת היא שבת קודש לתקיפת פלסטינים. הפעם בסוסיא. מג"ד צה"ל ששהה במקום סירב לתת פרטים וענה למגפון (באמצעות דובר צה"ל), איש לא ביקש ממני פרטים. פרופ' אסף שרון: זו לא האמת אני ביקשתי ממנו כמה פעמים את פרטיו והוא סירב […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סוסיא הערבית השוכנת בדרום הר חברון. בשנת 1982 דיווחה פליאה אלבק על הימצאות הכפר סביב חורבות בית הכנסת העתיק וכי "על אדמת חירבת סוסיא יש רישום במרשם המקרקעין לפיהן אדמה זאת, בשטח של כשלושת אלפים דונם היא בבעלות פרטית של בעלים ערבים רבים". פליאה שרה אַלְבֶּק ז"ל, הייתה משפטנית ישראלית וזכורה בעיקר כמי שליוותה משפטית את הקמת ההתנחלויות ונתנה להן מטרייה משפטית. למרות ההשקפה הניצית שיוחסה לה, הביעה דעתה בשנותיה האחרונות בריאיון לעיתון הארץ כי בהתנחלויות יש אלמנט של זמניות ולמתנחלים אין זכות קניין על בתיהם על פי המשפט הבינלאומי הפומבי. באותו ראיון אמרה כי:"התפקיד שהיה לי בעניין ההתנחלויות היה לבדוק שהקרקע שמבקשים להקים בה התנחלות היא אדמות מדינה ושלא פוגעים באף אדם פרטי. הרעיון הזה מאוד דיבר אל לבי והמדיניות הזאת מאוד קסמה לי. מצד אחד ליישב את ארץ ישראל, ואני גדלתי על ברכי הציונות בלי מירכאות, ומצד שני לא לפגוע באף אדם כשעושים את זה. להגן על הפרט ולתת למדינה אפשרות לבצע את תפקידה. (…) יש למעלה ממאה יישובים שבנויים על חוות הדעת שלי. תמיד כשבאתי לבקר בהם, הרגשתי שהם כמו ילדים שלי". את ההתנחלות סוּסְיָא היהודית הקימו ב-1983 כהתנחלות קהילתית דתית. היא קרואה על שם הכפר העתיק סוסיא המצא בסמוך. 2 הישובים, הפלסטיני והיהודי מצויים כ 15 ק"מ מחברון. תושבי סוסיא הפלסטינים חיים במבנים ובמערות המצויות באזור ועוסקים בגידולי צאן וחקלאות.

אזור סוסיה ודרך העפר

נוער הגבעות בסוסיא

בשנים האחרונות הגיעו להתנחלות ההודית מתנחלים שזכו לכינוי "נוער הגבעות", אך חלקים גדולים מהם אינם בחזקת נוער. הם נעים מהתנחלות להתנחלות, מקימים לעצמם מאחזים לא חוקיים, חובשי כיפות וציציות תפילין, אך השבת אינה מקודשת להם כשהן נוסעים בה, מתעמתים עם פלסטינים, מיידים אבנים, פוגעים בגידולי חיטה ועצי זית, והכל בחסות ה'שבת הקדושה'.
הגדה המערבית, השטחים הכבושים כולם נמצאים תחת ריבון צבאי. כל עוד מדינת ישראל לא סיפחה לעצמה ונכסה את השטחים למדינה, הרי שצה"ל הוא הריבון בשטח. ישראל פועלת למעשה בשני מישורים. כבישים, ערים ופשע, באחריות משטרת ישראל. השטחים האחרים באחריות צה"ל. הגדרה שכביכול נשמעת פשוטה אך הלכה למעשה מסובכת ומפורשנת עלי די גורמי הצבא, המנהל האזרחי בשטחים והמשטרה, בדרך שתתאים למטרות ישראל והצדק, האמת והעובדות, לא יבלבלו את עיניי הריבון – צה"ל.
וכך, אתמול (שבת) הגיעו מתנחלים מסוסיא אל חלקת אדמה פרטית בבעלות של נסר נוואג'עה, תושב סוסיא הפלסטינית, החדירו לשטח צאן כבשים שילחך את החיטה והזיתים וניסו לחבל בבאר מים (בור חצוב בסלע) של בעלי החלקה. לעזרת הפלסטינים נחלצו פעילי זכויות אדם וביניהם איתי פייטלסון.

ה"נוער", מיידה אבנים בפלסטינים (צילום: שי קנדלר)
(צילום: שי קנדלר)
"נוער הגבעות", מנסה לחבל בבוקר מים (צילום: שי קנדלר)

שבת קודש לפגיעה בעצי זית, יידויי אבנים וניסיון חבלה בבור מים 
סיפר איתי: "כשהגענו לסוסיא ראינו שנוער מההתנחלות רועה את העדר שלהם בשדות פלסטיניים פרטיים. משם הם המשיכו לבור מים פרטי, שאחד מהם העיד לאחר מכן שהם נכנסו אליו מוקדם יותר. בעודנו מתעדים ומבקשים מהם שיעזבו את השטח הפרטי, אחד המתנחלים ירד לחלקת עצי זית פלסטינית ופגע באחד העצים. במקביל, קבוצת מתנחלים אחרת החלה לרעות בוואדי אחד מזרחית לשם, גם הוא אדמה פרטית פלסטינית. הלכנו לשם לדרוש שיצאו גם מהשטח ההוא ולאחר מכן התרחקנו למטה.
בשלב הזה התקשרנו גם למשטרה, השוטר שקיבל את קריאתנו סירב לקחת את פנייתנו ברצינות, טען שאנחנו לא יודעים למי שייכות האדמות – על אף שהיינו עם בעלי הקרקע הפלסטיניים – ודרש שוב ושוב שנתרחק מהמקום על אף שהיינו רחוקים. ואז חלק מהנוער (נוער הגבעות ש.ק) החלו להשליך לכיוונינו אבנים, כולל באמצעות קלע דוד (רוגטקה ש.ק), במשך כעשר דקות. עדכנו את המשטרה, ובכל זאת לקח זמן רב עד שהמשטרה והחיילים הגיעו, זאת על אף שיש נוכחות צבאית קבועה בהתנחלות. כשהגיעו, הן החיילים ומלווים בשוטר הם פשוט סירבו להתייחס לתיעוד של הפלישות, הנזק וזריקת האבנים – למרות שהחשודים היו בזירה. בזמן שזה קורה, קבוצת מהמתנחלים חזרו שוב לבור המים, הוציאו ממנו מים ודחפו פעיל לרצפה. לאחר זמן, הקצין בשטח הוציאו צו שטח צבאי סגור, שכרגיל כלל בתוכו בעיקר אדמות פלסטיניות – בכך מונע גישת פלסטינים לאדמותיהם הפרטיות בגלל שמתנחלים פלשו אליהן. למרות זאת, המתנחלים חזרו לרעות שוב בואדי המזרחי – גם הוא בתוך השטח הסגור וכאמור הוא אדמה פרטית.

המתנחלים הגיעו עם צאן כבשים לחלקה הפלסטינית (צילום: שי קנדלר)
המתנחל שהגיע עם הכבשים לחלקת האדמה הפלסטינית (צילום: שי קנדלר)
בעלי הקרקע מנסה להבהיר: "הנה, הם בתוך החלקה שלי" (צילום: שי קנדלר)

בעודנו דורשים מהצבא שיוציא את המתנחלים מהשטח, אחד המתנחלים דחף באגרסיביות את אחד החיילים, בעט בפעיל זכויות אדם ונגח בפעיל אחר. לכל אורך האירוע, לא הגיע מת"ק (קצין קישור מהמנהל האזרחי ש.ק) כדי להסביר את ענייני הקרקעות לצבא והמשטרה (שמודים פעמים רבות שאינם בקיאים בענייני הקרקעות), ולא נלקחו פרטים של המתנחלים הפולשים ואף לא של המתנחל שפעל באלימות פיזית. אני גם מבקש לציין שבאזור זה ישנן פלישות רבות של מתנחלים לצורכי מרעה, הפלישות מתועדות ועל אף קריאות ותלונות למשטרה הן לא נפסקו. בנוסף, גם במקרי אלימות קודמים לא נלקחו פרטים ולא נעצרו החשודים".

מתנחל תוקף חייל (צילום: שי קנדלר)
תוקף פעיל זכויות אדם (צילום: שי קנדלר)

מאחז לא חוקי: גבעת חנניה

לא רחוק משם הקימו מתנחלים מאחז בלתי חוקי בשם גבעת חנניה. המאחז בנוי על קרקע פרטית והבעלים החדשים הם אלו שמחליטים מי יעבוד בקרקע, מי לא ומי הבעלים שלה. וכך מצא את עצמו בעלי קרקע פרטית מציג את מסמכי הבעלות לפני אחד המתנחלים ש"יקבע" מה מותר ומה אסור. המתנחל שענה לשם קובי, 'בדק' את מסמכיו של אחמד, כשבעל הקרקע מתחנן שיאפשרו לו לעבוד ללא הפרעות, ממול עמדו מספר מתנחלות עטופות ראש וילדיהם וצפו בחצי חיוך במתנחל שנטל לעצמו את הסמכות השלטונית לבדוק את ניירות בעלי הקרקע ולאשר או שלא, את עבודתו בשטח עליו הם הקימו מאחז לא חוקי בעליל.

אבל, נחזור לסוסיא – אל הכוח הצבאי בפיקודו של סרן, שסירב להזדהות הצטרף מג"ד מחטיבת בנימין , שסירב אף הוא להזדהות בפני הנוכחים והאחרון החליט להכריז על הקרקע הפלסטינית כשטח צבאי סגור וברגע זה גורשו הפלסטינים ותומכיהם פעילי זכויות אדם מישראל, משטח האדמה הפרטית בעוד המתנחלים עדיין מסתובבים ברצועת הקרקע, צאן הכבשים שהביאו איתם ממשיך לאכול וללחך את החיטה הצומחת בעוד הם מנסים להשחית את באר המים שבמקום.

נוער גבעת חנניה (צילום: שי קנדלר)

 

סגנון חדש בצה"ל – המג"ד משקר 

כאן המקום לציין ששני מפקדי הכוח הצבאי, סרן שהיה במקום ומג"ד בדרגת רב סרן שהצטרף אל הכוח סירבו למסור את פרטיהם לפעילי זכויות האדם, כמו גם לצלם מגפון. כל בקשה להזדהות בשם ותפקיד נענתה בשלילה, בהתעלמות או בתגובה לא עניינית.
מגפון פנה לדובר צה"ל ובקש לדעת מיהו המג"ד (חטיבת בנימין) ומדוע סירב למסור כל פרט מזהה ונענה ב: "מפקד הגדוד נכח בנקודה ולא קיבל פנייה מאף גורם שביקש את פרטיו".
המג"ד שיקר – על פי עדותו של פרופסור אסף שרון, ראש תכנית פכ״מ: פילוסופיה, כלכלה, מדע המדינה ומשפטים באוניברסיטת תל אביב, הוא פנה אליו מספר פעמים וביקש את פרטיו. בתחילה נענה בהתעלמות ושתיקה ואחרי מספר בקשות נענה: "אני עושה את העבודה שלי". מפקד הכוח הזוטר יותר- הסרן שנכח במקום סירב אף הוא למסור את פרטיו לכתב מגפון, למרות פניית צלם החדשות. כלומר, מפקד גדוד בצה"ל משקר ביודעין וזה חמור בפני עצמו.
בכל בנוגע להתרחשות ענה דובר צה"ל ומסר כי "מוקדם יותר היום התפתח חיכוך מילולי בין מספר פלסטינים למתיישבים. כוח צה״ל הגיע לנקודה והוכרז במקום צו שטח צבאי סגור על מנת להפריד בין הצדדים, והנ״ל התפזרו". תקיפת חייל ופעיל זכויות אדם על ידי המתנחל, לא הוזכרו ולו במילה. הכוח הצבאי העדיף ל"פזר" את האירוע מלהסתבך במעצר של מתנחל אלים. "אם האירוע היה הפוך", אמר אחד מהישראלים, "המתנחלים היו עושים בו שמות, צה"ל היה עוצר את התוקף והמשטרה מן הסתם הייתה חוקרת אותו ומעמידה אותו לדין באשמת תקיפת קצין צה"ל והפרעה במילוי תפקידו".

תגובתו של פרופסור אסף שרון (צילום ווטסאפ – מגפון ניוז)
מפנים את סוללת העבפר והסלעים שהקימו המתנחלים על תוואי העפר (צילום: שי קנדלר)
מתנחל מגבעת חנניה דורש ומקבל מסמכי בעלות פרטית על הקרקע. הוא זה שיקבע. לא צה"ל (צילום: שי קנדלר)

דרך עפר, המתנחלים מחבלים, התושבים מתקנים

לא רחוק משם פרוצה דרך עפר פשוטה שנעה בין הקרקעות החקלאיות הפלסטיניות, דרך עפר בה הולכים הפלסטינים, נוהגים את כליהם החקלאים ועוד. 'מתנחלים עלומי שם' ערמו סלעים ועפר לרוחב השביל על מנת לחבל ולהקשות את תנועת הפלסטינים. בעבר הלא רחוק, פינוי המכשולים והסלעים נתקל לא פעם באלימות וידויי אבנים מצד המתנחלים.
עוד שבת אחת מני רבות, עברה על הגדה המערבית, שטחים בהם למדינת ישראל אין שליטה ורצון לכפות את החוק והסדר על ציבור מתנחלים פורעי חוק וסדר שהטוב בעיניהם יעשה. ציבור ראש הממשלה, שר הביטחון, ואחרים חוששים לפעול כנגדו ובלבד שאצבעות הציבור הלאומני יופנו עבורם בקלפי. מגפון הפנה שאלה לצה"ל בה שאל: צה"ל הוא הריבון בשטחים. אם כך מהי הגדרת תפקידו בשטחים? להגן על יהודים? להגן על פלסטינים?, ועוד: שטחי A, B ו-C נגזרים מהסכמי אוסלו. האם צה"ל פועל ברוח ההסכמים? דובר צה"ל הודיע כי בחר שלא לענות לשאלות אלו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן