Skip to content

מגלים את "סודות הזמן האבוד" או מהם ההבדלים בין שנת ירח לשנת שמש? כל התשובות נמצאות בפארק נאות קדומים

השמורה הזו מיוחדת במינה. מצד אחד לכאורה היא נראית כטבע פראי לכל דבר, אולם הסתבר לי שזו היתה אדמת טרשים עם חזון של אדם אחד שהחליט להפיח חיים קדומים במקום. כאן בשמורה חוויתי את הטבע והחקלאות של ארץ ישראל כפי שהתקיימו בתנ"ך, במשנה, בגמרא, במדרשים ובמסורת, תוך כדי הכרות והתנסות חוויתית. מומלץ כחוויה ערכית לכל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הריאה הירוקה של מרכז הארץ משתרעת בכל יופיה והדרה בין יער בן שמן להרי מודיעין, כאן על הטרשים, הוקמה יש מאין, שמורת טבע יפיפיה השואבת את השראתה ממקורות ישראל, מתקופת התנ"ך, מהמקרא ומהתלמוד, ועם השנים הוקמו על אדמתה מתקנים חקלאיים ברוח הימים ההם. כך שוחזרו במקום בתי בד, גתות, מערות, בריכות מים וגנים בוטניים, נשתלו בה צמחי ארץ ישראל העתיקה ובשטחי המרעה שלה משוטטים בעלי חיים רבים ומגוונים, מעזים ועד יחמורים. חזונו ויישומו של אדם אחד, נגה הראובני, הפכו את השמורה למרכז לימודי חוויתי עבור תלמידים, בני נוער ומבוגרים מכל המגזרים, ועבור תיירים המגיעים מכל קצוות תבל כדי לראות ולחוש את סיפורי התנ"ך והברית החדשה.

צילום: שרה פלד

השמורה הזו מיוחדת במינה. מצד אחד לכאורה היא נראית כטבע פראי לכל דבר, אולם הסתבר לי שזו היתה אדמת טרשים עם חזון של אדם אחד שהחליט להפיח חיים קדומים במקום. כאן בשמורה חוויתי את הטבע והחקלאות של ארץ ישראל כפי שהתקיימו בתנ"ך, במשנה, בגמרא, במדרשים ובמסורת, ע"י הכרות והתנסות חוויתית באמצעות אתרים משוחזרים. בביקור בשמורה, פגשתי בכיתות תלמידים שבאו לקבל הדרכה, קבוצות מבוגרים שבאו לשמוע את הסיפור ואנחנו שקיבלנו טעימה מאד טעימה מהיופי הזה (הכנו גבינה מחלב שאותה תיבלנו בעלי זעתר צלויים, טעימה מומלצת וקלה להכנה). סיפרו לנו כי בפארק מקיימים אירועים לכל המשפחה, סדנאות פעילות, סיורים לבתי ספר, ימי גיבוש וחוויה ב"מרכז למנהיגות", סיורי גמלאים, השתלמויות מורים, ועוד הדרכות מקצועיות בטבע תנ"כי לקבוצות ופרטיים.

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

הסיפור שהיה כך היה…

הבוטניקאי וחוקר ארץ-ישראל נגה הראובני היה מהיוזמים העיקריים של הקמת השמורה. הוריו של נגה הראובני, אפרים וחנה הראובני, מראשוני העלייה השנייה, הניחו בארץ את היסודות למחקר המדעי של טבע הארץ במקורות ישראל, ופיתחו אותו מתוך הכרה בחשיבותו החינוכית העליונה לכל חלקי העם. בשנת 1916 פתחו אפרים וחנה מוזיאון בוטני בביתם בשכונת הבוכרים בירושלים, ובו צמחים מיובשים. כאשר יוסדה האוניברסיטה העברית בירושלים, מסרו הראובנים את המוזיאון לאוניברסיטה, שם המשיכו במחקר ובהוראה.

בשנת 1964, כ-15 שנים לאחר הקמת המדינה, הוקצו כ-2,500 דונם לנאות קדומים‏. במאי 1965 התקיים כנס יסוד של השמורה בבית הנשיא והחלה הקמת השמורה‏. בשנת 1994 זכה נגה הראובני וצוות נאות קדומים בפרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

מה קורה בפסח בנאות קדומים?

החורף האחרון שהיה מלווה בגשמי ברכה הפריח שלל פרחים אביביים בשדות הפורחים. ברוח התנ"ך, תוכלו להלך במסלולים, לשמוע בגורן מדוע פסח תמיד באביב ואיך האביב הוא שלב בהבשלת החיטה ולאורך המסלולים גם לפתור כתבי חידה בכתב חרטומים. מתי? חול המועד פסח, 17-19 באפריל, ט"ז-י"ח בניסן א'-ג', בין השעות 9:00-17:00 כניסה אחרונה בשעה 15:00. פרטים באתר האינטרנט של נאות קדומים.

צילום: שרה פלד

לכבוד אירועי פסח בשמורה, יוקצו 2 מסלולים המותאמים לכל המשפחה: מסלול ארוך (2.5 ק"מ) ומסלול קצר (1.5 ק"מ) המיועד גם לעגלות. לאורך המסלולים יוכלו המבקרים ליהנות מנקודות הדרכה, תצפיות נוף ומתקנים חקלאיים קדומים.

מסלול ארוך

כאן תבקרו בגלגל פסיפס העיתים –  לוח שנה עגול וגדול שבעזרתו ניתן להבין מהם ההבדלים בין שנת ירח לשנת שמש ואיך חודש אחד עושה את כל ההבדל.  בדרך, תעצרו במעלות אחז – מתקן מדידת זמן עתיק הבנוי מגרמי מדרגות ומשוחזר על פי דגם שעון מצרי וליהנות מסיפור על מלך שעבורו הלך הזמן לאחור.

צילום: שרה פלד

מסלול קצר

במסלול נמצאים מגוון תחנות המסמלות את בוא האביב כמו התנסות בדליית מים מבור מים קדום, בתחנת שעון השמש – איך קובעים פגישה ומודדים זמן ללא שעון ומפגש בדיר עם טלאים וגדיים צעירים ומתוקים.

פעילויות נוספות

סיור מרתק בתיורית – רכבת הפארק בין המתקנים החקלאיים הקדומים ונופי פריחת האביב (בתוספת תשלום), בנייה בלבני בוץ, הכנת שעון שמש אישי במתחם יצירה מהטבע, מופע מוסיקלי "מסע עולמי בעקבות הצלילים" מופע אינטראקטיבי לכל המשפחה (בכל שעה עגולה בין 11:30-16:30), הצגה מקורית "הזמן נשתנה" המספרת על כפר עברי קדום בו הזמן לא מתוזמן (כל שעה עגולה בין 11:30-16:30), בפינת הסלפי – מוזמנים הילדים להתחפש לרועי צאן עם תלבושות ברוח התקופה ולהצטלם בנופים תנ"כיים וגם עם מגוון דמויות קאט אאוט היישר מההגדה.

איך מגיעים? WAZE נאות קדומים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן