Skip to content

היברידי, חשמלי או בנזין – איזה רכב כדאי לקנות ב-2022?

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת – הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)

היברידי, חשמלי או בנזין – איזה רכב כדאי לקנות ב-2022?

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת – הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)

מתכננים לרכוש בקרוב רכב חדש או משומש ומתלבטים בין אחד חשמלי, היברידי או כזה המונע בנזין? המדריך הבא יסייע לכם להחליט. על ההבדלים הקיימים בין הטכנולוגיות, הטיפולים, הרישוי והביצועים שמציע כל אחד מהם

מכירות הרכב החשמלי העולמיות – בין אם מחברות הליסינג או מסוכנויות ומפיצים, יותר מהוכפלו במהלך 2021 והגיעו ל-6.6 מיליון יחידות; כך מראה דו"ח של חברת המחקר Statista. הנתון משקף זינוק של פי שלושה ביחס ל-2019, עוד טרם שיא משבר הקורונה שהאט מכירות והחריף משברים בשרשרת הייצור. הנתון מהווה עדות לעוצמת טרנד הרכב החשמלי שכן רבים רוצים אחד, גם במחיר של אספקה מאוחרת ומוותרים בקלות על כזה בעל מנוע בעירה פנימית. חברות הליסינג והסוכנויות זיהו זאת והשיקו קשת רחבה של תוכניות וביניהן אף כזו של רכישת רכב במימון מלא – חדש או כזה יד שנייה, הכל כדי לחסל את מלאי מכוניות הבנזין והדיזל ההופכות לפחות מבוקשות. למעשה, לפי ניתוח של סוכנות בלומברג, לא חלה צמיחה במכירות מכוניות הבנזין מאז 2017.

צילום: Shutterstock

 

אז האם קניית רכב שאינו היברידי או חשמלי, אכן כדאית בימים אלו? כמה קשה יהיה למכור אותו בעתיד? אילו יתרונות מספקים רכבים היברידיים וחשמליים על פני אלו הוותיקים בכל הנוגע להוצאות דלק, טיפולים, אחזקה ומיסוי? שאלות אלו חשובות במיוחד בימינו, בהם מחיר הדלק רק מוסיף לטפס במהירות על רקע משבר המלחמה באירופה.

מי שידע לבחור את הדגם והספק הנכונים יוכל ליהנות ממכוניתו לאורך זמן. מדריך זה יספק לכם את התשובות וישווה בין סוגי רכב אלו בפרמטרים שונים, כדי שתדעו איזה מהם מתאים עבורכם יותר וכן זה המשתלם ביותר.

צילום: Shutterstock

רכב היברידי: המלך החדש

הדעה הרווחת היא שמכוניות אלו הן חלשות מדי ומהוות מעין שלב ביניים בין רכב עם מנוע בעירה פנימית וכזה חשמלי לגמרי. בפועל, ביצועיהן לא נופלים מאלו של תצורות הנעה אחרות, ויש להן הרבה מה להציע לנהגים המעוניינים לחסוך בדלק. האם כדאי לקנות רכב היברידי?

טכנולוגיה: עולם הרכב ההיברידי נחלק לשני סוגים עיקריים: היברידי סטנדרטי (HEV) והיברידי פלאג אין (PHEV), הנבדלים זה מזה בתפקידו של המנוע החשמלי בנסיעה. הנעה היברידית רגילה היא מנוע בנזין או דיזל המקבל סיוע מכזה חשמלי קטן במתארי נסיעה שלא מחייבים מאמץ גדול, כמו התנעה ונסיעה איטית. בשאר הזמן, טוען המנוע הראשי את סוללות ההנעה החשמלית.

הנעה היברידית בתצורת פלאג אין נשענת על מנוע חשמלי חזק יותר ותשתית סוללות, המאפשרת נסיעה ממושכת ללא שריפת דלק. כשיאזל החשמל בסוללות, תמשיך הנסיעה כרגיל באמצעות מנוע הבעירה הפנימית. השם 'פלאג אין' מגיע מהצורך לטעינה חשמלית חיצונית, דרך עמדת טעינה ייעודית. רכב שכזה יהיה חסכוני בהרבה ממכונית היברידית רגילה.

צילום: Shutterstock

עלות הרכישה: דגמים היברידיים סטנדרטיים יהיו יקרים יותר מכאלו בסיסיים בעלי מנוע בעירה פנימית, אך הפער הולך ומצטמצם. כך למשל, ההבדל בין טויוטה קורולה סדאן Sense רגילה והיברידית עומד על קצת יותר מ-5%. בישראל נמכרים יותר מ-200 דגמים של מכוניות היברידיות, כך שהמבחר עשיר וצומח בהתמדה. המחירים משתנים בהתאם למצב הרכב אך אפשר למצוא טויוטה פריוס היברידית גם בכ-30,000 שקל.

הוצאות דלק: רכב היברידי ממוצע משקף חיסכון של בין 20% ל-40% בצריכת הדלק בנסיעה עירונית, וכ-15% בכזו בין עירונית בהשוואה למכונית בעלת מנוע בנזין.

ביצועים: מכוניות היברידיות נוטות להיות חלשות יותר מדגמי בנזין ודיזל במתארי נסיעה מאומצים כמו למשל רכב ספורטיבי, רכב עבודה שצריך לשאת משקלים כבדים ורכבי שטח. בקצה סקאלת המחיר אפשר למצוא גם מכוניות היברידיות עתירות ביצועים, אך מחיריהן גבוהים מאוד. עם זאת, הנהג והמשפחה הממוצעים לא יסבלו מהפער – שגם הולך ומצטמצם משנה לשנה, עם השדרוג המתמשך בהנעה ההיברידית.

תחזוקה שוטפת: מכוניות היברידיות נחשבות לאמינות מאוד; המנוע נשען על מערכת חשמלית המכילה פחות רכיבים נעים ולכן, שחיקתו איטית יותר משל מנוע בנזין. ואולם, חלפי המנוע יקרים יחסית ולא תמיד אפשר למצוא אלטרנטיבה מוזלת בדמות חלקים שאינם מקוריים. בנוסף, משקל הסוללות מכביד על הרכב ומאיץ את שחיקת הגלגלים, מחייב החלפה תכופה יותר של נוזל בלמים ובדיקה של מצב הרפידות.

עלויות רישוי: זהות לאלו של מכוניות עם מנוע בעל בעירה פנימית, בהתאם לקבוצות הרישוי (רכב חדש).

הטבות מס שווי שימוש: בעל רכב היברידי מתון או רגיל זכאי להטבה של 400 ש"ח ואילו כזה של היברידי פלאג אין זכאי לכזו של 900 ש"ח. שימו לב: ההטבות שהוגדרו ל-2022 נמוכות ב-100 ש"ח מאלו של 2021, והמגמה היא להוריד את ערך ההטבה במטרה לעודד רכישת מכוניות חשמליות.

שוק משומשות ושמירת ערך: שוק ההיברידיות תוסס ומלא בשלל דגמים, אשר רבים מהם נרכשים מחברות ליסינג בעסקאות שונות. אחד המודלים הפופולריים ביותר הוא טרייד אין, בין היתר בשל הבלאי הטבעי של הסוללות. לרוב אחריות היצרן מכסה אותן בין 6 ל-8 שנים והחלפתן יקרה מאוד, ויכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. מכונית חשמלית עם סוללות מחוץ לאחריות חשופה לירידת ערך דרמטית.

יתרונות: מבחר, מחיר, שוק יד שנייה לטווח קצר
חסרונות: ביצועים, לנהגים שזה חשוב עבורם בפרט
למי מתאים: לרוב הנהגים בישראל

רכב חשמלי: העתיד אצלך בחנייה

הדעה הרווחת היא שלמכוניות חשמליות אמנם יש יתרונות רבים כשמדובר בהוצאות הדלק ובחוויית הנסיעה, אך הן עדיין יקרות מדי וטווח הנסיעה שלהן קצר ומהווה מגבלה. בפועל, קיימים בישראל דגמים שעלותם נמוכה יותר ממשפחתית בעלת מנוע בנזין, וטווח של מאות קילומטרים הוא די והותר עבור כל משפחה. האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

טכנולוגיה: רכב חשמלי נשען על מערך סוללות גדול ורב עוצמה, המחליף לחלוטין את מנוע הבעירה הפנימית. ההנעה החשמלית אמינה במיוחד, בין היתר בשל מיעוט החלקים הנעים ובנוסף, קלה לבקרה וניטור כך שתקלות מתגלות עוד בטרם תגרומנה נזק יקר. חוויית הנסיעה שקטה ונעימה ובמהלכה, אף לא נפלטים חומרים מזהמים כלל. המגבלה המשמעותית ביותר של מכונית חשמלית היא טווח הנסיעה, הנע בין 180 ל-350 ק"מ בדגמים קומפקטיים ומשפחתיות, מגיע ל-400 ויותר במכוניות יוקרה ועד ליותר מ-600 ק"מ לטעינה, במכוניות טסלה. כל טעינה שכזו יכולה לארוך בין 30 דק' למספר שעות, ומחייבת גישה לעמדת טעינה חשמלית.

עלות הרכישה: באופן יחסי, מכוניות אלו יקרות יותר ממקבילותיהן בעלות מנועי הבעירה הפנימית ואף מההיברידיות. בארץ נמכרים 32 דגמים של מכוניות חשמליות – מהגיאומטרי סי של היצרנית הסינית ג'ילי העולה כ-133 אלף ש"ח ועד לפורשה טייקן, שעולה קרוב ל-900 אלף. חשוב לזכור כי מחיר עמדת הטעינה אינו מגולם ברכישה. יש להציב אחת בביתכם ועלותה נעה בין 2,000 ל-5,000 ש"ח. בכך, תתאים המכונית פחות למי שאין ברשותו חניה פרטית בביתו או בבניין.

הוצאות דלק: עלויות הטעינה החשמלית נמוכות בהרבה מעלויות דלק סטנדרטיות . מכוניות אלו הן החסכוניות בישראל, ובפער ענק. בממוצע, עלות הדלק של מכונית משפחתית חדשה עומדת על כ-10 ק"מ לליטר ושל רכב היברידי – 15 ק"מ לליטר. צריכת האנרגיה של מכונית כזו עובדת אחרת: נסיעה בפקקים חוסכת חשמל, במקום צריכת דלק מוגברת באותו המצב המתרחשת במנועי בעירה פנימית, ודווקא נסיעה מהירה היא זו המרוקנת את הסוללה מהר יותר.

ביצועים: מכונית חשמלית לחלוטין נוטה להיות כבדה יותר מרכב אחר בגודל דומה, בשל מערך הסוללות הגדול. רוב הדגמים מתאפיינים במתלים נוקשים שנועדו לשפר את נשיאת המשקל הזה, מה שמורגש יותר במכוניות חשמליות זולות. אבל חוויית הנהיגה היא פינוק עבור מי שרגיל לרעשי מנוע בעירה פנימית: נסיעה שקטה וחלקה ביותר, כשהשליטה החשמלית במנוע מאפשרת תגובה מדויקת ביותר לדוושה.

תחזוקה שוטפת: מדובר במכוניות חדשות ואמינות ביותר, בעלות מנועים פשוטים. אינן מכילות משאבות וצנרת מסועפת, ריבוי חלקים נעים המצריך שמנים ובקרת שחיקה מתמדת, או בוכנות הנדרשות לעמוד בטמפרטורות גבוהות. מערך הסוללות מצריך קירור מתמיד וכל חריגה בפעילותן, מזוהה בקלות על-ידי תוכנת הרכב. הודות למאפיינים אלו, התיקונים קצרים ופשוטים יותר, הליקויים קלים לאבחון והוצאות התחזוקה נמוכות לאין שיעור מאלו שעל רכב היברידי, או בעל מנוע בעירה פנימית. עם זאת, יש להקפיד על תחזוקה שוטפת זו ולמנוע חסימת פתחי אוורור לסוללות.

עלויות רישוי: 530 ש"ח לשנה, לכל קבוצות הרישוי.

הטבות מס שווי שימוש: בעל רכב חשמלי זכאי להטבה של 1,200 ש"ח.

שוק משומשות ושמירת ערך: זוהי הטכנולוגיה החדישה ביותר ולכן, ההיצע מוגבל יחסית. בעוד שחשוב מאוד לבדוק את מצב הסוללות, גם כאן מומלץ לרכוש מחברות ליסינג אמינות או לחלופין מנהגים אשר הקפידו בקנאות על כל נהלי היצרן. מכוניות חשמליות שומרות היטב על ערכן, אם הסוללות תוחזקו כהלכה.

יתרונות: חיסכון משמעותי בדלק
חסרונות: טווח מוגבל, תלות בנקודות טעינה
למי מתאים: נהגים שלא מרבים להחליף את מכוניתם, ורוצים חיסכון לטווח ארוך

רכב בנזין/דיזל: לכוח יש מחיר

הדעה הרווחת היא שהשוק מתחיל להתנער ממכוניות אלה – מה שישפיע על ערכן בעתיד, ועלות הדלק עבורן תעקוף בקרוב את הפער במחיריהן, לעומת רכב חשמלי. בפועל, ישנם דגמים של רכבי בעירה פנימית עם שיעור צריכת דלק הקרוב לשל מכונית היברידית מאותו הדגם. האם מנוע בנזין או דיזל טוב דיו עבורכם?

טכנולוגיה: מנועי בעירה פנימית נשענים על בין שלוש ל-12 בוכנות, הנעות בשריפת בנזין או סולר. עם השנים השתפרו רכיבי בקרת המנוע והביאו להתייעלות בצריכת הדלק וצמצום הזיהום, אך עדיין מדובר במנועים הבזבזניים ביותר בשוק. מנועי סולר יעילים בהרבה ממנועי בנזין בשיעור של בין 20% ל-30%, אבל תחזוקתם יקרה יותר, וישראלים רבים לא אוהבים את צליל הטרטור האופייני שלהם. מנועי בעירה פנימית מייצרים יותר כוח זמין, מה שמורגש בתאוצה ובמאמץ, ובולט במיוחד ברכב שטח.

עלות הרכישה: המבחר גדול מאוד וכך גם המחירים. ישראלים רבים מעדיפים לקנות רכב במימון מלא מחברות ליסינג כדי לדעת בוודאות שעבר את כל הטיפולים הנדרשים, וכי לא יתעורר צורך מפתיע בתיקונים של אלפי שקלים.

הוצאות דלק: על הנייר, יהיו הוצאות הדלק הגבוהות ביותר בשוק. לצד זאת, דגמים קטנים רבים יהיו חסכוניים כמו גרסאות היברידיות, בשל המשקל הנמוך שלהם המצריך מהמנוע פחות מאמץ. ההתייקרות המהירה של הדלק צפויה להשפיע משמעותית על מחיר אחזקתן.

עלויות רישוי: 

קבוצת רישוי 1 (עד 106,000 ש"ח) – 1,226 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 2 (עד 128,000 ש"ח) – 1,520 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 3 (עד 151,000 ש"ח) – 1,801 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 4 (עד 170,000 ש"ח) – 2,121 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 5 (עד 221,000 ש"ח) – 2,407 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 6 (עד 314,000 ש"ח) – 3,355 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 7 (314,001 ש"ח ומעלה) – 4,919 ש"ח לשנה

הטבות מס שווי שימוש: בעל רכב מונע בנזין לא זכאי להטבה מיוחדת.

שוק משומשות ושמירת ערך: הוותק משחק לטובת רכבי הבנזין ומי שמחפש אחד, ימצא את המבחר גדול במיוחד, בכל צורה, סגנון ומחיר. בנוסף, לא חסרים חלפים ויש שלל אלטרנטיבות לא רשמיות. אבל שיעור המכירות הולך ויורד עם התחזקות הסקטור החשמלי והטיפוס במחיר הדלק, צפוי להפוך מכוניות בעירה פנימית לפחות משתלמות.

יתרונות: ביצועים, מבחר, מחיר, שוק יד שנייה לטווח הקצר
חסרונות: צריכת דלק, עלויות אחזקה, שוק יד שנייה לטווח ארוך
למי מתאים: נהגים המחפשים רכב לנסיעות קצרות יחסית, בשיעור שימוש נמוך, או נוטים להחליף את מכוניתם בתדירות גבוהה

לסיכום, העולם כולו עובר להנעה חשמלית. אפילו צבא ארה"ב – שנמצא במקום 47 ברשימת הארגונים הכי מזהמים בעולם, הכריז בתחילת השנה על תוכנית להפיכת כל רכבי המנהלה הקלים שלו לחשמליים עד 2027. אך ההחלטה היא בידיכם, וחשוב להכיר את השוק החדש היטב, לפני שמצטרפים לטרנד שכן מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית לא צפויות להיעלם בפתאומיות.

מתכננים לרכוש בקרוב רכב חדש או משומש ומתלבטים בין אחד חשמלי, היברידי או כזה המונע בנזין? המדריך הבא יסייע לכם להחליט. על ההבדלים הקיימים בין הטכנולוגיות, הטיפולים, הרישוי והביצועים שמציע כל אחד מהם

מכירות הרכב החשמלי העולמיות – בין אם מחברות הליסינג או מסוכנויות ומפיצים, יותר מהוכפלו במהלך 2021 והגיעו ל-6.6 מיליון יחידות; כך מראה דו"ח של חברת המחקר Statista. הנתון משקף זינוק של פי שלושה ביחס ל-2019, עוד טרם שיא משבר הקורונה שהאט מכירות והחריף משברים בשרשרת הייצור. הנתון מהווה עדות לעוצמת טרנד הרכב החשמלי שכן רבים רוצים אחד, גם במחיר של אספקה מאוחרת ומוותרים בקלות על כזה בעל מנוע בעירה פנימית. חברות הליסינג והסוכנויות זיהו זאת והשיקו קשת רחבה של תוכניות וביניהן אף כזו של רכישת רכב במימון מלא – חדש או כזה יד שנייה, הכל כדי לחסל את מלאי מכוניות הבנזין והדיזל ההופכות לפחות מבוקשות. למעשה, לפי ניתוח של סוכנות בלומברג, לא חלה צמיחה במכירות מכוניות הבנזין מאז 2017.

צילום: Shutterstock

 

אז האם קניית רכב שאינו היברידי או חשמלי, אכן כדאית בימים אלו? כמה קשה יהיה למכור אותו בעתיד? אילו יתרונות מספקים רכבים היברידיים וחשמליים על פני אלו הוותיקים בכל הנוגע להוצאות דלק, טיפולים, אחזקה ומיסוי? שאלות אלו חשובות במיוחד בימינו, בהם מחיר הדלק רק מוסיף לטפס במהירות על רקע משבר המלחמה באירופה.

מי שידע לבחור את הדגם והספק הנכונים יוכל ליהנות ממכוניתו לאורך זמן. מדריך זה יספק לכם את התשובות וישווה בין סוגי רכב אלו בפרמטרים שונים, כדי שתדעו איזה מהם מתאים עבורכם יותר וכן זה המשתלם ביותר.

צילום: Shutterstock

רכב היברידי: המלך החדש

הדעה הרווחת היא שמכוניות אלו הן חלשות מדי ומהוות מעין שלב ביניים בין רכב עם מנוע בעירה פנימית וכזה חשמלי לגמרי. בפועל, ביצועיהן לא נופלים מאלו של תצורות הנעה אחרות, ויש להן הרבה מה להציע לנהגים המעוניינים לחסוך בדלק. האם כדאי לקנות רכב היברידי?

טכנולוגיה: עולם הרכב ההיברידי נחלק לשני סוגים עיקריים: היברידי סטנדרטי (HEV) והיברידי פלאג אין (PHEV), הנבדלים זה מזה בתפקידו של המנוע החשמלי בנסיעה. הנעה היברידית רגילה היא מנוע בנזין או דיזל המקבל סיוע מכזה חשמלי קטן במתארי נסיעה שלא מחייבים מאמץ גדול, כמו התנעה ונסיעה איטית. בשאר הזמן, טוען המנוע הראשי את סוללות ההנעה החשמלית.

הנעה היברידית בתצורת פלאג אין נשענת על מנוע חשמלי חזק יותר ותשתית סוללות, המאפשרת נסיעה ממושכת ללא שריפת דלק. כשיאזל החשמל בסוללות, תמשיך הנסיעה כרגיל באמצעות מנוע הבעירה הפנימית. השם 'פלאג אין' מגיע מהצורך לטעינה חשמלית חיצונית, דרך עמדת טעינה ייעודית. רכב שכזה יהיה חסכוני בהרבה ממכונית היברידית רגילה.

צילום: Shutterstock

עלות הרכישה: דגמים היברידיים סטנדרטיים יהיו יקרים יותר מכאלו בסיסיים בעלי מנוע בעירה פנימית, אך הפער הולך ומצטמצם. כך למשל, ההבדל בין טויוטה קורולה סדאן Sense רגילה והיברידית עומד על קצת יותר מ-5%. בישראל נמכרים יותר מ-200 דגמים של מכוניות היברידיות, כך שהמבחר עשיר וצומח בהתמדה. המחירים משתנים בהתאם למצב הרכב אך אפשר למצוא טויוטה פריוס היברידית גם בכ-30,000 שקל.

הוצאות דלק: רכב היברידי ממוצע משקף חיסכון של בין 20% ל-40% בצריכת הדלק בנסיעה עירונית, וכ-15% בכזו בין עירונית בהשוואה למכונית בעלת מנוע בנזין.

ביצועים: מכוניות היברידיות נוטות להיות חלשות יותר מדגמי בנזין ודיזל במתארי נסיעה מאומצים כמו למשל רכב ספורטיבי, רכב עבודה שצריך לשאת משקלים כבדים ורכבי שטח. בקצה סקאלת המחיר אפשר למצוא גם מכוניות היברידיות עתירות ביצועים, אך מחיריהן גבוהים מאוד. עם זאת, הנהג והמשפחה הממוצעים לא יסבלו מהפער – שגם הולך ומצטמצם משנה לשנה, עם השדרוג המתמשך בהנעה ההיברידית.

תחזוקה שוטפת: מכוניות היברידיות נחשבות לאמינות מאוד; המנוע נשען על מערכת חשמלית המכילה פחות רכיבים נעים ולכן, שחיקתו איטית יותר משל מנוע בנזין. ואולם, חלפי המנוע יקרים יחסית ולא תמיד אפשר למצוא אלטרנטיבה מוזלת בדמות חלקים שאינם מקוריים. בנוסף, משקל הסוללות מכביד על הרכב ומאיץ את שחיקת הגלגלים, מחייב החלפה תכופה יותר של נוזל בלמים ובדיקה של מצב הרפידות.

עלויות רישוי: זהות לאלו של מכוניות עם מנוע בעל בעירה פנימית, בהתאם לקבוצות הרישוי (רכב חדש).

הטבות מס שווי שימוש: בעל רכב היברידי מתון או רגיל זכאי להטבה של 400 ש"ח ואילו כזה של היברידי פלאג אין זכאי לכזו של 900 ש"ח. שימו לב: ההטבות שהוגדרו ל-2022 נמוכות ב-100 ש"ח מאלו של 2021, והמגמה היא להוריד את ערך ההטבה במטרה לעודד רכישת מכוניות חשמליות.

שוק משומשות ושמירת ערך: שוק ההיברידיות תוסס ומלא בשלל דגמים, אשר רבים מהם נרכשים מחברות ליסינג בעסקאות שונות. אחד המודלים הפופולריים ביותר הוא טרייד אין, בין היתר בשל הבלאי הטבעי של הסוללות. לרוב אחריות היצרן מכסה אותן בין 6 ל-8 שנים והחלפתן יקרה מאוד, ויכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. מכונית חשמלית עם סוללות מחוץ לאחריות חשופה לירידת ערך דרמטית.

יתרונות: מבחר, מחיר, שוק יד שנייה לטווח קצר
חסרונות: ביצועים, לנהגים שזה חשוב עבורם בפרט
למי מתאים: לרוב הנהגים בישראל

רכב חשמלי: העתיד אצלך בחנייה

הדעה הרווחת היא שלמכוניות חשמליות אמנם יש יתרונות רבים כשמדובר בהוצאות הדלק ובחוויית הנסיעה, אך הן עדיין יקרות מדי וטווח הנסיעה שלהן קצר ומהווה מגבלה. בפועל, קיימים בישראל דגמים שעלותם נמוכה יותר ממשפחתית בעלת מנוע בנזין, וטווח של מאות קילומטרים הוא די והותר עבור כל משפחה. האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

טכנולוגיה: רכב חשמלי נשען על מערך סוללות גדול ורב עוצמה, המחליף לחלוטין את מנוע הבעירה הפנימית. ההנעה החשמלית אמינה במיוחד, בין היתר בשל מיעוט החלקים הנעים ובנוסף, קלה לבקרה וניטור כך שתקלות מתגלות עוד בטרם תגרומנה נזק יקר. חוויית הנסיעה שקטה ונעימה ובמהלכה, אף לא נפלטים חומרים מזהמים כלל. המגבלה המשמעותית ביותר של מכונית חשמלית היא טווח הנסיעה, הנע בין 180 ל-350 ק"מ בדגמים קומפקטיים ומשפחתיות, מגיע ל-400 ויותר במכוניות יוקרה ועד ליותר מ-600 ק"מ לטעינה, במכוניות טסלה. כל טעינה שכזו יכולה לארוך בין 30 דק' למספר שעות, ומחייבת גישה לעמדת טעינה חשמלית.

עלות הרכישה: באופן יחסי, מכוניות אלו יקרות יותר ממקבילותיהן בעלות מנועי הבעירה הפנימית ואף מההיברידיות. בארץ נמכרים 32 דגמים של מכוניות חשמליות – מהגיאומטרי סי של היצרנית הסינית ג'ילי העולה כ-133 אלף ש"ח ועד לפורשה טייקן, שעולה קרוב ל-900 אלף. חשוב לזכור כי מחיר עמדת הטעינה אינו מגולם ברכישה. יש להציב אחת בביתכם ועלותה נעה בין 2,000 ל-5,000 ש"ח. בכך, תתאים המכונית פחות למי שאין ברשותו חניה פרטית בביתו או בבניין.

הוצאות דלק: עלויות הטעינה החשמלית נמוכות בהרבה מעלויות דלק סטנדרטיות . מכוניות אלו הן החסכוניות בישראל, ובפער ענק. בממוצע, עלות הדלק של מכונית משפחתית חדשה עומדת על כ-10 ק"מ לליטר ושל רכב היברידי – 15 ק"מ לליטר. צריכת האנרגיה של מכונית כזו עובדת אחרת: נסיעה בפקקים חוסכת חשמל, במקום צריכת דלק מוגברת באותו המצב המתרחשת במנועי בעירה פנימית, ודווקא נסיעה מהירה היא זו המרוקנת את הסוללה מהר יותר.

ביצועים: מכונית חשמלית לחלוטין נוטה להיות כבדה יותר מרכב אחר בגודל דומה, בשל מערך הסוללות הגדול. רוב הדגמים מתאפיינים במתלים נוקשים שנועדו לשפר את נשיאת המשקל הזה, מה שמורגש יותר במכוניות חשמליות זולות. אבל חוויית הנהיגה היא פינוק עבור מי שרגיל לרעשי מנוע בעירה פנימית: נסיעה שקטה וחלקה ביותר, כשהשליטה החשמלית במנוע מאפשרת תגובה מדויקת ביותר לדוושה.

תחזוקה שוטפת: מדובר במכוניות חדשות ואמינות ביותר, בעלות מנועים פשוטים. אינן מכילות משאבות וצנרת מסועפת, ריבוי חלקים נעים המצריך שמנים ובקרת שחיקה מתמדת, או בוכנות הנדרשות לעמוד בטמפרטורות גבוהות. מערך הסוללות מצריך קירור מתמיד וכל חריגה בפעילותן, מזוהה בקלות על-ידי תוכנת הרכב. הודות למאפיינים אלו, התיקונים קצרים ופשוטים יותר, הליקויים קלים לאבחון והוצאות התחזוקה נמוכות לאין שיעור מאלו שעל רכב היברידי, או בעל מנוע בעירה פנימית. עם זאת, יש להקפיד על תחזוקה שוטפת זו ולמנוע חסימת פתחי אוורור לסוללות.

עלויות רישוי: 530 ש"ח לשנה, לכל קבוצות הרישוי.

הטבות מס שווי שימוש: בעל רכב חשמלי זכאי להטבה של 1,200 ש"ח.

שוק משומשות ושמירת ערך: זוהי הטכנולוגיה החדישה ביותר ולכן, ההיצע מוגבל יחסית. בעוד שחשוב מאוד לבדוק את מצב הסוללות, גם כאן מומלץ לרכוש מחברות ליסינג אמינות או לחלופין מנהגים אשר הקפידו בקנאות על כל נהלי היצרן. מכוניות חשמליות שומרות היטב על ערכן, אם הסוללות תוחזקו כהלכה.

יתרונות: חיסכון משמעותי בדלק
חסרונות: טווח מוגבל, תלות בנקודות טעינה
למי מתאים: נהגים שלא מרבים להחליף את מכוניתם, ורוצים חיסכון לטווח ארוך

רכב בנזין/דיזל: לכוח יש מחיר

הדעה הרווחת היא שהשוק מתחיל להתנער ממכוניות אלה – מה שישפיע על ערכן בעתיד, ועלות הדלק עבורן תעקוף בקרוב את הפער במחיריהן, לעומת רכב חשמלי. בפועל, ישנם דגמים של רכבי בעירה פנימית עם שיעור צריכת דלק הקרוב לשל מכונית היברידית מאותו הדגם. האם מנוע בנזין או דיזל טוב דיו עבורכם?

טכנולוגיה: מנועי בעירה פנימית נשענים על בין שלוש ל-12 בוכנות, הנעות בשריפת בנזין או סולר. עם השנים השתפרו רכיבי בקרת המנוע והביאו להתייעלות בצריכת הדלק וצמצום הזיהום, אך עדיין מדובר במנועים הבזבזניים ביותר בשוק. מנועי סולר יעילים בהרבה ממנועי בנזין בשיעור של בין 20% ל-30%, אבל תחזוקתם יקרה יותר, וישראלים רבים לא אוהבים את צליל הטרטור האופייני שלהם. מנועי בעירה פנימית מייצרים יותר כוח זמין, מה שמורגש בתאוצה ובמאמץ, ובולט במיוחד ברכב שטח.

עלות הרכישה: המבחר גדול מאוד וכך גם המחירים. ישראלים רבים מעדיפים לקנות רכב במימון מלא מחברות ליסינג כדי לדעת בוודאות שעבר את כל הטיפולים הנדרשים, וכי לא יתעורר צורך מפתיע בתיקונים של אלפי שקלים.

הוצאות דלק: על הנייר, יהיו הוצאות הדלק הגבוהות ביותר בשוק. לצד זאת, דגמים קטנים רבים יהיו חסכוניים כמו גרסאות היברידיות, בשל המשקל הנמוך שלהם המצריך מהמנוע פחות מאמץ. ההתייקרות המהירה של הדלק צפויה להשפיע משמעותית על מחיר אחזקתן.

עלויות רישוי: 

קבוצת רישוי 1 (עד 106,000 ש"ח) – 1,226 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 2 (עד 128,000 ש"ח) – 1,520 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 3 (עד 151,000 ש"ח) – 1,801 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 4 (עד 170,000 ש"ח) – 2,121 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 5 (עד 221,000 ש"ח) – 2,407 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 6 (עד 314,000 ש"ח) – 3,355 ש"ח לשנה
קבוצת רישוי 7 (314,001 ש"ח ומעלה) – 4,919 ש"ח לשנה

הטבות מס שווי שימוש: בעל רכב מונע בנזין לא זכאי להטבה מיוחדת.

שוק משומשות ושמירת ערך: הוותק משחק לטובת רכבי הבנזין ומי שמחפש אחד, ימצא את המבחר גדול במיוחד, בכל צורה, סגנון ומחיר. בנוסף, לא חסרים חלפים ויש שלל אלטרנטיבות לא רשמיות. אבל שיעור המכירות הולך ויורד עם התחזקות הסקטור החשמלי והטיפוס במחיר הדלק, צפוי להפוך מכוניות בעירה פנימית לפחות משתלמות.

יתרונות: ביצועים, מבחר, מחיר, שוק יד שנייה לטווח הקצר
חסרונות: צריכת דלק, עלויות אחזקה, שוק יד שנייה לטווח ארוך
למי מתאים: נהגים המחפשים רכב לנסיעות קצרות יחסית, בשיעור שימוש נמוך, או נוטים להחליף את מכוניתם בתדירות גבוהה

לסיכום, העולם כולו עובר להנעה חשמלית. אפילו צבא ארה"ב – שנמצא במקום 47 ברשימת הארגונים הכי מזהמים בעולם, הכריז בתחילת השנה על תוכנית להפיכת כל רכבי המנהלה הקלים שלו לחשמליים עד 2027. אך ההחלטה היא בידיכם, וחשוב להכיר את השוק החדש היטב, לפני שמצטרפים לטרנד שכן מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית לא צפויות להיעלם בפתאומיות.

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן