Skip to content

על הקצה: חדש באוסף האמנות העכשווית של מוזיאון תל אביב לאמנות

לכבוד חגיגות שנת ה-90 למוזיאון, מציג המוזיאון יצירות שלאחרונה ניתנו לאוסף האמנות העכשווית הבינלאומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"היה זה הטוב בזמנים, היה זה הרע בזמנים; היה זה עידן החוכמה, היה זה עידן הטיפשות; היה זה תור האמונה, היה זה תור הספקנות; היו אלה ימים של אור, היו אלה ימים אפלים; היה זה אביב התקווה, היה זה חורפו של ייאוש; הכול היה אפשרי, דבר לא היה אפשרי", כך כתב צ'רלס דיקנס לפני 160 שנה ואין מהן להיות רלוונטיות כמו היום.

אוצרת התערוכה מירה לפידות קושרת את התערוכה לציטטה של דיקנס וטוענת כי "אף שהעבודות נוצרו בזמנים שונים, בידי אמניות ואמנים בעלי השקפה ואופני פעולה שונים בתכלית, מה שמשותף להן הוא אנחנו, שצופים בהן ומפרשים אותן מתוך הרגע ההיסטורי הנוכחי ששולטים בו מגפה, ערעור סדרי עולם, ומראות מלחמה מאיימת. מה שעושה אותן לעכשוויות הוא העכשיו שלנו, שמטעין אותן במשמעויות חדשות".

על התערוכה חולשות שלוש נשים בוחנות במבטן מידי קלייר טאבורה, נג'ידקה אקונילי קרוסבי וג'ון סטאזקר  – האחת מסבה ראשה, האחרת משפילה מבט, האחרונה מסתכלת נכוחה אך עיניה חרוצות.

קלייר טאבורה, איפור (חולצה ירוקה)2021, אקריליק על לוח עץ, מתנת סטיב נסימה, 2021, באדיבות האמנית וגלריה Perrotin, פריז (צילום: מרטן אלדר)
ג'ון סטזאקר, עיוורתIV , 2012, קולאז', 25.3×20.4 ס"מ, מתנת במבי ורוג'ר פלברבאום, ניו יורק, 2014, באדיבות האמן וגלריה The Approach, לונדון
נג'ידקה אקונילי קרוסבי, American Zip, 2019, אקריליק ושמן על לוח עץ, 61×50.8 ס"מ, שאילה ארוכת טווח מאוסף סטיב נסימה, 2021, באדיבות האמנית וגלריה ויקטוריה מירו, לונדון

בדידות: ברוס נאומן מציג עבודות ווידאו המתארות פעולות שעשה בסטודיו שלו בסוף שנות השישים של המאה העשרים, הנקראות מתוך חוויית הבידוד. אופפת אותן תחושת שעמום עד כדי שיגעון, חוסר תוחלת, ובדידות עמוקה.

ברוס נאומן, מניפולציה בצינור פלורוסנט, 1969, וידאו חד־ערוצי, שחור־לבן, קול, 62:00 דק', לופ, שאילה ארוכת טווח בעילום שם, 2019, באדיבות Electronic Arts Intermix (EAI), ניו יורק
© 2022 Bruce Nauman / Artists Rights Society (ARS), New York

רישומים גדולי ממדים של פול נובל מציגים שני מרחבים ריקים, קודרים באפרוריות העיפרון, ולהם הוא נתן את הכותרות "גן עדן" ו"גיהינום". גן העדן מוקף חומה בצורה, ללא שער או חלון, ואילו הגיהינום תחום בגדר מפורזלת, מעוטרת, פתוחה (לכניסה? ליציאה?).

פול נובל, גן עדן, 2009, גרפיט על נייר, 123.7×296.5×6.3 ס"מ, מתנה בעילום שם, 2021, באדיבות האמן וגלריה גגוזיאן © Paul Noble

סגירות ומחנק, צמצום המרחב הפיזי והמנטלי לקופסה, הגבלת תנועה, ומדידה בלתי פוסקת, כל אלו מרחפים מעל עבודות נוספות בתערוכה.

נתיב מילוט: בתצלום של אנדראס גורסקי נראה חלל גלילי עצום, מחופה כדורים מוזהבים. המראה הפנטסטי צולם ביפן באתר ממשי לגילוי חלקיקים תת־אטומיים ולצפייה בהם. תחושת השתאות עולה מול התצלום – נשגב מעשה ידי אדם, גילום פיזי של שיאי הרציונליזם והמדע. לידו תלוי תא, מעין מקדש זעיר שיצר אדמונד דה ואל, ובו אובייקטים מחרסינה דקיקה ולוחית זהב, כמו נצנוץ של תקווה לרוח האנושית השברירית.

אוצרת: מירה לפידות. עוזר אוצרת: עמית שמאע

8.4.22 -1.11.22

מוזיאון תל אביב לאמנות, הבניין הראשיגלריות צ'ארלס ואוולין קרמר

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן