Skip to content

"אלצ'ינה" אופרת ברוק , לראשונה באופרה הישראלית

קוסמת המחפשת אהבה ללא הפסקה ומכשפת גברים צעירים... עוד הפקה בסימן המאבק הנצחי בין גברים ונשים. "אלצ'ינה" אחת מפסגות אופרות הבארוק, מאת גאורג פרידריך הנדל בהפקה חדשה בבימויו של עידו ריקלין ובניצוחו של איתן שמייסר בהשתתפות תזמורת הבארוקדה – קולקטיב הבארוק הישראלי 16-30 במאי בבית האופרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופרה הישראלית תעלה לראשונה על בימתה את אחת מפסגות אופרות הבארוק :"אלצ'ינה" מאת גאורג פרידריך הנדל על הקוסמת אלצ'ינה המכשפת גברים כדי שימלאו את כל תשוקותיה.

לצורך ההפקה החדשה בבימויו של עידו ריקלין ובניצוחו של איתן שמייסר, חבר צוות מעצבים מהמובילים בארץ: מעצב התפאורה רוני תורן, מעצב התלבושות אורן דר, מעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי) ומעצב התנועה יפתח מזרחי ומעצב הוידיאו נמרוד צין.

אלצינה צילום פיני סלוק

האופרה תעלה בהשתתפות תזמורת הבארוקדה – קולקטיב הבארוק הישראלי שחבריה מנגנים על כלים תקופתיים.

בתפקידים הראשיים יופיעו: זמרת הסופרן יעל לויטה בתפקיד אלצ'ינה,  וינס יי הקונטרה טנור הדרום קוריאני בתפקיד רוג'רו, זמרת הסופרן הילה פחימה בתפקיד מורגנה, זמר הבריטון עודד רייך בתפקיד מליטו, זמרת המצו ספרן ענת צ'רני בתפקיד ברדמנטה, זמר הטנור איתן דרורי בתפקיד אורונטה וזמרים נוספים.

במרכזה של האופרה עומדת דמותה של אלצ'ינה – קוסמת המחפשת אהבה ללא הפסקה ומכשפת גברים צעירים כדי שלא תישאר בודדה. עולמה הוא עולם שכל היצורים בו הם גברים מאהבים שנלכדו בקסמה, ולאחר שמאסה בהם היא הופכת אותם לפסלים, צמחים או בעלי חיים, ויוצאת לחפש את הקורבן הבא שבו היא תתאהב ותפיל אותו ברשתה.

הנדל , הופך את העולם הקסום של אלצ'ינה לחגיגה מוסיקלית מרהיבה ביופייה. הופעת הבכורה התקיימה בבית האופרה המלכותי קובנט גארדן בלונדון לפני 287 שנה, ב-16 באפריל 1735. זו היתה העונה הראשונה בה הנדל יצר עבור בית האופרה המלכותי והוא בחר בסיפור שגילה באחד ממסעותיו לאיטליה: ליברית שנכתבה על ידי ריקרדו ברוסקי המבוססת באופן חלקי על יצירתו רחבת ההיקף של לודוביקו אריוסטו, "אורלנדו הזועם" (יצירה שהיתה המקור גם לשתי אופרות נוספות של הנדל: אורלנדו ואריודנטה). הנדל שילב באופרה מספר קטעים סימפוניים כדי שהרקדנית הנודעת מארי סאלה תוכל להשתתף בהפקה בתפקיד משמעותי. כמו באופרות קודמות של הנדל, גם הפעם הוא בחר להתמקד בגיבורים מיתולוגיים, אשר איפשרו להנדל ליצור הפקות עם תפאורות מרהיבות על הבמה, אשר היוו את אחת האטרקציות החשובות עבור הקהל בלונדון.

לפני 263 שנה, ב-14 באפריל 1759, בדיוק 24 שנים לאחר הבכורה של "אלצ'ינה", הנדל הלך לעולמו באנגליה כשהוא בן 74. הוא השאיר אחריו מורשת מוסיקלית ענפה ומרשימה. אבל כמו חלק גדול מהאופרות האחרות של הנדל, "אלצ'ינה" נעלמה לחלוטין מהרפרטואר במשך כ-200 שנה, עד אשר הועלתה שוב בלייפציג בשנת 1928. מאז "אלצ'ינה" מבוצעת באופן תדיר למדי על ידי בתי אופרה בכל רחבי העולם ופה בישראל היא תבוצע לראשונה.

הבמאי עידו ריקלין ממקם את עלילת האופרה ״אלצ׳ינה״ בבית אחוזה מפואר בתקופת ימי הפילם נואר של שנות החמישים: "האגדה על אלצ׳ינה, מתארת מכשפה, שמפתה גברים ואז נפטרת מהם באופן אכזרי. אבל המוסיקה של הנדל יוצרת טוויסט מרתק. האריות שהוא כתב לאלצ׳ינה מתארות אישה פטאלית – מוּנעת מאהבה גדולה מהחיים. היא אולי מסוכנת לגברים שמתאהבים בה, אבל כאשר היא עצמה מתאהבת, שברון הלב שלה הוא טראגי. ככל שהתעמקתי בסיפור ובמוסיקה של ״אלצ׳ינה״, נזכרתי בכוכבות הגדולות של הפילם נואר ההוליוודי – ובעיקר בדמות הבלתי נשכחת של נורמה דזמונד מהסרט ״סנסט בולווארד״.
נורמה דזמונד, כמו אלצ׳ינה ואחותה מורגנה, חיה את תהילת העבר שלה, כלואה מרצון בבית קסום. גם היא, כמותן, כישפה גברים בחוסר-לב, עד שמגיע גבר צעיר ושובר את ליבה. ההשראה הזאת נתנה את הכיוון להפקה שלנו.
שתי האחיות, אלצ׳ינה ומורגנה, חיות בציפייה לדבר אחד – לגבר שיגיע ויסעיר שוב את ליבן. רוג׳רו וברדמנטה, האבירים, הופכים לשני אופנוענים צעירים, בני הדור החדש, שנקלעים אל ביתן של האחיות, ומרסקים את חייהן. הקסמים של אלצ׳ינה כולאים את רוג׳רו בעולם של מראות ותעתוע – שהוא נאבק להיחלץ ממנו, עד הסוף הטראגי."

 

מועדי המופעים

יום שני|16/05/2022|שעה 20:00

יום רביעי|18/05/2022|שעה 19:30|בכורה

יום שישי|27/05/2022|שעה 13:00

יום שבת|28/05/2022|שעה 21:00

יום שני|30/05/2022|שעה 20:00

מחירי כרטיס: 195- 445 ₪

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאה על היצירה באורך כחצי שעה באולם. הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן