Skip to content

מי זקוק לקבר יוסף?

מתחם הקבר שזוהה על ידי נוסעים בראשית המאה הרביעית כקברו של בנה של רחל, הופך כל פעם לסלע מחלוקת בין ישראל לפלסטינים – נשאלת השאלה - מהו הקבר ומדוע אנו נדרשים להיקלע לעימותים. מגפון מגיש לכם את סקירת האירועים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדינת ישראל הוקמה בשל חזונו של בנימין זאב הרצל. מדינת ישראל הוכרה כמדינת היהודים, היא מדינת ישראל. ישראל הוקמה בשטחי ארץ ישראל, ביתו הלאומי וארץ מולדתו של העם היהודי. המדינה הכריזה על עצמאותה בה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948. בנובמבר 1948 הורה דוד בן-גוריון על הפסקת פעולתו של מטה הפלמ"ח וצבא ההגנה לישראל לבש צורה ומדים. צה"ל בהגדתו משמש ככוח ההגנה העיקרי האמון על קיומה של מדינת ישראל. במרץ 1948 הוקמה משטרת ישראל בתור חטיבה צבאית של ההגנה. מיד לאחר הקמת משרד המשטרה הופרדו יחידות המשטרה מן הצבא והוכרזה כמשטרת ישראל האזרחית של מדינת ישראל. תפקידה של המשטרה הוגדר בשמירה על הביטחון הציבורי, האישי בתווך מדיינת ישראל.  בשום מקום לא הוגדרו כוחות צה"ל והמשטרה כאמונים על שמירת איזשהו קבר בגדה המערבית. ביוני 67, נכבשה שכם כמו גם צפון השומרון. בשכם מצוי קבר – קבר יוסף, או בערבית קבְּר יוּסף. הקבר הוא מבנה בפאתיה הדרום-מזרחיים של שכם ובמרכזו חדר קבורה. בספרות הנוסעים מראשית המאה ה-4 זוהה המקום כקברו של יוסף בן רחל ויעקב. על פי המקרא, קברו של יוסף ניצב בחלקת שדה שנקנתה על ידי יעקב מבני חמור אבי שכם. לאחר מלחמת ששת הימים עבר האתר לשליטה ישראלית. בן משפחת דוויכאת המשיך לשמור במקום דרך קבע ואף שימש עובד של המנהל האזרחי.
ב 1982 הגיעה למקום קבוצת מתנחלים, חלקם תלמידי ישיבת מרכז הרב, ובראשם רומם אלדובי, שהחליטו להקים במקום ישיבה וכבית המדרש שימש החדר המרכזי במתחם.  מספר פעמים במהלך שנות ה־90 של המאה ה־20, טענו אנשי שמאל (בהם שרת החינוך שולמית אלוני), כי קבר יוסף הוא קבר השייח' יוסוף. באוקטובר 2000, עם תחילת מהומות הר הבית שבישרו את פרוץ האינתיפאדה השנייה ומידע על כוונה לתקוף את המבנים ולהשתלט עליהם, פונה המתחם מאזרחים בהוראת מפקד חטיבת שומרון יוסי אדירי. ב -1 באוקטובר 2000 נפגע שוטר מג"ב מידחת יוּסף מירי ונדרש לחלצו. על פי התחקיר הרשמי, כוח צה"ל התלבט אם הדרך המהירה לחלץ את הפצוע היא הפעלת תוכנית "כתונת פסים" לכיבוש מתחם קבר יוסף ותל בלטה, או תיאום פינוי הפצוע באמבולנס פלסטיני. תוך כך הוחלט על תיאום הפינוי עם הפלסטינים, אבל זה התעכב, ויוסף דימם למוות במשך כמעט ארבע שעות. גופתו פונתה עם הגעת הסיוע הפלסטיני שעות אחרי מות. ב- 7 באוקטובר 2000, נסוג כוח צה"ל מהמתחם. החל מסתיו 2002 צה"ל מאפשר לקבוצות מאורגנות להגיע למקום לביקורים, בעיקר בשעות הלילה. מול כל אלו קבוצת חרדים שרובם נמנים עם פלג שובו בנים של חסידות ברסלב בראשות הרב אליעזר ברלנד עבריין מורשע הידוע לשמצה, מנסה להגיע תדירות למתחם ללא תיאום עם צה"ל. חלק מביקורים אלו מתואמים עם גורמי ביטחון פלסטינים, וכוללים לעיתים תשלום שוחד לשוטרים פלסטיניים. החודש, ב- 11 לאפריל, 2022, שוב הגיעו חסידי שובו בנים לשכם מבלי לעדכן את הצבא ופרצו מחסום צה"לי לא מאויש באחת הכניסות לעיר. הם הותקפו מצד פלסטינים שהיו ברכב אחר ופתחו לעברם באש. במנוסתם הם דרסו עובר אורח פלסטיני שלא קשור לירי. לפני שלושה ימים, ב-10 באפריל 2022, לפנות בוקר, נכנסו כ-100  אל הקבר, שברו את המצבה שעל הקבר, הציתו חדרים במתחם והסבו נזקים רבים נוספים למתחם. שר הביטחון בני גנץ  אמר על כך כי "אירוע השחתת קבר יוסף הוא חמור ביותר. מדובר בפגיעה קשה בחופש הפולחן באחד המקומות הקדושים ביותר לכל יהודי, וברגשות העם היהודי כולו, דווקא בעיצומו של החג (הרמדאן) הקדוש למוסלמים".

ראש המועצה האזורית שומרון – יוסי דגן (צילום: רועי חדי – מועצה אזורית שומרו)

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן מיהר להגיב ואמר כי  "זהו מעשה שאין יהודי שלא יזדעזע ממנו. הרסו את אחד המקומות הקדושים לעם היהודי, אך ורק משם שמדינת ישראל הפקירה את המקום 'לשמירתה' של הרשות הפלסטינית העבריינית". הבוקר, נכנסו אל מתחם הקבר צוותי בינוי של מועצת שומרון יחד עם דגן, ראש המועצה האזורית שומרון בליווי חטיבת שומרון. הצוותים השלימו את השיפוץ תוך כשלוש שעות. לאחר צאתו של הצוות פרצו עימותים באזור בין פלסטינים לכוחות הביטחון, ופלסטיני אחד נהרג. במהלך כניסת הכוחות למתחם, נזרקו אבנים לעבר הכוח שכלל כ-20 לוחמים. מח"ט שומרון אלוף-משנה רועי צוויג אמר בקשר ללוחמים שליוו את צוות השיפוץ לפני היציאה אל המתחם: "היום אנו יוצאים למבצע תיקון ההרס של מתחם קברו של יוסף. במקום זה הובטחה הארץ לאברהם אבינו, כנאמר 'לזרעך אתן את הארץ הזו'. ואנו פועלים היום, ב'יד רמה' כאבותינו שעל יציאתם ממצרים בפסח שנחגג עוד שלשה ימים אומר הכתוב 'בעצם היום הזה', לא כגנבים בלילה, אלא כבני מלכים. כך אנו זוכים להשיב את כבוד הארץ ועם ישראל". אסכם סקירה זו ואומר למח"ט: " כבודי וכבוד מרבית הציבור דומם לא נדרש  ולא נפגע ונדרש לחיזוקו בגלל פקקטה מתחם שקדושתו וחשיבותו ההיסטורית מוטלת בספק עד רגע זה. מתחם שאיננו תורם כהוא זה לביטחונה של מדינת ישראל". "אני דורש מהממשלה להחזיר את צה"ל בצורה מלאה לקבר יוסף, להחזיר את ישיבת "עוד יוסף חי" לפעול בצורה מלאה  במקום, רק עם ישראל יודע להבטיח שמירה על המקומות הקדושים לו", תבע ראש המועצה.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן