Skip to content

פסטיבל חדש "מדבר מבפנים"

“מדבר מבפנים” פסטיבל שחושף בפניכם את המדבר, את סודותיו ואת יופיו הנסתר. שלושה ימי פסטיבל המעניקים מפגש חוויתי ומרחיב דעת הכולל אירועים, סדנאות, סיורים ושווקים שיתרחשו בכמה אתרים ויועברו על ידי אמנים, אנשי מדבר, חוקרים מובילים, ומומחים. כ-130 סדנאות, סיורים, מפגשים ושווקים במרחב שבין מצפה רמון, שדה בוקר וירוחם. ל"ג בעומר, 19-21 במאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למדבר יש וייב משלו, אנרגיה משלו. אולי זה החום אולי זה הנופים הייחודיים, מה שבטוח זה מייצר אנשים מיוחדים שכיף לפגוש. הפסטיבל החדש "מדבר מבפנים" היא הזדמנות מצוינת לפגוש את "אנשי המדבר" ולהכיר באמצעותם את צפונות המדבר. הפסטיבל חדש שיוצא לדרך בחודש מאי יאפשר הצצה מעמיקה ומרתקת של החיים במדבר – של בני האדם, בעלי החיים למיניהם, איתני הטבע, החברות קדומות שחיו כאן, האנרגיה שבו והעתיד הצפוי לו.

פסטיבל "מדבר בפנים" (צילום דן בר דוב)
פסטיבל "מדבר בפנים" (צילום דן בר דוב)
המדבר הקסום ממתין לכם (צילום דן בר דוב)
המדבר הקסום ממתין לכם (צילום דן בר דוב)

בתאריכים 19-21 למאי, במשך 3 ימים, יתקיימו כ-130 פעילויות ואירועים, סדנאות וסיורים, מאזור ירוחם דרך מרחב שדה בוקר ועד מצפה רמון, לצד שווקים ססגוניים ומפגשים בשלל נושאים, בהם אמנות, אנרגיה, אסטרונומיה, גיאולוגיה, חקלאות, יזמות, זואולוגיה, בוטניקה, מוסיקה, מים, צפרות, חיי הבדואים, התיישבות ועוד. הפעילויות יועברו על ידי חוקרים מובילים, אנשי מדבר מובהקים, מוסיקאים ויוצרים מקומיים ומומחים בולטים.

מגדל השמש של תחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים (צילום דן בר דוב)
מגדל השמש של תחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים (צילום דן בר דוב)

יצאנו לקבל טעימה ממה שהפסטיבל עומד להציע. את הסיור התחלנו במצפור הקומנדו הצרפתי – מעל חוות השחפים, אל מול מגדל השמש של תחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים. תחנות כוח מבוססות אנרגיה מתחדשת הפכו לשכיחות באזורים מדבריים בגלל יתרון זמינות הקרקע ועוצמת האור הגבוהה ברוב ימות השנה. הקמת תחנות כאלה תואמות את היעדים שהציבה לעצמה מדינת ישראל במסגרת אמנת קיוטו לצמצום פליטת מזהמים. הסיור סוקר מקרוב את הטכנולוגיות השונות, את היתרונות ואת החסרונות בשימוש בהן ואת ההשפעות של תחנות הכוח על התיישבות באזור בקעת פקועה (הישוב אשלים). סיור מרתק בין התחנות שבאזור.

"קמט בזמן" מופע מרגש של תומר וערן (צילום דן בר דוב)
"קמט בזמן" מופע מרגש של תומר וערן (צילום דן בר דוב)
בור חווארים מהתקופה הנבטית מקום המופע קמו בזמן (צילום דן בר דוב)
בור חווארים מהתקופה הנבטית מקום המופע קמו בזמן (צילום דן בר דוב)

תחנה נוספת מפגישה אותנו עם תומר וערן, שני יוצרים ממצפה רמון שמובילים אותנו למסע שמתחיל בסיני, מסתיים במצפה רמון ובדרך עובר בגוש דן, דרום אמריקה וירושלים. המפגש מתחיל בחניון העליון של נחל חווארים לסיור קצר בחלקו העליון של ערוץ הנחל. וסיפור מפעל המים הנבטי שפעל בהר-הנגב ועל הקשר לדרך הבשמים שעברה באזור. והסיום בהופעה מרגשת בבור חווארים. סיפור סוחף של ילדות, בגרות, התאהבות, געגוע וצמיחה. ביקור בקולנוע, שברון לב, הצצה לתוך שיר של ספרינגסטין ועוד הפתעות מעניינות.. המופע מוגש ברגישות, בהומור ובכישרון. הכימיה הטובה שבין תומר לערן עוברת אל הקהל והתוצאה היא חוויה אותנטית בלתי נשכחת. מומלץ בחום.

סיפורי קפה, באוהל של עטאללה בעבדה (צילום דן בר דוב)
סיפורי קפה, באוהל של עטאללה בעבדה (צילום דן בר דוב)
סודות הקפה של עטאללה (צילום דן בר דוב)
סודות הקפה של עטאללה (צילום דן בר דוב)

עטאללה מהכפר עבדה נותן לנו הצצה למקומו של הקפה במדבר אצל הבדואים,  איך קולים פולי קפה בדרך מסורתית, כיצד בוית צמח הבר ומהי תרבות הקפה הבדואית במדבר. והצצה בכלל לחיי הבדואים בנגב.  במהלך הפסטיבל תוכלו  לקבל הצצה לחיי הבדואים גם דרך עיניהן של נשים בדואיות. נורה זנון מספרת את סיפור החיים המאוד מיוחד שלה ומשלבת סדנה להכנת לחם בדואי צרוב באש. בחיתה, אישה בדואית מהכפר רחמא לוקחת למסע בין צמחי מדבר וליקוט בשטח. סלימה, בדואית פמיניסטית עושה מעגלי שיחה בהם היא מספרת על השינויים שהיא מובילה בחברה הבדואית וג'מיעה עושה סדנת רקמה בדואית.

כרם ירוחם, למרגלות הר שקד (צילום דן בר דוב)
כרם ירוחם, למרגלות הר שקד (צילום דן בר דוב)
יום אחד זה יהפוך ליין ,כרם ירוחם (צילום דן בר דוב)
יום אחד זה יהפוך ליין ,כרם ירוחם (צילום דן בר דוב)

למרגלות הר שקד על אפיק נחל שועלים שוכן כרם בוטיק מקסים, כרם ירוחם  המשתרע על פני 120 דונם סמוך לירוחם. בכרם מגדלים גפנים ליין וזיתים. תוכלו לקבל סיור בין הגפנים והזיתים, לשמוע  על חיי החקלאים בנגב, האתגרים העומדים בפניהם ועל הייחודיות שבגידול גפנים במדבר. וכמובן לטעום שַׁמְני זית מכרם ירוחם, יינות של יקב PINTO ומבחר גבינות.

תצפיות ציפורים (צילום דן בר דוב)
תצפיות ציפורים (צילום דן בר דוב)

בתחום האסטרונומיה יתקיימו תצפיות כוכבים במכתש הגדול וממצוק הצינים. שלל מפגשים מרתקים עם עולמם של בעלי החיים כמו סיפורו של הפרא האסיאתי, איך נמלים וחרקים משגשגים במדבר, בעקבות העקרבים במדבר, ספארי נחשים וחיות קטנות במדבר ועוד. גם החיים הקדומים במדבר ייחשפו בסיורים מלאי עניין, בהם סיור רכוב באתרי פולחן קדומים, סיור באתר חרותות הסלע, סיור עששיות בעיר העתיקה עבדת ועוד. המסתורין של חקלאות בתנאי חום ויובש של המדבר יתגלה בסיורים שונים כמו גידול של גפן במדבר וייצור יין, חקלאות קדומה ומים במדבר, טכנולוגיות עתיקות לקיום חיים במדבר וסיור בכרם אשכולות עם טעימת שמן זית.

מפגשים מרתקים עם מדענים ומומחים במדרשת בן גוריון (צילום דן בר דוב)
מפגשים מרתקים עם מדענים ומומחים במדרשת בן גוריון (צילום דן בר דוב)

לא מעט מופעי מוזיקה ותרבות מצפים לכם בפסטיבל. מוסיקה ויצירה במצפה רמון, אקסטטיק דאנס מדבריים, סדנת כלי נגינה יצירתית, סיור לילי מדברי שמשלב מוסיקה והקשבה לקולן של חיות הלילה, מופעי unplugged, אמנות וטעימות ברובע דרכי הבשמים והיכרות עם חייו של האיש ששם את המדבר והחיים בו בראש מעייניו – דוד בן-גוריון, האדם, החזון ותפיסתו בנושאים של קיימות, חברה ואהבתו את עולם הספר עם ביקור מרגש בצריף בן גוריון.

שווקי אמנים ואיכרים עם תוצרת מקורית של אמני וחקלאי המקום יתקיימו בירוחם, במצפה רמון ובשדה בוקר.

להפקתו של פסטיבל "מדבר מבפנים" שותפים גופים רבים, בהם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובחסות בית הספר לקיימות ושינויי אקלים, בית ספר שדה שדה-בוקר, המכון למורשת בן-גוריון, מועצה אזורית רמת נגב, מועצה מקומית מצפה רמון, מועצה מקומית ירוחם, רשות הטבע והגנים, קסם המדבר, אשכול נגב מזרחי, תנועת אור, קרן מיראז׳, אתר החוויה המצפאית, דעת מדבר. כמו כן האירוע זוכה להשתתפות של הגופים הבאים: עתיד במדבר, מו״פ מדבר וים המלח.

פסטיבל "מדבר מבפנים", ל"ג בעומר 19-21 במאי. כל סדנה, פעילות או סיור יימשכו עד 3 שעות מחיר מרבית הפעילויות  30 שקלים למבוגר ו-15 שקלים לילד. לפרטים ולהרשמה אתר "מדבר מבפנים".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן