Skip to content

הפגנה: די למעצרים מנהליים

בצל המאורעות והחיפושים אחר המרצחים שנמלטו מאלעד, נבלעה הפגנת עשרות שהפגינו מול מתקן השב"כ כנגד מעצרים מנהליים.   "את העצירים המנהליים מחזיקים במעצר ללא הגבלת זמן מבלי שיוודעו להם אי פעם סיבת או משך מעצרם. כאשר אסיר משתחרר סופית ממעצר מנהלי, תמיד ניתן לעצור אותו שוב בכל עת ללא כל סיבה נתונה", הסבירו המפגינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשלושים מפגינים פעילי זכויות אדם הפגינו אמש (מוצ"ש) בסמוך למתקן השב"כ שליד אוניברסיטת תל אביב כנגד מעצרים מנהליים של פלסטינים שנעצרים בידי כוחות הביטחון – שב"כ מבלי שיועמדו לדין. ההפגנה נערכה תחת הכותרת: די למעצרים מנהליים. את המפגינים אבטח כוח משטרתי שמנע מהם להיכנס לתחומי מתם השב"כ, הפעיל רחפן מעל ראשי המפגינים  אך אפשר את ההפגנה. השוטרים תלשו מידי אחד המפגינים את דגל פלסטין שהחזיק בידיו.

צילום: שי קנדלר

נכון להיום מצויים מעל ל 500 עצירים מנהליים בבתי הכלא בישראל. לטענת המפגינים השימוש בכלי מעצר מנהלי באופן שיטתי ושכיח גורם להבחנה בין הליך מינהלי שאמור על פי החוק הבינ"ל, להוות אמצעי מניעה, ובכל מקרה מוצא אחרון, לבין הליך פלילי שהוא עונשי ורטרואקטיבי, להיטשטש. השימוש במעצרים מנהליים באופן כל כך נפוץ הוא שימוש ציני ההופך את המעצרים לכלי נוסף לדיכוי פלסטינים.


תולשים מידיו את דגל פלסטין (צילום: שי קנדלר)

" ניצול של אמצעי זה נפוץ גם כדי לעצור פלסטינים בשל דעותיהם הפוליטיות ובשל עיסוק בפעילות פוליטית לא אלימה.  את העצירים המנהליים מחזיקים במעצר ללא הגבלת זמן מבלי שיוודעו להם אי פעם סיבת או משך מעצרם. כאשר אסיר משתחרר סופית ממעצר מנהלי, תמיד ניתן לעצור אותו שוב בכל עת ללא כל סיבה נתונה", נמסר מטעם המפגינים.  מאז תחילת השנה מחרימים העצירים המנהליים את הדיונים בבתי המשפט הצבאיים בעניינם כשמטרתה של מחאתם היא, בין היתר, לחשוף את העובדה שהדיונים הללו הם נוהל בירוקרטי ריק מתוכן, ולא הליך משפטי הפועל על בסיס עקרונות של צדק והוגנות. כך לדוגמה שוחרר לאחרונה עבד אל-באסט מוחמד מעטאן, בן כחמישים מבורקה שבאזור רמאללה. כליאתו של מעטאן הייתה קשה ומעוררת דאגה במיוחד, שכן הוא חולה בסרטן ובמחלות נוספות. מעצרו האחרון היה מעצרו המנהלי החמישי. בכך הגיעו תקופות מעצרו המנהלי במצטבר לכמעט 5 שנים מאז 1998 ועד היום. אשתו, זוביידה, בת 33, סיפרה לארגון זכויותאדם  'בצלם': ״מאחר ובעלי חולה סרטן וסובל ממחלות כרוניות וזקוק לטיפול מיוחד, ומאחר והמשך המעצר שלו מסכן את חייו, הגשנו ערעור, אבל הוא נדחה. עתרנו גם לבית המשפט העליון בישראל, אבל גם הם דחו את העתירה ואישרו את המעצר״.

צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר
צילום: שי קנדלר


נטע גולן – (ראיין וצילם שי קנדלר)

המפגינים נשאו תמונות עצורים וביניהם של צעיר בן 16 שסובל לדברי המפגינים ממחלה אוטואימונית הפוגעת בתפקוד השרירים וביכולת הנשימה שלו, והמצריכה טיפול רפואי ומעקב מתמשך. בתחילה הוא נעצר בחשד לזריקת אבנים, ולאחר ששופט צבאי הורה לשחררו, הוציא נגדו השב"כ צו מעצר מנהלי. כמו גם את תמונתו של של  בשיר אל-ח'ירי, בן ה-80 שהועבר למעצר מנהלי וכעת מעצרו הוארך מחדש לשישה חודשים נוספים. בסוף אפריל השנה, העבירו שירות בתי הסוהר  שב"ס העבירו 54 אסירים של החזית העממית בכלא עופר לבידוד, בעקבות מחאתם על חידוש המעצר המנהלי של אל-ח'ירי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן