Skip to content

מיה הנסן־לאב היא אחת מאורחות פסטיבל הסטודנטים 2022

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים חושף את שורת אורחי הכבוד שיגיעו לפסטיבל בתל אביב ביניהם הבמאית הצרפתייה מיה הנסן-לאב, סרטי הפתיחה, התוכנית האומנותית ואירועי הפסטיבל שיתקיים ב-12-18 ביוני, 2022, בסינמטק תל אביב וברחבי העיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במהדורתו ה־24, ממשיך הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים לשמור על ייחודו כאירוע תרבותי קולנועי צעיר ובועט. השנה הפסטיבל יארח שורה של יוצרים מוערכים מהעולם כאורחי כבוד, יערוך כיתות אמן ויקרין את סרטיהם, חלק לראשונה מול קהל ישראלי. בין אורחי הפסטיבל הבמאית הצרפתייה: מיה הנסן־לאב ("האי של ברגמן", "העתיד לבוא") והבמאי הקטלוני אלבר סרה ("מותו של לואי ה־14", "חירות"), שמגיעים הישר מפסטיבל קאן. בנוסף, יגיעו הבמאית הגיאורגית ננה אקבטימישווילי ("המשפחה המאושרת שלי", "מלבלבות"), הבמאית הגרמניה אנגלה שנלק ("הייתי בבית, אבל…", "מרסיי")  והמוזיקאי פארא וואן (Para One) – המלחין של סרטיה של סלין סיאמה.

לראשונה, ישתתף בתחרות הבינלאומית סרט סטודנטים מאיראן. בתחרויות הפסטיבל ישתתפו השנה 85 סרטים מ־21 מדינות ובנוסף יוקרנו סרטי סטודנטים מאוקראינה, רוסיה, נפאל וברזיל. כמו כן, ישתתף בתחרות הישראלית ״שארות״, סרטה של אורין כדורי, שהתקבל השנה לתחרות של הסטודנטים בפסטיבל קאן. ביוזמה משותפת של הפסטיבל עם עיריית תל אביב, יוצג בפסטיבל פרויקט מיוחד – "יוצרות רחובות" בו יוקרנו סרטים קצרים בהשראת 9 יוצרות גדולות שעל שמן יקראו רחובות בעיר תל אביב.

הפסטיבל מופק ומנוהל על ידי סטודנטיות וסטודנטים לקולנוע של בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב אשר מתנדבים מתוך תשוקה לעשייה קולנועית. הפסטיבל נחשב לאחד משלושת הפסטיבלים המרכזיים והחשובים בעולם לסרטי סטודנטים וקולנוע קצר.

הקרנות טרום בכורה חגיגיות

הפסטיבל יפתח ב-12 ביוני, 2022, בגן הפסגה ביפו עם הקרנת טרום בכורה של שלושה סרטים קצרים שזכו בתחרויות הפיצ'ינג של שתי מהדורות הפסטיבל האחרונות. שלושת הסרטים בעלי מכנה משותף בעיסוק בהטרדות מיניות, מזוויות שונות. השנה תנחה את טקס הפתיחה החגיגי השחקנית נטע גרטי.

"לאהוב אותך אני לא חייבת" | Love has nothing to do with it – סרטו הקצר של התסריטאי והבמאי יותם קניספל, בכיכובה של חנה אזולאי. פותח במסגרת פרויקט קצר על הדרך 2021, בשיתוף עם קרן גשר. תקציר: מאחורי וילונות סגורים בביתה, רינה מתקשה להסתכל על בנה דין. יש לה עד מחר להחליט אם להישאר לצידו. היום תצטרך להביט בעיניו, ולשמוע את האמת.

לאהוב אותך אני לא חייבת - צילום: זוהר מוטעין
לאהוב אותך אני לא חייבת – צילום: זוהר מוטעין

"תענוגות בשר בשמש" | Pleasures of the flesh in the sun – סרטה הקצר של התסריטאית והבמאית אושרי זיתוני. פותח במסגרת פרויקט קצר על הדרך 2021, בשיתוף עם קרן גשר. תקציר: בשמורת טבע, באחד המפרצים הבתוליים בים התיכון, אודליה (16) צפה בשלווה כשהיא מכוסה בגד ים מוזהב גדול למידתה. קולות שירת נערים לוכדים את תשומת ליבה, כמו הבטחה להמתיק את בדידותה. בין יחסי האדם והטבע, יכתב דיוקן נעורים עדין וסוער, בו אודליה תלמד על בשרה, שיש לה רק אותה בעולם.

תענוגות בשר בשמש - צילום: מעיין טולדנו
תענוגות בשר בשמש – צילום: מעיין טולדנו

"החיות הרעות שלך" | Your Bad Animals – סרט אנימציה קצר של התסריטאים, הבמאים והאנימטורים המסקרנים עידו שפירא ועמית כהן. פותח במסגרת פרויקט קצר אנימציה 2020, בשיתוף עם קרן מקור. תקציר: רחל, עכברה צעירה ומרדנית שגרה עם אימה הדיכאונית במחילה מתחת לאדמה, מתחילה לצאת עם החיות הכי מסוכנות בעיר שמעל האדמה.

החיות הרעות שלך - אנימציה: עידו שפירא
החיות הרעות שלך – אנימציה: עידו שפירא

פרויקט "יוצרות רחובות" – הקרנת בכורה במעמד ראש עיריית תל אביב – יפו

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו גאים להציג את פרויקט "יוצרות רחובות". במהלך השנה החולפת, עיריית תל אביב-יפו הקימה 9 רחובות ומוסדות חדשים הנקראים על שמן של נשים גדולות מהתרבות הישראלית, שחקניות, זמרות, במאיות ויוצרות: אהובה עוזרי, שושנה דמארי, חנה מרון, עופרה חזה, אנדה עמיר, רונית אלקבץ, זהרירה חריפאי, יפה ירקוני ודבורה עומר. בתחילת שנת 2022 ובמסגרת פרויקט 'יוצרות רחובות', הוזמנו תשע יוצרות צעירות למסע קולנועי בעקבות אותן גיבורות תרבות. קולנועניות בתחילת דרכן חקרו את פועלן ואת יצירותיהן של הגדולות מכולן, זכו לליווי אומנותי של עורכת התסריט בת אל מוסרי, ויצרו סרטים קצרים באורך של 2-4 דקות בהשראתן של אותן נשים. אנו גאות להציג בפניכם תשעה סרטים קצרים, הכוללים יצירות דוקומנטריות, עלילתיות ואפילו סרט אנימציה אחד, שעושים כבוד גדול לתשע יוצרות בלתי נשכחות. היוצרות המשתתפות: איילת אלבנדה, אלונה עמרם, דנה פרנק, חלי הרדי, ישראלה שאער, טל גרינברג, ענבר מאור, רותי וישנסקי ותאי ענבר.

אורחים נכבדים

השנה יתקיימו חמש תחרויות: תחרות ישראלית, תחרות בינלאומית, תחרות הסרט העצמאי הקצר, תחרות לאמנות וידאו וקולנוע ותחרות מדיה דיגיטלית. במסגרתן יוענקו פרסים בשווי של 130 אלף שקלים. בתחרויות ישפטו אנשי קולנוע במאים ומפיקים מהארץ ומהעולם לצד בכירים בעולם הפסטיבלים והאמנות, ביניהם:

שמוליק מעוז (במאי זוכה אריה הזהב בפסטיבל ונציה, "פוקסטרוט", "לבנון"), אסף קורמן (במאי "את לי לילה", "נורמלי", ועורך "טהרן 2" ועוד), יעל קיים (תסריטאית ובמאית, "ההר"), דומיניק ולינסקי (צרפת, מפיקה בכירה), איתן מנצורי (ספירו סרטים, מפיק "פוקסטרוט", "כנס העתידנים", "הנה אנחנו" ועוד), יובן מריאנוביץ' (בוסניה והרצגובינה, המנהל הטרי של פסטיבל סרייבו המוערך), דוריס באואר (אוסטריה, מנהלת פסטיבל vienna shorts), מאיאלן פרנקו דאבילה (ספרד, ראשת מסגרת NEST לסרטי סטודנטים בפסטיבל סן סבסטיאן), אמיר קמינר (עיתונאי מבקר קולנוע ומסעדות), Para One (צרפת, אמן מולטי דיסיפלינרי שמתמקד במפגש שבין מוזיקה וקולנוע ומלחין סרטיה של הבמאית סלין סיאמה), מאיה ז"ק (אמנית ויוצרת סרטים), רותי דירקטור (אוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון תל אביב) ועוד.

התחרות הישראלית לסרטי סטודנטים

התחרות הישראלית בחסות סלקום היא חגיגה של יצירה מקומית חיה ובועטת המאגדת בתוכה את פרי יצירתם של  29 יוצרות ויוצרים משמונה בתי ספר שונים לקולנוע מכל רחבי הארץ. השנה נשבר שיא – הוגשו כ־200 הגשות ממגוון בתי הספר לקולנוע בארץ. הסרטים שהתקבלו לתחרות מביאים אל המסך את הכוכבים הגדולים בארץ. השנה התקבלו לתחרות 23 סרטים מ-8 בתי ספר שונים: המכללה האקדמית בית ברל, בצלאל, מנשר לאמנות, המכללה האקדמית ספיר, בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע״ש סטיב טיש – אוניברסיטת תל אביב, סמינר הקיבוצים ותל חי. מתוכם 13 במאיות ו-16 במאים.

הזוכה במקום הראשון יזכה בפרס כספי על סך 24 אלף ש"ח (פרס ראש עיריית תל אביב – יפו) , כל הסרטים הזוכים בקטגוריות השונות בתחרות הישראלית יוקרנו ב־VOD של סלקום TV ויזכו לחשיפה משמעותית.

הסרטים המתמודדים בתחרות הישראלית: "שארות" (אורין כדורי), ישתתף בתחרות הסטודנטים של פסטיבל קאן 2022, "רוצה קפה?" (הודיה אברהם), "המזמור ה-50" (חמד שרוף ופאדי קובטי), "שמישהו יגיד לי מה להרגיש" (מיכל הולנד), "הסדנה לשבורי לב" (רועי רוה רוביצ'ק), "חום" (רועי משיח), "פלורה" (יובל נעים), "סולו" (ענת איזנברג), "שיווי משקל" (ברית ליבוביץ'), שלושה תפוזים ("בן בריימן, שחר לוי, למי מישל), "מקומות אליהם אני הולכת" (שחר קצנשטיין), "אדנה ויאלו" (עוז צירלין), "כל אותן ההתחלות" (גדי רימר), "משפט" (אור גץ), "בין לבין" (בר כהן), "ביקור אחרון" (עומר מנור), "דגים" (חן דוד), "לשקר יש ארבע רגליים" (שרי אברג'ל, נוי פריימן, גיא לבנת), "ליל העשרים ואחת" (עומר שטרנברג), "קמפינג בחצר" (מור חנאי), "משחקי קיץ" (יונתן גולדשטין), "מסילת ישרים" (איתי כרם, רוני ויינר), "אולי זה לא רעיון כל כך טוב" (משי שי).

התחרות הבינלאומית לסרטי סטודנטים

בתחרות הבינלאומית ישתתפו 36 סרטים מ-19 מדינות שונות כאשר לראשונה בפסטיבל ישתתף סרט סטודנטים מאיראן הקיר הרביעי / מחבובה קלאי (The Fourth Wall / Mahboobeh Kalaee). הסרטים שנבחרו מגוונים מאוד ועוסקים בסוגיות פוליטיות וחברתיות, משפחתיות, באהבה, בתחושת זרות ובאובדן… הסרטים מייצגים את התרבויות השונות בהן הם נוצרו ויחד עם זאת מדברים בשפה בינלאומית לקהל הרחב. הם מפתיעים, בועטים, אסתטיים, מקוריים ומעוררי מחשבה והשראה.

הסרטים יתמודדו על הפרס הגדול ששוויו 28 אלף שקלים. הסרטים הישראלים המתמודדים בתחרות הבינלאומית: "רוצה לחצות את הים?" (מיכל וייג), "עדר" (עומר דאידה), "הש" (סמר קובטי), "טיול לילי" (אורי בירגר), "לא היום. לא עכשיו" (אשכר דהן)

תחרות הסרט העצמאי הקצר

תחרות הסרט העצמאי הקצר מציגה 12 סרטים של יוצרות ויוצרים עצמאיים צעירים וותיקים אשר יתמודדו בפרסים על סך 12 אלף ש"ח. הסרטים המתמודדים בתחרות הסרט העצמאי הקצר: "אבריטינג קולז" (נמרוד אילת), "אנבלנקה" (עדי קוטנר), "אנא המתן לנציג" (מורן נקר), "שקר לבן" (איל אלישע), "הילדה שלא ידעה מה לעשות" (מיה קלר), "הוא יכול לישון על הספה" (אחינעם קפון), "מגלשה שחורה" (אורי לוטן), "שתי נשים" (יובל קמינסקי), "מחיקה מלאה" (סופי ארטוס), "רוסו" (אתי ציקו), "מגיפה" (תום מדר), "הגיע הזמן שתמותי כבר" (הדר מורג).

התערוכה והתחרות למדיה דיגיטלית

התערוכה והתחרות מציגה 9 עבודות נבחרות בפלטפורמות הדיגיטליות המתקדמות ביותר של סטודנטים מרחבי העולם. התערוכה והתחרות למדיה דיגיטלית היא היחידה מסוגה בארץ והיא מוקדשת כולה לסיפורים נרטיביים המיוצגים במדיה החדשה. השנה, התערוכה למדיה דיגיטלית מכילה יצירות מגוונות ופרויקטים שאפתניים במציאות מדומה, אנימציה ממוחשבת, סרטים אינטראקטיביים, משחקי מחשב ומייצגים אינטראקטיביים מכל העולם. זו התחרות הראשונה מסוגה בעולם לסטודנטים והעבודות יתחרו ביניהן על פרס על סך 5,000 שקלים.

העבודות שישתתפו: "האנלוגיה של המרחב" (אולקסנדר הויסן / אוקראינה), "אנחנו: תמונה" (טינגטינג האו / סין), "בית הזיכרון" (סופיה רוזלס אראולה / מקסיקו), "למות בחוכמה על פי רינה" (יונתן מנייביץ' / ישראל), "היה היה חלום" (רון שלו וניתאי דגן / ישראל), "סיפורו של הפרפר הכחול" (אנדרי לייריץ' / ישראל), "ניסוי וטעייה" (דינארה אבדולינה / ישראל), "גוד בוי" (אניטה קרפל, יואל שמחוביץ', יגל צ'רניה / ישראל), "להיות" (מתי קלטר / ישראל)

התחרות לאמנות וידאו וקולנוע

מסגרת ייחודית זו תציג חלקם של סטודנטים וחלקם באופן עצמאי. כל הסרטים שייכים לעולם הקולנוע הניסיוני/אקספרימנטלי אך שונים אחד מהשני – תיעודי, אנימציה, מיוזיקל ועוד. הפרויקטים המתמודדים בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע נסיוני: "Q4" (חן חפץ), "אלפבתא" (דילן יוסף שטרית), "יהיה טוב" (מישל בוגינסקי), "תנועת החיות" (נגה סירוטה ואסא ריקין), "רשימת הדברים שאני אוהבת" (דריה טורצקי).

אירוע מיוחד בפסטיבל על סקס בקולנוע

איך מביימים סצינת סקס? כיצד ניתן להגן על השחקנים שנחשפים מול המצלמה, אך מבלי לפגוע בחזונו של הבמאי? איך אפשר בכלל לביים אינטימיות? אילו גישות אומנותיות יש לבימוי של סצינת סקס? ואיפה עובר הגבול? סטודנטים לקולנוע וטלוויזיה נAתקלים במורכבויות של בימוי סצינת סקס החל משלב מוקדם בלימודים שלהם, אך גם יוצרים ותיקים מתמודדים עם אותן שאלות ללא הרף. סקס ואינטימיות הם נושאים שמעסיקים יוצרים צעירים ומנוסים כאחד, במיוחד בעולם משתנה בו הצורך בקביעת גבולות ברורים נעשה דחוף יותר, אך החתרנות והתעוזה של יוצרי קולנוע וטלוויזיה רק הולכת ומתגברת.

בשיחה פתוחה, חשופה ומרתקת, יתארחו הבמאית, התסריטאית והשחקנית הגר בן אשר ("משעולים", "הנותנת", "הפורצת"), יוצר הטלוויזיה, הבמאי והתסריטאי חגי לוי ("בטיפול", "הרומן", "תמונות מחיי נישואין"), ומתאמת האינטימיות הראשונה בישראל ערגה יערי. יחד, הם ינסו לענות על כל השאלות הקשות, לנפץ טאבוים ולספר על הגישות השונות שלהם לבימוי סצינות אינטימיות. מנחה: אורי אהרון.

אורחי כבוד

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים 2022 מתכבד לשוב לארח פיזית יוצרים מהשורה הראשונה של הקולנוע העולמי, שיגיעו להציג את מבחר מסרטיהם המוערכים מכל הזמנים ויעבירו כיתות אמן בפסטיבל.

מיה הנסן־לאב – Mia Hansen-Løve (צרפת)

מן הבולטות והמוערכות שבבמאיות הקולנוע האירופי העכשווי. יוצרת הומניסטית שמתארת את חיי הדמויות שלה ואת מצביהן הרגשיים, האינטלקטואליים והקיומיים בצלילות מפוכחת ובעצמה קולנועית ייחודית. הנסן־לאב תנחת בפסטיבל לאחר שתקרין את סרטה החדש "One Fine Morning" במסגרת השבועיים של הבמאים בפסטיבל קאן הקרוב. בין סרטיה: "האי של ברגמן" (2021) שהתחרה בקאן וזכה לשבחים רבים, "העתיד לבוא" (2016) בכיכוב איזבל הופר עליו זכתה בפרס הבימוי בפסטיבל ברלין, "עדן" הבועט על אחורי הקלעים של עולם המוזיקה האלקטרונית, ו"להתראות אהבה ראשונה" המרגש והכואב.

אלבר סרה – Albert Serra (ספרד)

מהתחרות הרשמית של פסטיבל קאן 2022 היישר אל פסטיבל הסטודנטים. הקולנוען הקטלוני אלבר סרה מיצב עצמו בחזית הקולנוע הרדיקלי והבלתי מתפשר של ימינו, שבוחן את גבולות המרחב והזמן הקולנועיים, תוך שהוא שואב השראה מהנרטיבים הקלאסיים של התרבות המערבית. סרה ינחת בפסטיבל הסטודנטים לאחר שיקרין את סרטו החדש "Pacification" בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן הקרוב. בין סרטיו: "חירות" (2019) שזיכה אותו בפרס מיוחד מטעם חבר השופטים ב"מבט מסוים" בפסטיבל קאן, "הסיפור על מותי" (2013) שזכה בפרס הראשון בפסטיבל לוקרנו, "מותו של לואי ה־14" (2016) בבכורה בקאן, ו"כבוד האבירים" (2006) שהוקרן בפסטיבל קאן במסגרת השבועיים של הבמאים.

ננה אקבטימישווילי – Nana Ekvtimishvili (גיאורגיה)

הקול הנשי החדש של הקולנוע הגיאורגי. תסריטאית, במאית וסופרת. ספרה "שדה האגס" היה מועמד לפרס בוקר. סרטיה, אותם היא יוצרת יחד עם בן זוגה סימון גרוס, זכו לשבחים ולפרסים רבים והוגדרו כגל חדש ואפילו לידה חדשה של הקולנוע הגיאורגי. בין סרטיה: "משפחתי המאושרת" (2017, My Happy Family) שהוקרן בפסטיבלים סאנדנס וברלין, "מלבלבות" (2013, In Bloom) זוכה פרסים בפסטיבל ברלין ופסטיבל סרייבו.

אנגלה שנלק – Angela Schanelec (גרמניה)

הבמאית עטורת הפרסים מוקרנת לראשונה בפני קהל ישראלי. הפסטיבל נרגש לחשוף את הקהל הישראלי לראשונה לסרטיה של אנגלה שאנלק, זוכת פרס הבימוי של פסטיבל ברלין 2019, המזוהה עם תנועת "אסכולת ברלין". יוצרת בלתי מתפשרת שיוצרת קולנוע קטן ולפעמים חידתי, שחושף בדרכו הייחודית את העצבים החשופים של הדמויות. בין סרטיה: "הייתי בבית, אבל…" (2019, I was at Home, But…) המיוחד במינו שזיכה אותה בפרס הבימוי בפסטיבל ברלין, "מרסיי" (2004, "Marseille") העדין והפיוטי שהוקרן במבט מסוים בקאן, ו"מקומות בערים" (1998, Places in Cities) שהוקרן בפסטיבל קאן במסגרת "מבט מסוים" ומרגיש כיום רלוונטי ורענן מאי פעם.

גוקהן טיריאקי – Gökhan Tiryaki (טורקיה)

הצלם הטורקי המדהים,  שותפו הקבוע של נורי בילגה ג'יילן. צילומיו הפיוטיים והעצמתיים הופכים את הסרטים שהוא מצלם לבלתי נשכחים. בין סרטיו: "היו זמנים אנטוליה" (2011) זוכה הגרנד פרי של פסטיבל קאן, "שנת חורף" (2014) זוכה דקל הזהב פסטיבל קאן, "אקלימים" (2006), "שלושה קופים" (2008), "עץ האגס הפראי" (2018) בבימוי ג'יילן, וגם "משהו שימושי" (2017), "אייבי" (2015) ו"היו זמנים בקלקוטה" (2021) בבכורה בפסטיבל ונציה.

Para One (צרפת) | ז'אן־בטיסט דה לאובייה – Jean-Baptiste de Laubier

ז'אן־בטיסט דה לאובייר, המוכר בשם Para One, הוא אמן רב פנים הניצב בצומת שבין קולנוע למוזיקה. עבודתו זכתה להכרה בתעשיית הקולנוע בזכות כתיבת פסקולים מקוריים לסרטיה של סלין סיאמה, בין היתר. החל כמפיק מוזיקלי, תחילה בהיפ הופ ולאחר מכן במוזיקה אלקטרונית דרך חברת המוזיקה שלו Marble ומהר עבר ליצור אלבומי סולו משלו, "Epiphanie", "Passion" ו־"Club". מלבד היותו מלחין בולט, Para One הפיק עבור מגוון אמנים, כמו Birdy Nam Nam ולאחרונה אלבום הבכורה של מריים אבולואפה. Para One הוא גם במאי ומפיק של סרטים קצרים רבים, את חלקם כתבה סלין סיאמה. בשנת 2021 יצר את סרטו הראשון באורך מלא, "ספקטר: שפיות, שיגעון והמשפחה" (Spectre: Sanity, Madness & the Family) , ואיתו שחרר את פסקול הסרט, "Machines of Loving Grace". "ספקטר: שפיות, שיגעון והמשפחה". בנוסף, Para One יבצע DJ סט.

סרטים קצרים של במאיות גדולות

השנים האחרונות בתעשיית הקולנוע מביאות למרכז הבמה את היוצרות, התסריטאיות והבמאיות שנאלצו לנפץ לא מעט תקרות זכוכית לאורך הקריירה שלהן. עוד ועוד יוצרות מובילות זוכות סוף סוף להכרה בפסטיבלי הקולנוע ובטקסי הפרסים. הצלחתן של לא מעט יוצרות מסקרנות ויוצאות דופן, עוררה בנו את הרצון לחקור את עברן המקצועי של אותן נשים. כיצד קולות ייחודיים כמו של לין רמזי וז'וליה דוקורנו התגבשו עוד בימי בית הספר לקולנוע? ואיך קלייר דני ולוקרסיה מרטל מביעות את ראיית עולמן החד-פעמית דרך פורמט הסרט הקצר? מתוך רצון להעניק למבקרות ומבקרי הפסטיבל היכרות מעמיקה עם יצירתן של במאיות גדולות, נולד פרויקט "קצרים של במאיות". ארבעת הקצרים הנפלאים שבמקבץ מציגים מנה מרוכזת מכישרונן של רמזי, דוקורנו, דני ומטרל, במטרה לעורר גם אצל הצופות והצופים את התיאבון לנפץ עוד כמה תקרות זכוכית. הסרטים שיוקרנו בתוכנית: "איש הגז"  Gasman(לין רמזי), "הנה הכרוניקה" Voilà l'enchaînement (קלייר דני), "ג'וניור" Junior (ז'וליה דוקורנו), "ליגות" Liguas (לוקרסיה מרטל)

הקצרים הכי טובים בעולם

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים מציג בבכורה ישראלית: הסרטים הקצרים העצמאיים הטובים ביותר של שנת 2022. במקבץ יוקרנו הסרטים הקצרים שזכו בפסטיבלים המובילים בעולם: קאן, ונציה, סאנדנס וטורונטו. המבחר האיכותי והמגוון חושף את זירת הקולנוע הקצר כמרחב לניסויים אקספרסיביים, אישיים, פואטיים וחברתיים, שמבטאים את ההתרחשויות הפוליטיות במדינות היוצרים, כמו גם את עולמם הפנימי. מהו מעמדו של פורמט הסרט הקצר בעולם הקולנוע, ואילו אפשרויות קולנועיות הוא מעניק ליוצרים שאף פורמט קולנועי אחר אינו מעניק? צפייה בהכי טובים בעולם נועדה לעורר השראה בעבור סטודנטים שיוצרים סרטים קצרים באופן קבוע, אך גם לאתגר ולהפתיע את יוצרי וצופי הקולנוע בכלל. המקבץ מציף את השאלות הללו ומספק הזדמנות נדירה לצפות בסרטים הקצרים המסקרנים של השנה החולפת.

הסרטים שיוקרנו בתכנית: לילי לבד (Lili Alone , זוכה פרס התגלית בפסטיבל קאן, שבוע המבקרים 2021), בתו של צייד הראשים (The Headhunter's Daughter, זוכה פסטיבל סאנדנס 2022), כל העורבים בעולם (All the Crows in the World , זוכה פסטיבל קאן 2021), עקורים (Pa Vend , זוכה פסטיבל טורונטו 2021), העצמות (Los Huesos , זוכה פסטיבל ונציה 2021).

לראשונה בפסטיבל: פיצ'ינג לסדרות טלוויזיה

לראשונה בפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטיות וסטודנטים, יעניק הפסטיבל פרס פיתוח עבור סדרת טלוויזיה. במהלך שבוע הפסטיבל יתקיים אירוע הפיצ'ינג, אליו יעלו חמישה יוצרים שעברו לקטורה, ויציגו את הפרויקטים שלהם והרעיונות שלהם עבור סדרות טלוויזיה. בסיום הפסטיבל, יוכרז על זוכה אחד שיקבל פרס עבור פיתוח על סך 15,000 ש"ח, באדיבות איש העסקים רוני דואק. בעוד תעשיית הקולנוע והטלוויזיה עוברת לא מעט שינויים בשנים האחרונות, הפסטיבל תומך ביוצרים צעירים, בוגרים טריים וסטודנטים של בתי ספר לקולנוע וטלוויזיה, אשר מכוונים את חצי יצירתם לעבר מסך הטלוויזיה. הפסטיבל רואה חשיבות גדולה בהענקת הכלים והתמיכה עבור אותם יוצרים צעירים, שיוכלו לפתח את רעיונותיהם למסך הקטן.

המעבדה לפיתוח סרטים קצרים של נשים

שנה שלישית למעבדה לפיתוח סרטים קצרים של נשים. פרויקט משותף לפסטיבל ולקרן הקולנוע החדשה. מטרת המעבדה היא לתמוך ביוצרות קולנוע ולסייע להן לפתח סרטים עלילתיים קצרים עוצמתיים ויצירתיים הנעשים מתוך נקודת מבט נשית. במהלך ימי המעבדה, זוכות 6 יוצרות לליווי ותמיכה ממנטורים ואנשי תעשייה מקצועיים מהארץ ומחו"ל. השנה, ילוו את יוצרות המעבדה התסריטאיות והבמאיות אורית פוקס ("סינמה סאבאיא") ומיכל קופר קרן ("אולי הפעם"(.

אוטובוס הסרטים

אוטובוס הסרטים יוצא לדרך זו השנה האחת-עשרה. 25 סטודנטים לקולנוע מרחבי הארץ יצאו למסע בן שבוע ימים, מצוידים במסך ענק, מקרן והגברה ויקיימו מדי יום פעילויות תוכן ביישוב והקרנה חגיגית תחת כיפת השמיים לכלל האוכלוסייה. בכל יישוב, יוצג סרט דוקומנטרי שנעשה ע"י נוער היישוב שלווה ע"י הסטודנטים. זהו מיזם חברתי מקורי של הפסטיבל, אשר הציב לעצמו מטרה להביא את הקולנוע הסטודנטיאלי לקהלים מגוונים ברחבי הארץ וליצור עמם מפגש ייחודי ומשמעותי. לאור חגיגת עשור לפרויקט, ומתוך מחשבה מחודשת על מהות היווסדו – בחרנו להתמקד לא רק ביעדים שמהווים פריפריה גיאוגרפית בישראל אלא גם בכאלו הנחשבים פריפריות חברתיות כמו מרכזי נוער בסיכון, מרכזי גמילה לנוער.

כתיבה קומית נשית

הפסטיבל ואיגוד התסריטאים מציגים את האירוע המצחיק ביותר שתמצאו בפסטיבל הנוכחי! דנה מודן ("ככה זה"), נועה קולר ("חזרות"), שיר ראובן ("ילדות סכסכניות"), גלית חוגי ונועה ארנברג ("האחיות המוצלחות שלי") מגיעות למפגש פסגה מעורר השראה, במהלכו ייקחו אותנו למסע אל תוך המוחות שהגו את סדרות הטלוויזיה המצחיקות ביותר של העת האחרונה. יצירותיהן של חמש התסריטאיות והיוצרות הללו שזרו את הקומדיה אל תוך המציאות העכשווית של חיינו, ואי אפשר היה להחמיץ את ההצלחה הגדולה שלהן בטלוויזיה הישראלית. החל מסיפור אהבה שמתרחש מאחורי הקלעים של הצגת תיאטרון, דרך עולמם הציני של גבר ואישה שנאלצים להתמודד עם אכזבות החיים בגיל 50, אל תוך דירת השותפות התל-אביבית ההזויה ועד לסיפורן של שלוש אחיות שמנסות לתמרן בין האקראיות המצחיקה של היומיום, הצליחו התסריטאיות הללו לכבוש את הלבבות שלנו ולהצחיק אותנו עד דמעות. בואו לשמוע ממקור ראשון איך הן עשו את זה, ואילו עצות יש להן עבור הדור הבא של התסריטאים והתסריטאיות.

כחלק מאירועי חוצות:

LIVE קולנוע בתנועה – מדי שנה, בוחן הפסטיבל את הקשר בין קולנוע לבין אומנויות נוספות. לראשונה בפסטיבל, יתקיים השנה אירוע שמשלב בין אומנות הקולנוע לאומנות המחול. הכוריאוגרפית, הרקדנית והמנהלת האומנותית אודליה קופרברג מציגה על במת הסינמטק את אינטרפטציית המחול שלה לסרט האימה "המגדלור" (רוברט אגרס, 2019). האירוע מבקש להוסיף עוד שכבה של משמעות לסרט המקורי בכיכובם של ווילם דפו ורוברט פטינסון, שהפך במהרה לסרט קאלט, ומשתמש במדיום המחול כדי לחקור מחדש את משמעותו של הקולנוע.

אירוע הקרנה בחוף – איך אפשר לעשות פסטיבל בקיץ בתל אביב, בלי הקרנה באוויר הפתוח על חוף הים? באמצע הפסטיבל, ניקח הפסקה קצרה מהאירועים בסינמטק ת"א לטובת הקרנה חגיגית בחוף הילטון (מסעדת הילטון ביי), היכן שנקרין את הסרט "עדן" של אורחת הכבוד מיה הנסן-לאב, במאית צרפתייה עכשווית מן המוערכות בעולם. סרטה "עדן" מתאים במיוחד לאווירה הפתוחה של חוף הים, שכן כולו מתרחש על רקע סצנת המועדונים והמוזיקה האלקטרונית המתפתחת בצרפת של תחילת שנות ה-90, ועוסק בסטודנט צעיר שמקים עם חבריו קולקטיב מוזיקה ונשאב לעולם הסוחף של חיי הלילה, עם סקס, סמים והרבה מוזיקת טכנו. הסרט מבוסס על סיפור חייו של סוון, אחיה של הנסן-לאב.

אירוע הוקרה לראובן הקר – עבור דורות של סטודנטים ומרצים בביה"ס לקולנוע ע"ש סטיב טיש, ראובן הקר היה ועודנו יותר ממורה ויוצר קולנוע מוערך. כתלמיד של דוד פרלוב, הקר הקפיד לפתח חשיבה מעמיקה ורצינית כיסוד חשוב באומנות, בהוראה ובכל מעשה, ודאג להנציח ולהנחיל מורשת זו לדורות של תלמידים. כיוצר קולנוע הוא מתבונן בצורה מעמיקה בהיסטוריה ובהווה של מדינת ישראל, לצד עיסוק בעולם התרבות והמוזיקה. באירוע הוקרה מיוחד לכבוד הקר, שפרש מתפקידו בבית הספר לקולנוע ע"ש סטיב טיש, אחרי שנים רבות בהן ניהל ולימד בבית הספר, סטודנטים שלמדו תחת ראובן והפכו ליוצרים הבולטים בתעשיית הקולנוע הישראלית יצדיעו לו וישתפו בחוויות מספסל הלימודים תחת הדרכתו של ראובן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן