Skip to content

מאפייני גיל ההתבגרות אצל בנות ובנים מההיבט החברתי והפסיכולוגי

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גיל ההתבגרות הוא אחד משלבי ההתפתחות המורכבים בחיים. כבר לא ילדים, עדיין לא בוגרים לגמרי, איפשהו באמצע כשהנושאים שמעסיקים ביותר הם הגדרה עצמית ומערכות יחסים עם האחר. מדובר בתקופה של מספר שנים המורכבת משינויים גופניים, קוגניטיביים, הורמונאליים, סביבתיים, נפשיים, ולעיתים זה נדמה כסערת רגשות אחת גדולה שאין לה התחלה ואין לה סוף.

במאמר הבא נסקור את המאפיינים של גיל ההתבגרות אצל בנים ואצל בנות, מה הבעיות המלוות את התקופה הזו, ומה התסמינים ודרכי ההתמודדות עם משבר גיל ההתבגרות. אם אתם לקראת גיל ההתבגרות או בעיצומו, ואם אתם הורים לנערים ונערות, הכתבה הבאה תסייע לכם לשפוך אור על הנושא המורכב.

מה המאפיינים של גיל ההתבגרות אצל בנים?

כאמור, המאפיינים של גיל ההתבגרות באים לידי ביטוי במספר רבדים אצל בנים ואצל בנות. מבחינה גופנית, אצל בנים ניכר כי הקול מתחלף, הגוף מתפתח, הנער גובה ולצד המאפיינים הגופניים באים לידי ביטוי השינויים ההורמונאליים והמיניים.

הבנים מצמיחים שיער בבית השחי ובערווה, לעיתים גם על הפנים, ובעקבות השינויים ההורמונאליים של הגדילה, מתעורר ומתעצם החשק המיני, אשר לא היה שם קודם, ולא תמיד ברור כיצד יש להתייחס אליו.

מה המאפיינים של גיל ההתבגרות אצל בנות?

אצל הבנות, בדומה לבנים, ניכרת גם כן צמיחה לגובה, ושינויים פיזיולוגיים הנוגעים להתבגרות המינית. התחלת המחזור, צמיחת שדיים, צמיחת שיער ערווה ושיער בבית השחי. החשק המיני מתעורר ועולה, לעיתים יכול לבוא לידי ביטוי גם לבני אותו המין, כתהליך חיפוש והגדרה עצמית, ללא עדות משמעותית על הנטייה המינית לעתיד.

חשוב לציין כי בגיל ההתבגרות ניתנת משמעות רבה להשתייכות חברתית ולקבלה של הסביבה ועל כן ניתנת חשיבות גדולה יותר למראה החיצוני כפקטור למידת הדימוי העצמי והביטחון.

מבחינה קוגניטיבית, גיל ההתבגרות מביא עמו שינוי גדול גם כן, אשר בא לידי ביטוי ביכולת לחשוב בצורה מופשטת יותר כמו גם לחשוב בצורה לוגית. בגיל ההתבגרות אנו עשויים לשאול את עצמנו שאלות שלא שאלנו קודם, כיוון שלא היינו בשלים קוגניטיבית דיו, כדי להעלות את השאלה. שאלות כגון מי אני? מה מקומי בעולם? האם אני אהוב? הן שאלות שעשויות לעלות אצל כל בני הנוער, ללא הקשר לסביבת המגורים שלהם ולרקע התרבותי בו הם גדלים.

קריאת תיגר על המוסכמות הקיימות במהלך גיל ההתבגרות

תופעה נוספת שמביאה עימה הבשלות של החשיבה הקוגניטיבית היא קריאת תיגר על המוסכמות הקיימות. בני נוער מביאים עימם רוח חדשה, מחשבה חדשה, רצון עז לשינוי והליכה בדרך חדשה. מדוע? מכיוון שחשוב להם ברמה קריטית להגדיר את עצמם בנאמנות לדרך שלהם, לא ללכת כצאן לטבח, אלא לבחור בעצמם את דרכם, כחלק ממסע ההגדרה העצמית שלהם. כתוצאה מכך, שאלות ונושאים מהותיים יכולים לעלות, ורצון עז ואף לעיתים חצוף, לשנות מוסכמות.

מול ההורים זה יכול לבוא לידי ביטוי בשאלות נוקבות על היחסים של ההורים בינם לבין עצמם, שאלות על מסגרת המשפחה במקרה של גירושין, שאלות על מחלות, שאלות על התפתחות הילד וכל מה שמעסיק את כולנו, ואת בני הנוער מעסיק יותר.

צילום: FREEPIK

כיצד בא לידי ביטוי משבר גיל ההתבגרות?

נתחיל מזה שבאיזשהו מקום ניתן לומר שכל בני הנוער חווים משבר בגיל ההתבגרות, מעצם השינוי הגדול מכל הבחינות. יש כאלו שמחצינים את השינוי, יש כאלו שמפנימים, אולם אל נטעה לחשוב שיש מתבגר או מתבגרת שאינם חווים משבר זה, מכיוון שזה כמעט ולא קורה.

משבר גיל ההתגברות יכול לבוא לידי ביטוי במספר תסמינים ואופנים, אך לפני שנפרט אותם נוסיף שאחת האינדיקציות העיקריות היא התשובה לשאלה: האם מדובר בעניין חד פעמי או במגמה?

לדוגמא, ירידה בהישגים הלימודיים – האם מדובר במגמה הנמשכת לאורך זמן, או שהיום או השבוע המתבגר/ת פחות פנויים לנושא הלימודים? ירידה בהישגים הלימודיים אגב, מאפיינת בני נוער רבים, מכיוון שפתאום נראה שיש דברים הרבה יותר חשובים מהלימודים, והם לא תמיד פנויים רגשית להתמודד גם עם הלימודים. במידה ומדובר במגמה, זה אכן יכול להיות סימפטום ובהמשך נרחיב מה ניתן לעשות.

קושי להשתייך חברתית – כאשר המתבגר או המתבגרת מתקשים להשתלב במסגרת חברתית שווה, הם עשויים לחוות משבר. זה יכול לבוא לידי ביטוי בניתוק קשרים, הסתגרות בבית, חרדה סביב מפגשים חברתיים. משבר גיל ההתבגרות בהקשר של שייכות חברתית יכול להופיע גם כפידבק ללחץ חברתי שמוטל על המתבגרים, והרגשת מחויבות לעשות דברים שאינם רוצים לעשות כגון לשתות אלכוהול, לעשן סמים וגם לקיים יחסי מין.

עניינים רומנטיים – אחד הנושאים המעניינים ביותר בגיל ההתבגרות שגם ברוב המקרים עשוי להוביל למשבר הוא הנושא הרומנטי. החשק המיני עולה, הגוף צומח ומשתנה, הרצון להתנסות, להכיר, לאהוב, הולך ומתרחב, ועימו גם כאבי לב וסערות בנוגע ליחסים רומנטיים. בל נשכח כי בכל מקרה המתבגרים נמצאים במצב עדין של הגדרה עצמית ותלויים בדימוי העצמי שלהם, חוויות כישלון בהחלט עשויות להוביל אותם למשבר.

איך להתמודד עם גיל ההתבגרות?

שאלת השאלות. האיזון בין נתינת עצמאות וחופש לבני הנוער, לבין שמירה עליהם וידיעה מה איתם, הוא איזון עדין, ובעיקר מקומם של ההורים להביא את האיזון הזה לידי ביטוי. מה הכוונה? מצד אחד, מדובר בנערים ונערות בני עשרה, עם אפשרויות רחבות יותר של עצמאות וחופש. הם יכולים לנסוע לכל מיני מקומות בלעדי ההורים, להשתתף בכל מיני פעילויות, וההורים לא תמיד יודעים כל פרט ופרט שקורה בחייהם, כפי שידעו כשהיו צעירים יותר, נכון?

מצד שני, עם כל השינויים העצומים שמתרחשים ברבדים השונים אצל המתבגרים, חשוב כהורים לדעת לבחור במינון הנכון מבחינת מידת חופש ועצמאות. בני הנוער זקוקים להוריהם במידה רבה מאוד בשנות ההתבגרות, גם אם נראה להם שכלל וכלל לא. היציבות והעוגן של ההורים משמעותיים מאוד עבור המתבגרים, ולו רק על מנת לדעת שהם שם.

אחד המפתחות העיקריים לצלוח את התקופה הזו על הצד הטוב ביותר, כאשר אין פירושו של דבר ללא משברים או ללא עניינים, הוא תקשורת.

חשוב מאוד לשוחח עם בני הנוער, לשמור על ערוץ תקשורת פתוח, וזה לא מסתכם ב"איך היה היום בבית הספר", כי הם ברוב המקרים עונים את אותה תשובה, מילה אחת או שתיים, נכון? ערוץ תקשורת פתוח משמעו שההורים משוחחים עם ילדיהם, שואלים אותם שאלות (לא חוקרים) בשיח פתוח בו הנער או הנערה לא מרגישים מאוימים. שיחה פתוחה שכיף לשאול וכיף לשוחח. ברוב המקרים הורים שנוקטים בגישה זו שומרים על ערוץ תקשורת פתוח שמאפשר לילדיהם לגשת אליהם במקרה של בעיה וקושי.

לא תמיד זה מתאפשר, לשמור על ערוץ תקשורת פתוח, לא תמיד כל ההורים יודעים כיצד לעשות זאת. במקרה כזה, מומלץ מאוד להסתייע במסגרת חיצונית של איש מקצוע כגון פסיכולוג ילדים, פסיכותרפיסט ועוד. מסגרת כזו גם תאפשר למתבגר לבוא לידי ביטוי, וגם תיתן לו כלים חשובים ומעשיים להתמודד עם כל השינויים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן