Skip to content

אמש במחול: בלט דורטמונד הציג 3 קטעי מחול אייקוניים מרשימים

לאחר שנתיים, חזרה להקת המחול הידועה מגרמניה להופיע בישראל, בתכנית מכובדת מיצירותיהם של אקמן, פורסייט וקלוג. שעה וחצי של בלט קלסי מודרני אסתטי ומרשים ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בלט דורטמונד ומנהלה האמנותי שין פאנג וואנג, בחרו להציג 3 יצירות שונות "מהקל אל הכבד", לא במובן המשמעות, אלא מההיבט הלוגיסטי: מקטע מחול לרקדנים על במה ריקה, עובר למחול רחב מימדים משולב בפודיומים וקקטוסים וכלה במחול על מים המומטרים מהתקרה.

המחול שפתח את המופע "הריגוש המסחרר של הדיוק" של פורסייט, הוא מחווה בסגנון ניאו קלאסי עכשווי, לכוריאוגרפים מריוס פטיפה וג'ורג' בלנשין. המחול מציג עבודת גוף מרשימה של הרקדנים ובמיוחד גמישות וקלילות יוצאת דופן של שני הגברים באדום.

היצירה השניה והמרכזית שעל שמה נקרא המופע ״קקטוס״ CACTI, היא יצירת פאר דינמית ביותר של אלכסנדר אקמן שהוצגה לראשונה בבלט ההולנדי ומאז מבוצעת ע"י מיטב הלהקות הרפרטואריות ברחבי העולם. היצירה נכתבה למוזיקה מאת היידן, שוברט, בטהובן וזיכתה את אקמן בפרס ״הברבור״ היוקרתי. "קקטוס" מלאת ההומור היא יצירה ל-16 רקדנים ו-4 מוזיקאים המנגנים בכלי מיתר, היוצרים ביחד סימפוניה מקורית עם מכות גוף, מחיאות כפיים, נשימות, מילים, מיתרים, כלי קשת וקקטוסים. הרקדנים מחוללים על ועם פודיומים המשנים מנח ולבסוף יוצרים מהם פיסול חוצות בקומפוזיציה מצוינת. בשלב מסוים הם מביאים עציצי קקטוסים, אותם הם מניחים לרגע מסוים. התאורה עולה ויורדת ויוצרת תאורת ספוט על כל פודיום ומדגישה את עבודת הגוף הפרטנית.

לאחר ההפסקה, הוצגה היצירה הקלאסית ״פולחן האביב״ שיצר הכוריאוגרף אדוארד קלוג, אשר נכתבה למוזיקה מאת סטרוינסקי. פולחן האביב עוסק באלימות, הקרבה, שחרור, טיהור, כאשר הבמה הופכת לאגם חלק וקסום. זוהי יצירה מוזיקה ומחול איקונית של תחילת המאה ה-20. האגדה מספרת על פולחן האביב, שהוא טקס הקרבה הכרוך בריקוד של בתולה עד מותה, כמחווה לאלוהות האביב במטרה להגביר את פוריות האדמה. המחול של קלוג, מתייחס לסמלים אתנוגרפיים של אגדה רוסית עתיקה ומציג נשים עם שיער קלוע ארוך ולחיים אדומות וגברים עם זקן – המבודדים בתקופה המודרנית דווקא במרחב שבו מתקיים פולחן האביב המקיים את התקדשות האביב. שאפו למערך הטכני שהמטיר זרנוקי מים על מרחב מדויק ויצר משטח חלקלק עליו בצעו הרקדנים תנועות מרשימות ואמיצות.

Group-solist 19275@Leszek Januszewski

בלט דורטמונד שרקדניו הווירטואוזיים מגיעים מ-18 מדינות, הוקם בשנת 1904 והוא פועל כבר למעלה ממאה שנים. כניסתו בשנת 2003 של הכוריאוגרף הסיני שין פנג וואנג כמנהל אמנותי, הביאה את הלהקה לשיאים בזירת המחול הבינלאומית. התכנית האמנותית של הלהקה משלבת את אמנות המחול האירופאית עם יצירות של כוריאוגרפים עכשווים בשפת תנועה ניאו-קלאסית.

דרכו האמנותית של שין פנג וואנג, מושפעת מהביוגרפיה שלו. הוא נולד בסין שם למד כוריאוגרפיה באקדמיה למחול בפקין ובהמשך למד ריקוד מודרני באוניברסיטת פולקוואנג לאמנויות באסן שבגרמניה. הוא רקד כרקדן הראשי בלהקת המחול המרכזית של פקין ובבלט Aalto באסן, שם יצר כוריאוגרפיות רבות. בשנת 2000 עבד עם הבמאי הנודע ז'אנגי יימו וביחד יצרו את  הבלט הסיני המפורסם "הפנסים האדומים״  The Red lanterns. בניהולו הפך בלט דורטמונד לכוח חדשני בסצנת המחול של אירופה. וואנג, שביסס את יצירתו האמנותית על שפת ריקוד ניאו-קלאסית, שם דגש על גילוי נושאים ספרותיים ומלחינים חדשים לבלט סיפורי באורך מלא.

במופע משתתפים 28 רקדנים ביצירות השונות.

צילום: שרה פלד

תל אביב-בית האופרה 8-11/6, תיאטרון ירושלים 12/6, אודיטוריום חיפה 14/6

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן