Skip to content

דגלי פלסטין בתהלוכת מחאה של ערביי לוד

כמה מאות השתתפו בתהלוכת מחאה של ערביי לוד במלאת שנה למה שהם מכנים "התקוממות מאי" במהלך מבצע "שומר חומות" ובדרישה לחקור את מותו של מוסא חסונה שנהרג במהלכן. בתהלוכה נשאו המפגינים דגלי פלסטין רבים וקראו קריאות לאומניות (בהכנת הכתבה צילם והשתתף שי קנדלר)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות מתושבי לוד הערבים השתתפו בצהרי היום (שישי) בתהלוכת מחאה במלאות שנה למה שהם מכנים "התקוממות מאי" של ערביי לוד במהלך אירועי מבצע "שומר חומות" ובדרישה לחקור את מותו של מוסא חסונה בן ה 31 שנהרג במהלך המהומות לוד. המחאה גברה לאחר שפרקליטות מחוז המרכז סגרה את  תיק החקירה בנוגע למותו של מוסא חסונה. לדברי הפרקליטות לא ניתן היה לקבוע ברמת הוודאות הנדרשת במשפט הפלילי כי החשוד שנעצר הוא זה שביצע את הירי הקטלני. "אין התייחסות למותו של חסונה, האם אנחנו לא בני אדם?, האם הדם שלנו לא שווה?", שאל נאסר מוניאר ממובילי ההפגנה, "מדוע לא נעצר האדם שירה בו למוות?".


נאסר מונאיר: האם הדם שלנו לא שווה בעייניכם? (צילם וראיין שי קנדלר)

מאות צועדים עם דגלי פלסטין (צילום דן בר דוב)
מאות צועדים עם דגלי פלסטין (צילום דן בר דוב)
יו"ר וועדת המעקב חבר הכנסת לשעבר מוחמד בארכה (צילום: שי קנדלר)

"זו הפגנה שקטה", אמר ג'מאל אבו סיאם, חבר הוועד העממי בלוד וממובילי המחאה, "כל המטרה שלנו זה להחזיר את הכבוד של חסונה, לתת לו את הכבוד הראוי ל.  לזמן קצר עצרה המשטרה את ההפגנה בדרישה שרעולי פנים שהשתתפו בהפגנה יסירו את הכיסויים מעל ראשם כפי שסוכם. מפקד משטרת לוד סגן-ניצב ששי שלמה אמר: "לא יהיה רעול פנים אחד בצעדה". אחרי שרעולי הפנים הורידו את הכיסויים, הם צעקו "אללה אכבר". אחד מחברי מועצת העיר הערבים אמר: "אי אפשר למנוע מהצעירים להניף את דגל פלסטין. בין המפגינים צעד גם חבר הכנסת לשעבר ויו"ר וועדת המעקב, מוחמד בארכה שהתבטא בחריפות כנגד חוק הלאום שחוקקה הממשלה. "חוק הלאום שולל ומונע מאתנו כל זכות", אמר בארכה והוסיף: אנחנו צועדים לאחר שחסונה נרצח כאן".


ג'מאל אבו סיאם: "זו הפגנה שקטה" (צילם וראיין שי קנדלר)

עם דגלי פלסטין, הרחוב הוא רחוב צה"ל (צילום דן בר דוב)
עם דגלי פלסטין, הרחוב הוא רחוב צה"ל (צילום דן בר דוב)


מוחמד בארכה: חסונה נרצח וחוק הלאום מונע ושולל מאתנו כל זכות (צילם וראיין: שי קנדלר)

צילום דן בר דוב
צילום דן בר דוב
צילום דן בר דוב
צילום דן בר דוב

התהלוכה החלה לאחר תפילת יום השישי מרחבת המסגד בלוד דרך הרחובות צה"ל והחשמונאים מלווים בכוחות משטרה רבים , תוך קריאות "ברוח ודם נפדה את אל אקצה" " דמם של הערבים אינו זול" , קריאות בגנות ראש עיריית לוד "רביבו הגזען" , "חייבר , חייבר יא יאהוד" (לאזכור גורל היהודים בקרב חייבר). כוחות גדולים של משטרה, ליוו במסוק ואבטחו את ההפגנה שהובילה לסגירת רחובות רבים בלוד. בשלב מסוים צעדו המשתתפים עם דגלי פלסטין בידיהם ברחוב הראשי – שדרות צה"ל. השוטרים הקפידו להימנע ממגע עם המוחים, ולוו את הצועדים באופן היקפי.


צעדת ההפגנה – צילום: שי קנדלר

צילום דן בר דוב
צילום דן בר דוב
צילום דן בר דוב
צילום דן בר דוב

סמוך לכיכר הפרחים עמדו כמה עשרות אנשי הגרעין התורני הניפו דגלי ישראל ושרו "עם ישראל חי" כשעשרות שוטרים חוצצים בינם לבין המפגינים הערבים שנופפו נגדם עם דגלי פלסטין.  נראה היה שרבים מאנשי הועד העממי של ערביי לוד שארגנו את התהלוכה עבדו לא מעט כדי לשמור על הסדר ולרסן את הצעירים ועל מנת שלא להגיע למצב של חיכוך עם המשטרה.
ראש העיר לוד יאיר רביבו מחה כנגד ההפגנה: "בושה לנו כמדינה שמאפשרת הנפת דגלי פלסטין במרכזה של לוד. ערבי ישראלי שלא טוב לו בגן העדן הישראלי מוזמן לעבור לשם. 120 ח"כים, זה בדיוק התפקיד שלכם לתקן א החוק. ההפגנה המיותרת הזו, שנכפתה עלינו 'בשם הדמוקרטיה' היא אות קלון לכולנו. לא כל דבר הוא חופש ביטוי".

אנשי הגרעין התורני מול המפגינים (צילום: דן בר דוב)
אנשי הגרעין התורני בלוד מול המפגינים (צילום: דן בר דוב)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן