Skip to content

ל"ג בעומר – האם אסון הר מירון 3 לפנינו?

שנה לאסון מירון וזמן קצר מאוד לפני הילולה של מירון האם הפעם משהו יהיה אחרת או מה מצפה לנו במירון השנה? ומה קורה שם בהר מירון ומתחם מירון - זירת אסון. על זירת מאבקים חרדים בשלטון וסדר. על הפחד של חרדים קיצונים לאבד שליטה על ההר, על מאבקי חרדים קיצונים ועל האזהרה מאסון שבוערת ככתובת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראשית חשוב לציין לפני שאני אביע את דעתי חשוב לזכור את תולדות הר מירון והאסונות שהיו בו בהיסטוריה האחרונה שלנו. במירון היו כידוע לנו 2 אסונות כבדים. הראשון בחודש מאי 1911 והשני בחודש אפריל 2021.

האסון הראשון בהר מירון  
ליל י"ח באייר ה'תרע"א, ה־15–16 במאי 1911.

אותה השנה חלה ההילולה בלילה שבין שני לשלישי – ליל י"ח באייר ה'תרע"א, ה־15–16 במאי 1911. להילולה התקבצו כעשרת אלפים איש, רובם אנשי היישוב הישן אך גם עולי העלייה השנייה. בשעה הרביעית בלילה (בין 22:00 ל־22:30) נמכרה זכות ההדלקה, והרב דיין הדליק עבור הזוכה את המשואה. מיד לאחר מכן נוצר לחץ על מנת להתרחק מן האש, לחץ שגרם לקריסת המעקה שעל גג הציון. על אי תקינות המעקה התריעו אחדים מתושבי המקום הזקנים בערב ההילולה.
כמאה מחמש מאות העומדים על הגג נפלו לחצר שתחתיו, מגובה שבעה–שמונה מטרים. בנוסף, חלק מהעומדים בחצר נפגעו מהאבנים והאנשים שנפלו עליהם. עם זאת, מספר ההרוגים היה נמוך בהרבה ממאה, מפני שהגופות הראשונות ריככו את המכה לאלו שבאו אחריהם. היו מהנופלים אף כאלו שיצאו בלא פגע: מספר ההרוגים עמד, לדברי עדי ראייה, על כ־20–30 ומספר הפצועים עמד לדבריהם על כ־30–40.
מפקד משטרת צפת, אז קאימקאם חסין אפנדי אל־אחדב, שצפה בנעשה מגג סמוך, קפץ אל החצר והעמיד את אנשיו לחסום את הכניסה אליה על־מנת לאפשר את הטיפול בפצועים, ובמקביל שלח את אחד החיילים להזעיק עזרה רפואית מצפת. הוא ארגן את פינוי הפצועים לעבר צפת תוך שהוא מגייס לשם כך את תושביו הערביים של כפר מירון שאת חלקם כפה לתרום מיטות וקרשים מבתיהם לטובת מבצע הפינוי.

המרפסת שהתמוטטה ב- 1885 (צילום: ויקיפדיה וארכיון מוזיאון ישראל (ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

האסון השני בהר מירון
ליל ל"ג בעומר, י"ח באייר ה'תשפ"א, 30 באפריל 2021

האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון (מכונה בקיצור: אסון מירון) היה אסון אזרחי בישראל, החמור ביותר בתולדות המדינה מאז הקמתה, שהתרחש בליל ל"ג בעומר, י"ח באייר ה'תשפ"א, 30 באפריל 2021, ובו, עקב מעיכה וחנק שנגרמו הידחסות לדוחק חסר ממדים של קהל חרדי, נספו 45 גברים וילדים, ונפצעו 145 בני אדם.

האם למדנו לקח?

אז בואו נעשה סדר מה קרה מאז האסון במירון במהלך השנה שחלפה עד לרגעים אלו ומה מצפה או עתיד חלילה לקרות ולהתרחש בהילולה במירון השנה. כפי שידוע לכלל הציבור,  לאחרונה מונה פרוייקטור להילולת ל"ג בעומר מירון. ניצב בדימוס צבי טסלר, פרויקטור מירון של המשרד לשירותי דת הסביר לאחרונה איך תראה השנה ההילולה, בעקבות  לקחי אסון מירון בשנה שעברה.
על מנת להימנע מלחץ הסטרי בעת ובעונה אחת , החליט הפרויקטור שהנוכחות בהר תהיה מוגבלת ל 4 שעות.
איך זה יתבצע בכלל וכיצד זה יעבוד ומה תעשה המשטרה, האם ישלפו אנשים שימאנו לעזוב בכוח ממירון? – תמהני.
הפרוייקטור אף הודיע בסוף השבוע האחרון שאזלו כל הכרטיסים ואין יותר כרטיסים למכירה לציבור, ואני מהרהר: ומה תעשו עם הקהל שיסרב להדיר את רגליו ממירון, ובנוסף לךכך, לכו תמנעו מכל מי שלא קנה כרטיס לא לעלות להר מירון. מה תעשו? תפרסו טבעות של שוטרים סביב ההר? – נכון שלפני מספר שבועות הגשר הפיראטי שנמחצו בו למוות ושהוביל לאסון נהרס לקולות יחסי הציבור ותמונות וסרטוני ההריסה הופצו בכל מקום וגם נכון כי בפינה הסמוכה לאתר הקבר נהרסו 2 או 3 חנויות שנבנו ללא היתר. אך מעבר לכך? כלום. נאדה.

אסון הר מירון (צילום: מד"א מבצעי)

דבר לא נעשה 
כן גבירותי ורבותי הקוראים –  הר מירון נשאר מעבר לכך אותו דבר וכלום לא השתנה או בוצע לקראת ההילולה של מירון.
תשתיות? לא נעשה דבר ובעצם מה שנדרש ביחס לגודל האירוע והיקפו.
מתחמי הדלקות? דברו על כך אך אלו נכון לעכשיו גם לא הוכנו.
ואולי צריך היה לשטח את מתחם הקבר ולבנות מחדש מתחם תואם בגודל מתאים ובצורה שיכולה להכיל כמות משתתפים רבה בהילולה שתלך ותגדל ותכפיל עצמה לאורך העשורים הקרובים בתכיפות רבה? – הייתה לנו שנה להכין. יודעי דבר יודעים כי על כך אין על מה לדבר. אולי מחשש למהומות החרדים הקיצונים. ואולי מעוד כמה סיבות כלכליות והתנגדות פוליטית מצד חברי האופוזיציה החרדים.

לסדר מתחמי קניות? כלום לא נעשה או תוכנן. מה שהיה, הוא שיהיה.

לסדר מתחמי שתיה ומזון מסודרים? כלום לא נבנה או תוכנן. מה שהיה, הוא שיהיה.

לבנות בית חולים שדה למצב חירום? להכין מראש גם לא חשבו או לא מצאו לכך תקציב כמו גם הסכמה מהאופוזיציה "הלוחמנית".

האם מערכו מסעי הסברה ושיתוף פעולה עם מובילי דעת קהל חרדים? הסברה הייתה מעטה מאוד ושיתוף פעולה עם מובילי דעת קהל פחות עניינו להם להנהגה החרדית והפוליטית) כי הם, חרדים כנראה מקשיבים רק לרבנים מסוימים.

————————————————————————-

האב השכול, הרב אביגדור חיות, פנה אל הציבור: "הרבה אנשים היו רוצים לראות את מירון כפי שהייתה בשנים קודמות..אבל אין לנו ברירה אחרת, מדובר בחיי אדם"

פחות משבוע ימים להילולת הרשב"י במירון, הרב אביגדור חיות ששיכל את בנו ידידיה ותלמידו מוישי ז"ל, פונה בקריאה נרגשת לציבור העולים למרון להקפיד על כללי הבטיחות ועל מתווה ההגעה למירון, המגביל את השהייה ל-4 שעות.
במסר מצולם שמתפרסם, פונה הרב חיות ואומר: "זמן קצר לפני ל"ג בעומר, היום הקדוש, הרבה מאוד אנשים יעשו את דרכם למירון כמו כל שנה. לצערנו הרב, בשנה שעברה שילמנו מחיר יקר באסון האזרחי הגדול של מדינת ישראל, כש-45 קדושים וטהורים נהרגו שם, ביניהם בני בכורי ידידיה והתלמיד שלי מוישי. גם אני בעצמי נפצעתי שם, ועוד רבים וטובים.
"לא אני קיבלתי החלטות כיצד לנהוג שם ואני בטוח שגם לא אף אחד מאלו שרואים את הסרטון הזה. הרבה אנשים היו רוצים לראות את מירון כפי שהייתה בשנים קודמות, עם הרבה שמחה, הרבה אנשים ובלי הגבלות, אבל אין לנו ברירה אחרת, מדובר בחיי אדם". הרב חיות פנה לציבור וביקש: "אני לא נכנס כרגע לסוגיה אם זה נכון, או לא נכון. אם היו צריכים לעשות הגבלות כאלו, או הגבלות אחרות. אני יודע דבר אחד: מדובר בחיי אדם. משכך, אנחנו מצווים ב'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. "לכן, כל אחד שנוסע, ינהג באחריות. יסתכל על השני, יראה שהוא נותן לו את המרווח שלו, שכל אחד ירד בזמן כדי לא לעכב הרבה מאוד אנשים שנמצאים בדרך, ומעבר  לזה לעשות קידוש השם. אנחנו לא נוסעים ביום קדוש כזה, למקום קדוש כזה, כדי שחלילה וחס ייגרם חילול השם. על אף ההשגות, על אף חוסר הנוחות שבדבר, ננהג באחריות כפי שהתורה מצווה אותנו: 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'".


צילום הסרטון ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
————————————————————————————–

הוקמה וועדה  שבקושי תפקדה

הוקמה ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון בראשות מרים נאור בקושי תיפקדה מעט מאוד דיונים חקירות בקושי בשיא שלה מרים נאור נפטרה. דבר שעיכב גם את המשך העבודה של הוועדה. בקיצור שום דבר ממשי אם בכלל כמו כל הוועדות בישראל שכנראה נועדו למרוח זמן או להרוויח זמן וכמעט ללא תוצאות או החלטות של ממש.

לפני ימים בודדים ממש במקרה זמן קצר לפני הילולה במירון דיוני הוועדה לחקירת האסון במירון חזרה כביכול לפעול והוציאה הודעה שבכוונתה לזמן לעדות את חברי הכנסת לשעבר אריה דרעי ואלי ישי.
ואני שואל: זהו? אתם מבינים כי הוועדה שאמורה לחקור את האסון במירון ומה גרם לאסון או גם למסקנות, פעלה אחרת.
במקום לחקור את העסקנים והפוליטיקאים החרדים ולחשוף את חלקם באסון שפיכות הדמים בשנה שעברה באסון מירון. במקום לחקור איך הם במשמרת שלהם, פעלו כל לטובת מקורבים ו/או הזניחו את מירון ואת הצורך בתשתיות והכנת ההר למגזר החרדי והמסורתי שפוקד את ההר בהילולה הזו ואל תטעו: החברה החרדית מכפילה ומשלשת את עצמה בממדי ענק ובזמן קצר, הרבה יותר מהציבור החילוני (כן ירבו ברוך השם).

ובכן, במקום להעמיד את העסקנים והפוליטיקאים החרדים וכל בעלי האינטרסים שהובילו לאסון במירון בשנה שעברה לאורך עשרות שנים אחורה במקום להעמידם לדין. מזמינים ונותנים להם עדי מדינה את הפריוולגיה להגיע לעדות. לא מכינים כתבי אישום ומעמידים אותם לדין ובכך מאפשרים להם להשמיע את "צדקתם" לפני בית המשפט. במקום כל אלו מסמסים את האשמה ואומרים להם בואו לתת עדות רוצים לשמוע אתכם. האם ייתנו לאחרך מכך את הדין? עוד לא ברור.

התנהלות הוועדה – סדום ועמורה של ממש

כן גבירותי ורבותי –  ככה לא מנהלים חקירה ממלכתית. ככה לא מנהלים חקירה כנה ואמתית אם מסקנות ואם העמדה לדין של האחראים. מצטער אבל זו השקפתי ודעתי. תוסיפו לכל הדברים שציינתי עד כה גם את האירועים של שוטרים מכים ואירועי אלימות שוטרים במירון כפי שפורסם בימים האחרונים. מספר תקריות שחלקן התרחש רק ביום רביעי שעבר פורסמו והופצו סרטונים בהם מופיע תיעוד של שוטרים מכים חרדים עד זוב דם. למען ההגינות נזכור כי הציבור החרדי הזה היו חרדים שסירבו להוראות ולמשמעת ובקשו לבנות לעצמם מתחם משל עצמם והתנגדו בכוח לפעולת הריסה שנערכה.

והנה לכם עוד אזהרה מהציבור החרדי קיצוני – לא תסכימו? תחטפו

על פי מידע שהגיע אלי  במוצ"ש האחרון נעשה גם הלא יאומן והוא ניסיון הידברות אם החרדים הקיצונים.  נציגי הציבור הוזמנו לפגישה לפני מספר ימים במשרדי בית הדין של העדה החרדית ברחוב שטראוס בירושלים, כדי לדון על ענייני מירון. נציגי הפרויקטור של מירון, צביקי טסלר, מני חדד ואריק יקואל, למדו על בשרם שיעור בחוסר הסכמה ותוצאותיו. לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות. ביציאה מהפגישה, הנציגים הותקפו על ידי קומץ קיצוניים. וזהו שיעור נוסף – לא הסכמתם אתנו כעת. תראו מה מצפה לכם ביום ההילולה.

ולעניין הפגישה שהסתיימה ללא הסכמות. השליחים שהוזמנו לדבר עם רבני העדה החרדית, בנושא שיתוף הפעולה עם הרשויות, העלו שתי דרישות מרכזיות.
הדרישה הראשונה מצד הרבנים הייתה, שמה שקורה השנה יהיה חד-פעמי, וכל זאת למה? פשוט מאוד. אין כאן דאגה אמתית לשלום הציבור. יש כאן דאגה לשימור שליטתם בהר. הם (הרבנים) פוחדים שמה יהיה הוא שיהיה גם הלאה. כלומר?  שהילולת הר מירון תהיה בשליטת המדינה כל שנה, ובכך שליטתם הבלעדית תאבד. בנוסף, הפריע לרבני 'העדה', טקס הזיכרון. טקס הזיכרון לאלו שנהרגו בשנה שעברה לא תואם את תפישתם ואולי לאא עוזר להדחיק את אחריותם למה שאירע ומה שעלול להתרחש. הנציגים, שוחחו עם הרבנים, במשך למעלה משעתיים, אך למרות הרצון הטוב, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות שתהיינה מקובלות על הפרויקטור מחד ועל 'העדה' מאידך.

האדמור מסאטמר: כוחות הטומאה השתלטו על ההר

ראשית עלי לציין כי רבני בית הדין של העדה החרדית אמורים להתכנס בזמן הקרוב, אולי בשעות הקרובות, בכדי לדון האם לשתף פעולה עם הרשויות ולעלות למירון באמצעות רכישת כרטיסים, או לחילופין להורות על החרמת כל שיתוף פעולה, מה שעלול לגרום למהומה בשטח, ולעשרות אוטובוסים פרטיים אשר ינסו להגיע למירון ללא רישום מראש. גורמים שונים אשר נמנים על קהילות העדה החרדית טענו בשיחה איתי כי ישנה מחלוקת בין מספר רבני הקהילות אשר חלקם הורו לשתף פעולה, וחלקם מתנגדים, ואשר על כן ישנם מי שממתינים להכרעת הרבנים.
לכל הסלט העכור הזה תוסיפו את המאבקים של שליטה וקרבות העסקנים והפוליטיקאים החרדים וקבוצות החרדים הקיצונים והנה כבר נולד מאבק ישן חדש או משודרג, שעומד להתפוצץ בפנינו בקרוב.

אך בעודי כותב מילים אלו, בפתח השבוע הנוכחי (אמש-ראשון) התבטא האדמור מסאטמר במסר תקיף וחריף בנוף החרדי הקיצוני ותקף: "כוחות הטומאה השתלטו על מירון". הבנתם? החוק והסדר והרצון למנוע אסון נוסף חס ושלום, הם כוחות הטומאה. זה לא הספיק לסים את דבריו ופשקווילים ומודעות ענק כבר נתלו בזריזות ברחבי השכונות החרדיות של הקיצונים בארץ ישראל. ועוד דבר נוסף שוב מגיעים אליי תיעודים ועדויות על פריסת מחסומים והורדה ממשאיות שך מחסומי לחץ ומחסומים של המשטרה. ואם לא למדנו מאירועים קודמים כמו זה של לווית העיתונאית שירין אבו עאקלה בהם המשטרה התעמתה עם קהל האלפים, הנה לכם דבר נוסף שמעיד על חוסר הבנה בסיסית מאירועים של פריסת מחסומים בהפגנות או אירועי ענק שכולנו יודעים לאן הם עלולים להובילו אותנו.

לסיכום נראה שאסון מירון 2 מופיע שוב לפנינו באותיות של קידוש לבנה ובכתובת שבוערת  על הקיר ואני חוזה מול עיניי בממשלת שינוי שמפחדת ומשתפת פעולה עם טיוח. שיושבת עם העסקנים ועם הפוליטיקאים והחרדים הקיצונים. אני מביט ורואה מול עיניי ממשלה ונציגי ציבור שמפחדים מקבוצה שולית שאינה מייצגת את רוב החברה החרדית.
אני חוזה שוב בנציגי ציבור שנותנים לגיטימציה לקיצוניות להשתלט על החלטותיה ומהלכיה זו בעיה גדולה למדינה. מביט ורואה ממשלה ושליחי ציבור שלא יודעים או מבינים את תהליך ההתפרקות של החברה החרדית שקורה בשנים האחרונות . אני מביט ורואה במראה המשקפת בבהירות אי חיבור אמתי של הממשלה ונציגי הציבור לשטח הישראלי/חרדי.

לסיכום גבירותי ורבותי הקוראים תשאלו את עצמכם

האם נציגי ציבור וממשלה צריכים לעבוד לפי סקרים או מה הם יגידו כאשר מדובר בחיי אדם?

האם נציגי ציבור ממשלה או כל אזרחי ישראל שמפחדים לדאוג או לפעול לשוויון החברה החרדית בגלל העסקנים הפוליטיקאים החרדים או קבוצות חרדים קיצונים?

ואולי לשאלה החשובה מכל – האם כשמדובר בחיי אדם ערך השוויון נעלם?

תשאלו – אם כך, מה אתה מציע ואענה לכם שאת התוכנית שלי להר מירון ורעיונותיי אכתוב במאמר דעה נפרד ממש בקרוב .

ובינתיים אני מתפלל: מי ייתן ושנעבור את ההילולה הקרובה לזכות רבי שמעון בר יוחאי בשלום בבריאות איתנה, אך גם מבטיח כי הפעם לאור החשיפות ולאור האירועים כפי שתארתי בעיניכם,  מיד אחרי אירועי ל"ג בעומר ומירון להתחיל לפעול בנושא מירון למען אזרחי מדינת ישראל החרדים לקראת ההילולה בשנה הבאה ביחד אתכם עם ישראל היקר. הגיע הזמן שהר מירון וקבר הרשב"י יקבלו את הצורה שמגיעה לחברה החרדית ולסמל היהודי החשוב.
לסיום אומר תודה רבה! מעריך כל אחת ואחד מכם על הזכות שהקדשתם לקריאת את מאמר הדעה שלי ומקווה שאת שלי עשיתי והלוואי שהצלחתי להשפיע ולו במעט. ואם עזרתי למקום הקדוש ולהצלת חיים בכלל תהיה זו מנת חלקי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן