Skip to content

מכה לקואליציה – חברת הכנסת רינאווי זוועבי הודיעה על פרישה

מבלי להודיע דבר לאיש או ליו"ר מפלגתה (מרצ) ניצן הורביץ, הגישה חברת הכנסת מכתב התפטרות מהקואליציה. "בחודשים האחרונים, ומתוך שיקולים צרים של פוליטיקה, ראשי הקואליציה העדיפו לשמר ולחזק את הצד הימני שבה. שוב ושוב ראשי הקואליציה העדיפו לנקוט בעמדות ניציות, נוקשות וימניות בסוגיות יסוד חשובות מאין כמותן לכלל החברה הערבית: אל-אקצא והר הבית, שייח ג'ראח, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה על קרעי תרנגולות. חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) הדהימה היום (חמישי) בצהריים את הקואליציה הרעועה ומבלי לעדכן איש הודיעה לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש המשלה החלופי, שר החוץ יאיר לפיד על הפסקת חברותה בקואליציה. במערכת הפוליטית מעריכים כי לאחר פרישתה של יו"ר הקואליציה לשעבר עידית סילמן – עריקתה של רינאווי זועבי מקרבת משמעותית מערכת בחירות. עם זאת, הסיכוי שחבר הכנסת ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יתמה כראש ממשלה הוא כמעט בלתי אפשרי, היות ומרבית חברי הכנסת מתנגדים לממשלה בראשותו.

במכתב ששלחה היום (חמישי) לבנט ולפיד כתבה רינאווי זועבי כי "בחודשים האחרונים, ומתוך שיקולים צרים של פוליטיקה, ראשי הקואליציה העדיפו לשמר ולחזק את הצד הימני שבה. שוב ושוב ראשי הקואליציה העדיפו לנקוט בעמדות ניציות, נוקשות וימניות בסוגיות יסוד חשובות מאין כמותן לכלל החברה הערבית: אל-אקצא והר הבית, שייח ג'ראח, מפעל ההתנחלויות והכיבוש, הרס הבית והפקעת הקרקרעות ביישובים הערביים בנגב, וכמובן חוק האזרחות". זועבי התייחסה גם לחודש הרמדאן ולהתנהגות המשטרה בהלוויתה של העיתונאית הפלסטינית  שירין אבו עאקלה: "המראות שהגיעו מהר הבית של שוטרים אלימים מול קהל של מתפללים והלווייתה של העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה הביאו אותי למסקנה אישית ערכית אחת בלבד: לא עוד. אינני יכולה להמשיך ולתמוך בקיומה של קואליציה שמתנכלת בצורה מחפירה כלפי החברה שבאתי ממנה".

חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (צילום: דוברות הכנסת)

פרישתה של זועבי מהווה מכה ליו"ר יש עתיד לפיד ולסיכוייו להתמנות לראשות ממשלת המעבר בתקופת הבחירות אם הכנסת תתפזר. על פי ההסכם הקואליציוני בין בנט ולפיד, רק אם שני ח"כים מהגוש הימני בקואליציה מצביעים בעד הפלת הממשלה, ראשות הממשלה תעבור ללפיד בתקופת הבחירות. אבל אם זועבי תצביע בעד פיזור הכנסת יחד עם חברת הכנסת עידית סילמן, בנט יישאר ראש הממשלה בתקופת המעבר.
במרצ אומרים כי בסיעה ובקואליציה החלו בסדרת התייעצויות במטרה לשמור על שלמות הקואליציה. עוד נודע כי יו"ר הסיעה שר הבריאות ניצן הורוביץ נסע לביתה של רינאוי-זועבי בנוף הגליל כדי לשוחח עמה, זאת לאחר שהיא סגרה את הטלפון שלה.ראש הממשלה נפתלי בנט החליט לכנס הערב את סיעת ימינה על מנת לדון בנושא. לצד זאת, גורמים בקואליציה מפעילים לחץ על רינאוי-זועבי לחזור בה מהחלטתה לפרוש מהקואליציה או להתפטר. ח"כ ממלפגתה, מוסי רז מסר: "שמעתי בהפתעה ובאכזבה את הודעתה של ח"כ רינאווי-זועבי. מרצ ואני מחויבים לכל מאמץ כדי לייצב את הממשלה ולהבטיח את המשך קיומה".

חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ובינימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)

20220519-141017
לחצו לקריאת מכתבה של חברת הכנסת

בסוף פברואר האחרון הודיע שר החוץ יאיר לפיד הודיע כי החליט למנות את ח"כ ג׳ידא רינאוי-זועבי (מרצ) לקונסולית הכללית של ישראל בשנגחאי. כיום משמשת רינאוי-זועבי כסגנית יו"ר הכנסת וחברה בוועדת הכספים ובוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית.  זועבי אמרה בעקבות המינוי: "זוהי זכות גדולה להיות האישה הערבייה הראשונה בתפקיד דיפלומטי כה בכיר. אני שמחה שיתאפשר לי לתרום למשימה החשובה של הידוק שיתוף הפעולה הכלכלי, המסחרי והתרבותי עם אחת משותפותיה הכלכליות המשמעותיות של ישראל בעולם מהקונסוליה הכללית הישראלית בשנגחאי, מרכז עצבים חשוב של הכלכלה הגלובלית". מנויה של חברת הכנסת "הסוררת" לתפקיד קונסולרית ישראל בשנגחאי, התעכב שבועות רבים עד שלפיד העביר את ההחלטה על מינויה לנציבות שירות המדינה על מנת שזו תביא לאשור המינוי בממשלה. מקורות המקורבים לנשוא אמרו למגפון כי זועבי זעמה על ההתנהלות ולכן החליטה לפרוש מהקואליציה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן