Skip to content

אורי זוהר היה מהפכן, גאון, פורץ דרך ויחיד במינו. ובשתי מילים: הגדול מכולם

מבלי להפחית מכישרונם ומאיכותם של יוצרים אחרים, אורי זוהר השפיע יותר מכל שחקן ובמאי על הקולנוע ועל התרבות. יוצר ענק, מקורי, כריזמתי, מצחיק, חכם, פרוע, מורכב ושנוי במחלוקת. יחיד ומיוחד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלם. זו היתה התגובה הראשונה שלי, כששמעתי הבוקר על אורי זוהר, שעזב אותנו. אז מה אם הוא בן 86. רק בן 86. מלא חיוניות ותשוקה ואהבת אדם ואלוקים.

הפרחח הזה הוא אני. זוהר ב"הצילו את המציל"

הלם. יש אנשים, שאתה מאמין שהם ניצחיים, שתמיד יישארו איתנו. אורי זוהר היה כזה.

הלם. כי אורי זוהר השפיע יותר מכל במאי, שחקן ויוצר על הקולנוע והטלוויזיה בישראל. עובדה זו אינה מפחיתה מכישרונם ומאיכותם של יוצרים וגיבורי תרבות אחרים, חשובים, מוכשרים ומשפיעים. אבל זוהר השפיע יותר מכולם וחולל מפנה בתרבות הישראלית, כפי שחולל מהפך גם בחייו האישיים. גם אחרי שחזר בתשובה, הקסם לא נעלם. הוא פשוט בא לידי ביטוי במקום אחר.

זוהר ואשתו אליה בסרט "עיניים גדולות"

לא אפרט כאן את כל היצירות שאורי זוהר מעורב בהן, התחנות בחייו ומה אומרים עליו החברים, ומה אומרים אלה שעבדו והכירו אותו . זאת תוכלו לקרוא באתרים אחרים.

יש הנוטים לזלזל בסרטים שעשה ובמערכונים שיצר וביים. אבל אנשים אינטליגנטים יכלו להבחין, שמאחורי הצחוקים והחיוכים, השטויות והיצרים, ואולי גם הוולגאריות, היו כאב גדול ונפש מורכבת. נכון, הוא לא היה מושלם, כמו כל אמן, כמו גם הסרטים שעשה, אבל היה בו ניצוץ של גאון. של טירוף במובן הטוב של המלה.

עם אריק איינשטיין בסרט "מציצים"

אני אספר, שזכיתי לפגוש אותו רגע לפני שחזר בתשובה, בסדנת תיאטרון שהשתתפתי בה במועדון "צוותא" בל-אביב. שוחחנו קצת, הייתי שחקן צעיר והוא כבר מפורסם, עודד אותי והחמיא לי.

אחר כך, כשעבדתי ב"ידיעות אחרונות" והוא כבר היה עמוק בחזרה בתשובה, ביקשתי ממנו להתראיין. הוא סירב, אבל הזמין אותי לבוא לבלות איתו ועם משפחתו בשישי שבת. התלבטתי אם ללכת. דחיתי זאת שוב ושוב.

סיפוקים מידיים. זוהר ב"עיניים גדולות"

גם אחרי שחזר בתשובה, נשאר בו הניצוץ הילדותי, החינני, החכם והאנושי. הוא לקח עימו לעולם החרדי את הכריזמה ואת הקסם האנושי. אחרת איך אפשר להסביר, שאחרי שכבש את עולם התרבות, הוא כבש גם את העולם החרדי. גם שם, אני מתאר לעצמי, לא כולם אהבו אותו, וזה בסדר.

זוהר הוא מהיוצרים הקיצונים, שהולכים עד הסוף. מפריקת כל עול וחיים פרועים בעולם הבידור – עד לחזרה בתשובה וחיים צנועים בירושלים. אולי זו אחת הסיבות שחזר בתשובה. אחרי שחש כי מיצה את עצמו כיוצר וכאמן. לדעתי, הוא נשאר אמן גם כאדם דתי וחרדי. האמן שבו קיבל פנים אחרות, תרתי משמע. הוא באמת חזר בתשובה.

הקסם לא פג. זוהר במיטבו

אני זוכר, שבשנים הראשונות לחזרתו בתשובה (זה היה תהליך ארוך) פינטזתי, אולי קיוויתי, שיום אחד הוא יעצור, יחייך ויבשר לכולם – זו היתה מתיחה. קיוויתי, והיו רבים כמוני, שאהיה הראשון לגלות זאת ויהיה לי סקופ אמיתי. אבל לא באמת האמנתי שזה יקרה. האמנתי לזוהר, שהתהליך שהוא עובר הוא אמיתי. מכל הלב.

בשיא הקריירה שלו אורי זוהר אהב לשאול: "אני יפה"? כן, אתה יפה. ולא רק יפה. יוצר ענק, גאון, מקורי, פורץ דרך, מהפכן, כריזמתי, מצחיק, חכם, פרוע, שטותניק, שנוי במחלוקת אמיץ. יחיד ומיוחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן