Skip to content

"אדיו קרידה" יסמין לוי בשירי לאדינו באופרה הישראלית

מי לא אוהב לזמזם בלאדינו את השיר "אדיו קרידה?"... מאסטרו תום כהן ותזמורת ירושלים מזרח ומערב חוברים לזמרת יסמין לוי לחגיגת שירים אהובים בספניולית, ומרווים געגוע לשפה היהודית של צאצאי מגורשי ספרד. האופרה הישראלית עושה כבוד למורשת יהדות ספרד במופע בהשתתפות נגן גיטרת הפלמנקו יחיאל חסון. יש למה לחכות. יום ג' 5.7.22 20:00 בבית האופרה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאסטרו תום כהן ותזמורת ירושלים מזרח ומערב חוברים אל יסמין לוי לביצוע שירי הלאדינו המוכרים והאהובים בעיבודים רעננים ומפתיעים.

יסמין לוי, הכוכבת הישראלית שזוכה להצלחה כבר שנים רבות בכל רחבי העולם, חוברת אל מאסטרו תום כהן ותזמורת ירושלים מזרח ומערב לחגיגה של שירי הלאדינו האהובים.

 

יסמין לוי      צילום: ענבל מרמרי

העשייה המוסיקלית והאמנותית של יסמין לוי לאורך השנים החזירה לקדמת הבמה את שירת הלאדינו שכמעט ועברה מן העולם. התהודה העצומה של העשייה שלה הביאה לפריחה מחודשת של שירי הלאדינו בארץ ובחו"ל. במופע תחזור יסמין לוי אל השירים המוכרים והאהובים ביותר מקורפוס שירת הלאדינו ותבצע אותם בעיבודים חדשים ומיוחדים שנכתבו במיוחד עבורה מתוך מחשבה על קולה וסגנונה הייחודיים והמזוהים כל כך.

תום כהן: "נדיר מאד למצוא אמנית או אמן בעלי חשיבות תרבותית והיסטורית משמעותית, שהם גם עילויים בעלי שם עולמי ברמה האמנותית. אצל יסמין לוי גיליתי אמנית מבצעת שכל אלה נפגשים בה עם מעלות אנושיות נפלאות כמו צניעות, נדיבות ולב טוב ופתוח. בכל פעם שאנחנו נפגשים, בחדר החזרות או על הבמה, מתרחש איזה קסם שכולו אהבה ולא ניתן ללכוד אותו במילים. משהו בחיבור ארוך השנים בינינו, בשפה האישית שפיתחנו, ביכולות הנדירות שהיא מביאה איתה ובאהבה שצמחה בין הצלילים, מבטיח לקהל חוויה יוצאת דופן ומיוחדת במינה".

סדרת מזרח מערב של האופרה הישראלית

המופע מתקיים במסגרת סדרת מזרח מערב של האופרה הישראלית. שיתוף הפעולה בין האופרה הישראלית לתזמורת ירושלים מזרח ומערב יצר לאורך השנים שורה של חיבורים מיוחדים בין עולמות מוסיקליים שונים ומסורות מוסיקליות מגוונות שצמחו לחופי הים התיכון. במהלך הסדרה הופיעו עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב בניצוחו של תום כהן אמנים רבים בהם: חוה אלברשטיין, ברי סחרוף, עמיר בניון, נטע אלקיים, רביד כחלני, דוד ד'אור ואחרים. יסמין לוי מצטרפת עתה אל רשימת האמנים הזו, ומביאה איתה את העושר המוסיקלי של שירת הלאדינו.

מנהלה האומנותי ומנצחה הראשי של התזמורת הוא מאסטרו תום כהן, בוגר האקדמיה למוסיקה בירושלים. כהן הקים את התזמורת בשנת 2009 – יחד עם מנכ"ל התזמורת לשעבר מר עופר אמסלם – והוא כותב את כל העיבודים המוסיקליים שלה. כהן נחשב לבעל יכולת ייחודית להעביר את המוסיקה של ארצות ערב וצפון אפריקה לנגנים מרקע קלאסי מערבי – ולהפך. יכולת זו הביאה אותו לנצח על הרכבים שונים ומגוונים – החל בתזמורת הפילהרמונית הישראלית ועד לתזמורת השעבי האלג׳יראית ״אל גוסטו״ – ולהקים תזמורות בפורמט של תזמורתו הירושלמית ברחבי העולם, בהן:

L’Orchestre Symphonique Andalou De Montreal (קנדה), ה-Med Orchestra (בלגיה), Symphoniyat (מרוקו).

יסמין לוי זמרת לאדינו עם שם עולמי

יסמין לוי , זמרת לאדינו,  כותבת ומלחינה שירים בספרדית, ושרה בסגנונות מגוונים מרחבי העולם כגון: פלמנקו, מוזיקה תורקית, בלדות לטיניות, טנגו ועוד. היא זכתה להצלחה רבה ברחבי העולם עם אלבומיה ושיריה, ואף הצליחה להיכנס אל מצעדי הבילבורד עם אלבומיה, מה שהופך אותה לאחד מן האמנים הישראליים הבודדים שהצליחו לעשות זאת.

לוי נולדה, גדלה ומתגוררת בירושלם. אביה, יצחק לוי שעלה לארץ מטורקיה, היה חוקר מוזיקה ספרדית יהודית, מוזיקת הלאדינו.

יסמין לוי מציגה גרסה חדשה לסצנת מוזיקת הלאדינו הבינלאומית בסגנונה הייחודי ובקולה העמוק וסוחפת עמה קהל ותיק וצעיר ברחבי העולם. כך סיפרה על שירתה בריאיון לפורום תרבות הלאדינו מיום 2.6.2010:

"בתחילה הצליל שלי היה מזרחי, אחר כך הוא עבר לפלמנקו ואז הייתה אכזבה בקרב ציבור דוברי הלאדינו. שנים לא הבנתי, הייתה תמיכה אינסופית וממני, בתור בתו של אבא, היו ציפיות. השירה הרגילה של הלאדינו באופן מסורתי, היא לפעמים כמו אופרה, עם גיטרה. הפכתי אותה ל"שירת חזה". אני מכבדת את אלו השרים בצורה מסורתית. אני מופיעה בעולם ואני מפיצה את השירה הזו בעולם. הייתי חייבת לפתוח את השירים למוזיקה שונה כדי ליצור משהו מעניין לאנשים שלא גדלו על ברכי הלאדינו. אני רוצה שיסמין תישמע כיסמין. שילוב הוא דבר המתאים לנשמה – החוק היחידי היה עבורי לא לגעת בלחנים".

אלבומה הרביעי הצליח להתברג במקום השביעי במצעד אלבומי מוזיקת העולם של בילבורד, ושהה במצעד במשך ארבעה שבועות בסך הכל. מגזין טיים הבריטי דירג אותו כאחד מהאלבומים הטובים ביותר של שנת 2009.

בהמשך, הוציאה את אלבומה החמישי הצליח להגיע למקום השישי במצעד האלבומים היווניים של בילבורד. בנוסף לכך, זכה האלבום להצלחה רבה בעולם.

שירה "Una noche mas" זכה להצלחה ובמצטבר ביוטיוב, מונה הצפיות שלו עומד על קרוב ל-40 מיליון צפיות.

סדרת מזרח מערב באופרה הישראלית: יסמין לוי – אדיו קרידה
אורח מיוחד: אמן גיטרת הפלמנקו יחיאל חסון
תזמורת ירושלים מזרח ומערב
מנהל מוסיקלי, מנצח ומעבד: תום כהן

יום ג' 5.7.22 20:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן