Skip to content

"עולם היורה: עולם חדש": סוף מלא פעולה, אך גם הרבה בלגן

הפרק האחרון של טרבורו עמוס בריגושים, נוסטלגיה והרבה קווי עלילה. עם זאת הסרט סובל מעריכה קופצנית, סצינות מיותרות ו-CGI שלא תמיד עובד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"עולם היורה: עולם חדש" הוא סיום מבולגן, אך מלא קטעי פעולה, לטרילוגיית ההמשך של "פארק היורה", שמחזיר רעיונות, דמויות ונוסטלגיה לפרק האחרון בסדרת הסרטים. בדומה ל-"עולם היורה", גם סרט זה במיטבו כשהוא עושה מחוות לסדרת הסרטים המקוריים ונשען בכבדות על צילומים יפים ואינטראקציות שהמעריצים זוכרים מהסרט הראשון של סטיבן שפילברג – גם אם ההומאז'ים האלה לפעמים מנוגדים לעלילה ולקטעי הדרמה העדכניים. אף על פי כן, הבמאי והשותף לתסריט, קולין טרבורו, עושה כמיטב יכולתו להביא את הסרט למסקנה הגיונית, כזו שמכבדת עיקרון ליבה של הסדרה כולה: אי אפשר להכיל את החיים. החיים משתחררים, הם מתרחבים לטריטוריות חדשות ומתרסקים על כל מחסום.

"עולם היורה: עולם חדש" מתרחש ארבע שנים לאחר אירועי "עולם היורה: נפילת הממלכה", אשר ראה קבוצה של יצירותיו הפרהיסטוריות של ג'ון האמונד ניצלת מאסון באיסלה נובלאר, רק כדי להימכר למכירה פומבית לפושעי מלחמה ולעושי שוק, או כדי להשתחרר לחופשי על ידי אוון גריידי (כריס פראט), קלייר דירינג (ברייס דאלאס הווארד), והשיבוט האנושי מייזי לוקווד (איזבלה דרשן). לסיום הטרילוגיה של עולם היורה, אוון וקלייר ממהרים להרפתקה עולמית כאשר מייזי והתינוקת הוולוצ'רפטור בטא נחטפות על ידי תוקפים מסתוריים. לאורך הדרך, עולם היורה מוביל בדרכים צולבות עם ניצולי "פארק היורה" המקוריים: אלן גרנט (סם ניל), אלי סאטלר (לורה דרן), ואיאן מלקולם (ג'ף גולדבלום), שנמצאים במשימה משלהם להצלת עולם.

לאחר שמסר את מושוכות הבימוי ל-ג'יי. איי. ביונה ("7 דקות אחרי חצות") ליצירת "עולם היורה: נפילת הממלכה", טרבורו חוזר לסרט זה כדי לסגור את סדרת ההמשך. למרבה המזל, "עולם היורה: עולם חדש" הוא בעיקר חזרה לקו העלילה של "עולם היורה", אם כי כזה שעדיין צריך להיאבק בפנייה החדה שמאלה – דינוזאורים שפלשו לעולם האנושי. הסרט החדש לא מחזיר אותנו לאייסלה נובאר, ובמקום זאת, הוא נשען לעולם האמיתי, וזו עשויה להיות בחירה מאכזבת למעריצים שקיוו לטיול או להרפתקה מסורתית יותר בפארק. ובכל זאת, מבחינה נושאית, סרט זה סוף סוף מראה לקהל את מה שאיאן מלקולם, אלן גרנט ואלי סאטלר הזהירו מפני האמונד לפני 30 שנה: באופן בלתי נמנע, הדינוזאורים ייצאו החוצה והאנושות תיאלץ להסתגל (או להיכחד). במובן זה, זוהי מסקנה הולמת ונועזת לסדרה, גם אם – כפי שרבות מהדמויות מציינות בגלוי בסרט עצמו – ייתכן שהצופים לעולם לא 'יתרגלו' לראות את הדינוזאורים באינטראקציה עם בני אדם ועם מיני בעלי חיים מודרניים כאחד מחוץ לפארקי השעשועים ול'שמורות ביולוגיות'.

בעוד ששני הזרזים מפגישים את השחקנים של "עולם היורה" ו-"פארק היורה" (במיוחד האסון האקולוגי הממשמש ובא שמפעיל את מובילי הטרילוגיה המקורית), הם לא פוגעים בכיף לראות מספר חיבורים משעשעים (מומחי הוולוצ'רפטור אוון ואלן מאחדים כוחות כדי לחפש את בטא, לדוגמה) וקטעי תפאורה המהנהנים למה שקרה קודם, והכל תוך כדי דרמה או תפאורה מרשימה. הסרט מבליט כמה פרטים מרכזיים, כמו איך 30 דינוזאורים שנמלטו מאחוזת לוקווד הצליחו לגדול באופן דרסטי במספרם ולהתפשט על פני הגלובוס (מעבר לגידול והברחה מלאכותיים) תוך ארבע שנים בלבד. ובדומה ל-"עולם היורה: נפילת הממלכה", יש מקרים שבהם רק קומץ דינוזאורים נראים בחלל קטן יחסית שבו אומרים לצופים לצפות לעדרים נכבדים של היצורים; זה מבלבל במיוחד בתפאורה הנוכחית של הסרט. זה לא פורץ דרך, אבל ההתנשאות יוצרת סמיכות צורמת שלעתים קרובות מונעת מהבמאי לתפוס את הקנה מידה שהושג בסרטים הקודמים.

יוצר הסרט אכן מספק תשובות מספקות לנקודות העלילה של -"עולם היורה: נפילת הממלכה", ותסריט דק ולא אחיד, ערוך ברשלנות, במיוחד כשהוא נוגע לסיפור הרקע של מייזי ולחשיבותה. עבור חלק מהמעריצים, זה אמור לגרום לכניסה הקודמת של ביונה להרגיש כמו התאמה טבעית יותר לסדרת הסרטים, שבסופו של דבר סיפקה תוספת הכרחית כדי לעזור לרעיונות המקוממים ביותר של הסרט הקודם לנחות, גם אם הם מביכים. פראט והאוורד עומדים בשוויון עם ההופעות שלהם, כמו אוון וקלייר, בהתאמה; עם זאת, הווארד מקבלת יותר עם מה לעבוד בניווט תפקיד האם המאמצת שלה למייזי, וכך גם איזבלה סרמון, אשר מעבירה בהצלחה את תפקידה לביצועים רגשיים וקשת מתגמלת שמגבשת מחדש היבטים של מה שהסרט המקורי אמר על גנטיקה.

מעריצי סדרת הסרטים עלולים להתייחס לכיוון שלקחו טרבורו ובאיונה לסדרה; עם זאת, הרס תפאורת הפארק המקורי והכנסת היצורים הפרהיסטוריים לעולם המודרני היה מהלך נועז. זה אחד שבסוף "עולם היורה: נפילת הממלכה" כמעט עבד. בלי קשר, סרטי "פארק היורה" תמיד היו המקבילה לסרט לטיול בפארק שעשועים – להעביר את הצופים ממפגש מסוכן אחד למשנהו – וסרט זה אינו יוצא מן הכלל. הפרק האחרון של טרבורו עמוס בריגושים, נוסטלגיה והרבה קווי עלילה. עם זאת הסרט סובל מעריכה קופצנית, סצינות מיותרות ו-CGI שלא תמיד עובד. מה שבטוח, זהו טיול נוסף לעולם של פארק היורה.

עולם היורה: עולם חדש | Jurassic World Dominion – עכשיו בבתי הקולנוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן