Skip to content

פעילי זכויות אדם נפצעו על ידי כוחות הצבא בבואם לסייע לחקלאי כפר בורין

שני פעילים נפגעו בכתפיים מרימוני הלם ופעילה שניסתה להתפנות, נפגעה ברגלה; דובר צה"ל: " כוח צה"ל הציג לפעילים את צו סגירת השטח, אולם הפעילים ניסו להיכנס לשטח הסגור וסירבו להתפנות מהמקום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תקרית חמורה הבוקר בשדות החקלאיים של כפר בורין, שבשומרון. קבוצה גדולה של פעילים לזכיות אדם מישראל הגיעה לכפר, כדי לעזור לתושבים החקלאים לעבד את שטחם, ולהגן עליהם מפני התנכלויות מתנחלי המאחז הבלתי חוקי, "גבעת רונן". תושבי בורין, שבאו לעבד את שדותיהם,  נתקלו באלימות קשה של המתנחלים מהמאחז הבלתי חוקי.

לדברי פעילי זכויות האדם, מבצע הסיוע הובא לידיעת הצבא מראש כבר ביום שני השבוע. והצבא מצידו הודיע, שזוהי לא פעילות  מתואמת, אלא רק שהוא יודע עליה.כמו כן פורסם ברשתות החברתיות הפלסטיניות קמפיין, הקורא לבוא ולסייע לתושבי כפר בורין, כדי שיוכלו לעבד את שדותיהם.

עיתונאי נפצע במבצע סיוע לתושבי הכפר בורין. צילום: שי קנדלר

הפעילים שהגיעו למקום נתקלו בפעילות אלימה של הצבא בפינוי הפעילים ברימוני הלם וגז מדמיע. האלימות לא פסחה על הפרמדיקים ואנשי הרפואה, שבאו לעזרה בפינוי הנפגעים. שני פעילים נפגעו בכתפיים מרימוני הלם ופעילה שניסתה להתפנות, נפגעה ברגלה.

נציגי הפעילים טוענים שבזמן הפינוי הם ניסו להסביר לצבא שהם הגיעו לעזור לחקלאים מכפר בורין, אך למעשה הם כבר "סומנו" על ידי הצבא. "המפקדים והחיילים בשטח לא רצו להקשיב לנו והתחילו לירות גז מדמיע ורימוני הלם. התרמילים פגעו בחלק מהמשתתפים במבצע הסיוע", סיפרו מספר פעילים ל"מגפון".

איש צוות רפואה, שנפגע, מתפנה מאיזור המבצע. צילום: שי קנדלר

לדברי פעילי זכויות האדם, הם רק רצו לסייע למתיישבים לעבד את אדמתם, ולשמור שלא ייפגעו מהמתנחלים מהמאחז הבלתי חוקי "גבעת רונן", המתנכלים להם על בסיס יומי.

"אם החקלאים הפלסטינים, בעלי השדות, לא יעבדו את אדמתם, הם עלולים לאבד את זכותם על הקרקע", מסבירים הפעילים. "זהו חוק מתקופת שלטון התורכים. אם זה יקרה, מתנחלי "גבעת רונן" יוכלו לזכות בבעלות על השטח. הצבא משתף פעולה או מעלים עין, ומאפשר למתנחלים לנסות ולגזול את שטחי החקלאות ופרנסתם של הפלסטינים".

פינוי עיתונאי פצוע ליד כפר בורין. צילום: שי קנדלר

 

חווארה: כוחות הצבא חטפו דגלי מפגינים

תקרית נוספת אירעה היום בהפגנת מתיישבי חווארה, הממוקם דרומית לשכם. למפגינים הצטרף השר מועיאד שעאבן מהרשות הפלסטינית. מדי יום שישי נערכת הפגנה, אך הפעם, המפגינים  שאחזו בידיהם דגלי פלסטין, נתקלו בכח רב של צבא ויאס"מ. גם חומרי הצילום של הטלביזיה המקומית הפלסטינית הוחרמו על ידי הצבא.

למרות שהפגנה היתה שקטה  ללא התפרעות, כוחות הצבא התחילו לחטוף למפגינים את הדגלים ולגרור אותם. השר הפלסטיני עזב את המקום מושפל וההפגנה התפזרה.

אחד המתנחלים אף ניסה לדרוס את צלם "מגפון", שי קנדלר. הצלם התלונן בפני כוחות הצבא והתשובה שקיבל: "אתה לא דיברת יפה". זאת, למרות שלא אמר מילה. המתנחל התוקף שוחרר לדרכו.

דובר צה"ל מסר בתגובה: בעקבות אירועי חיכוך קודמים בתקופה האחרונה, הוכרז השטח הסמוך לכפר בורין ו"גבעת רונן" כשטח צבאי סגור, שהכניסה אליו מחייבת תיאום מראש.

מוקדם יותר היום, הגיעו עשרות פעילים פלסטינים וישראלים למרחב המדובר במטרה להיכנס לשטח הסגור ללא ההיתר הנדרש. כוח צה"ל הציג לפעילים את צו סגירת השטח, אולם הפעילים ניסו להיכנס לשטח הסגור וסירבו להתפנות מהמקום.

בנוסף, הפעילים התעמתו עם כוחות הבטחון ונקטו באלימות כלפיהם. בתגובה לכך, כוחות מג"ב שהיו בנקודה הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן