Skip to content

אוקראינה, רוסיה והמערב: השפעת המלחמה על הכלכלה העולמית והישראלית

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המחירים עולים, האינפלציה חוזרת, התנודות בשווקים רבות ושוק הרכב מתייקר אף הוא – כל ההשפעות של המלחמה הנמשכת בין רוסיה ואוקראינה על כלכלת העולם – ואיך כל זה נוגע גם לתיק ההשקעות שלכם

הפלישה הרוסית לאוקראינה בתחילת השנה הנוכחית הביאה אלינו מלחמה מהסוג שלא ראינו כמותה כבר מזה עשורים. זה לא שלא היו מלחמות שכן היו ואפילו כאלו בקנה מידה גדול. אבל המלחמה הספציפית הזו משפיעה גם על מדינות הנמצאות הרבה מעבר לאזור הגיאוגרפי שבה היא מתרחשת. הסיבה לכך היא היותה של רוסיה כוח כלכלי-יצרני משמעותי במפה הגיאופוליטית העולמית, ומצבה אל מול סנקציות וחוסר היציבות שמביאה עמה מלחמה – משפיעים רבות על העולם כולו.

לאור זאת, תחומים כמו מחירי סחורות, מצב בורסות בעולם, מדיניות מוניטרית וזמינות חומרי הגלם, שהיו יציבים לפחות מאז משבר 2008, הופכים פחות יציבים. אז איך מתבצע למשל ניהול תיקי השקעות הלוקח בחשבון שינוי מאסיבי בדרך שבה פועלת הכלכלה העולמית בימים אלה? בשורות הבאות נציג כמה מהמגמות הפיננסיות החשובות הנוגעות למלחמה באוקראינה, שמנהלי תיקי השקעות מקצועיים לוקחים בחשבון ופועלים לפיהן.

צילום: Shutterstock

עליית מחירי הגז והנפט המיובאים מהאזור

מחירי הנפט עולים כיוון שרוסיה היא אחת מספקיות הנפט הגדולות בעולם. כך למשל, מחיר לחבית נפט מסוג ברנט עלתה ב-64% בין מאי 2021 למאי 2022, והמגמה נמשכת.

זאת ועוד, מתחילת 2022 חוותה אירופה עלייה תלולה גם במחירי החשמל והגז, מה שייקר לצרכנים את חשבון חימום הבית – דווקא בשיא החורף. השפעות התייקרות הנפט יכולות להתבטא גם בעליית מחירי מוצרים באופן כללי (שכבר מתרחשת) ומחיר השילוח העולמי.

צילום: Shutterstock

אינפלציה והעלאת ריביות

סגרי הקורונה והתמריצים הכספיים שחילקו ממשלות העולם כדי להתמודד עם ההשלכות, יצרו תופעת לוואי של אינפלציה. הסגרים הביאו לצריכה מוגברת של מוצרים אונליין, מה שהעמיס על שרשרת האספקה העולמית – ויצר מחסור, שהוא תנאי ראשון להיווצרותה. במקביל, ממשלות העולם "הזריקו" כספים למשק – בין אם באמצעות מתן מענקים לאזרחים ובין אם על-ידי מכירת איגרות חוב ממשלתיות – במה שקיבל את הכינוי "הדפסת כסף". כשנוצר יותר כסף במשק יש מאין, ערכו הכללי יורד, וכדור האינפלציה מתחיל להתגלגל.

המלחמה באוקראינה רק חיזקה את המגמה וכעת אנו עדים לעליות במדד המחירים לצרכן כמעט מדי חודש. בישראל, ב-12 החודשים שהסתיימו במאי 2022, עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.1% והמשמעות לכך היא יוקר מחייה בטווח הקצר.

נוסף לכך, בנק ישראל, בדומה לבנקים מרכזיים אחרים בעולם, העלה את הריבית מספר פעמים בחודשים האחרונים. העלאת ריבית משמעותה גם עלייה במחירי ההלוואות, המשכנתאות וככלל, במוצרים פיננסיים אחרים.

שוק המניות וההשקעות

אין צורך להכביר במילים. המלחמה באוקראינה הביאה להאטה בשוקי ההון, שרשמו עליות חדות במשך השנתיים האחרונות.. אם במהלך 2021 ראה שוק ההון העולמי עליות כמעט בלתי פוסקות, שהתבטאו בעלייה של 28% במדד S&P500, הרי שהרבעון הראשון של 2022 היה תמונת מראה. לצד העלאת הריבית וסימנים של אינפלציה, מדד S&P500 צלל ביותר מ-20%, ירידה משמעותית – בשלושה חודשים והמגמה נמשכת.

בעוד שתיק השקעות חפץ חיים לא יכול לעבור שינויים קיצוניים "מהבטן", גם הנפילות בשוקי המניות צריכות להילקח בעירבון מוגבל. סביר להניח כי יש מנהלי השקעות המבצעים בחודשים הללו שינויים מבניים בתיקים המנוהלים תחתם, כדי להתאימם למצב החדש וכאלו שפועלים אחרת כמו לדוגמה, שומרים על הרכבי התיקים מתוך אמונה שהשוק יחזור לביצועי יתר.

צילום: Shutterstock

הגדלת השקעות בתחום האנרגיה המתחדשת

הסכמי פריז, שנחתמו ב-2015 בין רוב מדינות העולם המפותחות, הציבו כמטרה מרכזית להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות מ-2 מעלות צלזיוס עד שנת 2050. רבות ממדינות אירופה האיצו עקב ההסכמים את פיתוח היכולות שלהן לייצר חשמל מאנרגיות מתחדשות כגון רוח, שמש וגלים. למעשה, בגרמניה ומחוזות נוספים ישנם כבר יישובים הפועלים על כמעט 100% אנרגיה מתחדשת.

מגמת המעבר לאנרגיה מתחדשת אמנם החלה כבר לפני שנים אך הבשלתן של טכנולוגיות חדשניות לשימור אנרגיה ופיזורה במערכות חשמל מקומיות – מבשרת על עידן חדש בתחום. בנוסף, לאור התייקרות הנפט שנגרמה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, הואצו תהליכי המעבר לאנרגיה ירוקה ברוב מדינות העולם.

עליית מחירי הרכב

מחירי הנפט המתייקרים העלו – ויוסיפו לעשות כן, גם את מחירי הרכבים החדשים. מדוע? יש כאן שילוב של גורמים אשר חלקם קשורים למחירי נפט, ורובם למלחמה המתרחשת בין רוסיה לאוקראינה.

ראשית, התייקרות הדלק המייקרת גם את תהליכי הייצור עצמם כמו גם שינועם של המוצרים – במקרה זה הרכבים, שכן הם מובלים בספינות הצורכות דלק אף הן. בנוסף לאלה, ייצור השבבים המצויים בכל כלי רכב מודרני נפגע אנושות במהלך תקופת הקורונה בעקבות השבתת המפעלים, שרובם נמצאים בסין. במקביל, הכסף הזול שהוזרק לכלכלה (גם בצורת הלוואות זולות) הביא רבים לרכוש רכבים חדשים. כך, מצד אחד הביקוש עלה בצורה משמעותית ומאידך, כושר הייצור נפגע – מה שיוצר פער ומחסור במוצרים הזקוקים לשבבים.

אם כן, המלחמה אשר עודנה מתחוללת בימים אלו בין אוקראינה לרוסיה השפיעה רבות על כלכלת העולם בתחומים שונים. נראה כי השלכותיה הכלכליות צפויות ללוות אותנו גם בעתיד הקרוב ולכן, אם ברשותכם תיק השקעות או שברצונכם לפתוח אחד, מוטב להתייעץ עם איש מקצוע מנוסה, שיעניק לכם הכוונה נכונה וכמובן, יסייע לכם לבחור תחום השקעה מתאים המתחשב בכלל הפרמטרים הנדרשים.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן