Skip to content

עו"ד אסתר שלום: "פתיחת תיק גירושין ברבנות"

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-50 אלף בני זוג עומדים מידי שנה מתחת לחופה וכמעט שליש מהם צפויים להתגרש. בשלב זה, הם צפויים לבצע פתיחת תיק גירושין ברבנות, לנהל משא ומתן על חלוקת רכוש ומשמורת ואם הם אינם מסכימים, גם לנהל מאבקים משפטיים ממושכים ויקרים. אז מהן ההשלכות של פתיחת תיק גירושין ומה כדאי שתדעו רגע לפני שאתם עושים זאת?

גרוש זה הרווק החדש?

זוגיות ארוכה בשנים היא דרך חיים שדורשת עבודה קשה, מסירות, הקרבה, הקשבה ואכפתיות בין בני זוג שאוהבים, אז ועדיין, זה את זו. האם איבדנו חלק גדול מהסיכויים לקיים אותה במאה ה-21? אחוז הגירושין הישראלי מעלה שתי סברות אפשריות: האחת היא שלהתגרש כבר לא נחשב לכישלון כמו פעם. להיפך, היום אנחנו מבינים שעדיף להכיר באבדן האושר שלנו מאשר להמשיך את הזוגיות כאילו כלום.

האפשרות השנייה מתפתחת לצד תרבות הגירושין, כך שבעשורים האחרונים נולדו צורות חדשות ומקובלות של משפחה: הורות משותפת שבה ההורים אינם בני זוג, משמורת משותפת על הילדים, אל-הוריים, אם קרייריסטית ואב בעל משמורת מלאה על ילדיו ועוד.

עו"ד אסתר שלום: "פתיחת תיק גירושין ברבנות – דברים שחשוב שתדעו"

יחד עם ההבנה שלהתגרש זה לא סוף העולם ויש חיים (והרבה מהם) גם אחרי, זוגות רבים מגיעים לרבנות כדי לפתוח תיק גירושין. כידוע, זוגות יהודיים, בין אם נישאו דרך הרבנות ובין אם בהליך אזרחי, יצטרכו להגיע לכאן כדי להתגרש.

הפתיחה של התיק משתנה על פי הסכמה או אי הסכמה בין הצדדים, שכן ברבנות שנשענת על חוקי ההלכה היהודית, דרושים שניים לטנגו. או ליתר דיוק, שני צדדים שמסכימים להיפרד ומוכנים להעניק גט האחד לשנייה.

כאן העניינים כבר מתחילים להסתבך, משום שהרבנות היא אמנם הסמכות בכל מה שנוגע לנישואין וגירושין במדינת ישראל, אך היא לא תמיד המילה האחרונה. למעשה, גם לרבנות וגם לבתי המשפט לענייני משפחה סמכויות מקבילות במגוון נושאים שנוגעים לגירושין: שאלת המשמורת, קביעת המזונות, חלוקת הרכוש, קבלת סעדים זמניים וכן הלאה.

תופעה זו של שיפוט מקביל מכונה "מרוץ הסמכויות" ולפיה, בן הזוג שפונה ראשון להגיש את התביעה באחת הערכאות הללו, הוא בן הזוג שיחליט היכן מתנהל הדיון. זוהי גם הסיבה שמקובל לחשוב שבן הזוג שפותח את התיק, הוא גם בין הזוג שמחזיק ביתרון לאורך כל הדרך.

כמובן ששתי הערכאות הן בעלות תפיסה, חוקיות והשלכות שונות זו מזו, אך יש ביניהן קווים מנחים ברורים שנשמעים לחוקים הקיימים במדינת ישראל ולעקרונות סדר הדין האזרחי ודיני משפחה כמו טובת הילד או חזקת הגיל הרך.

יחד עם זאת, אל תתפתו לחשוב שהרבנות תטיב עם הגברים שביניכם, לעומת בית המשפט למשפחה שנחשב לשוויוני. הרבנות עדיין יכולה להפוך אותך לבעל חשבון מוגבל בבנק אם תחליט לעכב לאשתך את מתן הגט ובית המשפט למשפחה ייקח ממך את המשמורת אם יחשוב שאת בלתי כשירה.

ולכן ההחלטה בנוגע לניהול ההליך כרוכה בעיקר בנסיבות של כל מקרה לגופו ובעצתו המקצועית של עורך הדין, שמלווה אתכם בצורה מדויקת לכל אורך התהליך.

צילום: FREEPIK

ההוראות הטכניות

החלטתם להתגרש? כעת תתבקשו לגשת לבית הדין הרבני באזור מגוריכם ולמלא מספר טפסים ייעודיים. את הטפסים הללו תוכלו להוריד באתר בתי הדין ולמלא יחד עם עורך דינכם וכעת יש להגיש אותם פיזית בשלושה העתקים למזכירות בית הדין. עותק רביעי מהבקשה לפתיחת תיק גירושין ברבנות יועבר לבן או בת הזוג. במזכירות תתבקשו לשלם גם את אגרת פתיחת תיק גירושין ברבנות, שעומדת על כ-350 שקלים.

עו"ד אסתר שלום: "שנינו החלטנו להתגרש"

אם ההסכמה ביניכם לגבי סיום פרק הנישואין היא משותפת, זה הזמן להתחיל לרקום את הסכם הגירושין, שמפרט את כל ההחלטות והקביעות שלכם לגבי ההתפצלות: איפה ישהו הילדים, עם מי יגורו, מי יקבל את המכונית ואיך תחלקו את החזר ההלוואה שנטלתם יחד.

כאן המקום להחליט גם בנוגע לגובה המזונות (כולל אם תעדיפו אותם בביט בראשון לחודש, או בהעברה בעשירי), הכתובה, הזכויות הסוציאליות (קרן השתלמות או קופת גמל למשל) ועוד.

כל עוד יש לכם האפשרות לנהל עם בני זוגכם שיחה שקטה ונעימה שבה אפשר להגיע להסכמות הדדיות לפחות על חלק מהדברים, עשו זאת. ככל שמים זורמים ביניכם וההליך נכנס לפעולה מול גורמים כמו עורכי דין, מגשר ודיינים, כך אתם צפויים להתרחק זה מזו ולקבל שיקולים שמונעים מדחף רגשי (כעס, נקמנות, עצב, גחמה ועוד) ופחות מהשכל הישר.

גישור לגיבוש הסכם הגירושין

אחת הדרכים הטובות ביותר להגיע להסכמות משותפות היא באמצעות מגשר – עורך דין שמתמחה בגירושין בהסכמה ולמעשה הופך לגורם מקצועי ליישוב מחלוקות, תוך שהוא שומר על הזכויות של שני הצדדים וכמובן על טובת הילדים.

כאשר עורך הדין שפניתם אליו משמש גם כמגשר, הדבר פוטר אתכם מלמצוא עורך דין נפרד שיגבש את הסכם הגירושין. בהתאם להסכמות שהבעתם, עורך הדין ינסח את ההסכם ויכלול בו את תנאי הסדרי המשמורת, המזונות, חלוקת הרכוש ויתר הנושאים.

יש הסכם גירושין. מה עכשיו?

המסמך ייחתם ויצורף לבקשת הגירושין ברבנות, בבית הדין יעברו עליו ויוודאו שהמסמך הוגן ומשקף את רצונם של שני הצדדים ויאשר אותו. כעת, מקבל הסכם הגירושין תוקף של פסק דין ונקבע מועד לטקס סידור הגט.

כאמור, אם אין ביניכם הסכמות, תצטרכו לעבור את הדרך המלאה. בית הדין הרבני פועל על פי ההלכה היהודית שאיננה מעודדת גירושין ולכן כדי להתגרש, עליכם להוכיח עילת גירושין מסוימת מבין העילות האפשריות (ניאוף, אי קיום יחסי אישות, גילוי על עקרות או מום, אלימות, התמכרות ועוד). במקביל, בית הדין ישאף לשלוח אתכם לשלום בית כדי שתעניקו הזדמנות אחרונה לנישואיכם.

תביעה כרוכה – היתרון היחסי של הצד התובע

במקביל לתביעת הגירושין עצמה, אפשר להגיש תביעות נוספות הכורכות להליך גם עניינים נוספים. תביעה זו נקראת "תביעה כרוכה" והיא מתייחסת למגוון סוגיות כמו רכוש משותף, משמורת והסדרי ראייה, מזונות, מדור ועוד. תביעות אלו מחייבות כריכה כנה וכדין כדי שבית הדין הרבני ידון בהן, אחרת הן יועברו לבית המשפט לענייני משפחה.

חשיבותו של עורך דין גירושין

מעבר למורכבות בהבנת החוק ודרכי הפעולה האפשריות בהליכי גירושין , מדובר בתקופה שבה הרגשות משחקים תפקיד מרכזי, החששות מיציאה לפרק חיים חדש מציפים ומבלבלים וגם החוקיות הקפדנית של הרבנות עצמה אינה עוזרת.

וכך מוצאים את עצמם מתגרשים רבים בתהייה לגבי דרך פעולתם: האם אפשר להגיע להסכמות מבלי לוותר על עקרונות חשובים? כיצד למנוע מבן הזוג לפעול נגדי מתוך נקמה, אחרי שפתחתי בהעדר הסכמתו תיק גירושין? האם ייתכן שילדיי יילקחו ממני?

שאלות כאלו ואחרות מסגירות עד כמה להתגרש במדינת ישראל, על אף המקובלות שבדבר, הוא תהליך כואב, רגיש וחשוף. תהליך זה דורש שיהיה לכם ליווי משפטי מקצועי מצוין, בין אם אתם בוחרים להתגרש בהסכמה ובין אם מדובר בייצוגכם מול הצד השני במאבקים משפטיים.

עו"ד אסתר שלום המתמחה בגירושין, דיני משפחה ומשמשת כמגשרת, מציעה מעטפת משפטית מלאה לכל צורך בעת הגירושין, משלב פתיחת תיק גירושין ברבנות ועד קבלת הגט ויתר ההכרעות המשפטיות, תוך טיפול מקצועי ומיומן, יחס אישי וקשוב וחתירה לתוצאות לשביעות רצונכם המלאה. קראו עוד על הנושא באתר של עורכת הדין ותוכלו לתאם פגישה שבה נאיר את הנסיבות ודרכי הפעולה המתאימות למקרה האישי שלכם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן