Skip to content

אופנה ואופרה משלבות ידיים בפריז: תצוגות אופנה נוצצות ותערוכות אמנות אוונגארדיות ב"לה טראוויאטה" של ורדי

בהפקה החדשה מככבים יוצרים מובילים מהארץ ומהעולם: מאסטרו דן אטינגר מהאופרה הישראלית, הבמאי הדרום אפריקאי אלסנדרו טאלבי, מעצבת התלבושות הדנית אניה ון קראג – יוצאת בית האופנה דיור, מעצבת התפאורה הבריטית מדלן בוייד, הכוריאוגרף הישראלי יורם כרמי, מעצב התאורה הבריטי מת'יו הוסקינס וקבוצת עיצוב הוידאו אפראטי אפימרי מאיטליה. עלילת האופרה המפורסמת מתחברת אל האופנה העילית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההפקה החדשה והמקורית של "לה טראוויאטה" מאת ג'וזפה ורדי, לוקחת את עלילת האופרה הקלאסית אל עולם האופנה הנוצץ והזוהר של ימינו, ומעבירה ביקורת על הניצול וההחפצה של נשים על ידי גברים בעלי כוח ושררה. תופעות שממשיכות להתקיים גם בימינו כפי שהתרחשו בפריז של אמצע המאה ה-19.

את האופרה ביים אלסנדרו טאלבי, מנצח עליה דן אטינגר, ומעצבת התלבושות היא אניה ואן גראג, שבעבר היתה אחת המעצבות הראשיות של בית האופנה דיור. המופעים ייערכו בין ה-22.7-10.8 בבית האופרה של תל אביב.

לה טרויאטה בצילום הילה בג'יו . צילום עופר חג'יוב

האופרה הישראלית מעלה הפקה מקורית חדשה לאחת האופרות האהובות והמבוצעות בעולם – "לה טרוויאטה" מאת ג'וזפה ורדי. לצורך הפקה זו נבחר צוות של יוצרים מובילים מהארץ ומהעולם: מאסטרו דן אטינגר מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית, הבמאי הדרום אפריקאי אלסנדרו טאלבי  – מהבמאים הבולטים בעולם בשנים האחרונות, מעצבת התלבושות הדנית אניה ון קראג – יוצאת בית האופנה דיור, מעצבת התפאורה הבריטית מדלן בוייד, הכוריאוגרף הישראלי יורם כרמי, מעצב התאורה הבריטי מת'יו הוסקינס וקבוצת עיצוב הוידאו אפראטי אפימרי מאיטליה.

הבמאי אלסנדרו טאלבי הציב את עלילת האופרה בעולם האופנה העילית והאמנות העכשווית בפריז של ימינו. תצוגות אופנה נוצצות ותערוכות אמנות אוונגארדיות מהוות את הרקע לסיפורה הטראגי של ויולטה.

הכרזה של הצגת הבכורה של האופרה לה טרוויאטה בוונציה בשנת 1853

האופרה "לה טרוויאטה" הוצגה לראשונה בוונציה בתיאטרון לה פניצ'ה ב-6 במרץ 1853. העלילה שלה מבוססת על המחזה "הגברת עם הקמליות" שכתב אלכסנדר דומא הבן, לליברית מאת פרנצ'סקו מריה פיאווה. באמצעות דמותה של ויולטה, שהייתה קורבן לחסדיהם של גברים בני מעמד האצולה, העביר ורדי ביקורת חברתית מעמדית נוקבת על החברה של זמנו. ביקורת חברתית זאת אקטואלית ורלוונטית עד היום,  ומקבלת ביטוי ברוח המאבק פמיניסטי של  תנועת  Me Too.

אהבה עד מוות: סיפור העלילה הטראגי של ויולטה

האופרה מגוללת את סיפור אהבתם הבלתי אפשרית של ויולטה ואלפרדו בפריז של המאה ה- 19. ויולטה בת חסותו של הברון דופול, מתוודעת לאלפרדו ז'רמון, אשר מעריץ אותה בסתר. אולם היא מוכנה להציע לאלפרדו ידידות בלבד, שכן היא מעדיפה להישאר נאמנה לאורח חייה נטול המגבלות. לבסוף היא נכנעת לאהבה, מוותרת על חיי ההוללות בפריז, ועוברת להתגורר עם אלפרדו בכפר. היא אף מוכרת חלק מרכושה על מנת לממן את המגורים בכפר. לחיי האהבה שלהם בכפר מפריע אביו של אלפרדו, ג'ורג'יו, שמבקש ממנה לעזוב את בנו, מכיוון שהזוגיות של בנו עם אישה כמוה פוגעת במעמד החברתי של משפחתם ואף מונעת ממנו לחתן את בתו. מתוך רצון להגן על אלפרדו ויולטה עוזבת חזרה לפריז, אולם אלפרדו יוצא בעקבותיה, ומטיח בה עלבונות באמצע נשף מפואר. רק לאחר שמצבה הבריאותי של ויולטה מחמיר, אלפרדו ואביו מגיעים אליה לבקש את סליחתה, רגע לפני מותה.

לה טרויאטה בתמונה- הילה בג'יו . צילום יוסי צבקר

הצדדים האפלים של עולם האופנה נחשפים בהפקה החדשה

ההפקה המקורית בגרסתו של אלסנדרו טאלבי ממוקמת במאה ה-21 ומאירה את הצדדים האפלים של עולם האופנה, אשר נשים עדיין נתפסות בו כמטבע עובר לסוחר ומנוצלות באופן אכזרי וציני. לדבריו "ויולטה היתה נערה מרקע פשוט שהגיעה לעיר ומיד גררה תשומת לב הודות ליופי החיצוני שלה. היא הפכה במהירות לצעצוע היוקרתי של קבוצת עילית של אוליגרכים ותעשיינים. כאן טמונה הטרגדיה של הארכיטיפ של דמותה. היא לא "קורבן", בהיותה אישה פיקחת שמנווטת את גורלה ומשתמשת בכישוריה כדי לבנות את הפרסונה שלה. מאידך, היא לא מסוגלת להתחמק מהעין השיפוטית של גברים כלפי עברה, וגם לא מהצורך לקבל תמיכה והגנה מאותם גברים נתעבים, שאין להם שום עניין בסוג האדם שהיא חולמת להיות. עבור גברים, ויולטה מתקיימת כדימוי של יופי שעבר אידיאליזציה, חפץ להתלהב ולהתפעל ממנו. הטרגדיה שלה טמונה בעובדה שטוב הלב שלה, נדיבותה וחוכמתה נבלעים על ידי ההגבלות שנובעות מהמעמד שלה ומיופייה. היא יודעת שהכוכבות שלה נוצרה בידי גברים שאין להם כל עניין בכישורים היצירתיים שלה – רק ביופייה. גברים שיכולים באותה הקלות להסיר את הגנתם ממנה אם היא לא תיכנע לגחמות שלהם, או אם תאבד את יופיה".

עיצוב תלבושות שמחדד את המתח בין יופי למוות

מעצבת התלבושות אניה ון קראג, מי שהיתה מהמעצבות המובילות בבית האופנה של דיור וכיום מעצבת תלבושות לאופרה ולתיאטרון, מוסיפה על התלבושות הממלאות תפקיד חשוב בהפקה: "הדרמה שלנו מתרחשת בהווה, בזירה הבינלאומית של האופנה והאמנות העכשווית. ויולטה, הדמות הראשית שלנו, טיפסה מתוך עברה המורכב למעמד של אושיה תרבותית בתוך החברה הגבוהה. היא יוצרת אירועי אמנות אוונגארדיים ופרועים בדגש על השבריריות האנושית והמוות. כך, לדוגמה, נוצרו "פסלי אדם משובצים ביהלומים", שבאים להדגיש את המורכבות של ניצול היופי הנשי המוצג לראווה בפני בעלי השררה, מובילי אופנה ודעת קהל, פוליטיקאים ופטרוני אמנות. התלבושות בכל תפארתן מדגישות את המתח שבין יופי למוות, שהוא החוט האדום השזור לאורך האופרה הזו, כמו בנשף של פלורה במערכה השניה שהופך לתצוגת אופנה בנושא "יום המתים", שכולה צבעוניות, ראוותנות ודרמטיות. אלה "טווסים אנושיים" שרוקדים את מחול מותם".

לה טרויאטה- בתמונה- הילה בג'יו. צילום יוסי צבקר

צוות סולנים ישראלי ובינלאומי מובילים  את ההפקה החדשה

בתפקיד ויולטה יופיעו זמרת הסופרן הארמנית אנוש הובהניסיאן שביצעה את תפקיד ויולטה בהצלחה רבה בכמה בתי אופרה ברחבי העולם כולל האופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון וזמרת הסופרן הישראלית הילה בג'יו המופיעה בקביעות על במות אופרה ואולמי הקונצרטים חשובים ברחבי העולם כולל בדרזדן, מינכן, פלרמו, לוקסמבורג ועוד. את תפקיד אלפרדו ישירו לסירוגין זמרי הטנור האמריקאים לאונרדו קפלבו וג'וזף דניס, שניהם מככבים גם בבתי אופרה מרכזיים ברחבי העולם. את תפקיד ז'רמון ישירו זמרי הבריטון הרומניים סבסטיאן קטנה ויונוץ פאסקו שכבר הופיעו בהצלחה רבה בתפקידים ראשיים באופרות של ורדי ואחרות באופרה הישראלית וברחבי העולם. כמו כן משתתפים בהפקה: שי בלוך וענת צ'רני (פלורה), אנתוני ווב (גסטון), נח בריגר (הברון), עודד רייך ויאיר פולישוק (המרקיז), ולדימיר בראון (ד"ר גרנוויל), טל ברגמן ושקד סטרול (אנינה).

בהשתתפות: מקהלת האופרה הישראלית, מנצח המקהלה: אסף בנרף, תזמורת האופרההתזמורת הסימפונית הישראלית ראשוןלציון.

החיבור המרגש ויוצא הדופן בין פקטורי 54 לבין בית האופרה הישראלית סביב הפקה זו נוצר על בסיס הערך העליון אשר פקטורי 54 מעניקה ליצירה ולעשייה אמנותית, שמהוות השראה לקהילה ומעניקות במה לפרשנות תרבותית חדשה להיבטים חברתיים, טכנולוגיים, מגדריים וסביבתיים.

עולם האופרה ועולם האופנה מנהלים דיאלוג עמוק. מאז ומעולם, התלבושות של האופרה היו גדולות מהחיים, והשפיעו על עולם האופנה. בית האופנה ולנטינו עיצב בזמנו תלבושות לאופרה ברומא, בית האופנה ז'יבנשי שיתף פעולה עם האופרה בפריז, ובית האופנה קום דה גרסון הציג פרויקט עם האופרה של וינה.

עלילת האופרה האהובה מתחברת אל האופנה העילית והאמנות העכשווית בפריז של ימינו, כשהיא מציגה תצוגת אופנה נוצצת ותערוכת אמנות אוונגרדית כרקע לסיפורה הטראגי של ויולטה. פקטורי 54 גאים ומתרגשים שהאופרה הישראלית מרימה הפקה השואבת השראות מהעידן המודרני, ורואים ערך בביקורת החברתית ובשינוי התפיסתי לגבי נשים. זהו הבסיס לחיבור המקורי בין שני הגופים,  ולהחלטה של פקטורי 54 לתמוך בז'אנר שהיווה לאורך ההיסטוריה השראה למעצבי האופנה הגדולים בעולם, וזאת בהמשך לפרוייקטים השונים בתחומי האמנות השונים שפקטורי 54 תמכה בהם בשנתיים האחרונות,  מתוך חיבור לערכים כמו כבוד אנושי, מקום לשיח ונתינת במה למגוון דעות רחב.

סולנית האופרה ילידת ארמניה אנוש הובהסיניאן   Anush Hovhannisyan  תבצע את תפקיד ויולטה

כך פרסמה האופרה הישראלית בקיר הפייסבוק שלה לקראת העלאת האופרה המפורסמת בהפקה שנקטעה בתחילת הקורונה, ועתה מועלית על הבמה . בפוסט מופיע ראיון עם זמרת הסופרן ששביצעה את תפקיד ויולטה בהצלחה רבה בכמה בתי אופרה ברחבי העולם כולל האופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון:

ב-22.7 תעלה אצלנו ההפקה המקורית והנוצצת של "לה טרוויאטה", שבה העלילה מתרחשת בעולם האופנה של ימינו. לרגל המאורע הזה נחתה בבית האופרה הסולנית אנוש הובהסיניאן , ילידת ארמניה, שתיכנס לנעליים המסוגננות של הגיבורה ויולטה.
אנוש הובהסיניאן בתפקיד ויולטה ,  לסירוגין עם הילה בג'יו .       צילום: יח"צ, מתוך קיר הפייסבוק של האופרה הישראלית
זו הפעם הראשונה שלך בארץ?
"לא, הייתי פה בינואר כשההפקה היתה אמורה לעלות. היו לנו ארבעה ימי חזרות, ואז חליתי בקורונה ונאלצתי להיכנס לבידוד ולחזור הביתה. ההפקה נדחתה לקיץ וכל כך נפלא שכל האמנים מרחבי העולם יכלו להגיע בתאריכים החדשים. עכשיו אני פה ואני מאוהבת בישראל! זה גן עדן. אפילו יש לי קשר ישראלי: יש לי כאן דודות, ולאחרונה אפילו בן דוד חדש. אני רוצה להישאר פה לנצח. אולי יתנו לי עבודה כסדרנית?"
כנראה יש לנו משרה קצת יותר אטרקטיבית. מה דעתך לעשות את ויולטה ב"לה טרוויאטה"?
"בשמחה! אני מתרגשת לעשות את התפקיד האיקוני הזה, בהפקה היפהפיה הזאת, בארץ הנהדרת הזאת. אני מרגישה בת מזל לעבוד עם הצוות המיוחד שעושה את לה טרוויאטה, כל החדר מלא בכישרונות ובאווירה טובה. במיוחד המנצח, דן אטינגר . לפני כעשור השתתפתי בהפקה של "לה בוהם" בקובנט גארדן בלונדון בהובלתו, וקיבלתי ממנו הערות מקצועיות שפקחו את עיניי לצבעים ולאיכויות מקצועיות שלא קיבלתי מאף אחד אחר. הוא שינה את חיי ואת הדרך שבה אני חושבת על שירה. אני מתרגשת לעבוד איתו, הוא אחד הגיבורים שלי.
"האופרה היא שילוב של מוצג מוזיאוני, ששומר את היצירה ההיסטורית, וגם של תיאטרון שהוא אורגניזם חי ונושם. הוא נותן למבקרים בו חוויות ותחושות שאחרת לא היו להם. הטרגדיות שמוצגות על הבמה יכולות לתת פרספקטיבה חדשה לקהל, ולה טרוויאטה היא הטרגדיה האופראית האיקונית והגדולה ביותר. טרגדיות יש בשפע בחיים האמתיים, אבל האופרה נותנת לנו את הפרספקטיבה והעיבוד שמזכירים לנו להמשיך להיות בני אדם טובים ולעשות הכל בשביל האהבה. לצערי, זה מאוד חשוב בנקודה הזאת בהיסטוריה."
את מזדהה עם הדמות של ויולטה?
"אמנם הזמנים השתנו ואנשים מתנהגים אחרת, ובמקום שחפת יש לנו מספיק מחלות אחרות, אבל אני מרגישה שכאישה מאוהבת, אין דבר שלא אעשה בשביל האושר של אהובי, וזה מה שעומד בלב האופרה הזאת."

תאריכי המופעים :

יום שישי|22/07/2022|שעה 13:00

יום שבת|23/07/2022|שעה 20:00

יום ראשון|24/07/2022|שעה 19:30|בכורה

יום שני|25/07/2022|שעה 20:00

יום רביעי|27/07/2022|שעה 20:00

יום חמישי|28/07/2022|שעה 20:00

יום שישי|29/07/2022|שעה 13:00

יום שבת|30/07/2022|שעה 20:00

יום שישי|05/08/2022|שעה 13:00

יום שלישי|09/08/2022|שעה 20:00

יום רביעי|10/08/2022|שעה 18:00

 

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן