Skip to content

אנו ילדי הפלא

אם תרצו אין זו אגדה מ"קרן הפלאים של הנער" ועד ל-"דג השמך" משירים שהולחנו בטרזנשטאדט ועד ל"אודה לנפוליאון" של שנברג הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית מציע תכנית מגוונת ומרתקת עם מיטב האמנים מהארץ ומחו"ל, כשהפעם  הדגש על פינוק הקהל במיטב שכיות החמדה האהובות הרומנטיות לצד התוודעות ליצירות מודרניות מסקרנות, י.מ.ק.א. 10.9.2022-5.9.2022 אחר שלוש שנות הפסקה חוזר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם תרצו אין זו אגדה

מ"קרן הפלאים של הנער" ועד ל-"דג השמך"

משירים שהולחנו בטרזנשטאדט ועד ל"אודה לנפוליאון" של שנברג

הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית מציע תכנית מגוונת ומרתקת עם מיטב האמנים מהארץ ומחו"ל, כשהפעם  הדגש על פינוק הקהל במיטב שכיות החמדה האהובות הרומנטיות לצד התוודעות ליצירות מודרניות מסקרנות,

י.מ.ק.א.

10.9.2022-5.9.2022

אחר שלוש שנות הפסקה חוזר סוף סוף הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית לירושלים – הפעם עם שורת אמנים שמשכמם ומעלה שהצליחה מייסדת הפסטיבל, הפסנתרנית אלנה בשקירובה להזמין לירושלים, בזכות קשריו של דניאל ברנבוים בעלה.  בראשם הפסנתרנית האגדית מרתה ארחריץ' והצ'לן מישה מאיסקי.

"… גם השנה, כמו בשנים קודמות, חשוב לנו להביא אומנים ידועים ומוכרים שישתפו פעולה עם מוזיקאים צעירים ומבטיחים בביצועים רב-דוריים, שיבואו לידי ביטוי בהרכבים קטנים, אך גם בתזמורת מיתרים שתשלב מוסיקאים ותיקים וצעירים, מישראל ומהעולם. עבורנו, שיתופי פעולה מעין אלה מהווים את אחד היסודות החשובים ביותר של הפסטיבל", טענה בשקירובה כששוחחנו ערב הפסטיבל שהתבטל בשנה שעברה.

ועוד מדבריה "… אנחנו שמחים מאוד לתת במה לנשים מלחינות, לא רק כמס שפתיים לז'אנר מקופח, אלא כהזדמנות להציג כמה מהיוצרות הגדולות ויצירותיהן, אשר מסיבות שונות זכו להתעלמות עוד בתקופתן, אך כעת זוכות למקום של כבוד ברפרטואר המקובל. חלק מרכזי מהקונספט הזה הוא בכורה עולמית ליצירה אשר הוזמנה במיוחד על-ידי הפסטיבל, רביעיית הקלרינט מאת המלחינה הישראלית הזוכה להצלחה רבה בעולם כולו, אלה מילך-שריף".

מסקרן יהיה להקשיב לשיריה  של  המלחינה והזמרת הצרפתייה פאולין ויארדו שיצירותיה נדחקו לשכחה. הסופרן המופלאה אנה סמואל תשיר אותם כאשר על הפסנתר תלווה אותה יוליאנה אבדייבה.

מרתקת תהיה אף הבכורה של המלחין האסטוני הפורה יורי ריינוורה, שדווקא עובדת היותו משורר ומחזאי הופכת את יצירתו לתלת ממדית ומרתקת. מי שהלחין אופרות ורקוויאם יפתיע את הקהל ביצירה קאמרית מאתגרת ומסקרנת.

אורחת הפסטיבל תהיה הפסנתרנית האגדית מרתה ארחריץ' שחלק מדרכה האומנותית היא עידוד אמנים שלא פוסעים בתלם – זכורה לכול המחאה המתריסה בה גוננה על הפסנתרן איוו פוגורליץ'! היא תפתח את הפסטיבל ברסיטל עם הצ'לן המופלא מישה מאיסקי בו ינגנו  סונטה של דביסי וסונטות אהובות פרי עטם של בטהובן ושופן  – שתיהן בסול מינור. מרתה ארחריץ' שייחוד נגינתה ויופייה לא רק בדיוק ובווירטואוזיות שלה אלא בעיקר בשקיפות מלאת העליצות ובעומק של נגינתה – תופיע עם להב שני – המנהל האומנותי של התזמורת הפילהרמונית שהוא פסנתרן מחונן שיחזור לפסטיבל.  הם ינגנו את הווריאציות של שומאן לשני פסנתרים, שני צ'לי וקרן (מס' 10) כאשר אתם ינגנו הצ'לן הוותיק פרנס הלמרסון ונגן הקרן בן גולדשיידר. את הסוויטה לשני פסנתרים מאת רחמנינוב (אופ' 17) ינגן להב שני עם הזוכה בפרס ראשון בתחרות שופן – הפסנתרנית יוליאנה אבדייבה שהיא פנים חדשות בפסטיבל.

השנה יפנק הפסטיבל את הקהל בשלל חמישיות – האחת יפה מרעותה. את  חמישיית הפסנתר במי במול מז'ור, (אופ' 44) אף היא מפרי עטו של שומאן ינגנו מרתה ארחריץ' ומישה מייסקי עם הכנר הבלגי מרק בוצ'קוב עטור הפרסים ויאמן סעדי – ילד הפלא שהצטרף בגיל 11 לתזמורת מערב מזרח מייסודו של ברנבוים וכיום מכהן כנגן הראשי שלה. זוכה הפרס הראשון בתחרות פאול בן חיים, קרלמונט  ובתחרות האביב ה-32 ינגן עם הוויולן עטור הפרסים ז'ראר קוסה לו 60 הקלטות! חובבי מוזיקה רומנטית יוכלו ליהנות מחמישיית הפסנתר של ברהמס בפה מינור, (אופ' 34) כשהפעם יצטרפו לזוכה הצעיר ביותר בתחרות הבינלאומית לפסנתר בלידס – הפסנתרן סאנווק קים – הכנרים דמיטרי סיטקובצקי ומוחמד היבר ואורחי הפסטיבל הוותיקים הוויולן ז'ראר קוסה וחתן פרס וושינגטון הצ'לן טים פארק. את חמישיית הפסנתר השנייה בלה מז'ור (אופ' 81) פרי עטו של דבוז'ק תנגן הפסנתרנית הבולגריה פלמנה מנגובה מלאת התשוקה והחדווה כשלצדה ילדת הפלא – קלרה-ז'ומי קאנג שהופיעה כבר בגיל 5 וזכתה בתחרות הכינור הבינלאומית של אינדיאנפוליס, סיאול (2009) ובתחרות הכינור של סנדאי (2010). עמה ינגן יאמן סעדי והוויולן אדריאן לה מארקה שהוא חתן פרסים רבים והצ'לנית אסטריג סירנוסיאן. ואם במוזיקה רומנטית של ברהמס עסקינן יוכל הקהל ליהנות מהצליל המופלא של נגן הקרן בן גולדשיידר שיוביל את הכנרת קלרה-ז'ומי קאנג וזוכת הפרס הראשון בתחרות דבלין ושלל תחרויות אחרות הפסנתרנית נטליה מילשטיין בנגינת השלישייה במי במול מז'ור (אופ' 40) של ברהמס.

מייסדת הפסטיבל, הםסנתרנית אלנה בשקירובה, תמונה של דן פורגס
מייסדת הפסטיבל, הפסנתרנית אלנה בשקירובה, תמונה של דן פורגס

מאחר שהפסטיבל מפנק השנה את הקהל 'עד הסוף' – הפעם תועלנה גם חמישיית 'דג השמך' וגם החמישייה בדו מז'ור של שוברט. להחסיר פעימה מיופי!

בשיחתנו לפני שנה ספרה בשקירובה "…נפנה זרקור אל פינה נסתרת יחסית במכלול יצירתו של באך, האינבנציות בשלושה קולות למקלדת, אשר יפתחו שלושה קונצרטים השנה, בעיבודים מאת דמיטרי סיטקובצקי לשלישיית כלי-מיתר". כזכור – סיטקובסקי הוא הכנר המנצח ומייסד התזמורת הקאמרית האירופית החדשה! יחד אתו ינגן הוויולן עטור הפרסים והמחנך הדגול הרטמוט רודה וזוכת המקום הראשון בתחרות על שם גספר קאסאדו בפירנצה, הצ'לנית קסניה יאנקוביץ'.

כמדי שנה שם הפסטיבל דגש על הנצחת מלחינים יהודים שנספו בשואה וכך יוכל הקהל להקשיב ליצירתו של ויקטור אולמן – המלחין שנספה בטרייזנשטאדט 'אהבתו ומותו של סגן כריסטוף רילקה' כשהפעם תלווה הפסנתרנית אלנה בשיקורבה עצמה את זמר הבריטון המופלא דיטריך הנשל שיחזור לפסטיבל.

את שלישיית כלי הקשת מאת גדעון קליין, המלחין היהודי צ'כי שניהל את חיי המוזיקה בטרייזנשטאדט ינגנו הכנר מארק בוצ'קוב הוויולן אדריאן לה מארקה והצ'לן איוואן קריזנה.

חמישה קטעים לרביעיית כלי קשת מפרי עטו של מלחין האוונגרד ארווין שולהוף – המלחין היהודי הצ'כי גרמני שנספה במחנה בוולצבורג ינגנו הכנריות מיכאלה מרטין, והכנרת הראשית של רדיו צפון גרמניה, זוכת תחרות טיבור ורגה קתרין רבוס הוויולן ראזוואן פופוביצ'י שכהן כוויולן ראשי בתזמורות רבות ובהן הפילהרמונית של ברלין ועמם פרנס הלמרסון – הצ'לן והמחנך הדגול המופיע בקביעות בפסטיבל מיום היווסדו.

את חמישיית הפסנתר בפה מינור (אופ' 18) פרי עטו של מייצ'יסלב ויינברג המלחין היהודי רוסי  הפורה – יליד פולין שמצא מקלט בברה"מ והיה ידידו של שוסטקוביץ' – המלחין שנרדף על ידי סטאלין ובכל זאת סירב לעקור למערב –תנגן הזוכה במקום הראשון בתחרות שופן הפסנתרנית יוליאנה אבדייבה בליווי הכנרים אנטון ברכובסקי – הכנר הראשי של התזמורת הבווארית  Bayrische Rundfunk וזוכת תחרות צ'ייקובסקי (1990) ובתחרות הבינלאומית לכינור (1994)  וקתרין רבוס, הוויולנית שרה פרננדז -תלמידתה של טביאה צימרמן שהוזמנה ע"י אן סופי מוטר להצטרף לאנסמבל שלה וחתן פרס וושינגטון הצ'לן האגדי טים פארק.

גם הפעם לא ייפקד מקומו של דמיטרי שוסטקוביץ' וזמרת הסופרן אנה סמואל תחזור לפסטיבל כדי לשיר שבע רומנסות מצמררות שלו למילים של אלכסנדר בלוק, (אופ' 127) כאשר ילוו אותה הפסנתרנית אלנה בשקירובה עם הכנר מארק בוצ'קוב והצ'לן איוואן קריזנה שלמרות גילו הצעיר ניגן עם יורי באשמט וקיבל את פרס בוריס פרגמנשיקוב .

את האודה מלאת הפאתוס לנפוליון (אופ' 41) שהלחין שנברג על פי טקסט של הלורד ביירון לאחר נפילת הקיסר הצרפתי – יקריין הבריטון דיטריך הנשל כאשר על הפסנתר תלווה אותו נטליה מילשטיין והכנרת קתרין רבוס, ומוחמד היבר הוויולן הרטמוט רודה והצ'לנית אסטריג סירנוסיאן

 הסופרן הדרמטית דורותיאה רושמן שקנתה את עולמה כזמרת אופרה ידועה –  תחזור לפסטיבל כדי לרגש את הקהל עם שני שירים (אופ' 91) של  ברהמס כאשר ילוו אותה הפסנתרן סאנווק קים והוויולן ראזוואן פופוביצ'י.

ובעיקר תשיר רושמן שירים מתוך "קרן הפלאים של הנער" מאת מאהלר כאשר על הפסנתר תלווה אותה אלנה בשיקורבה.

שירים של מנדלסון ורעייתו – פאני מנדלסון הנזל תשיר הסופרן יוליאנה באנזה כאשר גם הפעם תלווה אותה הפסנתרנית אלנה בשקירובה.

ברוח החזון של מייסדת הפסטיבל להגשים נגינה רב דורית – את השביעייה הבטהובנית במי במול מז'ור, (אופ' 20) ינגנו בפסטיבל בהובלת הכנר כריטסוף קונץ לצד השישייה בדו מז'ור, אופ' 37  של ארנו דוחנני כמה דורות של מבצעים. שני קטעי קונצרט, אופ' 113 ו-114 מאת פליקס מנדלסון ינגנו הקלרניתנים פסקל מוראגז ומירי סעדון-שני עם הפסנתרן סאנווק קים, הכנרת מיכאלה מרטין — מייסדת רביעיית מיכלאנג'לו עטורת הפרסים ובהם תחרות צ'ייקובסקי והתחרות הראשונה באינדיאופוליס, הוויולן הרטמוט רודה, והצ'לן  פרנס הלמרסון.

ארבעה מתוך שמונה קטעים לקלרינט, לוויולה ולפסנתר, (אופ' 83) של מקס ברוך ינגנו הקרלניטן פסקל מורגאז הוויולן אדריאן לה מארקה עם הפסנתרנית פלמנה מנגובה.

ומאחר שהפינוק השנה הוא "עד הסוף" – הכנר מיכאל ברנבוים יצטרף לאמו – הפסנתרנית אלנה בשקירובה והוויולן ז'ראר קוסה שינגנו עם זוכת הפרס הראשון של תחרות הצ'לו הבינלאומית ע"ש  פנדרצקי, אסטריג סירנוסיאן – ילדת הפלא שהחלה לנגן בגיל שלוש — את חמישיית "דג השמך" של שוברט, וכן ינגן מיכאל ברנבוים עם בנג'מין אטאהיר את היצירה ביין את'ניין (בין השניים) בליווי הפסנתרן סאנווק קים.

את השלישייה "ניגודים" הלחין בלה ברטוק כדי לנגן אותה לצד הכנר הנודע סיגטי והקלרינתן בני גודמן, בפסטיבל ינגנו אותה הקלרניתן פסקל מוראגז והכנר מוחמד היבר כאשר על הפסנתר תנגן יוליאנה אבדייבה.

כמדי שנה ייחתם אף הפעם הפסטיבל בנגינת השמינייה  של מנדלסון לכלי קשת במי במול מז'ור, אופ' 20

דומה שהריכוז של אמנים שהם כולם ללא יוצא מן הכלל "ילדי פלא" שהפכו לאמנים דגולים כיום והתכנית המרתקת שמעניקה הצצה לעולמות יופי ומודרנה שאינם מצויים באולמות הקונצרטים הופכת את הפסטיבל לאירוע בו יוכל ציבור המכורים למוזיקה קאמרית ליהנות מתכנית מרתקת מאתגרת ומגוונת עם מיטב המבצעים מהעולם ומהארץ.

אתנחתא של יופי טהור

 


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן