Skip to content

יותר מ-1,100 משרות מוצעות לבני 45+ ביריד התעסוקה בדימונה

אלפי דורשי עבודה מגיעים מהבוקר ליריד בניסיון להשיג את אחת מ-1,100 המשרות, שכ-20% מהן משרות ניהול; ויש גם תמריצים: סיוע בשכר עובדים, מימון בהסעות עובדים, ובעיקר הגברת המודעות לתרומתם התעסוקתית של העובדים הבוגרים מאת רונית שימרון אלפים מגיעים משעות הבוקר (ג') ליריד התעסוקה, שעורך משרד התמ"ת היום בגן אשכול בדימונה עבור דורשי עבודה בני 45+. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלפי דורשי עבודה מגיעים מהבוקר ליריד בניסיון להשיג את אחת מ-1,100 המשרות, שכ-20% מהן משרות ניהול; ויש גם תמריצים: סיוע בשכר עובדים, מימון בהסעות עובדים, ובעיקר הגברת המודעות לתרומתם התעסוקתית של העובדים הבוגרים

מאת רונית שימרון

אלפים מגיעים משעות הבוקר (ג') ליריד התעסוקה, שעורך משרד התמ"ת היום בגן אשכול בדימונה עבור דורשי עבודה בני 45+. כמו כן, ייחנך במהלך היום מרכז הכוון תעסוקתי, אותו יחנוך שר התמ"ת, שלום שמחון.

למעלה מ-1,100 משרות מוצעות ביריד על ידי יותר מ-70 מעסיקים מתחום הפרמצבטיקה, התקשורת, החקלאות, הבניין, ועוד. בין החברות: פריגו, מטאור, בזק אונליין, פלקסטורינקס, רשת מלונות פתאל, רשת מלונות ישרוטל, חיפה כימיקלים, ואקרשטיין תעשיות.

שר התמ"ת, שלום שמחון, מנסה להתקבל לעבודה. צילום: דודו גרינשפן, ישראל סאן

כארבעה חודשים עברו מאז יריד התעסוקה הראשון מסוגו, שנערך לבני 60+ בבית ציוני אמריקה בתל אביב, אז הסתערו כ-4,000 מועמדים על 600 המשרות שהוצעו. בתמ"ת רואים ביריד ההוא הצלחה גדולה. ביום היריד אוישו 600 משרות, ועד היום נקלטו 1,150 עובדים באמצעות היריד.

אולם המספרים עדיין מדאיגים. בני ה-45+ מהווים כ-52% מכלל דורשי העבודה בארץ, זאת על פי נתוני שירות התעסוקה לחודש דצמבר 2011. על פי נתוני התמ"ת קיימים כ-2,200 דורשי עבודה בני 45+ ביישובי הנגב המזרחי דימונה, ערד וירוחם.

כאמור, ביריד בדימונה מוצעות כ-1,100 משרות שמשרד התמ"ת אסף, אך ציפי שינקמן, מנהלת האגף לשילוב אוכלוסיות ייחודיות, מאמינה שבמהלך היום ייאספו יותר משרות. לדבריה כ-20% מהמשרות המוצעות הן משרות ניהול, אך מוצעות גם משרות למהנדסים ובכירים, ותפקידים שונים בבתי מלון, בנקים ועוד.

לדברי שינקמן חלק מהמעסיקים המשתתפים ביריד יקבלו תמריץ של השתתפות בשכר העובדים, וזאת באמצעות מרכז ההשקעות. "חלק גדול מהמשרות ביריד בדימונה הן ברדיוס רחב יותר, ואנו נפעיל מערך הסעות, שיקל על המועמדים להגיע לעבודה", אומרת שינקמן. "המעסיקים, שיקבלו את המועמדים, יקבלו מימון בהסעות העובדים למשך השנה הראשונה. לאחר מכן נבחן שוב את העניין. חשוב להדגיש שיש גם מעסיקים, שלא מבקשים סיוע בהסעות".

שינקמן, יש לומר, מסתייגת מרעיון תמרוץ המשקיעים בהעסקת בני ה-45+. "אנחנו מקדמים את נושא תמרוץ המעסיקים, אם כי לנו חשוב שהשינוי יהיה תודעתי", היא אומרת. "חשוב שהמעסיק יקלוט עובדים בוגרים, לא בגלל תמריץ כספי, אלא כי זה חשוב לעסק שלו. גם באופן אישי לא הייתי רוצה להיכנס למקום בו מישהו שילם עלי. יש מחקרים בעולם, לפיהם ככל שהעסק מגוון יותר מבחינת גילאים, כך הוא בריא יותר".

שינקמן: "לאחרונה הכיר שר התמ"ת בבעיית התעסוקה, המאפיינות את בני ה-45+, היוצאים משוק התעסוקה בשלב מאוד מוקדם. מדובר באנשים שתרמו הרבה, ויש להם עוד מה לתרום. לפחות עוד 20 שנות עבודה. יש לזכור שישראל היא במקום החמישי בעולם בתוחלת החיים, וגילאי הפרישה כאן לא מתאימים.

"מאז שאוכלוסיה זאת הוכרה כאוכלוסיה ייחודית, התחלנו לפעול, ואנו משווקים את הנושא, הן בשינוי המודעות אצל המעסיקים, והן בקרב בני ה-45+. בני 50, שכבר זמן ממושך מחוץ לשוק התעסוקה, מרגישים מיותרים, וזקוקים להעצמה אישית. היום כבר יותר מעסיקים מודעים ליתרונות שיש לבוגרים על הצעירים. יש חברות ביטוח וסלולר, שמחפשות בעיקר עובדים בוגרים כי הם עובדים יציבים".

אם כן, עד שנראה הטבות מס משמעותיות למעסיקים, שיעסיקו עובדים בני 45+, עורכים בתמ"ת סקירה על המתרחש בעולם. "ביפן למשל", אומרת שינקמן, "החקיקה מאפשרת לעובד, הפורש לפנסיה, להיות מועסק בחלקיות משרה, כך שהוא לא נפלט החוצה. אנו בוחנים אילו שינויי חקיקה יתאימו לאוכלוסייה הישראלית".

לדברי שינקמן חשיבות ירידי התעסוקה היא עצומה. "זה נכון שכ-52% מדורשי העבודה הם בני 45+, אבל יש הרבה יותר שלא מגיעים", היא אומרת. "חלק ממשיכים לחפש בחברות כח אדם, או שכבר התייאשו. לירידים האלה אנחנו מזמינים את כולם, ומנגישים להם הרבה מידע. לא תמיד מי שמקבל גמלה יודע את כל הזכויות המגיעות לו. ביריד כזה אנחנו מאחדים כוחות. יריד כזה הוא גם מכפיל כח. המעסיקים המשתתפים מעודדים מעסיקים נוספים להצטרף, ואני מאמינה שגם לאחר היריד יצטרפו עוד מעסיקים".

אבטלת בני 45+. תמריצים למעסיקים והגברת מודעות. צילום: ציפי מנשה

מעבר למשרות המוצעות ביריד ייערכו הרצאות רבות, סיוע בכתיבת קורות חיים וסיוע בבחירת השתלמויות מקצועיות. "אנחנו לא עושים רק תיווך, אלא מלבישים חליפה אישית לכל אחד", אומרת שינקמן. "הבוגרים האלה צריכים להתחרות עם צעירים, והם צריכים ללמוד כיצד לשווק את עצמם נכון. אז אנחנו מלמדים אותם ונותנים אבחונים תעסוקתיים למי שצריך".

 כאמור, בהמשך היום, יחנוך שר התמ"ת, שלום שמחון, מרכז הכוון תעסוקתי, אותו מכנה שינקמן "קניון תעסוקתי". המרכז מוקם במטרה להעלות את שיעורי התעסוקה ביישובי הנגב המזרחי, ולענות על הביקוש הגובר והולך לעובדים באזור, וכן לרכז את כל המידע בנושאי תעסוקה תחת קורת גג אחת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן