Skip to content

"אפקט פיגמליון" בביצוע להקת הבלט בוריס אייפמן מסנט פטרסבורג לתל אביב

על רקע המוסיקה המופלאה של שטראוס, הוואלסים, הפולקות וקטעי המחול השונים יוצר אייפמן מופע צבעוני עשיר, תיאטרלי, בדרכו המיוחדת , עם עשרות משתתפים ,תלבושות עשירות ותפאורה מרהיבה. אייפמן משלב את הבלט הקלאסי עם הניאו קלאסי והפעם הוסיף גם ריקודים סלוניים. מחול מרהיב בהשראת הסיפור מן המיתולוגיה היוונית על הפסל שהתאהב ביצירתו.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בלט בוריס אייפמן חוזר לישראל בפעם ה-15 עם יצירה בבכורה ישראלית מופע הפתיחה של עונת המחול בבית האופרה. אפקט פיגמליון עם מוסיקה מאת יוהאן שטראוס הבן. שישה מופעים החל מן ה 16 בספטמבר במשכן האופרה הישראלית.

אפקט פיגמליון, בלט וירטואוזי מסנט פטרסבורג, עם להקת הבלט של בוריס אייפמן.         צילום: ייבגני מאטביב. Evgeny Matveev

בלט אייפמן מגיע לישראל עם "אפקט פיגמליון" מופע חדש שטרם הוצג בארץ. זהו ביקורה ה- 15 של הלהקה בארץ מאז 1999. במהלך השנים צברה לה הלהקה בישראל עשרות אלפי מעריצים הבאים לראות את מופעיה השונים שוב ושוב.  היצירות המספרות סיפור עלילה דרמטית, באמצעים בימתיים עשירים ובעיקר עם כוריאוגרפיה רבת דמיון ורקדנים מן השורה הראשונה. כבר עם תחילת המכירה הסתבר שהביקור גדול במיוחד, ולכן הוחלט על הוספת מופע שישי.

ב"אפקט פיגמליון", חוזר אייפמן לאחר שנים רבות, לעסוק בסגנון הקומדיה, או יותר נכון הטרגדי-קומדיה. סגנון אותו הביא לידי שלמות.

גם הפעם מוצא אייפמן את ההשראה שלו במסורת התרבותית. הוא מציע לקהל פרשנות מקורית לסיפור המיתולוגי של פיגמליון שהיה גם הבסיס למחזהו של ברנרד שאו ולמחזמר הנודע "גבירתי הנאווה".

באמצעות מחול מרהיב, במרכזו הדמות מן המיתולוגיה היוונית, הפסל שהתאהב ביצירתו, פסל של נערה צעירה ויפה מאוד. במרכז העלילה של הבלט דמותו של היוצר (הפעם אמן ומורה של ריקודים סלוניים) המפתה בחורה ענייה וחצופה ומצליח ל"פסל" ולהפוך אותה מנערה פשוטה ומגושמת, לרקדנית וירטואוזית,

השינויים הפנימיים והחיצוניים של הדמות מתרחשים על רקע המוסיקה המוכרת והאהובה  של יוהאן שטראוס הבן. זו הפעם הראשונה בכל שנות הקריירה המצליחה של אייפמן, בה הוא משתמש במוסיקה של מלך הוואלס.

אפקט פיגמליון הועלתה לראשונה בפברואר 2019. וזוכה להצלחה רבה במקומות שונים ורבים בעולם.

על רקע המוסיקה המופלאה של שטראוס, הוואלסים, הפולקות וקטעי המחול השונים יוצר אייפמן מופע צבעוני עשיר, תיאטרלי, בדרכו המיוחדת , עם עשרות משתתפים ,תלבושות עשירות ותפאורה מרהיבה. אייפמן משלב את הבלט הקלאסי עם הניאו קלאסי והפעם הוסיף גם ריקודים סלוניים. בתוך כל אלה מצליח אייפמן לעסוק בנושא המעניין אותו בכל יצירותיו , נפשו של האדם ונפשו של היוצר/ האמן.

הסיפור המיתולוגי על האמן והיצירה שלו.    צילום: ייבגני מאטביב. Evgeny Matveev

אייפמן על יצירתו

"הבלט "אפקט פיגמליון" מביא פירוש כוריאוגרפי על הסיפור המיתי על האמן והיצירה שלו. הבלט מציע מבט חדש על איך החיים והאמנות נארגים אחד בשני באופן מורכב, אבל לעולם לא יהיו שלמות אחת או מקשה אחת".

לצפייה בטריילר של "אפקט פיגמליון":

https://youtu.be/C2bFgd6dEhg

בלט בוריס אייפמן

אייפמן הקים את להקת הבלט שלו בשנת 1977, כשהוא משלב בין בלט קלאסי לבלט בן זמננו בסגנונו המיוחד. אחרי שנים רבות שבהן נאבק באיסורים שונים שהגבילו את יצירתו, הצליח אייפמן לבסס את הלהקה, המונה היום כ- 60 רקדנים, והקים מרכז יצירה משלו, הפועל בעיר סנט פטרבורג.  מאז 1990 מסיירת הלהקה באסיה, גרמניה, אנגליה, דרום אפריקה, פולין, ספרד, אוסטריה, צרפת וארצות הברית. בשנת 2000 צירף בלט הבולשוי במוסקבה את יצירתו של אייפמן "המלט הרוסי" לרפרטואר הקבוע של הלהקה.

אייפמן יצר מעל 40 בלטים. הוא וסולני הבלט "צ'ייקובסקי" זכו בפרס מסכת הזהב, הפרס היוקרתי הרוסי למחול. אייפמן אף זכה בפרס מסכת הזהב מיוחד למפעל חייו. כמו כן זכה ארבע פעמים בפרס של סנט פטרבורג ובפרס מיוחד ברוסיה לתרומתו לקידום אומנויות הבמה, פרס אביר האומנויות מטעם ממשלת צרפת, פרס מטעם הממשלה הרוסית, אמן רוסיה ואף קיבל תואר פרופסור באקדמיית ואגנובה לבלט. אותה אקדמיה בה החל את לימודיו, וסיים במחלקת הכוריאוגרפיה של הקונסרבטוריון של לנינגרד. בשנת 2004 יצר בלט במערכה אחת שהוזמן על ידי ניו יורק סיטי בלט כחלק מחגיגות המאה לכוריאוגרף ג'ורג' בלנשיין. ב- 2013 החלה לפעול בסנט פטרבורג האקדמיה למחול על שם בוריס אייפמן. ובעתיד הקרוב יבנה בעיר היכל המחול על שם בוריס אייפמן.

https://www.eifmanballet.ru/en/ אתר הלהקה

אפקט פיגמליון

בלט מאת בוריס אייפמן                         Boris Eifman

מוסיקה: יוהן שטראוס הבן                     Johann Strauss the Son

מועדי המופעים  בבית האופרה ע"ש שלמה להט בתל אביב

יום שישי 16.9 בשעה 21:00

שבת 17/9 בשעה 12:00 – (המופע שנוסף),  ובשעה 20:00

יום ראשון 18/9 בשעה 20:00

יום שני 19/9 בשעה 20:00

יום שלישי 20/9 בשה 20:00

הפקה בישראל ש. צמח בע"מ- יואב צמח- אורי עופר

מחול מרהיב על הפסל שהתאהב ביצירה שלו. צילום: ייבגני מאטביב. Evgeny Matveev
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן