Skip to content

האינפלציה והמשכנתא שלנו – למה צריך להתכונן

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האינפלציה עולה ואיתה הריבית – כיצד ישפיעו דברים אלו על נוטלי הלוואות משכנתא?

מעל לעשור שמדינת ישראל שמרה על סטאטוס קוו של אינפלציה נמוכה מאד וריבית אפסית. מצב זה יצר ביקוש קטן מאד לחסכונות והפקדות שהניבו תשואות נמוכות ביותר ובמקביל היווה כר נח מאד ללקיחת הלוואות משכנתא זולות. עכשיו, כשהאינפלציה גואה,הריבית עולה בעקבותיה – והחזרי המשכנתא איתם. חשוב לציין שבעקבות יציאת העולם ממשבר הקורונה והמלחמה המשתוללת באירופה, נוצר מצב אנומלי של עליות מחירים ואינפלציה לצד ריביות נמוכות ואף שליליות בחלק מהמדינות בעולם. הדרך היחידה של הבנקים המרכזיים בעולם ובישראל להתמודד עם מצב כזה היא להעלות את הריבית בחדות. בכתבה זו ננסה להבין למה זה קורה ואיך זה משפיע.

צילום: Shutterstock

מה זה ריבית ריאלית שלילית?

על מנת להסביר את המושג ריבית ריאלית שלילית, בואו נסתכל על דוגמה פשוטה ונבדוק מה קורה ל-100 ₪ הצמודים למדד ונושאים ריבית במצבים שונים. ראשית, נסתכל על מצב בו האינפלציה עומדת על 0% והריבית עומדת על 1%. כמה שווים אותם 100 ₪ לאחר שנה? כח הקניה של 100 השקלים לא השתנה, הריבית הוסיפה 1% כך שלאחר שנה 100 ₪ משמעותם היא 101 ₪.

ומה קורה במצב הדומה יותר למצב כיום, בו גם הריבית וגם האינפלציה קיימים? כאן נהוג להסתכל על הפרש בין הריבית לאינפלציה. כאשר הריבית נמוכה מרמת האינפלציה, מדובר בריבית ריאלית שלילית. במונחים של פיקדונות – אנחנו למעשה משלמים לבנק על מנת להפקיד כספים והתשואה לכאורה שאנחנו אמורים לקבל נשחקה לחלוטין על ידי האינפלציה. זהו מצב של ריבית ריאלית שלילית והוא מצב אנומלי בשוק.

כאשר יש ירידות מחירים, כמות הכספים הנזילים בידי הציבור עולה. על מנת לשמור על כלכלה יציבה, נהוג להעלות את הריבית במקרים אלו על מנת להקטין את כמות הכספים הנזילים. משמעות העלאת הריבית היא התייקרות ההלוואות, על מנת שאנשים ייקחו פחות הלוואות ויוציאו פחות כספים. בעקבות מגפת הקורונה אשר עצרה את פרץ הצריכה בשוק העולמי – החלו ירידות מחירים, כלומר דפלציה. על מנת לעודד את השוק להמשיך ולצרוך – הריביות נותרו נמוכות מאד ולקיחת הלוואות המשיכה להשתלם. בארה"ב ובאירופה הריביות היו כל כך נמוכות עד שהיו למעשה שליליות.

איך עליית הריבית משפיעה על על המשכנתא?

משכנתא מורכבת ממספר מסלולים. כל מסלול מאופיין, בין היתר, בדרך שבה הוא מוצמד לריבית ולמדד. מסלולים מוצמדי מדד יעלו בתקופות אינפלציה. אמנם הערך הכספי (כח הקנייה) של סכום ההחזר לא ישתנה, אך הסכום עצמו ישתנה ויעלה. בעזרת כלי מחשבון משכנתא שבנקים מציעים, ניתן תמיד לבחון את גובה ההחזר החודשי בהתאם למסלולים השונים.

כאשר בנק ישראל מעלה את ריבית הפריים, גם ריביות המשכנתא עולות. אלו שבחרו במסלולי הצמדה לריבית פריים, כפי שרבים עשו בתקופה בה הריביות היו נמוכות או אפסיות – יחוו עלייה בגובה ההחזר החודשי של הלוואת המשכנתא שלהם..

למה צריך להתכונן?

במצב בו החזרי המשכנתא צפויים לעלות בכל המסלולים צמודים הריבית, חשוב לתכנן מחדש את תזרים ההכנסות וההוצאות המשפחתי – להשאיר שולי רווח ולחסוך היכן שניתן, על מנת שאפשר יהיה להמשיך לעמוד בהחזר התשלומים הנדרש.

מי שבחר במסלולים של ריבית משתנה אחת לתקופה, טוב יעשה אם יבדוק מתי התחנה הבאה שבה הריבית תעודכן ולהתחיל להתכונן לקראת העלייה החדשה הצפויה בגובה החזרי הלוואת המשכנתא.

מי שתמהיל המשכנתא שלו מורכב מאחוז גבוה שלמסלול צמוד ריבית, ייתכן וזה הזמן לשקול מחזור משכנתא ולעבור למסלול אחר שרגיש פחות לשינויים במדד ובאינפלציה.

בשורה התחתונה, הלוואות המשכנתא מתייקרות עם עליית הריבית והמדד בעקבות האינפלציה ובמיוחד לבעלי מסלולים צמודי ריבית. אולי זה הזמן לחשב מסלול מחדש.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן