Skip to content

בקריירה השנייה של לוליק ונוקי קלמן עוברים למציאות אחרת

בגלריה לוטן ביפו תיפתח תערוכה חדשה ב-18.82022 של זוג האמנים קלמן עם עבודות עתירות דמיון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לוליק" קלמן ונורית "נוקי" קלמן, זוג נשוי והייטקיסטים לשעבר, מתמקדים בימים אלה בקריירה שניה ופותחים תערוכת ציורים זוגית הכוללת עשרות יצירות המשקפת למעלה מ-40 שנה של זוגיות, עוד מילדותם בדימונה. לוליק ונוקי מעולם לא למדו ציור מקצועי או ציירו במסגרת קבוצות אומנות. הוא: רושם, מצייר, מדפיס ומפסל באופן מודע ובתכנון מוקדם שראשיתו בכתיבת סיפור תמונה ממשי משולב בדמיון. היא: מציירת בצבעוניות פנטסטית על בדים, חפצים, אריחים ודברים מן המוכן. משחקת בקודים, בסמלים ובצורות כמו מופשטות אורגניות מעורפלות המדמות בתים, בעלי חיים, אנשים ודמויות של נשים שממלאים את מרחב היצירה עד תומו.

צילום: ישראל ונורית קלמן

ישראל ׳לוליק׳ קלמן, צייר מזה עשרות שנים, שאחריו קריירה ענפה בהייטק הישראלי, היה בעברו המאייר הרשמי של מדור האוכל ״לאכול בחוץ״ (מנחם תלמי) של עיתון מעריב (1980-1982). ״אמנם הייתי איש הייטק, אך ליבי תמיד נשאר ביצירה מגיל צעיר מאוד. בתקופת מעריב, נסעתי כל שבוע פעמיים למשרדי מעריב בתל אביב כדי להמשיך ולקדם את היצירה שלי. כך נוצרה הדמות שלי ׳לוליק׳ שהיא הפכה להיות דמות מפתח המובילה כמעט את כל היצירות שלי עד היום ומביעה את דעתי שלי בנושאי אקטואליה שונים״ מציין לוליק קלמן.

צילום: באדיבות מעריב

נורית ׳נוקי׳ קלמן אמנית מגוונת ויצירתית, החזיקה בקריירה יוקרתית ושמשה בתפקידי ניהול בכירים בתעשייה הישראלית (בין השאר: אינטל, טבע ופריגו). ״כילדה גרתי עם סבא אלכסנדר, כימאי בהשכלתו אבל צייר מוערך רוב ימיו בארץ ובחו"ל. ישראל ואני הסתובבנו סביבו נפעמים מכישרונותיו הרבים. הוא בעל המצאות רבות בתחום הכימיה. בין השאר המציא את הגיר שלא מלכלך – שיטת הדפס משלו שנקראה קורנטייפ״ ומוסיפה ״בסיום הקריירה המקצועית התחלתי לצייר, הציור מאופיין בעיקר על ידי צבעים עזים ודימויים נאיביים שנוצרו מחוויות צבעוניות בארץ ובעולם בסגנון שונה בהחלט מסגנונו של לוליק. התערוכה שלנו משלבת טכניקות ונקודות מבט מגוונות״ מציינת נוקי קלמן.

צילום: ישראל ונורית קלמן

האוצרת אביטל כץ פרשה את התערוכה על פני הקומה התחתונה והעליונה של הגלריה, בדומה לתצוגת אוסף עשיר בחדרי הפלאות. "היצירות המוצגות מזכירות יותר מכל את הסוריאליזם, שחתר למציאות חדשה בחיפוש אחר מחוות הנפש הנסתרים. לא בכדי, סיפורי התמונה שלוליק יוצר בין המחשבות לדמיונות, ביד מאומנת ובכישרון רב, צומחים מן המציאות המוכרת למרחבים על – מציאותיים. יתר על כן, ביצירתה של נורית שנכונה בקווי מתאר מובהקים, מרחב היצירה מתפתח לעיתים במקריות ולרב לא מפסיק להתמלא ובתוך כך מציף את רעיון ה"אוטומטיזם הסוריאליסטי", כביטוי לקשב מן הלא מודע. בעידן שבו האמנים פועלים בדרישת התאקלמות מתמדת לתנאים המשתנים בקצב מסחרר והאמנות החזותית מתרחבת ללא גבול בשעתוק פורץ גבולות, לוליק ונוקי פועלים כאמנים מודרניים שמחפשים את הריגוש ביצירה עצמה. שניהם מציגים תמונה חזותית ביד משוחררת וברישום אינדיווידואלי שאין לו מקור מובהק מלבד מעיין היצירה" מסבירה כץ.

פתיחה: חמישי, 18.8.2022, בשעה 19:00

נעילה: חמישי, 8.9.2022

אוצרת: אביטל כץ

גלריה לוטן | סמטת מזל אריה 19 יפו העתיקה

שיח גלריה בנוכחות האוצרת והאמנים: שבת, 3.9.2022, בשעה 12:00

ראשון-חמישי: 10:00-15:00, שישי: 9:00-14:00. בתאום מראש.

תמונה ראשית: צילום ישראל ונורית קלמן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן