Skip to content

"תרבות גבוהה": אמני יריד צבע טרי מציגים בארנה הרצליה

תערוכת אמנות ועיצוב ישראליים עכשוויים בארנה הרצליה בה מציגים אמניות, אמנים ומעצבים ממשתתפי יריד צבע טרי, מיצבים יחודיים תלויי מקום, המשתלבים בעמודי הארנה, עם התייחסות למתח שבין תרבות גבוהה לתרבות צריכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כשהוזמנו לאצור את התערוכה, מה שעמד לנגד עינינו הוא מציאת האמניות.ים שיצירתן תפרח ותשתלב קונספטואלית באופן מיטבי בחלל הארנה. פנינו באופן ספציפי לבוגרותינו ובוגרינו שעוסקות.ים בנושאים כגון צרכנות, מסחר, קפיטליזם, רדי מייד, פתיינות וכיו״ב, שייצרו מיצבים שהסביבה תעניק להם רובד נוסף ותרוויח מהם עומק ומחשבה. בתהליך העבודה קיבלנו הצעות שונות ומגוונות, ויחד עם צוות הארנה גיבשנו את התערוכה הנותנת פרשנויות נוספות לצמד המילים ״תרבות גבוהה״, מסבירים צוות יריד צבע טרי האחראים על הניהול האמנותי של התערוכה.

האמנים התייחסו ביצירותיהם למרחב התערוכה, ליחסים שבין אמנות לבין המקום בו היא מוצגת, למתח שבין תרבות גבוהה לתרבות הצריכה. כל אחד ואחת מהאמנים עשה זאת בדרך שלו, חלקם התייחסו בעבודותיהם למבנה ולמאפייניו, יש שהתייחסו לקהל ומזמינים את מבטו הסקרן מעלה ויש המזמינים את השתתפותו הפעילה. היו אמנים שהתייחסו למרחב המשמש למסחר, לאלמנטים של תרבות הצריכה, היו שמתחו ביקורת והיו כאלו שהגיבו בהומור.

צילום באדיבות צבע טרי תרבות גבוהה

ענבל לימור פפר יוצרת בעבודת משך, המתקיימת לאורך ימי התערוכה, היפוך בתפקידה של ארנת המסחר. במרכז המקום המעודד צריכה, האוצר בתוכו קפיטליזם וצרכנות מהירה, מאחורי מכונת תפירה עתיקה יושבת ענבל כפועלת במפעל יזע, והקהל מוזמן להביא פריטים מהבית ולהניח לצידה. במהלך הפרפורמנס, ענבל תופרת את חלקי הבדים אלו לאלו ויוצרת חיבורים בלתי אפשריים, הופכת את הבגדים לאורגניזמים חיים המטפסים על עמודי הארנה.

עפרה אייל – עבודותיה של עפרה אייל שואבות השראה ממקורות שונים לאורך ההיסטוריה. האלות הדמיוניות אשר צוירו והודפסו ולאחר מכן עוטרו בזהב וזכו לתוספות מאוירות  באופן ידני, יוצרות התייחסות לקריאטדות – דמויות נשיות במקדשים יווניים, שתפקדו כעמודי תווך אשר על ראשן מוצב המבנה כולו.

סטודיו COZY – יובל כרמל ואופיר זנדני, צמד מעצבים תעשייתים, עובדים בטכניקות ייחודיות עם חומרים מסורתיים כעץ ומתכת. יצירתם בארנה מציגה עץ מעובד כחומר גמיש וקליל, המתערב בחלל ומתגרה בנוכחותו אל מול העמוד הניצב, היציב והמקובע. העץ המוכר מקבל גמישות, קלילות ובליפופו סביב העמוד יוצר תנועה המאתגרת את החומר ואת העין.

איתמר שמשוני עבודותיו של איתמר מתמקדות בהשפעת האמנות על חיי היום יום ועל זליגת השגרתי, הרגיל והיומיומי לתוך עולם האמנות. בהיפוך הומוריסטי – בובות תצוגה בדמות ילדים נדמות כאילו ברחו מחלונות הראווה ובמעשה קונדס ונדליסטי טיפסו על עמוד והותירו עליו את חותמם. בהתייחסות לעכברי הקניון – אותם ילדים ונוער שמבלים בו שעות – הבובות שקמו לחיים ועברו צד קוראות תיגר על הבובות הכלואות בחנויות ועלינו.

מילי ברזילאי – בעבודתו יצר מילי עמוד מכוסה במשטחי צבע שונים, נחבאים, תחת שכבת צבע שחור. השחור האטום והאניגמטי מחביא תחתיו עושר צבעוני ומפתה שבכל חלק נגלה ממנו צבע אחר. הקהל מוזמן לקחת לידו את אחד מכלי העבודה המונחים לצידו ולחרוט, לצייר, לרשום לגלות את החבוי ולהותיר חותם אישי.

ליהי שני ביצירתה עוסקת ליהי שני ביחסי משיכה-דחיה אל מול תרבות הצריכה והצרכנות הקפיטליסטית. בעבודה יצרה ליהי דגמי ענק של "דביקי" – ידי ג'לי דביקות שהיו משחק זול ופופולארי בשנות ה-90. הפריט הפשוט וההמוני שצמח למימדים מפלצתיים מבקר בקריצה את תרבות הצריכה ותופעת המייד אין צ'יינה – לקנות הרבה ובזול. באמצעות הבלואו-אפ, המוצר הזול זוכה להילה נחשקת ואליטיסטית ומסתמן כאובייקט גבוה.

גל ורדי – יוצרת מיצבים ועבודות ייחודיים מחומרים רפלקטיבים (בעלי אפקט מראה ומראה הולוגרפי) ליצירת אמנות משקפת ומשתקפת, היוצרת חזיונות אשלייתיים. המיצב הרפטטיבי שיצרה משלב בין הפילם המתעתע והמעוות לתכשיטי המראות הקטנים שיחד יוצרים מראה מפתה ומסקרן. העבודות מזמינות את הקהל לבחון את בבואתו, להצטלם ולהטמע ברקע. מטרתן להסיח דעת ולבלבל, להעלות חיוך ולעודד יצירתיות בבאי ארנה.

מתחם ארנה המתחדש הרצליה, ספטמבר-נובמבר 2022

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן