Skip to content

מערכת לניטור היגיינת ידיים מצמצמת מאוד זיהומים בבתי חולים

כישלון בהיענות לחיטוי ידיים של צוות מטפל הוא הסיבה הראשית להעברה צולבת של זיהומים במוסדות רפואיים, התפשטות של חיידקים יציבים לאנטיביוטיקה והתפרצויות של זיהומים. מערכת חדשה עשויה לשנות את התמונה והיא כבר פועלת ברמב"ם, אסותא, הדסה ובמעייני הישועה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כישלון בהיענות לחיטוי ידיים של צוות מטפל הוא הסיבה הראשית להעברה צולבת של זיהומים במוסדות רפואיים, התפשטות של חיידקים יציבים לאנטיביוטיקה והתפרצויות של זיהומים. מערכת חדשה עשויה לשנות את התמונה והיא כבר פועלת ברמב"ם, אסותא, הדסה ובמעייני הישועה

מאת עמית קרטס בנין

זו אחת האירוניות הגדולות ביותר בתחום הרפואה: הגעה לבית החולים, כדי לקבל טיפול מציל חיים, יכולה למעשה לעלות לנו בחיים. אחת הבעיות החמורות ביותר בעולם הרפואה היא זיהומים צולבים,

שימוש במערכת הניטור בבית חולים רמב"ם
שימוש במערכת הניטור בבית חולים רמב"ם

המועברים מאדם לאדם בין כותלי בתי החולים. הנתונים מדברים על כך שבארה"ב, בכל שנה, נדבקים כשני מיליון בני אדם ו-90,000 מתים כתוצאה מזיהומים שרכשו בבית החולים! עלות הטיפול בזיהומים אלו לבתי חולים בארה"ב היא כ-30 מיליארד דולר בשנה.

אם משווים את גודל אוכלוסיית ארה"ב לישראל, אפשר לראות כי בישראל נדבקים 50,000 בני אדם ו-2500 בני אדם מתים כל שנה כתוצאה מזיהום נרכש מבתי חולים. יש הטוענים שהמספרים גדולים יותר. בכול שנה מתים פי שישה יותר אנשים מזיהומים אלה, שאפשר למנוע, מאשר בתאונות דרכים בישראל.

על פי חוזר שפורסם ע"י משרד הבריאות, כישלון בהיענות לחיטוי ידיים של צוות מטפל הוא הסיבה הראשית להעברה צולבת של זיהומים במוסדות רפואיים, התפשטות של חיידקים יציבים לאנטיביוטיקה והתפרצויות של זיהומים. מחקרים מראים כי עד היום לא הייתה דרך אפקטיבית להתמודד עם בעיה זו.

כאן נכנסת לתמונה מערכת Hyginex לניטור היגיינת ידיים של צוותים רפואיים, אשר מטרתה לסייע לעצירת התפשטות הזיהומים הצולבים בבתי החולים. המערכת מאפשרת בפעם הראשונה לבית החולים לקבל תמונת מצב אמיתית ומלאה של היגיינת הידיים בבית החולים, בצורת דוחות סטטיסטיים מפורטים אך פשוטים להבנה. במבט אחד יכולים בהנהלת בית החולים להבין  מה מצב היגיינת הידיים של הצוות הרפואי בבית החולים ובכך מאפשרים התמודדות אפקטיבית עם הבעיה.

צמיד ההתראה.
צמיד ההתראה. תזכורת מיידית

הדוחות מאפשרים קבלת נתונים על היענות ואיכות חיטוי הידיים, מרמת בית החולים, עבור למחלקות ועד לרמת העובד הבודד. לדוגמה, מנהל המחלקה מקבל בזמן אמת תמונת מצב אמיתית של היגיינת הידיים במחלקתו וכך יכול לוודא שהצוות מחטה ידיו לפני ואחרי כל מגע עם חולה.

מאפיין חשוב של המערכת הוא התראה בזמן אמת לאיש הצוות הרפואי, בכל פעם שהוא נדרש לחטא את ידיו ולא עשה כך – צמיד שעל ידו ירטוט ויהבהב בצבע אדום. דבר שיזכיר מיידית לאיש הצוות לחטא ידיו ויאפשר לחולה לוודא שמטפלים בו בידיים נקיות מזיהומים.

אופציה נוספת של המערכת היא שליחת SMS שבועי לאנשי הצוות עם נתוניהם האישיים  לגבי ההיענות ואיכות חיטוי הידיים שלהם, דבר המאפשר להם קבלת משוב אישי.

בית חולים, השם לו למטרה להילחם באותם זיהומים צולבים, עשוי להפיק תועלת רבה ממערכת זו. כך נעשה בבית החולים רמב"ם, אשר "יצא למלחמה" בזיהומים הצולבים והתקין את המערכת במערך הכירורגי, בראשותו של פרופ' יורם קלוגר.

לדברי פרופ' קלוגר, זמן קצר לאחר ההתקנה דווח על עלייה של עשרות אחוזים בתצרוכת של חומר לחיטוי ידיים במערך וההיענות לחיטוי הידיים שילשה את עצמה.

המערכת עובדת כיום בבית החולים רמב"ם, מרכז רפואי אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, והמרכז הרפואי מעייני הישועה. בעתיד הקרוב המערכת מתוכננת להיכנס למספר בתי חולים נוספים.

קשה מאוד וכמעט אי אפשר לקשור בין אחוזי זיהומים לבין הכנסת המערכת או כל מערכת אחרת, היות שקיימים תמיד משתנים רבים ובלתי נשלטים המשפיעים גם הם על התפשטות הזיהומים, וקשה לבודד אותם (התנהגות המבקרים בבתי החולים למשל, העומס במחלקות ועוד). מה שכן אפשר להוכיח, וכבר הוכח במספר עבודות שבוצעו עד היום, הוא שחיטוי ידיים הוא אפקטיבי וכי הימצאות מערכת מסוג זה במחלקה מגבירה בעשרות אחוזים את היענות הצוות הרפואי לחיטוי ידיים. והקשר בין היגיינת ידיים של הצוות לבין העברת זיהומים מוכח ובדוק.

בבסיסה, מערכת Hyginex הנה תוכנת אונליין המתקשרת עם צמידים הנענדים על ידיהם של כל אנשי הצוות הרפואי במחלקה. הצמידים הדומים לשעוני ספורט ומצוידים בחיישני תנועה וחיישנים נוספים, אשר מאפשרים מדידה של איכות חיטוי הידיים ע"י הצוות. בנוסף לכך, הצמידים מזהים כל התקרבות של איש הצוות לחולה ומאפשרים מתן התראה בצורת רטט ותאורה אדומה מהבהבת, אם איש הצוות לא חיטא את ידיו לפני ואחרי הטיפול בחולה.

חברת Hyginex הוקמה בשנת 2008 ע"י היזמת אפרת רייכמן, שמשמשת כמנכ"לית החברה. החברה ממוקמת בהרצליה וממומנת ע"י קבוצת משקיעים מאירופה וארה"ב. בימים אלו מתחילה החברה בשיווק המערכת בארה"ב ואירופה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן