Skip to content

עבודה לחיילים משוחררים או עבודה מועדפת? המדריך למתלבטים

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסלול החיים של צעירים וצעירות בישראל מצטלב עם מסלולה של המדינה. בישראל, שבה הגיוס לצבא הוא חובה חוקית ומוסרית כאחד, מוקדשות השנים שלאחר התיכון לנתינה ולתרומה משמעותית לקהילה ולמדינה. לאחר שהתרגלו למלא הוראות במסגרת הצבא או השירות הלאומי, נדרשים הצעירים לחשיבה עצמאית ולקבלת החלטות חשובות הנוגעות לעתידם האישי והמקצועי. המשימה הבאה שעומדת בפני רבים מהם היא מציאת מקור תעסוקה ופרנסה לצורך מימון הטיול הגדול לחוץ לארץ או לימודים.  לאחרונה, יצא הביטוח הלאומי בקמפיין תעסוקה שמטרתו לעניין צעירים בעבודה מועדפת ובזכויות שהיא מקנה לחיילים משוחררים. השאלה האם לבחור בעבודה מועדפת או לוותר ולחפש עבודה לחיילים משוחררים היא שאלה סובייקטיבית ותלויה בהעדפות, ברצונות ובצרכים הפרטניים של כול צעיר וצעירה.

אז מהי בכלל עבודה מועדפת?

עבודה מועדפת היא עבודה במקצועות המוגדרים על-ידי המדינה כנדרשים, כמו: מפעלים, תעשייה, תחנות דלק, אתרי בנייה, חפירות ארכאולוגיות, בתי מלון, צוות הווי ובידור, מלצרות, מפעלים, ביטחון וסיעוד. על העובדים להתחיל לעבוד בשנה הראשונה לשחרורם, ולסיימה עד שנתיים מתאריך סיום השירות הצבאי או הלאומי. מדובר במשרה מלאה של 8 שעות ביום לתקופה של 6 חודשים (150 שעות לפחות). בתום התקופה יהיו העובדים זכאים למענק חד פעמי על סך 9,950 שקלים. בתנאים מסוימים, בהם הוכחה אי התאמה למקצוע או בשל מרחק של מקום העבודה מהבית, יהיה זכאי העובד למענק חלקי, גם אם עבד פחות מחצי שנה.

צילום: FREEPIK

למי מתאימה עבודה מועדפת ומה הם יתרונותיה וחסרונותיה?

עבודה מועדפת מתאימה לצעירים המבקשים להרוויח סכום כסף גדול יחסית, בצורה חוקית לחלוטין ובזמן קצר. היא מתאימה במיוחד גם למבקשים להתמקצע באחד המקצועות המועדפים.

יתרונות הבחירה בעבודה מועדפת

עבודה מוסדרת – משרות מועדפות הן משרות מוסדרות ומוכרות על ידי המדינה. לפיכך, זכאים העובדים לכול השירותים הסוציאליים הקבועים בחוק. עבודה מועדפת מבטיחה לכם שקט נפשי – אינכם צריכים לחשוש מהלנת שכר או מעיכוב בקבלת המשכורת.

עבודה שאינה דורשת ניסיון קודם – לצעירים שסיימו שירות צבאי או לאומי אין לרוב היסטוריה תעסוקתית ענפה. עבודה שלא מצריכה ניסיון קודם היא הזדמנות מצוינת להתוודעות ולהיכרות עם שוק העבודה.

שעות נוספות – עבודות מועדפות מאפשרות לעובדים להרוויח יותר בכול חודש על ידי שיבוצם במשמרות בשבתות ובחגים.

גמול כפול – העובדים מקבלים משכורת בגובה שכר המינימום בכול חודש ככלל העובדים במקום העבודה, ובנוסף זכאים למענק מטעם הביטוח הלאומי, שאותו יקבלו בתום תקופת העבודה.

גיוס סכום כסף נכבד בזמן קצר – צעירים רבים שסיימו שירות צבאי או לאומי מבקשים לחסוך כסף לטיול הגדול בחוץ לארץ או ללימודים עבודה מועדפת היא דרך מצוינת להרוויח סכום נאה בצורה חוקית לחלוטין.

קרבה גיאוגרפית – צעירים וצעירות יכולים לבחור בעבודה הקרובה לביתם.

סביבת עבודה צעירה ודינמית – צעירים רבים משתלבים בתום השירות הצבאי או הלאומי בעבודה מועדפת. זוהי הזדמנות מצוינת ליצירת חברויות וקשרים משמעותיים עם צעירים בני גילכם.

אפשרות לגוון – אינכם חייבים לצמצם את עצמכם ולעבוד במקום עבודה אחד בלבד. קיימת אפשרות להחליף עבודה ולעסוק ביותר מתחום אחד.

אפשרות להתמקצע בתחום "נדרש" – למעוניינים להתמקצע בתחומים כמו: מלונאות, חקלאות, תעשייה או סיעוד, עבודה מועדפת מהווה הזדמנות מצוינת להיכרות ראשונית עם דרישות התפקיד.

עבודה מועדפת עם מגורים – העבודה במסגרת ענפים מסוימים כמו: חקלאות, בית מלון או סיעוד, כוללת לעיתים אפשרות מגורים, יתרון שמביא לחיסכון משמעותי בהוצאות.

חסרונות בולטים

לבחירה בעבודה מועדפת, כאמור, יתרונות רבים, אולם בצידה גם חסרונות לא מבוטלים.

מתאימה פחות לבעלי ניסיון תעסוקתי – עבודה מועדפת פחות מתאימה לאנשים שכבר רכשו מקצוע או לבעלי כישורים מיוחדים בתחום שאינו מוגדר "מועדף".

שכר מינימום – בעבודות נדרשות, עובדים לרוב צעירים, המסוגלים לבצע עבודות פיזיות בשכר נמוך, שמבוגרים מהם מסרבים לבצע בשל תנאי ההעסקה ותנאי השכר הירודים.

משרות לא אטרקטיביות – חלק מהעבודות המועדפות נחשבות לעבודות רוטיניות ולא מאתגרות.

היקף משרות מצומצם – היקף המשרות המוכרות כמועדפות הוא מצומצם יחסית, ובנוסף השכר החודשי נחשב לנמוך. למבקשים להתוודע לאפשרויות תעסוקה נוספות, מומלץ לחפש באתרי הדרושים השונים אחר עבודות לחיילים משוחררים, המאפשרות לעסוק בתחומים כמו: שירות לקוחות, מכירה, מצילים בבריכה, ועוד.

תנאים נוקשים לקבלת המענק וביורוקרטיה מתישה – עבודה מועדפת אינה מאפשרת "לעגל פינות". עליכם לעמוד במספר הימים והשעות הנדרשים מכם, ולעבוד בעבודות ספציפיות אצל מעסיקים ספציפיים שהוכרו על ידי המדינה.

בנוסף קיים פרק זמן מוגבל שבו תוכלו לממש את זכאותכם למענק. על כול אלה נוסף ההכרח להתנהל מול הביטוח הלאומי, תהליך שעלול להיות מתיש ומייגע.

לא ניתן לעבוד בחוץ לארץ – יציאה מהארץ למטרות עבודה, אינה אפשרית כאשר מדובר בפרק זמן מצומצם למימוש זכאות מענק העבודה המועדפת, ועל-כן מומלץ לוותר עליה או לחילופין לדחות את הנסיעה עד לקבלת המענק.

לא ניתן לקבל זכאות על ימי עבודה בזמן חופשת השחרור – ימי עבודה בתקופה זו לא נספרים במניין הימים לקבלת המענק.

שאלת הבחירה בין עבודה מועדפת לעבודה לחיילים משוחררים היא, כאמור, שאלה סובייקטיבית. אך, בכל מקרה, לפני שמתחילים לחפש עבודה מומלץ להשקיע במסמך קורות החיים, המשמש ככרטיס הביקור שלכם אל מול מעסיקים פוטנציאליים. קורות חיים רהוטים עשויים בהחלט "להוסיף לכם נקודות" אצל המעסיקים ולשדר רצינות. ברחבי האינטרנט ישנם אתרים רבים המציעים  כתיבת קורות חיים חינם  . כול שנדרש הוא להכניס את הפרטים שלכם ותוך מספר דקות תקבלו מסמך קורות חיים מקצועי ומושקע, המסוגנן לפי העיצוב המועדף עליכם.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן