Skip to content

מעורבות מדאיגה של אזרחים ערבים בתאונות דרכים קטלניות

נתונים מדאיגים לגבי מעורבות נהגים ערבים בתאונות דרכים. 14 אחוז נהגים. 44 אחוז הרוגים. מאה אחוז הרוגים בגילאי 0 – 4 שנים. יו"ר הלובי למאבק בתאונות, ח"כ חמד עמאר ביוזמה חדשה לשינוי הקצאת משאבים לטובת המגזר. לדעתו אין כאן גזענות. יש תפיסה ראשונית מוטעית. מאת נורית קרטן הערבים מהווים 20 אחוזים מאוכלוסיית ישראל. מעורבותם בתאונות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתונים מדאיגים לגבי מעורבות נהגים ערבים בתאונות דרכים. 14 אחוז נהגים. 44 אחוז הרוגים. מאה אחוז הרוגים בגילאי 0 – 4 שנים. יו"ר הלובי למאבק בתאונות, ח"כ חמד עמאר ביוזמה חדשה לשינוי הקצאת משאבים לטובת המגזר. לדעתו אין כאן גזענות. יש תפיסה ראשונית מוטעית.

מאת נורית קרטן

הערבים מהווים 20 אחוזים מאוכלוסיית ישראל. מעורבותם בתאונות דרכים קטלניות היא 37 אחוזים. לולא נתון זה, ישראל הייתה נמצאת בין עשר המדינות שהצליחו להילחם בהצלחה בתאונות הדרכים. אבל היא לא. כך אומר ח"כ חמד עמאר, ממפלגת "ישראל ביתנו".

בשנים 2006 עד 2010 חלה ירידה של 26 אחוזים במעורבות נהגים יהודים בתאונות קטלניות. בדיוק באותה תקופה חלה עליה של 18 אחוז במעורבות הנהגים הערבים בתאונות.

בתאונות דרכים בהן נהרגו פעוטות בגילאי 0 עד 4, מאה אחוזים הם מהמגזר הערבי. בשנת 2010 נהרגו 16 ילדים קטנים. 15 מהם ערבים.

ח"כ עמאר, תושב שפרעם, הוא יו"ר הלובי למאבק בתאונות דרכים בכנסת. כעת הוא מנסה לגייס רוב ליוזמה חדשה שתשנה את הקצאת המשאבים במלחמה בתאונות דרכים ותפנה יותר כספים למגזר הערבי. שם, לדעתו, דרושה הרבה יותר השקעה. מצויד בנתונים בלתי נתפסים מנסה ח"כ עמאר לגייס ח"כים נוספים ואישי ציבור למאבק.

תוצאה של חוסר משמעת בכביש. (צילום: אתר פאנט)

מחסור בתשתיות והיעדר אכיפה הם גורמים מרכזיים לתאונות. אולם הסיבה העיקרית היא מה שקרוי הגורם האנושי. תרבות הנהיגה בקרב ערביי ישראל פרועה ביותר. אנשים נוהגים בחוסר משמעת עצמית. רבים מהם נוהגים במהירות מופרזת, לא חוגרים חגורות בטיחות, נוהגים תחת השפעת אלכוהול ועוד.

לדעת ח"כ עמאר אכיפה תשפר את המצב בצורה דרסטית. "אני גר בשפרעם והשוטרים לא מסתובבים שם. שוטרים זו הרתעה". ח"כ עמאר מצטט סקר שנערך בקרב נהגים ערבים, לפיו הודו 63 אחוז מהנשאלים כי נוכחות שוטר הייתה גורמת להם לנהוג אחרת. "הנהג הערבי יודע שהוא יכול להשתולל, לשתות אלכוהול ולנהוג, לא לחגור את ילדיו בנסיעה. נוכחות שוטרים תמנע זאת" אמר.

שיחק בחנייה בבית. (צילום: אתר פאנט)

לתשתיות לקויות ולמחסור בהן יש משקל לא מועט בגרימת תאונות, סובר עמאר. הוא מציין שגם מבקר המדינה אליעזר לינדנשטראוס, התייחס לחוסר תשתיות בישובים ערבים. "אין הפרדות בין הולכי רגל למכוניות, אין מעקות בטיחות. הרבה מכוניות כבדות יחסית לגודל הישוב הערבי, אין מגרשי משחקים ואז הילדים נאלצים לשחק בחנייה בבית".

ח"כ חמד עמאר העלה מספר פעמים, בפורומים שונים, את בעיית תאונות הדרכים במיגזר הערבי, אך לא מצא אוזן קשבת. "לא מדובר כאן בגזענות אלא בתפיסה ראשיתית של התמקדות בהורדת מספר תאונות הדרכים הקטלניות. רוצים שישראל תהיה בין עשר המדינות שמצליחות במאבקן להורדת שיעור התאונות והנפגעים בהן." ח"כ עמאר אומר כי ישראל כבר שם, כמעט. "אם מוציאים את נתוני המיגזר הערבי – היום ישראל בין אותן עשר מדינות!" 

בקרב ערביי הארץ מתקיים מסע הסברה אך הוא אינו מספיק ואינו משנה כהוא זה את תרבות הנהיגה הפרועה שם."דרושים משאבים רבים נוספים, צריך להתמקד בתאונות דרכים במיגזר הערבי. שם צריך להתמקד". וכשתפחתנה התאונות הקטלניות במיגזר, ישראל תהיה חברה מלאה במועדון עשר המדינות שמצליחות במאבק זה.

3 Comments

  1. OnePlace, Arabs in Israel » פשיעה ושיטור בחברה הערבית
    3 באפריל 2013 @ 18:49

    […] מעורבות מדאיגה של אזרחים ערבים בתאונות דרכים קטלניות. נתונים מדאיגים לגבי מעורבות נהגים ערבים בתאונות דרכים. 14 אחוז נהגים. 44 אחוז הרוגים. מאה אחוז הרוגים בגילאי 0 – 4 שנים. יו"ר הלובי למאבק בתאונות, ח"כ חמד עמאר ביוזמה חדשה לשינוי הקצאת משאבים לטובת המגזר. לדעתו אין כאן גזענות. יש תפיסה ראשונית מוטעית. נורית קרטן, מגפון, 29.12.2012; […]

  2. ערביי ישראל החיים באימה, בפחד מתמיד, בטרור אזרחי, משוועים לעזרה
    27 בפברואר 2012 @ 23:25

    […] את תאונות הדרכים לעניין ולא בכדי. "המספר נורא! למעלה מ-40% מהרוגי תאונות הדרכים הם ערבים. זה משהו שאפשר להילחם בו! " צריך ערבים. המפכ"ל עם […]

  3. איה
    1 בינואר 2012 @ 20:59

    למה לא כותבים אף פעם על היהודים שמשאירים את הילדים שלהם להתבשל באוטו של ההסעות ב 90 מעלות?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן