Skip to content

אפשר להציל את המוח – על מניעת שבץ מוחי חוזר

אנשים אשר לקו בשבץ מוחי עושים כל שביכולתם על מנת לשקם את הקיפוח הנוירולוגי שנגרם עקב הפגיעה ולחזור למסלול חייהם. לצערנו, אדם שלקה בשבץ מוחי, מועמד ללקות הן בשבץ מוחי חוזר והן באירועי לב, אשר מתרחשים לאחר השבץ. מי שנפגע יודע, כי השיקום ארוך, מייגע ומלא במטרות, יעדים ורצון להשגתם. שבץ מוחי חוזר מוחק את הישגי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 MRI של צד הראש

אנשים אשר לקו בשבץ מוחי עושים כל שביכולתם על מנת לשקם את הקיפוח הנוירולוגי שנגרם עקב הפגיעה ולחזור למסלול חייהם. לצערנו, אדם שלקה בשבץ מוחי, מועמד ללקות הן בשבץ מוחי חוזר והן באירועי לב, אשר מתרחשים לאחר השבץ. מי שנפגע יודע, כי השיקום ארוך, מייגע ומלא במטרות, יעדים ורצון להשגתם. שבץ מוחי חוזר מוחק את הישגי השיקום וההתקדמות שהשיג האדם שלקה בו ומחזיר אותו לעמדת הפתיחה, ופעמים רבות גם לעמדת פתיחה קשה יותר.

 הנתונים מראים, כי הסיכוי של אדם שלקה בשבץ ללקות בשבץ חוזר גדול פי 9 מזה של אדם שלא לקה בשבץ כלל! על מנת לשמור ולהימנע משבץ מוחי חוזר ומאירועי לב יש לבצע בדיקות מקיפות למציאת גורמי הסיכון העיקריים שהביאו לאירוע המוחי. הבדיקות יכללו בין היתר מדידת לחץ דם, בדיקות דם לסוכר ופרופיל שומנים, בדיקת כלי דם מוחיים באמצעות דופלר ו/או צנתור באמצעות  CT(CTA) ובדיקות לב. לאחר הבדיקות המקיפות תיבחר הדרך הטיפולית אשר תתאים לנבדק אישית, בעזרת הרופא המטפל.

 להלן מספר דרכים מומלצות למניעת שבץ מוחי חוזר:

עריכת בדיקות דם סדירות לבדיקת רמות השומנים בדם, וסוכר. אם  מתגלה סטייה מן הנורמה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל על התערבות תרופתית.

עריכת בדיקות לחץ דם סדירות. גם במקרה זה, אם לחץ הדם אינו תקין יש להיוועץ ברופא לקבלת איזון תרופתי או תזונתי.

לאחר שבץ מוחי ראשון, במרבית המקרים, תקבלו מספר תרופות שתאלצו לקחת מידי יום. חשוב מאוד להקפיד על נטילת כל התרופות בזמן וכל הזמן ללא סייג. כאשר מתעוררת בעיה בעקבות נטילת אחת התרופות, יש לגשת לרופא המטפל. בכל מקרה, אין להפסיק ליטול תרופה לפני היוועצות עם הרופא.

שמירה על משקל גוף תקין, אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ופעילות ספורטיבית מותאמות אישית. תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית קבועה יכולות להפחית משמעותית את הסיכון ללקות בשבץ מוחי חוזר. יחד עם זאת, במרבית המקרים, על מנת להגיע לאיזון אופטימאלי והכרחי, יש צורך לשלב טיפול תרופתי קבוע כחלק מאורח החיים.

חשוב מאוד כי אתם וקרוביכם תכירו את הסימנים המעידים על אירוע מוחי. התסמינים מופיעים בפתאומיות עם חסר נוירולוגי מוקדי כגון: שיתוק/חולשה פתאומית באזור הפנים או הגפיים, פגיעה בכושר הראייה, הפרעה פתאומית בדיבור, סחרחורת סיבובית, בלבול חד. במקרה של חשש לאירוע מוחי יש לפנות בדחיפות לבית החולים הקרוב, עדיף באמבולנס. הגעה מיידית לבית החולים יכולה למנוע פגיעה קשה ואף להציל את חייכם.  "חלון ההזדמנויות" לטיפול הינו של 3-4 שעות!!! אם חלילה מופיעים סימנים אלו, אל תחכו! גשו מייד לבית החולים.

התערבות תרופתית- כיום אפשר להפחית משמעותית את הסיכוי ללקות בשבץ מוחי חוזר באמצעות תרופות נוגדות קרישה, הניתנת כטיפול מונע לאחר שבץ מוחי. לאחרונה נכנסה תרופה מסוג זה לסל התרופות למניעה שניוניות של שבץ מוח חוזר, דבר המקל כלכלית על מי שנזקק לה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן