Skip to content

קלינטון במסע דילוגים במזרח התיכון על רקע המשבר באיראן

מזכירת המדינה האמריקנית הגיעה למסע דילוגים בבירות המזרח התיכון כשברקע משבר הגרעין האיראני ושאלת מחירי הנפט התלויה לחלוטין בסוגית הגרעין האיראני. אם בריאד פגשה קלינטון שותפים נאמנים שעשויים להציל את שוק הנפט לרווחתם של האמריקנים, באנקרה הוצגה עמדה צוננת יותר כלפי פעולה אפשרית באיראן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכירת המדינה האמריקנית הגיעה למסע דילוגים בבירות המזרח התיכון כשברקע משבר הגרעין האיראני ושאלת מחירי הנפט התלויה לחלוטין בסוגית הגרעין האיראני. אם בריאד פגשה קלינטון שותפים נאמנים שעשויים להציל את שוק הנפט לרווחתם של האמריקנים, באנקרה הוצגה עמדה צוננת יותר כלפי פעולה אפשרית באיראן

מאת יצחק קמחי-זוארץ ואסף בירון

מזכירת המדינה הילארי קלינטון מנהלת בימים האחרונים מסע דילוגים אינטנסיבי בין שותפותיה האסטרטגיות של ארצות הברית באזור המזרח התיכון. הרקע לפגישות ברור לכל – המשבר האיראני והשפעותיו על הכלכלה העולמית ועל היציבות במזרח התיכון.

ביום ו' פגשה קלינטון בריאד את מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, את שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל ובכירים אחרים בממלכה. הפגישה התקיימה רק יום לפני פגישה בין שרי החוץ של מדינות המפרץ  לפקידים אמריקנים בכירים, שעניינה סוגיות הביטחון האזורי. בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "בפגישה דובר על שמירה על אספקת הנפט העולמית השוטפת בתקופה זו ועל חיוניות התפקיד שאותו ממלאת ערב הסעודית בעניין זה".

פגישת הילארי קלינטון וסעוד אל-פייסל בריאד, שלשום (צילום מן הטלוויזיה הסעודית)
מסיבת העיתונאים של הילארי קלינטון וסעוד אל-פייסל בריאד, שלשום (צילום מן הטלוויזיה הסעודית)

דיפלומטים וגורמים שונים בענף הנפט העריכו כי קלינטון תבקש אישורים לכך כי הסעודים לא יסוגו מהכרזתו של שר הנפט הסעודי, עלי א-נעימי, מן השבוע שעבר, שלפיה ערב הסעודית תוכל להגיב לכל דרישה מצד לקוחותיה בעת הצורך ולהגדיל את הפקת הנפט עד לרמה מקסימלית של 12.5 מיליון חביות ביום. צעד כזה יוכל לספק מענה לשוק הנפט העולמי במקרה של משבר באיראן ולמנוע נסיקה חריפה במחירי הזהב השחור.

מתחילת השנה עלו מחירי הנפט בחדות ובשלב מסוים שברו את מחסום 128 הדולרים לחבית. הסיבה העיקרית לעלייה החריפה היא בעיקר הסנקציות המוטלות על איראן, מן הגדולות שביצאונית הנפט באזור, כחלק מסל הסנקציות שהטיל עליה המערב במטרה להאט את תוכנית הגרעין שלה.

תיאום עם אנקרה על רקע עמדה טורקית מסויגת

מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון בביקורה בטורקיה
מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון בביקורה בטורקיה

ביום שבת המשיכה קלינטון במסעה ונסעה לאנקרה, בירת טורקיה, לפגישה עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שבמרכזה שיחות הגרעין שמנהלת טורקיה עם איראן. הפגישה התקיימה על רקע ההכנות של ארצות הברית לקראת סבב שיחות ראשון בין מדינות המערב לטהראן בנוגע לתוכנית העשרת האורניום שלה, שיחל ב-13 באפריל ורק יום לאחר שקלינטון הודיעה כי איסטנבול תארח את השיחות הללו.

השיחות בין הצדדים באות על רקע השערות בעולם שלפיהן ישראל או ארצות הברית תבצענה פעולה צבאית כלשהי באיראן עוד השנה. קלינטון עצמה הבהירה ביום שבת כי הזמן לפעולות דיפלומטיות מול איראן הולך ונגמר. היא ציינה כי "חלון ההזדמנויות לפתרון בדרכי שלום לא יישאר פתוח לנצח"

ארדואן הגיע לאחרונה לאיראן לביקור בן-יומיים, וניהל מספר דיונים עם מנהיגי הרפובליקה האסלאמית בעניין תוכנית הגרעין שלה. ארדואן, שלארצו קשרים כלכליים איתנים ומסועפים עם איראן מבקש לפעול כמתווך בנוגע לתוכנית הגרעין שלה, ומנסה למצוא הסדר נפרד עם טהראן, בשונה משאר מנהיגי העולם. הצהרותיו של ארדואן לאחר חזרתו מהביקור באיראן, כאשר חזר על דבריו של אייתוללה עלי ח'אמנאי כי "נשק להשמדה המונית נוגד את חוקי האסלאם", מרמזות אולי כי ארדואן התרחק מעמדתן של אירופה ושל ארצות הברית בנושא הגרעין האיראני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן