Skip to content

אחד באפריל, למה?

מארק טווין אמר כי "יום הטיפשים של אפריל (האחד באפריל), הוא היום שמזכיר לנו מה אנחנו בשאר 364 ימות השנה". אז מאיפה יש לנו את APRIL FOOL'S DAY ? מה יש בו ביום הזה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מארק טווין אמר כי "יום הטיפשים של אפריל (האחד באפריל), הוא היום שמזכיר לנו מה אנחנו בשאר 364 ימות השנה". אז מאיפה יש לנו את APRIL FOOL'S DAY ? מה יש בו ביום הזה?

מאת דני בר

הפעם הראשונה בו הוזכר בכתובים המונח האחד באפריל או כפי שנקרא בלעז April Fool's Day היה על ידי כתב של המגזין האנגלי "אפולו", שכתב ב-1708 לעורך כתב העת ושאל האם גם הפעם ינהגו במנהג ה- April Fools .

תחילת המנהג של רמייה ותעלולים בתאריך ה-1 באפריל הוא מנהג שקיים במדינות ותרבויות רבות, אולם מעט ידוע על מקורו של המנהג.  קיים מספר רב של תיאוריות וסברות על מקור ושורש קיומו של המנהג, שרובן ככולן מתרחשות באירופה של ימי הביניים:

  • אפריל הוא תחילת האביב וכולם חוגגים את יציאת האדם מהחורף האירופאי הקר והאפל לאור, לשמש ולחום. חגיגה זו היא גם בדרך של שטות.
  • בצרפת היה נהוג לתקופה קצרה ( באמצע המאה ה-16 ) לוח שנה שהיום הראשון בו הוא 1 באפריל ( זה היה לוח ושעון זמן מקורי המחולק ל-10 יחידות זמן ). כשחזר לוח השנה ללוח הגרגוריאני המוכר לנו היום, היו כאלה שהמשיכו לנהוג על פי הלוח הישן ועל כן צחקו ולעגו להם. מנהג היה להדביק על גבם דף נייר עם ציור של דג ובצרפת עד היום נקרא ה-1 באפריל –"דג של אפריל".
  • לפי המסופר באנגליה, תחילת מעשה חג הטיפשים היה במאה ה-13. המנהג היה שהמלך מגיע לעיר ודרך ההגעה הפכה לדרך המלך ולרכוש הממלכה ומופקעת מידי התושבים. תושבי העיירה גוטהם שבנוטינגהמשר התנגדו לבואו הצפוי של המלך ג'ון ובתחבולה הצליחו למנוע את רוע הגזירה. כשהגיע המלך הוא מצא עיר שכל תושביה משתטים, זורקים דגים אחד על השני, מנסים לתפוש ציפורים עם רשתות ועוד. המלך ראה שזו עיר משוגעת והחליט לא להעניש אותם. ומאז מציינים וחוגגים מאורע זה.
עץ הספגטי תמונה מקורית מתוך הסרטון של ה-BBC מקור http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/southern_counties/3591687.stm
עץ הספגטי תמונה מקורית מתוך הסרטון של ה-BBC - מקור: ויקימדיה

יש עוד סברות רבות למקור המנהג ואין לכך סימוכין חד משמעיים, אולם אין ספק שהמנהג של לשטות ולהשתטות בתאריך 1 באפריל, כל שנה, נפוץ ומוכר בכל רחבי העולם המערבי.

ליקטתי 20 מתיחות מהמוצלחות יותר שהיו בשנים האחרונות ברחבי העולם באחד באפריל.

  1. 1957 – בריטניה. בתכנית פנורמה של ה- BBC הוכרז על ענף חקלאי חדש בשווייץ – גידול ספגטי על עצים.
  2. 1962 – שוודיה. בשוודיה הייתה תחנת טלוויזיה אחת, ששידרה רק בשחור/לבן. שדרן עלה והכריז כי תודות לטכנולוגיה חדשה, אם יעטפו את מכשיר הטלוויזיה בניילון, יוכלו לראות בצבע.
  3. 1996 – ארה"ב. רשת הטורטיות טקו-בל פרסמה במודעות עמוד, כי היא רכשה את פעמון החירות ומעתה שמו יהיה Taco Liberty Bell. כשנשאל על כך דובר הבית הלבן, הוא ענה שזה היה אמור להיות סוד, אבל גם אנדרטת לינקולן בוושינגטון נמכרה.
  4. 1976 – בריטניה. בשידור רדיו של בוקר הכריז אסטרונום בריטי, כי בשעה 9:47 בדיוק יתרחש שינוי בכוח המשיכה של כדור הארץ כתוצאה של יחס בין כמה כוכבי השמיים עם כדור הארץ. הוא הודיע שמי שיקפוץ באוויר בדיוק באותה דקה ירגיש בשינוי כוח הכבידה. מאות מאזינים התקשרו כמה דקות אחרי השעה היעודה והכריזו כי הרגישו בהבדל.
  5. 2008 – בריטניה. ה-BBC הכריז כי צוות שלו באנטארקטיקה הצליח לצלם לראשונה פינגווינים עפים ואפילו הכין סרט לכך  http://www.youtube.com/watch?v=9dfWzp7rYR4
  6. 1972 – עשרות עיתונים ברחבי העולם יצאו עם ידיעה כי "נסי" – המפלצת מלוך-נס שבסקוטלנד, נמצאה מתה על חופי האגם.
  7. 1975 – אוסטרליה. בתכנית רדיו הוכרז כי אוסטרליה עוברת לשיטה המטרית / עשרונית. בתכנית הסבירו כי היממה תהיה בת 20 שעות, כל שעה בת 100 דקות וכל דקה בת 100 שניות.
  8. 1934 – ארה"ב. בעשרות עיתונים אמריקניים פורסם מאמר עם תמונה על אמצעי טיס אישי חדש, שכל אחד יוכל לטוס איתו.
  9. 1981 – בריטניה. היומון האנגלי דיילי מייל פרסם, כי הרץ היפני Kimo Nakajimi, שרץ במרתון לונדון, קיבל תרגום שגוי כך שבמקום ריצה של 26 מיילים הוסבר לו שעליו לרוץ 26 ימים והוא ממשיך לרוץ ברחבי הממלכה. קוראי העיתון התבקשו לעזור לאתר אותו ולהסביר לו הטעות.
  10. הביג בן. דיגיטלי?
    הביג בן. דיגיטלי?

    1915 – צרפת. בתוך מלחמת העולם הראשונה, טייס צרפתי הטיל פצצה לכאורה בתוך מחנה גרמני. אחרי שהחיילים ראו שהפצצה לא התפוצצה ונגשו לפצצה, גילו לתדהמתם כדורגל שמוצמד אליו פתק המכריז "האחד באפריל" J.

  11. 1994 – ארה"ב. במאמר במגזין PC קומפיוטינג פורסם שהקונגרס העביר חוק נגד שתיית אלכוהול וגלישה באינטרנט בד בבד כלומר "אם שותים לא גולשים".
  12. 1933 – ארה"ב. עיתון במדינת ויסקונסין פרסם ידיעה עם תמונה על התמוטטות גבעת הקפיטול של מדינת ויסקונסין כתוצאה מסדרת פיצוצים.
  13. 1980 – בריטניה. ה-BBC הכריז כי הביג-בן, מגדל השעון המסמל את הבירה הבריטית, הופך להיות דיגיטאלי על מנת לתת זמן מדויק יותר.
  14. 1993 – ארה"ב. בשידור רדיו מקומי בסן דייגו הכריז השדר כי מעבורת החלל דיסקברי עומדת לנחות בשדה התעופה המקומי במקום בבסיס אדוורדס הרחוק משם.
  15. 1965 – דנמרק. עיתון מקומי הודיע, כי חוק חדש מחייב לצבוע את כל הכלבים בלבן, על מנת להגביר הבטיחות בדרכים ולמנוע דריסת כלבים.
  16. 1980 – בריטניה. מאמר בעיתון סיפר כי הכובעים השעירים של חיילי משמר המלכה דורשים מדי פעם תספורת כי הם ממשיכים לצמוח.
  17. 1997- דוא"ל שהופץ ברשת הכריז על סגירת רשת האינטרנט ביום ה-1 באפריל לצורך ניקוי הרשת.
  18. 1993 – גרמניה. תכנית רדיו ארצית הודיעה כי מעתה אסור לרוץ בפארק של קלן במהירות העולה על 10 קמ"ש כי הצעדים המהירים מפריעים לסנאים.
  19. 1993 – סין. עיתון סיני ממשלתי הודיע כי בעלי תואר שלישי (ד"ר) יהיו פטורים מחוק "רק ילד אחד" הנאכף בסין על מנת שיהיו הרבה ילדים סינים חכמים.
  20. 1986 – צרפת. הפריזיאן הכריז כי מגדל אייפל יעבור לאתר של דיסני מחוץ לפריז ובמקומו של המגדל המסמל את צרפת, יוקם אצטדיון לטובת המשחקים האולימפיים של 1992.

ולמי שרוצה לדעת יותר על היום המיוחד הזה, מצ"ב לינק לאתר המיוחד של האחד באפריל:

http://aprilfool.fundootimes.com/index.html

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן