Skip to content

המתנחלים עדיין שוהים ב"בית המכפלה" בחברון. במערכת הביטחון טוענים: הצו ייאכף

המנהל האזרחי הורה על פינויו של בית המכפלה עד יום שלישי אחר הצהרים. ולא - יפונו בכוח. שרים, בתגובה, דורשים ביטול הצו וכינוס הקבינט המדיני בשל כך. יש הטוענים שכל הדיבורים על צדק וביטחון הם מסווה להתנכלות להתיישבות היהודית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המנהל האזרחי הורה על פינויו  של בית המכפלה עד יום ג' אחר הצהריים. ולא – יפונו בכוח. שרים, בתגובה, דורשים ביטול הצו וכינוס הקבינט המדיני בשל כך. בימין יש הטוענים שכל הדיבורים על צדק וביטחון הם מסווה להתנכלות להתיישבות היהודית

מאת צבי זינגר 

ועדת השרים לענייני התיישבות תתכנס בקרוב, כנראה כבר הערב, כדי לדון בפרשת "בית המכפלה" בחברון – ובינתיים ממשיכים המתנחלים לשהות במקום. כינוסה של ועדת השרים נעשה לאחר שאמש, בפעם השניה השבוע התערב ראש הממשלה נתניהו אישית בסוגיה שבמחלוקת – והפעם לא בנושא מחירי הבנזין למכוניות, אלא בנושא "בית המכפלה" בחברון.

נתניהו שוחח אמש עם שר הביטחון, אהוד ברק, ודרש ממנו לעכב את פינוי המתנחלים, כדי לאפשר להם למצות את ההליכים המשפטיים. אולם במערכת הביטחון טענו, לעומת זאת, כי אין שינוי בהחלטה לפנות את הבניין וכי הצו ייאכף.

במסיבת העיתונאים שבה הציג היום נתניהו את הישגי ממשלתו, בשלושת השנים הקודמות, התייחס ראש הממשלה גם לעניין חברון ואמר כי יש לראות את הנושא בפרופורציות המתאימות וכי בסך הכל מדובר על בית אחד. הוא הדגיש כי גם בנושא ההתנחלויות פועלת ממשלתו באחריות ובשיקול דעת.

נתניהו (צילום: ציפי מנשה)
עיכוב שיכול להימשך חודשים. נתניהו (צילום: ציפי מנשה)

עיכוב לצורך מיצוי ההליכים המשפטיים, אם אכן יוחלט עליו – יכול לגרום למעשה לעיכוב של שבועות ואפילו חודשים, עד אשר ייגמר מיצוי ההליכים המשפטיים. אבל בינתיים לא ברור כיצד יגיב שר הביטחון על דרישת ראש הממשלה.

בינתיים מבקש שר הפנים, אלי ישי, מראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס את הקבינט המדיני, כדי לדון בדרישת המינהל האזרחי לפנות את הבית, שאליו פלשו מתנחלים בסמוך למערת המכפלה.

במכתב ששיגר לראש הממשלה ביום שני, כותב השר ישי: "ביודעי את רגישותך לעיר האבות ונאמנותך  השלמה כי העיר חברון היא נחלת אבותינו ומקום לידת אמתנו, אני מבקש ממך שתנחה את מערכת הביטחון להפעיל שיקול דעת לפני כל מהלך העתיד להתבצע.

"הבית נקנה בכסף מלא וע"פ דין, כך שכניסתם של היהודים לבית היא ע"פ חוק. כממשלה אחראית על תושביה היהודים של מדינת ישראל וכממשלה שהחליטה לחזק את הישוב היהודי בחברון, אל לנו להערים קשיים ולנהוג צדק כלפי המתיישבים", כותב שר הפנים. "אני מבקש  שהעובדות ייבדקו על ידכם באופן שוויוני וצודק ולא עפ"י הרוח הנושבת. אשמח שהנושא יידון בקבינט הביטחוני בפורום רחב של שרים".

השרה לימור לבנת כינתה את החלטת המנהל האזרחי, להוציא צו פינוי למתיישבי הבית היהודי בחברון, "החלטה נמהרת" ואמרה כי הרוכשים מציגים מסמכים המוכיחים את חוקיות עסקת הרכישה, לרבות תיעוד של העברת כספים, וגם המשטרה לא מצאה ראיות לזיופים או מהלכים לא כשרים.

"יש לנהוג בהם כבעלים החוקיים של הנכס, אלא אם יוכח אחרת", אמרה לבנת.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, קרא לשר הביטחון לבטל את צו הפינוי. "הוצאת צו באצטלה פרוצדורלית אינה מתקבלת על הדעת! יש לבטל את הצו  לאלתר ולהמתין להכרעת הממשלה בנושא", אמר אדלשטיין.

שר החינוך, גדעון סער, כינה את צו הפינוי "ניסיון למחטף" ואמר כי בהנחה שלבעלים יש זכות קניינית, "פינוי אינו מוצדק ומשדר מסר שגוי".

שר התחבורה, ישראל כץ, שוחח אמש עם ראש הממשלה וביקש ממנו להורות לשר הביטחון, אהוד ברק, לא לבצע את החלטת המינהל לפנות התושבים. "זכותו של כל יהודי להתיישב בכל מקום בארץ ישראל ובוודאי בחברון, בטח כאשר ביתו נקנה כדין וכחוק", אמר השר כץ.

שר התחבורה אמר בעת ביקור בבית המכפלה הבוקר, כי יהודים ימשיכו להתגורר במקום. "אם מישהו היה מערער על חוקיות הקנייה, זה היה מצב אחר. אין פה מצב ביטחוני חריג שמאלץ את הפינוי", אמר השר.

 דרישת המנהל האזרחי, לפנות את הבית עוררה תגובות זועמות בימין. יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין: "הדרישה לפנות את בית המכפלה בחברון, לאחר שעיסקת הרכישה נבדקה ונמצאה כשרה, היא עיוות מוחלט של הצדק, אפליה שאין לסבול אותה ונשיאת שם הביטחון לשווא.  במגרון הסבירו לנו שזכות הקניין קדושה ואינה סובלת דיחוי במימוש שלה. אך כשהבעלים יהודים – כל זה נשכח.

"ביום שישי אמרו לנו שזה יצית תבערה, אבל אפילו יום האדמה עבר בשלום. אם צו הפינוי לא יבוטל – יתברר שוב שכל הדיבורים על צדק וביטחון הם מסווה להתנכלות להתיישבות היהודית".

צו הפינוי הגיע לתושבי הבית בשעות הצהריים אתמול. הצו, שעליו חתום המנהל האזרחי הדורש את פינויים מהבית בנימוק של חשש לפגיעה בסדר הציבורי. על פי הצו על התושבים להתפנות עד יום ג' בשעה 15:00 בצהרים.

ראשי שדולת א"י בכנסת, ח"כ זאב אלקין וח"כ אריה אלדד, קראו היום  לראש הממשלה נתניהו לבטל באופן מיידי את צו הפינוי השערורייתי שהוצא ל"בית המכפלה" בחברון. כלשונם.

"נוסח הצו, הדורש את פינוי הבית אך ורק מטעמים של 'סדר ציבורי' מעיד כאלף עדים שהרכישה היא כשרה. לא יתכן ש'סדר צבורי' בעיר האבות משמעותו מניעת מגורי יהודים מול מערת המכפלה ולא יתכן ששר הביטחון עושה דין לעצמו ומבצע מחטף עוד בטרם התקיים דיון בממשלה", נאמר בפנייתם של אלקין ואלדד. "אנו קוראים לרה"מ להיות נאמן להחלטת הממשלה בראשותו, לפעול למען ביסוס הישוב היהודי בחברון, לתת כבר היום 'היתר עסקה' ולאשר את מגורי המשפחות היהודיות בבית".

ח"כ דני דנון (ליכוד): "קלות הדעת שבה מתקבלות ההחלטות במנהל הם חומר נפץ שיכול להביא לפיצוץ מסוכן. פניתי לרה"מ בכדי שיבטל את הצו המיותר – מגורים של יהודים בעיר האבות חברון הינה זכות בסיסית במדינת ישראל. הליכוד נבחר לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון והממשלה בראשותנו לא תאפשר לגורמי שמאל שיושבים במנהל לפגוע במתיישבים. הניסיון לבצע מחטף ולעקוף את החלטת הצוות הממשלתי לא תעבור".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי): "התירוץ של הפרת הסדר הציבורי הוא תירוץ עלוב וחמור שרק ממשלת הליכוד יכולה להשתמש בו כדי לסלק יהודים מביתם. גם לטענת המדינה, הקניה חוקית".

"אם יווצר תקדים שיהודים מגורשים מביתם בגלל חשש לא מבוסס מפורעי חוק, זה יהיה יום שחור לליכוד, לנתניהו, לגדעון סער ולכל שאר השרים והח"כים של הממשלה הרעה הזאת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן