Skip to content

בקרוב- יצוא מכוניות מישראל

במפגש של בכירי ענף הרכב שערכה קבוצת ניהול הסיכונים של "דן אנד ברדסטריט",אמר עוזי יצחקי- סמנכ"ל במשרד התחבורה כי משרדו נערך ליצוא רכב משומש מישראל לחו"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במפגש של בכירי ענף הרכב שערכה קבוצת ניהול הסיכונים של "דן אנד ברדסטריט",אמר עוזי יצחקי- סמנכ"ל במשרד התחבורה כי משרדו נערך ליצוא רכב משומש מישראל לחו"ל

מאת: דני בר

במפגש פורום תעשיית הרכב במשרדי קבוצת D&B ישראל בגבעתיים, ציין חיים כהן- מנכ"ל D&B כי שוק הרכב בישראל מגלגל כ-100 מיליארד שקל בשנה שהם כ-14% מהפדיון המסחרי במשק בישראל בשנת ב-2010 ( ללא בנקים ביטוח ויהלומים ). עם זאת, כלי הרכב בישראל נוסעים על מעט מדי כבישים. לדבריו הצפיפות בכבישי ישראל, מהגבוהות בעולם.

במענה לשאלה על השפעת האיום האיראני על הענף אמר יוסי דהן, בעל השליטה באלדן רכב ותחבורה, כי "הדבר הכי יציב במדינה הוא חוסר הוודאות הביטחוני", לדבריו הרגולציה פוגעת בענף באופן מהותי. עוד אמר דהן כי "אנחנו ענף שהוא עתיר הון, זה יוצר לנו בעיות עם הבנקים וגם במקרה של לקוחות שמעדיפים לעכב רכישות בשל ההנחה שהמחירים עשויים לרדת".

באשר לשוק ההשכרה והתיירות דיבר מוני בר, מנכ"ל באדג'ט ויו"ר איגוד העוסקים בענף הליסינג וההשכרה. בר אמר כי "האיום האיראני משפיע על התיירות לישראל, אנו רואים צמצום במספר הטיסות ארצה בתקופה הקרובה וגם ירידה במספר השכרות הרכבים של תיירים. אנו רואים בשלב הראשוני צמצום של כ-10% בהזמנת טיולים קבוצתיים לישראל. יש בענף ההשכרה תחרות חריפה מאוד, התייר שמגיע לישראל התרגל לכך שבישראל תמיד יש מכוניות פנויות להשכרה ולכן תיירים מרשים לעצמם לבצע הזמנות ברגע האחרון".

עוזי יצחקי, סמנכ"ל במשרד התחבורה ציין כי במשרדו נערכים לאפשר שבעתיד יחל יצוא של מכוניות משומשות מישראל לחו"ל . הוסיף יצחקי וסיפר כי "כל לילה אוניות פורקות רכבים מאירופה בנמל חיפה. המכוניות מיועדות לירדן ועיראק" ובכך גם רמז על כיוון יצוא הרכב המשומש הישראלי. הוא סיפר כי זו יוזמה שנתקלה בקשיים עם משרד האוצר ואילו משרד התחבורה תומכים במכירת כלי רכב משומשים לחו"ל. מנגד, אותו משרד מתנגד ליישום מסקנות ועדת זליכה, בנושא ואמר כי "אנחנו מעוניינים להימנע מאישור יבוא מכוניות משומשות לישראל".

יוסי דהן הוסיף בנושא זה כי יצוא של מכוניות משומשות הוא תרחיש מאוד ריאלי. "למה ניתן לייבא, על פי המלצות ועדת זליכה, מכוניות משומשות ולא יתאפשר לייצא משומשות ?" עוד הוסיף בנושא דהן כי "יצוא המכוניות יתרום לכולם, גם ישתחרר לחץ מחברות הליסינג וגם המדינה תרוויח מכך. אחת התקופות הפורחות בענף הייתה כשאפשר היה למכור מכוניות לרשות הפלסטינאית".

לשאלה, מה פוטנציאל החדירה של מכוניות חשמליות בישראל, ענה ינון עמית, מנכ"ל אלבר ואמר כי אנחנו מעריכים כי במשך השנים נראה יותר ויותר כלי רכב חשמליים בישראל. עם זאת אמר כי " קשה לנו להעריך את היקף החדירה שלו". יוסי דהן אמר כי "הרכב של בטר פלייס, דורש תשתיות גדולות ומורכבות, עם הזמן, עם שיפור התשתיות נראה חדירה גדולה יותר של כלים חשמליים בשוק הרכב".

לשאלה בנוגע למכוניות המיני והיותם אלטרנטיבה למכוניות משפחתיות אמר יוסי דהן כי מכוניות המיני פונה למודל חדש של משפחות עם רכב שני ואף רכב שלישי במשפחה, הרכב הנוסף במשפחה הולך להיות הרכב השני, מדובר בכ-20 אלף מכוניות מיני בשנה.

דני שמעוני, מנכ"ל הרץ ( ליסינג והשכרה) ,אמר כי הציבור הישראלי עדיין מחפש את הדגם "1600 אוטומט". אנחנו רואים את זה בקושי למכור מכוניות בנפחים קטנים, גם אם הם מצוידות בטורבו. בדבריו הדגיש שמעוני כי "המיסוי הירוק לא הוביל לשינוי שצפינו, הרכב שרוב הציבור קונה דומה למה שיש לחבר מהעבודה, עדיין מאזדה, טויוטה ויונדאי".
לדברי מנכ"ל הרץ, הקווים בין ליסינג להשכרה היטשטשו . בהרץ למעשה מעניקים את אותו השירות לשני סוגי הלקוחות. "אנחנו הולכים לראות עצירה בשוק הליסינג" הדגיש שמעוני והוסיף כי "יש לליסינג עדיין יתרון כלכלי על פני רכישת מכונית פרטית" באשר להשכרה אמר כי הענף צפוי לגדול, התיירות הישראלית תמשיך לגדול וכך גם הדרישה למכוניות.

שמוליק קליין, מנכ"ל חברת קל-אוטו אמר כי בעבר אמר שרק יבואן רכב שלא יודע למכור את המכוניות שלו פותח חברת ליסינג. המהות של ענף הרכב בישראל היא הסחר בכלי רכב. קליין אמר ש:"אנחנו יודעים לעבוד ב-0% הנחה , ההנחות משורשרות על הלקוח הפרטי. אנחנו נדע לעשות עסקים גם עם 5% הנחה בלבד" עוד הוסיף קליין ואמר נחרצות כי הלוואי "שכל המסקנות של זליכה ימומשו ונהיה ענף תחרותי ובריא יותר".

נושא נוסף שדובר בו רבות ומעניין כל בעל רכב הוא מחירון רכב. שמוליק קליין אמר נחרצות כי:"מחירון רכב זה הבלוף הכי גדול במדינת ישראל, יש מחיר מומלץ, הדבר הכי חשוב שיכול לצאת מועדת זליכה, זה מחירון אמיתי, מרוכז של משרד התחבורה, גוף שאמור להיות ניטראלי, גם מפרסמים אצלו, לא צריך עדכון של מחירון בכל חודש". עוד הוסיף וצייר את המצב שמוליק קליין, מנכ"ל חברת קל-אוטו: "הבנקים לא מסוגלים עכשיו לעבוד עם מחירון אחר שהוא לא מחירון לוי יצחק. הלוואה בבנק ופוליסת ביטוח נערכת רק על פי המונופול של לוי יצחק, השיטה הזו היא שיטה ייחודית לישראל".
ולשאלתו של מנכ"ל D&B חיים כהן " האם הייתם מוכנים לפרסם מחירים שישקפו את המחיר האמיתי של המכוניות ? " ענה קליין נחרצות: "אין לי שום בעיה עם זה".

עוזי יצחקי ממשרד התחבורה אמר כי "פנינו לחברות הביטוח והבנקים וביקשנו מהם ליישר קו עם קוד הדגם של משרד התחבורה על מנת ליצור אחידות". הוא ציין כי משרד התחבורה מתכוון להקים מאגר מכירות רכב שהדיווח עליהם יהיה באופן וולונטרי. כמו שמשרד השיכון פונה לקבלנים, משרד התחבורה יפנה ליבואנים וחברות הליסינג

המפגש הסתיים וכולם יצאו פסימיים לגבי קצב אימוץ המלצות ועדת זליכה והשפעותיה על ענף הרכב בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן