Skip to content

סיטי טרנספורמר – רכב עירוני, חשמלי, מתקפל וישראלי

סיטי טרנספורמר חושפת לראשונה בישראל את ה-1-CT, הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם. רכב זעיר המיועד לשני נוסעים ,בעל מוטת גלגלים משתנה -צר בחניה ובנסיעה איטית, מתרחב בנסיעה מהירה.. הייצור הסדרתי מיועד להתחיל עוד כשנה באיטליה. וכמובן נהגנו עליו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין ספק  כי שוק המינימוביליטי הוא שוק מעניין שעתיד לגדול ,חברות מחקר כמו מקינזי צופות כי שוק זה יגדל בצורה אקספוננציאלית בשנים הקרובות ועד 2030 הוא עתיד לעמוד על 340 מיליארד דולר ברחבי העולם (כיום הוא עומד על מיליארד דולר בלבד).

הסיטי טרנספורמר (צילום רונן טופלברג)
הסיטי טרנספורמר (צילום רונן טופלברג)

ומי שמנסה להתברג לתוך שוק זה היא חברת סיטי טרנספורמר הישראלית ומציעה גישה חדשנית ויצירתית בתחום.  סיטי-טרנספורמר, מפתחת הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם, נוסדה בשנת 2014, מאפשרת כעת לציבור לקוחותיה הישראליים, להתרשם מהרכב CT-1 תוך כדי נהיגה, ובהמשך השנה תחשוף את עיצובו הסופי של ה-CT הייחודי: CT-2.  התכנון והעיצוב החדשים גובשו לאחר מחקר למידה ארוך ומקיף וכוללים ליטושי עיצוב ליחידות התאורה והמעטפת החיצונית כולה, ובנוסף כוללים המשך פיתוח של מערך המתלים ומנגנון התרחבות, מנגנון ההיגוי, מפשק הגלגלים וכן שיפור משמעותי לארגונומיה בתא הנוסעים. זו האחרונה מגדילה את המרחב בתא הנוסעים לנוהגים ולנוסעי הרכב ואף למטען ויחד אלו מהווים אבן דרך חשובה מאוד באבולוציה של דגם זה לקראת היצור הסדרתי שצפוי להתחיל במחצית השנייה של שנת 2025 בטורינו שבאיטליה. לצורך כך, החברה מגייסת הון. עוד השנה, ייחשף הרכב המתועש הראשון בטורינו.

הסיטי טרנספורמר במצב גלגלים סגור (צילום רונן טופלברג)
הסיטי טרנספורמר במצב גלגלים סגור (צילום רונן טופלברג)
הסיטי טרנספורמר במצב גלגלים פתוח (צילום רונן טופלברג)
הסיטי טרנספורמר במצב גלגלים פתוח (צילום רונן טופלברג)

ה-CT מבוסס על פלטפורמה תחתונה המשלבת מנגנון קיפול ייחודי ומוגן בפטנט המסוגל להתרחב ולהצר עצמו בלחיצת כפתור בצורה אוטומטית ובהמשך באופן אוטונומי, כדי להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי התנועה והחניה בעיר ובאזורים צפופים. במצבו "הפתוח" בעת נהיגה עירונית, רוחבו של הרכב עומד על כ- 1.4 מטר בלבד. כאשר נהג ה-CT-2 מעוניין לחנות או לתמרן במרווח צר במיוחד (לדוגמא, בין שני רכבים הנעים או חונים בנתיבים סמוכים), פלטפורמת הרכב "מתכווצת" עד לרוחב של 1 מטר בלבד. רוחב זה מאפשר לרכב לחנות בנוחות בחניה ברוחב חניית אופנוע, או להחנות ארבעה רכבי CT בשטח חניה של מכונית רגילה – חיסכון של עד 75% בשטח החניה. בעוד הפלטפורמה מתכווצת ומתרחבת דינמית, תא הנוסעים עצמו נותר ללא שינוי. במצבו ה"סגור" והצר, ה-CT יהיה מסוגל להגיע למהירות של 45 קמ"ש ובמצבו ה"פתוח" והרחב למהירות של 90 קמ"ש ביציבות מרבית. דגם זה מצויד בסוללה בקיבולת 16 קוט"ש ובמנוע בהספק של 15kW ויוכל להשיג טווח נסיעה שנע בין 180 ק"מ בין טעינות ל-120 ק"מ בשימוש במזגן. טעינת הרכב בעמדת טעינה ביתית צפויה לארוך כ-6 שעות הטענה מ-0 ל-100%.

רבע ממקום חניה רגיל (צילום רונן טופלברג)
רבע ממקום חניה רגיל (צילום רונן טופלברג)

חידוש נוסף בפלטפורמה הטכנולוגית החכמה של הרכב מתבטא במודולריות והגמישות יוצאי הדופן בעיצוב תצורת תא הנוסעים. תא הנוסעים עצמו, מתוכנן לניצול מרחב מירבי כך שגם בממדים אלו, מסוגל הרכב להסיע נהג ונוסע בוגר מאחור, ובהמשך נהג ו-2 ילדים מאחור, או לשאת מטען בנפח של כ-1,000 ליטרים. גמישות זו מאפשרת להתאים את תא הנוסעים למגוון יישומים, לדוגמה לצורך רכבי הצלה, רכבי לוגיסטיקה, רכבים שיתופיים, רכבים פרטיים, רכבי שילוח והפצה ועוד.

תא נוסעים נוח באופן מפתיע (צילום רונן טופלברג)
תא נוסעים נוח באופן מפתיע (צילום רונן טופלברג)

וכמובן נהגנו ברכב, הישיבה ברכב באופן מפתיע נוחה למדי, אתה לא חש שאתה יושב בקופסא קטנה, החלונות הרחבים נונים זווית ראייה מצוינת. כפתור בורר מצבים מעביר אותך ממצב ניאטרל לדרייב או להילוך אחורי, הרכב מצויד במצלמת רברס שעוזרת לך להשתחל בקלות למקום חנייה, על גלגל ההגה נמצא הלחצן שמשנה את מוטת הגלגלים ,לוחצים במצב נסיעה איטית ולמעשה שומעים את המערכת ההידראולית שמשנה את מצב הגלגלים.. דוושת הבלם דורשת לחיצה קצת חזקה, אך הנהיגה עצמה נעימה מאוד. אגב, המחיר צפוי לעמוד על 16 אלף יורו לפני מס (כלומר בארץ הוא עלול להגיע לאזור ה 100 אלף שח )

מקום חניה של דו גלגלי (צילום רונן טופלברג)
מקום חניה של דו גלגלי (צילום רונן טופלברג)

סיטי טרנספורמר הוקמה בשנת 2014, כשמטרתה פיתוח רכבים עירוניים חשמליים זעירים, לייעול הניידות האישית, שיתופית ומסחרית בערים ברחבי העולם. ערים המתאפיינות בעומסי תנועה, מחסור במקומות חניה, נתיבים צרים וזיהום אוויר הפוגע בבריאות ובאיכות החיים. מייסד החברה והמנכ"ל ד"ר אסף פורמוזה- ד"ר בהנדסת מכונות אונ' בן גוריון, בעברו הקים וניהל את חברת הסטארט אפ "מוב אנד דייט". את סיטי-טרנספורמר הקים בתחילת שנת 2014 והוא אחד מהוגי ורושמי הפטנט של מנגנון הקיפול הייחודי של הרכב. מייסד שותף וסמנכ"ל אופרציה ואסטרטגיה של החברה אודי מרידור – בעל תואר שני בננו פיזיקה. במהלך 2014 לקח אודי חלק בתוכנית של אוניברסיטת סינגולריטי של נאס"א, נטל חלק בהקמה של שתי חברות בתחום החלל, תקשורת ואנרגיה מתחדשת. מייסד שותף נוסף ומנהל עיצוב של החברה אייל קרמר – שותף להקמת חברת העיצוב התעשייתי הישראלית YAMA. לאייל קרמר ניסיון רב בעיצוב מוצר עבור חברות ישראליות, סוכנויות בינלאומיות ומוסדות ציבוריים ועירוניים. הוא גם זכה בפרסים רבים על עיצובים למותגים ישראליים ובינ"ל.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן